VTM:n työllistyminen
Koska viime aikoina on ollut milloin minkäkin alan työllisyys palstan aiheena, ajattelin nostaa valtsikasta työllistymisen esille. Opiskelen toista vuotta sosiologiaa. Kaikenlaisia projekteja ym työelämän kannalta hyödyllistä olen päässyt tekemään, mutta varsinaisia oman alan töitä en ole vielä saanut.
Kertokaa tuoreita kokemuksia VTM:n työllistymisestä valmistumisen jälkeen!
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Olen VTM 2014, pääaine valtio-oppi. Toimin konsulttifirmassa koordinaattorina. Mieheni VTM 2013, pääaine viestintä, viestintätoimistossa konseptisuunnittelijana. Paras kaverini VTM 2016 kansantaloustiede pääaineena Tilastokeskuksessa yliaktuaari, toinen kaveri VTM 2017 pääaine sosiaalipolitiikka Sosiaali- ja terveysministeriössä töissä. Lisäksi tiedän monta toimittajaa, kansanedustajan avustajaa, tutkijaa, opettajaa, muita viestintäsuunnittelijoita, konsultteja jne. Kukaan opiskelukavereistani ei ole työtön tai ns. duunaritöissä. Opintojen aikainen aktiivisuus ja hyvät, oman alan harjoittelupaikat ovat erittäin tärkeitä.
Paskanjauhannan ja kusetuksen maisterit. Niitähän siellä senastintorin ja eduskunnan kopeissa riittää ja syömässä vetonmaksajien rahoja tietysti. Tehkää joskus jotain hyödyllistä!
Vierailija kirjoitti:
Tää palsta on huvittava. Tunnen kymmeniä valtiotieteilijöitä ja enemmän tai vähemmän pintapuolisesti tiedän satoja. Työttömyys on tosi harvinaista. Opiskeluaikainen stressi ja ahdistus on tuttua varmaan kaikille, niin myös pätkätyöt ja harjoittelut.
Tutkinto ei johda suoraan mihinkään ammattiin (paitsi sosiaalityö), mutta se pitäisi olla tiedossa jo opiskelemaan hakiessa. Työpaikka ei odota valmiina, vaan valmistumisen jälkeen ja jo ennen sitä pitää nähdä vaivaa työtä saadakseen.
Kumma kyllä yhteiskuntatieteilijöiden/valtiotieteilijöiden työllistyminen on selvitysten perusteella korkealla tasolla ja varsinkin pitkäaikaistyöttömyys on harvinaista.
Alapeukutatte toki, mutta faktallekin on sijansa. Näyttäkää mulle tilasto, jossa kerrotaan massatyöttömyydestä tai koulutusta vastaamattomasta työstä.
Katso jonkun maalaiskoulun valmistuneille suunnatun kyselyn tuloksia. Tietyissä pääaineissa yli 50% on muita kuin työssäkäyviä (työttömiä, jatko-opiskelijoita, muita opiskelijoita, vanhempainvapaalla) ja ehkä 15-20% jotenkin koulutustasoa ja tutkintoa vastaavalla nimikkeellä töissä. Siivoojilla ja myyjillä on hyvä edustus noissa.
Tähän ei vuodessa ole paljon tuoreita kokemuksia tullut, joten kerron omani. Minä olen valtsikasta ja töissä valtion tutkimuslaitoksessa. Palkka reilu 4000 euroa. Valmistuin about 10 vuotta sitten ja sain heti työn. Substanssiosaamista minulla ei tietenkään ollut tähän työhön (en ole UPI:ssa), mutta sain kuitenkin assarin homman, koska olen kielitaitoinen. Siitä olen vuosien saatossa ylennyt ja päässyt parempiin hommiin ja nyt menee siis oikein hyvin.
Ei kannata. Sama tutkinto on minullakin, sama aine, eri alalla olen töissä. Onneksi on toinenkin ammatti. Vaihda ehdottomasti alaa tai opintolinjaa.
VTM/YTM/HTM ilman opettajakoulutusta tai muuta professioon tähtävää koulutusta voinee hyvinkin päätyä esimerkiksi yleishallinnollisiin toimistotehtäviin, joissa kelpoisuusehtona "soveltuva tutkinto". Niihin tehtäviin riittää yleensä ammatillinen tutkinto ja/tai alempi korkeakoulututkinto, esimerkiksi tradenomin tutkinto. Sanoisin, että kaupallisen alan tutkintoa arvostetaan enemmän esimerkiksi talousalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää palsta on huvittava. Tunnen kymmeniä valtiotieteilijöitä ja enemmän tai vähemmän pintapuolisesti tiedän satoja. Työttömyys on tosi harvinaista. Opiskeluaikainen stressi ja ahdistus on tuttua varmaan kaikille, niin myös pätkätyöt ja harjoittelut.
Tutkinto ei johda suoraan mihinkään ammattiin (paitsi sosiaalityö), mutta se pitäisi olla tiedossa jo opiskelemaan hakiessa. Työpaikka ei odota valmiina, vaan valmistumisen jälkeen ja jo ennen sitä pitää nähdä vaivaa työtä saadakseen.
Kumma kyllä yhteiskuntatieteilijöiden/valtiotieteilijöiden työllistyminen on selvitysten perusteella korkealla tasolla ja varsinkin pitkäaikaistyöttömyys on harvinaista.
Alapeukutatte toki, mutta faktallekin on sijansa. Näyttäkää mulle tilasto, jossa kerrotaan massatyöttömyydestä tai koulutusta vastaamattomasta työstä.
Katso jonkun maalaiskoulun valmistuneille suunnatun kyselyn tuloksia. Tietyissä pääaineissa yli 50% on muita kuin työssäkäyviä (työttömiä, jatko-opiskelijoita, muita opiskelijoita, vanhempainvapaalla) ja ehkä 15-20% jotenkin koulutustasoa ja tutkintoa vastaavalla nimikkeellä töissä. Siivoojilla ja myyjillä on hyvä edustus noissa.
Olet äälilö.
Pääaine: valtio-oppi
Sivuaineet: taloustiede, viestintä, digikursseja + opettelin uuden vieraan kielen yliopistolla.
Oman alan harjoitteluita: 2, toinen yliopistolla ja toinen ministeriössä
Opiskeluaikainen aktiivisuus ja vapaaehtoistyöt: ainejärjestössä + vapaaehtoisena urheiluseurassa sekä erinäisten tapahtumien järjestämistä kaverien järjestöjen apuna
Työpaikat valmistumisen jälkeen: 404
Aika paljon tuli vaivaa nähtyä sen eteen, että pyrin luomaan (omasta mielestä) kilpailukykyisen ja houkuttelevan tutkinnon. Harmi ettei töitä ole löytynyt, mutta en kyllä ole ainoa. Samoihin aikoihin (2018-2020) valmistuneista noin puolet ei vieläkään ole löytänyt oman alan hommia.
Vierailija kirjoitti:
Pääaine: valtio-oppi
Sivuaineet: taloustiede, viestintä, digikursseja + opettelin uuden vieraan kielen yliopistolla.Oman alan harjoitteluita: 2, toinen yliopistolla ja toinen ministeriössä
Opiskeluaikainen aktiivisuus ja vapaaehtoistyöt: ainejärjestössä + vapaaehtoisena urheiluseurassa sekä erinäisten tapahtumien järjestämistä kaverien järjestöjen apuna
Työpaikat valmistumisen jälkeen: 404
Aika paljon tuli vaivaa nähtyä sen eteen, että pyrin luomaan (omasta mielestä) kilpailukykyisen ja houkuttelevan tutkinnon. Harmi ettei töitä ole löytynyt, mutta en kyllä ole ainoa. Samoihin aikoihin (2018-2020) valmistuneista noin puolet ei vieläkään ole löytänyt oman alan hommia.
Minulla meni monta vuotta saada kunnollisia töitä mutta nykyään ihan mukava duuni ja palkka. T. VTM 15 vuoden takaa
Vierailija kirjoitti:
jonnii joutava ala ja tiedekunta
Sinä se olet jonninjoutava, yksinkertainen juntti.
Valtion virastoihin pääsee helposti töihin ihan jo sillä statuksella, että opiskelee alaa. Mutta suurin osa "menestyksestä" ja työpaikoista on kiinni henkilökohtaisista ominaisuuksista ja sattumasta, kuten kaikkialla muutenkin. Hyvin työllistyy, jos niin haluaa :)
Minä en päässyt opiskelemaan. Riitti kun ilmoitti, että hakee opiskelemaan Valtsikkaan niin alkoi tulla heti hämäriä puhelinsoittoja ja työtarjouksia ilman, että on itse hakemut mihinkään työhön. Loppujen lopuksi en koskaan päässyt opiskelemaan ja toisaalta en jatkanut enkä aio jatkaa tarjottuja hämäriä työsuhteita valtiolla tai ylipäätänsä koko alalla.
Yliopistossa sen kiltinkin tytön neuletakki vaihtui biletoppiin viimeistään ensimmäisen vuoden keväällä. 😕
Vierailija kirjoitti:
VTM/YTM/HTM ilman opettajakoulutusta tai muuta professioon tähtävää koulutusta voinee hyvinkin päätyä esimerkiksi yleishallinnollisiin toimistotehtäviin, joissa kelpoisuusehtona "soveltuva tutkinto". Niihin tehtäviin riittää yleensä ammatillinen tutkinto ja/tai alempi korkeakoulututkinto, esimerkiksi tradenomin tutkinto. Sanoisin, että kaupallisen alan tutkintoa arvostetaan enemmän esimerkiksi talousalalla.
Valtio pitää kyllä huolen ettei missään nimessä päädy opettajaksi vaan jatkaa vaikka väkisin hallinnossa, vaikka kutsumus olisi opettamisessa.
Jos kapitalistinen järjestelmä ei ole hyvä, niin mikä on. Kerro esimerkkejä onnitustuneesta sosialismista? Venezuela? Kuuba? Neuvostoliitto ja Itä-Eurooppa? Pohjois-Korea?
Opiskeluaika kannattaa hyödyntää. Jos pääsee jonnekin töihin ennen valmistumista ja pitää töistä, siitä vaan. Jos huomaa haluavansa tutkijaksi, panostaa sitten graduun kunnolla. Ei siis ole syytä valita joko työelämää tai tutkimusta.
Omalla aktiivisuudella on paljon merkitystä. Voit itse suunnata osaamistasi. Jos saat työtä joltain alalta, kiinnostaisiko sen alan kandityö tai gradu? Tai harrastukseen liittyvä? Voit myös valita aiheen joka kiinnostaa muusta syystä. Mieti silloin kuitenkin vähän, onko aiheessa mitään omaan erityisalaasi liittyvää. Oma valinta alatko erikoistua johonkin josta et ole etukäteen tiennyt.
Jos tutkit vaikka IT-firmoja, voi olla helpompi työskennellä sellaisten parissa. Työn saaminen on tuuristakin kiinni.
Omalla aktiivisuudella ei pitkälle pötkitä, kun paikkoja on 1 ja hakijoita 250.
Vierailija kirjoitti:
Omalla aktiivisuudella ei pitkälle pötkitä, kun paikkoja on 1 ja hakijoita 250.
Tähän on tultu. Toista oli kasarilla ja vielä ysärilläkin.
Olen ktm ja "vähän" muutakin. Toistaiseksi olen työllistynyt hyvin ja palkkakin on minulle riittävä. En tavoittele kuuta taivaalta, mutta seuraavaksi ajattelin hankkia STO ry:n pätevyyden. Alan konsulttina siitä olisi hyötyä.