Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VTM:n työllistyminen

Vierailija
22.09.2017 |

Koska viime aikoina on ollut milloin minkäkin alan työllisyys palstan aiheena, ajattelin nostaa valtsikasta työllistymisen esille. Opiskelen toista vuotta sosiologiaa. Kaikenlaisia projekteja ym työelämän kannalta hyödyllistä olen päässyt tekemään, mutta varsinaisia oman alan töitä en ole vielä saanut.

Kertokaa tuoreita kokemuksia VTM:n työllistymisestä valmistumisen jälkeen!

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiotieteilijöiden työttömyys on todellisuudessa harvinaista.

Vierailija
22/60 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vittu lopettakaa siitä työllistymisestä jauhaminen ja astukaa jo tuon paradigman ulkopuolelle. Te olette paljon enemmän kuin se pääseekö joku oman elämänsä Juha Sipilä hyötymään teistä rahallisesti. Ihan helvetin ärsyttävää että yliopistoista on tullut jotain ammattikouluja vaikka siellä pitäisi suunnitella koko tämän paskan järjestelmän kumoamista.

Joo, olishan se tosi kiva lopettaa, mutta kun opintolainaa ei saa maksettua ilman työpaikkaa, eikä asuntoa saa, jos työtön. Ja toisinaan olisi kiva jopa osallistua kavereiden menoihinkin eikä aina vain jäädä kotiin kun ei pysty maksamaan mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa onnistuneiden valmistuneiden tarinoissa on aina sellainen "menin hyvään harjoittelupaikkaan" -kohta, jossa ei koskaan kerrota, että miten siihen hyvään harjoittelupaikkaan oikein pääsee. Kun harjoittelutuen kanssakin paikkoihin voi olla sata hakijaa.

Vierailija
24/60 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vittu lopettakaa siitä työllistymisestä jauhaminen ja astukaa jo tuon paradigman ulkopuolelle. Te olette paljon enemmän kuin se pääseekö joku oman elämänsä Juha Sipilä hyötymään teistä rahallisesti. Ihan helvetin ärsyttävää että yliopistoista on tullut jotain ammattikouluja vaikka siellä pitäisi suunnitella koko tämän paskan järjestelmän kumoamista.

Tämä, niiiiiin tämä!

Vierailija
25/60 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiivin kaunista kapinaa. Tässä unohtuu, että se joka maksaa akateemisen työttömyyden kalleimman hinnan, on akateeminen työtön itse. Paska järjestelmä se kieltämättä on, jos tuhansista suurilla toiveilla varustetuista nuorista tehdään muutamassa vuodessa epävarmoja ja opintovelallisia työttömiä. Eikä yliopisto ole tässä yhteydessä mikään viaton uhri. Tiedekunnissa nurkkakuntaiset tutkijat kilpailevat toisensa hengiltä ja yrittävät oman työpaikkansa varmistaakseen huijata sisään ja ulos mahdollisimman paljon massaa vuosittain, ilman mitään kiinnostusta siitä mitä näillä rahoitusyksiköille tapahtuu valmistumisen jälkeen. Suunnittelepa siinä sitten vallankumousta.

Minkä hinnan? Ei pääse muiden lampaiden mukana kävelemään jonossa teuraalle?

Mä olen niin kyllästynyt kuuntelemaan vuonna 2017 Suomessa akateemisten, etuoikeutettujen ihmisten valitusta siitä että ei nyt vaan voi tehdä mitään muuta kun iso pomo määrää että maailman täytyy olla tällainen.

Vierailija
26/60 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain harjoittelupaikkoja ottamalla yhteyttä suoraan kiinnostavaan paikkaan ja kysymällä, pääseekö tänne harjoittelijaksi. En odotellut mitään ilmoituksia haettavista paikoista.

Vierailija
27/60 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täällä meitä työllistyneitäkin, jotka miettii tämän järjestelmän kumoamista. Ei mulla ainakaan ole oma hyvä työllisyys tuonut mitään vaaleanpunaisia laseja, joiden läpi kapitalistinen järjestelmä näyttäisi hyvältä. Ja mitä olen proffien kanssa keskustellut, niin on siellä joukossa useita samoin ajattelevia, etenkin sosiologian ja kasvatustieteiden puolella.

Vierailija
28/60 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain harjoittelupaikkoja ottamalla yhteyttä suoraan kiinnostavaan paikkaan ja kysymällä, pääseekö tänne harjoittelijaksi. En odotellut mitään ilmoituksia haettavista paikoista.

About joka ikinen akateeminen kyllä tietää, miten töitä haetaan. Oman osaamisen konkreettiseksi sanoittaminen on monella silti ongelmana. Enpä usko, että sun viesti hyödyttää ketään, sillä kyllä yliopistossa tiedetään että työnhaku vaatii aktiivisuutta. Se, mitä et yliopistosta huolimatta ymmärrä, on että sinun hyvä tilanteesi ei tarkoita, että muiden työnhakustrategioissa olisi vikaa.

Vierailija
29/60 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap:lle. Sosiologina ymmärrät kyllä, missä ongelma on.

Vierailija
30/60 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä VTM sanoo putkimiehelle mäkkärissä?

Syötkö täällä vai laitetaanko pakettiin?

Vierailija
31/60 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyviä onnistumistarinoita täällä. Tunnen pari VTM:ää, joista toinen taitaa pärjätä ihan hyvin, mutta toinen ei ole saanut kunnollisia töitä. Ei ehkä opiskellut työllistyminen mielessä tarpeeksi, on tosi lahjakas niin sen puolesta ihmetyttää.

Vierailija
32/60 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää palsta on huvittava. Tunnen kymmeniä valtiotieteilijöitä ja enemmän tai vähemmän pintapuolisesti tiedän satoja. Työttömyys on tosi harvinaista. Opiskeluaikainen stressi ja ahdistus on tuttua varmaan kaikille, niin myös pätkätyöt ja harjoittelut.

Tutkinto ei johda suoraan mihinkään ammattiin (paitsi sosiaalityö), mutta se pitäisi olla tiedossa jo opiskelemaan hakiessa. Työpaikka ei odota valmiina, vaan valmistumisen jälkeen ja jo ennen sitä pitää nähdä vaivaa työtä saadakseen.

Kumma kyllä yhteiskuntatieteilijöiden/valtiotieteilijöiden työllistyminen on selvitysten perusteella korkealla tasolla ja varsinkin pitkäaikaistyöttömyys on harvinaista.

Alapeukutatte toki, mutta faktallekin on sijansa. Näyttäkää mulle tilasto, jossa kerrotaan massatyöttömyydestä tai koulutusta vastaamattomasta työstä.

Vierailija
33/60 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää palsta on huvittava. Tunnen kymmeniä valtiotieteilijöitä ja enemmän tai vähemmän pintapuolisesti tiedän satoja. Työttömyys on tosi harvinaista. Opiskeluaikainen stressi ja ahdistus on tuttua varmaan kaikille, niin myös pätkätyöt ja harjoittelut.

Tutkinto ei johda suoraan mihinkään ammattiin (paitsi sosiaalityö), mutta se pitäisi olla tiedossa jo opiskelemaan hakiessa. Työpaikka ei odota valmiina, vaan valmistumisen jälkeen ja jo ennen sitä pitää nähdä vaivaa työtä saadakseen.

Kumma kyllä yhteiskuntatieteilijöiden/valtiotieteilijöiden työllistyminen on selvitysten perusteella korkealla tasolla ja varsinkin pitkäaikaistyöttömyys on harvinaista.

Alapeukutatte toki, mutta faktallekin on sijansa. Näyttäkää mulle tilasto, jossa kerrotaan massatyöttömyydestä tai koulutusta vastaamattomasta työstä.

Minäkin olen ymmärtänyt, että useimmat työllistyvät hyvin. Mikä kenellekin on sitten se " oma ala", kun tutkinto ei mihinkään ammattiin valmista. Sellaista alaa ei ole olemassakaan, jolla ei työttömyyttä olisi.

Vierailija
34/60 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentteja?

Vierailija
35/60 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä gradu tilaustyönä firmalle tms, oppii enemmän ja voi päästä sen johdosta töihin. Toki hankalampaa, kun pitää hankkia kaikki ainestot. VTM 2005 koulusta suoraan töihin.

Vierailija
36/60 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen VTM 2014, pääaine valtio-oppi. Toimin konsulttifirmassa koordinaattorina. Mieheni VTM 2013, pääaine viestintä, viestintätoimistossa konseptisuunnittelijana. Paras kaverini VTM 2016 kansantaloustiede pääaineena Tilastokeskuksessa yliaktuaari, toinen kaveri VTM 2017 pääaine sosiaalipolitiikka Sosiaali- ja terveysministeriössä töissä. Lisäksi tiedän monta toimittajaa, kansanedustajan avustajaa, tutkijaa, opettajaa, muita viestintäsuunnittelijoita, konsultteja jne. Kukaan opiskelukavereistani ei ole työtön tai ns. duunaritöissä. Opintojen aikainen aktiivisuus ja hyvät, oman alan harjoittelupaikat ovat erittäin tärkeitä. 

Tuota opintojen aikaista aktiivisuutta aina painotetaan, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Olen kuullut, että esimerkiksi ainejärjestössä toimiminen ei edesauta työllistymisessä järjestöihin.

Se voi tarkoittaa hyvin monenlaista. Juurikin esimerkiksi ainejärjestössä tai osakunnassa toimimista, harrastustoimintaa vaikka jossain urheiluseurassa, nuorempien ohjaajana tai valmentajana, yhdistystoimintaa yleishyödyllisessä yhdistyksessä, vapaaehtoistyötä ja tietysti sellaisia osa-aika-/kesätöitä mitä nyt sattuu löytymään. Tietenkään hyöty ei aina ole suoraa, mutta näiden kautta tutustuu ihmisiin ja oppii monia sellaisia taitoja joita työtä hakiessa ja työelämässä tarvitsee. 

Itse sain harjoittelupaikan sen takia, että olin aiemmin tehnyt tiettyä vapaaehtoistyötä, ja harjoittelupaikan esimies oli tästä vaikuttunut ja viehättynyt. Täysi sattuma, mutta sillä on ollut suuri merkitys myöhempään uraani. (Olin toki muutenkin pätevä ja sopiva, mutta tällä erotuin muista hyvistä hakijoista) Mies taas puuhasi omassa ainejärjestössään kaikenlaista, ja sitä kautta oppi käytännön taitoja (esim. tapahtumien järjestäminen, lehtien ja mainosten taitto, puheiden pito jne.) joista oli hyötyä kun haki viestintäalan töitä. Uskon myös että työnantajat yleisesti ottaen arvostavat aktiivisia henkilöitä, se tekee vaikutuksen, vaikkei hyötyä suoraan voisikaan mitata.

Vierailija
37/60 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hops

Vierailija
38/60 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
39/60 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen VTM 2014, pääaine valtio-oppi. Toimin konsulttifirmassa koordinaattorina. Mieheni VTM 2013, pääaine viestintä, viestintätoimistossa konseptisuunnittelijana. Paras kaverini VTM 2016 kansantaloustiede pääaineena Tilastokeskuksessa yliaktuaari, toinen kaveri VTM 2017 pääaine sosiaalipolitiikka Sosiaali- ja terveysministeriössä töissä. Lisäksi tiedän monta toimittajaa, kansanedustajan avustajaa, tutkijaa, opettajaa, muita viestintäsuunnittelijoita, konsultteja jne. Kukaan opiskelukavereistani ei ole työtön tai ns. duunaritöissä. Opintojen aikainen aktiivisuus ja hyvät, oman alan harjoittelupaikat ovat erittäin tärkeitä. 

ei hyvänen aika miten tympeää- Tuonne olin meossa, ennen kun löysin ellämälle tarkotuksen...

Vierailija
40/60 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonnii joutava ala ja tiedekunta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan