Isotuloiset maksaa paljon veroja
Itse olen aikanaan kouluni käynyt ja palkkani ansainnut. Fakta vaan on se että rikas 15% maksaa loppujen 85% sosiaaliturvan ja eläkkeet. Antakaa rikkaiden tienata. Kun seuraavan kerran ohitan teidät uudella mersullaan niin ottakaa lakki pois päästä ja todetkaa "siinä menee veronmaksaja!".
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun veroprosentti on 47.
Perustelkaa miksi on reilua, että maksan joka eurosta 47 senttiä kun kaverin prossa on 21 ja maksaa siis joka eurosta vaan 21 senttiä.Perustelkaas reiluus?
Jos haluat olla noin yksinkertainen niin perusteleppa minulle reiluus. Minä ole tunnin töissä ja tuntipalkka on 13,5e. Sinä olet tunnin töissä ja tuntipalkka on 50e (riittääkö?). Opiskellut olen peruskoulun jälkeen 8v.
Ei siitä opiskelusta makseta, vaan sinun tuottavuudestasi. Se ei taida olla hääppönen.
Mieheni on yrittäjyydellä vaurastunut. Isoin osa tuloista on pääomatuloja ja veroprosentti 33 %.
Teki hulluna töitä 12 h vrk eikä lomia kuin 2 viikkoa max vuodessa. Terveys meni.
Silti ihmettelen, että todella isoista pääomatuloista maksetaan 33 % veroa. Jostain sijoitusasunnon vuokratuloista myös 33 %.
Mies ei ole ikinä valittanut siitä, että joutuu maksamaan veroja. Satoja tuhansia maksaa joka vuosi, mutta itselle jää ihan riittävästi.
Siitä hän on huolissaan, että palvelut huononee yms vanhusten hoito yms ja nuorisotyöttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatyöllä ei rikastu muuten kuin säästämällä tai sijoittamalla.
Yrittäjyys on keino rikastua. Tai lottovoitto.
Nykyisin on akateemisia työttömiä. Oma isäni oli alkossa johtotehtävissä vaikka merkonomi. Setäni oli myös johtaja ja käynyt kansakoulun.
Hyville ansioilla pääsivät ilman pitkää koulutusta. Ei onnistu nykyään.
Moni ottaa työn johon ylikoulutettu..,
No kai minun on erottava työstän, kun olen vain merkonomi (ajalta ennen ammattikorkeakouluja) ja olen isossa pörssiyhtiössä johtotehtävissä. Eli kyllä se vieläkin onnistuu, kun pystyy näyttämään osaamisensa. Tosin näyttötilaisuuksia tulee paremmin koulutetummalle, sen olen huomannut. Pari näyttöä sattunut siten että korkeammin koulutetun osaaminen onkin ollut riittämätön ja olen joutunut pelastaa tilanteen. Kouluista pääsee läpi valitettavasti myös siten että ei oikeastaan opi, mutta yleensä siellä opiskellessa jää jotain matkaankin. Osaamisen voi hankkia myös muuten kuin kouluissa opiskelemalla, esimerkiksi itsenäisesti opiskelemalla. Tällöin vain se toisille todistaminen vaikeampaa, kun aivojen tietosisältöä ei voi oikein näyttää. Nuo tutkinnot pienentää huomattavasti sitä riskiä että onko osaamista vai ei, mutta ei poista kokonaan sitä riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aikanaan kouluni käynyt ja palkkani ansainnut. Fakta vaan on se että rikas 15% maksaa loppujen 85% sosiaaliturvan ja eläkkeet. Antakaa rikkaiden tienata. Kun seuraavan kerran ohitan teidät uudella mersullaan niin ottakaa lakki pois päästä ja todetkaa "siinä menee veronmaksaja!".
Jos faktoja haluat esittää, niin ole sitten totuudenmukainen. Valtion ensi vuoden budjetista vain vähän yli neljäsosa katetaan työ- ja varallisuusveroilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjataan efektiivinen tulonjako yrityksissä niin ei tarvitse pösöjen ulista verotuksesta. Työn tulos työn tekijälle, pääomalla loisimiselle stoppi.
Nimeäpä yksi pääomalla loisija, ja kerro mistä ihmeestä se pääoma sille tuli?
Mihin olisit valmis saadaksesi enemmän rahaa?
Enemmän rahaa? Mihin olisin valmis? Mä haluan mun työn tuloksen lyhentämättömänä, enkä halua että joku läskimaha maailman toisella puolella koskee siihen.
Perusta yritys. Maksa vuokraa, osta laitteet, palkkaa työntekijät, maksa sähkölasku, sivukulut, markkinointi, tuotekehitys, tutkimukset, ja katso paljonko jää.
Se läskimaha on tehnyt kaikien tuon, tee perässä.
Se läskimaha ei ole todellakaan tehnyt mitään tuosta, tuskin edes tietää mitä koko yritys tekee. Menköön töihin jos rahaa haluaa.
Niin ja tarpeeksi kauas kun mennään historiaan niin jossain vaiheessa se pääoma on tehty epärehellisin keinoin muilta varastamalla. Vähintäänkin muiden työtä varastamalla, mikä jatkuu tänäkin päivänä.
Voi tsiisus, miten voi joku olla noin pihalla.
Olen keskituloisesta hieman ylöspäin tienaava. Maksan mielelläni veroja, jotta lapset saavat käydä koulua tasa-arvoisesti tai sairas saa hoitoa terveyskeskuksesta. Verojen välttely ja veronkierto on koko maan rappeuttamista ja kun se romahtaa, alkaa vaikeudet myös sillä pienellä ökyeliitillä. Sen takia on aikaisemmin ymmärretty,että kaikki kannattaa pitää mukana tavalla tai toisella. Miksi ei sitten nyt? Verotus on poliittinen valinta. Verovähennykset, tukiaiset ja muut porsaanreiät tietoisesti vähentävät valtion tulopohjaa. Se on oikeistohallitusten tietoista eriarvoistavaa politiikkaa. Mobet taloustitkihat ovat tyrmänneet oikeiston hellimän väsyneen sloganin, että rikkaiden rikastuessa muruset putoavat köyhillekin. Eivät putoa. Ainoastaan työn jakaminen mahdollisimman monille ja oikeudenmukainen palkkaus nostavat ihmisen köyhyydestä. Muu on puppua, siispä nykyhaliruksen toimet ovat turhia, haitallisia ja eriarvoisuutta lisääviä, esimerkiinä työttömien pompotus ja syrjäyttäminen työmarkkinoilta toimeentulotuen asiakkaiksi.
No opiskele lääkäriksi niin ei tarvi nillittää siellä kurjuuttasi.
Porvari kirjoitti:
Olen elämässäni ollut pieni-, keski- ja suurituloinen. Olen saanut palkkatuloja ja pääomatuloja eri veroprosenteilla.
Minusta olisi kohtuullista, jos saisin pitää 2/3 tuloistani itselläni riippumatta tulolajista.
Ihmettelen, miksi työ- ja pääomaveroja ei voida laskea yhteen ja verottaa sen jälkeen loivemmalla progressiolla. Riippumatta siitä, onko ne palkka-, pääoma-, yritys- tai muita tuloja. Tai vaikka luovutusvoittoja, perintöjä tai mitä niitä ikinä onkaan.
Minusta on yleisellä tasolla väärin, että maksan pääomatuloistani vähemmän veroa kuin palkkkatulostani. Minusta se kannustaa veronkiertoon.
Eläkemenot velkaannuttaa Suomen valtion.Oli joku tilasto miten ne on alkaneet jyrkästi kohota.
Tästä voidaan päätellä että ollaan maksettu liikaa palkkaa julkiselle joka nyt sitten pitäisi periä ottamalla omaisuus pois veronmaksajilta.
Melkoinen puhallus.
Vierailija kirjoitti:
Isotuloiset saa myös tulonsiirtoja, kuten lapsilisiä jne. Ansiosidonnaisten etuuksien vuoksi suurituloisille maksetaan yllättävän paljon "sossutukia". Köyhimpään ja rikkaimpaan viidennekseen maksetaan melkein saman verran prosentuaalisesti kaikista tulonsiirroista.
Kätevästi vain unohdat mainita, että se suurituloisten "sossutuki" koostuu suurimmaksi osaksi eläkkeistä ja köyhimpien niistä todellisista tuista, kuten asumistuki, toimeentulotuki ym. Tilanne muuttuukin aika dramaattisesti, kun eläkkeet poistetaan yhtälöstä.
Porvari kirjoitti:
Olen elämässäni ollut pieni-, keski- ja suurituloinen. Olen saanut palkkatuloja ja pääomatuloja eri veroprosenteilla.
Minusta olisi kohtuullista, jos saisin pitää 2/3 tuloistani itselläni riippumatta tulolajista.
Ihmettelen, miksi työ- ja pääomaveroja ei voida laskea yhteen ja verottaa sen jälkeen loivemmalla progressiolla. Riippumatta siitä, onko ne palkka-, pääoma-, yritys- tai muita tuloja. Tai vaikka luovutusvoittoja, perintöjä tai mitä niitä ikinä onkaan.
Minusta on yleisellä tasolla väärin, että maksan pääomatuloistani vähemmän veroa kuin palkkkatulostani. Minusta se kannustaa veronkiertoon.
Jos osakeyhtiön perustaja nostaa palkkatuloa yrityksestä, veroprosentti määräytyy ansiotuloveron mukaan. Jos hän nostaa sen pääomatulona, ennen mahdollista pääomatuloveroa lähtee yhteisövero ja siihen päälle vielä pääomatulovero (joskin näissä on vähennysjuttunsa yms., jotta ei olisi liian suoraviivaista). Toisin sanoen pääomatulon nosto ei välttämättä ole palkkatulon nostoa kannattavampaa. On aika tapauskohtaista.
Olisi siis aika typerää, jos osingoista maksettaisiin veroja jo maksetun yhteisöveron jälkeen vielä yhtä paljon kuin palkastakin.
Tosin elinkeinonharjoittajilla tilanne taitaa olla toinen. Yrityksen nettovarallisuus kuitenkin vaikuttaa tuohen jakautumiseen eri tuloluokkiin.
Mutta haluaisitko siis, että yritykset eivät maksaisi yhteisöveroa, vaan verotettaisiin samoin kuin ansiotuloja vasta kun nostaa pääomatuloa yrityksestä? Tämähän se vasta kannustaisi kikkailemaan, milloin pääomatuloja nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjataan efektiivinen tulonjako yrityksissä niin ei tarvitse pösöjen ulista verotuksesta. Työn tulos työn tekijälle, pääomalla loisimiselle stoppi.
Nimeäpä yksi pääomalla loisija, ja kerro mistä ihmeestä se pääoma sille tuli?
Mihin olisit valmis saadaksesi enemmän rahaa?
Enemmän rahaa? Mihin olisin valmis? Mä haluan mun työn tuloksen lyhentämättömänä, enkä halua että joku läskimaha maailman toisella puolella koskee siihen.
Perusta yritys. Maksa vuokraa, osta laitteet, palkkaa työntekijät, maksa sähkölasku, sivukulut, markkinointi, tuotekehitys, tutkimukset, ja katso paljonko jää.
Se läskimaha on tehnyt kaikien tuon, tee perässä.
Se läskimaha ei ole todellakaan tehnyt mitään tuosta, tuskin edes tietää mitä koko yritys tekee. Menköön töihin jos rahaa haluaa.
Niin ja tarpeeksi kauas kun mennään historiaan niin jossain vaiheessa se pääoma on tehty epärehellisin keinoin muilta varastamalla. Vähintäänkin muiden työtä varastamalla, mikä jatkuu tänäkin päivänä.
Voi tsiisus, miten voi joku olla noin pihalla.
No mutta täytyyhän jonkun Vasemmistoliittoakin äänestää.
Siinä porukassa noita täysin ulkona olevia riittää.
Hän kantaa sen riskin. Newsflash, sinäkin pääset "loisimaan", jos haluat. Jätät sen kossupullon ostamatta ja ostat pörssistä sillä rahalla sitä yhtiötä jossa haluat "loisia". Jos olet niin vakuuttunut omasta tuottavuudestasi, niin mikä sen parempi sijoituskohde kuin se firma missä olet töissä. Tietenkin sillä edellytyksellä että firman osakkeitä on myynnissä.