Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saanut ahvenanmaalla hoitoa kielimuurin takia.

Vierailija
22.09.2017 |

Lääkäri ei puhunut sanaakaan suomea enkä minä ruotsia. Eikö lääkärin pitäisi osata suomea Suomelle kuuluvalla alueella, vaikka siellä ainut virallinen kieli onkin ruotsi. Minun mielestäni Ahvenanmaalla suomen kielen asema pitäisi nostaa samanlaiseksi kuin Manner-Suomessa ruotsin kielen asema on!

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono provo. Olen itse viettänyt aikaa Ahvenanmaalla ja ihan hyvin hoitui kyynpurema suomeksi. 

Vierailija
2/32 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei saa hoitoa suomeksi. Lääkärit ja hoitajat puhuu viroa, venäjää, jotain aasian kieltä jne.

t. itähelsinkiläinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritäppä varata mökkiä Närpiöstä.

Vierailija
4/32 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei puhunut sanaakaan suomea enkä minä ruotsia. Eikö lääkärin pitäisi osata suomea Suomelle kuuluvalla alueella, vaikka siellä ainut virallinen kieli onkin ruotsi. Minun mielestäni Ahvenanmaalla suomen kielen asema pitäisi nostaa samanlaiseksi kuin Manner-Suomessa ruotsin kielen asema on!

Ei tarvitse. Onhan jokaiselle mannersuomalaiselle lahjoitettu ruotsin kielen taito, vaikka Ahvenanmaan maakuntahallinto onkin päättänyt tehdä asukkaistaan toistaitoisia.

Vierailija
5/32 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia joku menee Ahvenanmaalle?

Vierailija
6/32 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekö sitten kumpikaan ette osanneet puhua englantia? Ei tainnut kovin vakava vaiva olla jos homma kaatuu kielimuuriin. Jos olisitvollut suuremmassa vaarassa tai saanut jonkin vakavan kohtauksen voin luvata, että paikalle hälytetään suomea puhuva lääkäri tai tulkki.

Vierailija
7/32 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joku vielä väittää että ruotsi olisi hyödytön kieli. Katsokaa nyt mitä hyötyä aloittajallekin olisi ollut ruotsin kielen taidosta!

Vierailija
8/32 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wallah.. kirjoitti:

Huono provo. Olen itse viettänyt aikaa Ahvenanmaalla ja ihan hyvin hoitui kyynpurema suomeksi. 

Olitko idiootti mukana, kun kävin lääkärissä? Ammu ittes läski

Et sinä ilman huoltajaa penikka lääkärissä käy, puhumattakaan Ahvenanmaalla.

Vierailija
9/32 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammu ittes läski

Kertoo kirjoittajasta kaiken olennaisen.

Vierailija
10/32 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekö sitten kumpikaan ette osanneet puhua englantia? Ei tainnut kovin vakava vaiva olla jos homma kaatuu kielimuuriin. Jos olisitvollut suuremmassa vaarassa tai saanut jonkin vakavan kohtauksen voin luvata, että paikalle hälytetään suomea puhuva lääkäri tai tulkki.

Ihan periaatteen vuoksi puhun Suomessa suomea, jos lääkäri ei ymmärrä niin mielummin kuolen ruotsin kieltä vastustavana marttyyrina ja jään historiaan suomen kielen asemaa puolustavana sankarina!

Vierailija
11/32 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei osannut sanoa "jag mår illa" tai "jag har febern mer än 38 graden" (fraasit löytää ihan googlella, mutta noi on ihan peruskamaa), kumpikaan ei keksinyt käyttää google kääntäjää tai osannut esimerkiksi englantia? Vakavissa tilanteissa paikalle hälytetään suomea puhuva lääkäri, hoitsu tai tulkki (tai puhelintulkkaus).

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei saa hoitoa suomeksi. Lääkärit ja hoitajat puhuu viroa, venäjää, jotain aasian kieltä jne.

t. itähelsinkiläinen

Kappas kun minä olen saanut aina hyvin hoitoa suomeksi.

t. toinen itähelsinkiläinen

Vierailija
12/32 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan periaatteen vuoksi puhun Suomessa suomea, jos lääkäri ei ymmärrä niin mielummin kuolen ruotsin kieltä vastustavana marttyyrina ja jään historiaan suomen kielen asemaa puolustavana sankarina!

Pikemmin jäät historiaan idioottina.

Vierailija
13/32 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei osannut sanoa "jag mår illa" tai "jag har febern mer än 38 graden" (fraasit löytää ihan googlella, mutta noi on ihan peruskamaa), kumpikaan ei keksinyt käyttää google kääntäjää tai osannut esimerkiksi englantia? Vakavissa tilanteissa paikalle hälytetään suomea puhuva lääkäri, hoitsu tai tulkki (tai puhelintulkkaus).

Vierailija kirjoitti:

t. itähelsinkiläinen

Kappas kun minä olen saanut aina hyvin hoitoa suomeksi.

t. toinen itähelsinkiläinen

Jag har feber.

EI febern.

T. Se itähelsinkiläinen

Vierailija
14/32 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 38 grader, ei graden.

Vierailija
15/32 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahvenanmaalla on myös ruotsalaisia lääkäreitä töissä, ja luultavasti he eivät osaa suomea. Ahvenanmaalla on toki sekä suomalaisia lääkäreitä että hoitajia.

Jos on hengenvaara ja potilas ei pysty kommunikoimaan ruotsalaisen lääkärin kanssa, oletan että joku soittaisi toiselle lääkärille tai kutsuisi hoitajan paikalle.

Helsingissä on paljon lääkäreitä joiden suomen kieli ei ole häävi. Esim. venäläisiä lääkäreitä, virolaisia lääkäreitä yms.

Vierailija
16/32 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wallah.. kirjoitti:

No mutta aatteleppa jos kyy olisikin ollut ruotsinkielinen?

Vierailija
17/32 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kiitos noista korjauksista sanoihin feber ja grader :)

Kielet ei ole niin helppoja kirjoittaa lukihäiriön kanssa.

Vierailija
18/32 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lääkäri ei saanut puhua suomea.

Tekstin lopussa Pietarsaarelaisen lääkärikäynnistä

Ei riitä että Ahvenanmaa on yksikielinen ruotsinkielinen. Sen lisäksi Ahvenanmaa on rasistinen jossa suomen kieli on kielletty vaikka siellä asuu 5% suomenkielisiä.

Maa jossa suomen kieli on kielletty ei voi olla kaksikielinen. Suomen kieli on kielletty että ruotsin kieli säilyisi, mutta se osoittaa että Suomi ei ole kaksikielinen vaan yksikielinen maa jossa on ruotsinkielinen vähemmistö.

Ahvenanmaalla toimineen suomenkielisen poliisipäällikön yhteydenotot mantereelle suomenkielisten kollegojen kanssa, olisi pitänyt käydä ruotsiksi. Hänen katsottiin toimineen väärin puhuessaan puhelimessa suomea suomenkieliselle poliisille tai virkamiehelle tms.

Suomenkielisen poliisin Ahvenanmaalla pitää käyttää tulkkia jos hän asioi Suomen poliisin kanssa mantereella.

Jos sama poliisi puhuu englantilaisen poliisin kanssa hän saa puhua englantia ilman tulkkia.

Et voi koskaan aliarvioida ruotsinkielisten tahojen vihaa suomen kieltä kohtaan. Voit myös itse arvioida vaikuttaako heidän asenteensa kielen lisäksi suomenkielisiin ihmisiin.

Jos ruotsinkieliset tahot vihaavat jotain kieltä noin paljon niin miten paljon he voivat vihata saman kielen puhujia ihmisinä?

Ruotsinkieliset hyväksyvät suomalaiset vain jos nöyristelemme ja toimimme heidän kielellään.

Vuonna 1809 tapahtunut onnellinen tapahtuma jossa Ruotsi menetti Suomen on ruotsalainen tragedia josta ruotsinkielinen maailma ei ole vieläkään päässyt yli.

uutinen täällä

http://vastranyland.fi/opinion/ledare/2013-04-05/435691/finskan-forbjud…

Ahvenanmaalla vaali-info seitsemällä kielellä, mutta ei suomeksi, vaikka suomenkieliset ovat suurin vähemmistö Ahvenanmaalla.

Englanti, eesti, thai, romania, venäjä, ja latvian kieli ovat sallittuja mutta suomen kieli on vainottu kieli Ahvenanmaalla.

http://hbl.fi/nyheter/2015-10-01/772647/alandsk-valinfo-pa-sju-sprak-me…

Ahvenanmaan suomenkieliset vaikenevat

http://gamla.hbl.fi/nyheter/2014-01-17/555701/ahvenanmaan-suomenkielise…

Pietarsaaren suomenkieliset ovat toisen luokan kansalaisia

http://m.iltalehti.fi/uutiset/201703272200092455_uu.shtml

Vierailija
19/32 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne vaatii Maarianhaminan sairaalaan potilaan sairauskertomukset ruotsiksi, kun käyvät täällä mantereella hoidossa, vaikka potilas puhuisikin suomea.

Vierailija
20/32 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritäppä varata mökkiä Närpiöstä.

Kaikkea minä olen tehnyt... Mutta tuo saa jäädä tekemättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme