Mummon kommentti lapsen koulukuvista: " kyllä on tyttö lihonut!"
Onneksi puhelimessa, eikä lapsen kuullen. Äitini siis asuu ruotsissa ja postitin tytön toisen luokan koulukuvan, tänään soitti ja kiitoksen jälkeen alkoi kauhistelu ! Tyttöraukalla on minun leveät hartiani, nyt se alkaa näkyä ja sitten kun vielä tuollainen löysä paita päällä niin näyttää isommalta kuin viime vuoden kuvassa, kasvoilla roikkuva tukkakin jotenkin epäselventää kasvojen muotoa (viime vuoden kuvassa oli ponnari ja ihonmyötäisempi paita)
Mutta lihavalta ei kyllä näytä, eikä sitä ole, koulussa oli jokin aika sitten toisen luokan lääkärintarkastus ja katsottiin pituus sekä paino! 132cm ja noin 26kg, normimitat. pituus/paino-suhde on aina kulkenut normikäyrillä.
Taidan tietää miksi äitini sanoi noin :/ Minun lihomiseni teini-iässä oli äidille hirveä häpeä ja tytön syntymästä asti on hätäillyt, että lihotan lapsen .
Kommentit (25)
Mummohan vain kertoi, mitä kuvassa näki...
Mä laittaisin välit katkolle tollaseen kotkaan.
Onpa ikävää, en tiedä mikä monia vanhoja ihmisiä vaivaa. Esimerkiksi itse olen sekä mummiltani että äidiltäni aina saanut kuulla olevani isokoinen ja roteva vaikken todellakaan sitä ole, mittani ovat 163/48. Lisäksi mummini jaksaa aina toitottaa kuinka vanhempi poikani on oikea "pullukkapoika" vaikka sillä on paino mennyt aina miinuskäyrillä! Raivostuttavaa.
No jumalauta pitäiskö sitten olla anoreksia että ois sopiva? -.-
Joo, no mun paino oli meidän isänkin huolenaihe kun viimeisen kerran nähtiin.
Inhos lihavia ja sai lihavan tyttären. Katselkoon sitä nyt pilven päältä.
Roteva ruumiinrakenne ja löysä paita on vihonviimeinen yhdistelmä, lapsellakin . Hartikas näyttää helposti lihavalta säkki päällä.
Vierailija kirjoitti:
Roteva ruumiinrakenne ja löysä paita on vihonviimeinen yhdistelmä, lapsellakin . Hartikas näyttää helposti lihavalta säkki päällä.
Miksi on niin kamalaa jos näyttää lihavalta? Aina sanotaan että ihmiset kuittailee lihaville terveyssyistä, joten jos lapsi tai aikuinenkin, on oikeasti normaalipainoinen, mitä väliä jos joku löysä paita päällä näyttäisikin vähän pulskalta?
Mä voisin sanoa lapselleni noin, mutta vaan jos olisi aihetta. Pulskat lapset joutuu helposti koulussa kiusatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on niin kamalaa jos näyttää lihavalta? Aina sanotaan että ihmiset kuittailee lihaville terveyssyistä, joten jos lapsi tai aikuinenkin, on oikeasti normaalipainoinen, mitä väliä jos joku löysä paita päällä näyttäisikin vähän pulskalta?
Oi miksi en voi laittaa enempää kuin yhden yläpeukun..!
Jos ap:n tytöllä on leveät hartiat, voisin kuvitella myös kasvojen olevan jyhkeät ja leveät. Jos hänellä on pitkät hiukset auki kasvoilla, ne luovat harhan entistä leveimmistä kasvoista ! Lisäksi koulukuvissahan yleensä istutaan? Veikkaanpa, että hiukset kiinni ja seisten ap:n lapsi olisi ihan eri näköinen ( tyyliin hoikat jalat, leveät hartiat).
Noilla mitoilla ei todellakaan lihava , varaa olisi pariin lisäkiloonkin. Ap sanoo isoäidille, että niin kauan kuin koululääkärit jne eivät huolestu painosta, isoäiti pitää leipäläpensä ummessa.
Tziisus!
Vierailija kirjoitti:
Onpa ikävää, en tiedä mikä monia vanhoja ihmisiä vaivaa. Esimerkiksi itse olen sekä mummiltani että äidiltäni aina saanut kuulla olevani isokoinen ja roteva vaikken todellakaan sitä ole, mittani ovat 163/48. Lisäksi mummini jaksaa aina toitottaa kuinka vanhempi poikani on oikea "pullukkapoika" vaikka sillä on paino mennyt aina miinuskäyrillä! Raivostuttavaa.
Sun äiti ja mummo on ihan sekaisin. 163/48 ei voi kyllä millään mittapuulla olla isokokoinen ja roteva. Kai olet kysynyt heiltä että mitä oikein tuolla tarkoittavat?
Leveät hartiat näyttää naisella hyvältä ja seksikkäältä.
Eri asia sitten on jos on muutenkin "leveä".
Mun anoppi samanlainen. Ainoa, että nyt jo teini-ikäiset lapset ovat valitettavasti huomanneet ja kuulleet kuinka hän heidän kilojaan tuijottelee. Ei se ainakaan auta pysymään kuosissa, kun ilmainen, jonka pitäisi rakastaa heitä ehdoitta, ei teekään sitä. Toisaalta anoppi nyt muutenkin häpeää sitä sun tätä ja elää lähinnä naapureiden elämää. Silti se satuttaa noita pieniä ihmisen alkuja.
Oma äitini kertoo aina ensimmäisenä, jos on nähnyt jotain tuttua, että olipas lihonut/laihtunut. Jos kysyn mitä sille tutulle kuului, ei osaa sanoa, vaan hokee sitä lihomista/laihtumista. Tosiaan niin kuin se olisi se kaikkein tärkein asia, muulla ei mitään väliä.
Jos mummo tulee teillä käymään tai te käytte siellä, niin varmaan lapsellekin möläytää: "Oletpas lihonut" ihan hyvää tarkoittaen...
Säästä lapsesi syömishäiriöltä, sanot äidillesi napakasti jos yhtään tytölle painosta vihjaakaan, se on välit lopullisesti poikki!
Jos ei muuta osaa sanoa lapsenlapsensa kuvasta, niin en lähettäisi tuollaiselle mummolle enää yhtäkään kuvaa.
Katselkoon peiliä ja etsiköön arvosteltavaa.
Haa, täällä sama kokemus lastemme isovanhemmista. Minun, mieheni, lapsemme ja sisarteni lasten painot on aina puheenaiheena. Kaikki olemme muka lihoneita, vaikka ihan normaalipainoisia olemme. Heti kättelyssä tulee lihomiskommentit ja kerran mummo meni keittiöön kiukuspäissään jotain kolistelemaan ja sieltä huuteli, että kyllä sinun Päivi pitää nyt tosissaan varoa lihomista. (En ole lihonut)
Wtf??!
Siis mikä juttu tämä vanhojen naisten tapa arvostella muiden painoa oikein on? Kaiken lisäksi nuo arvostelijat ovat itse usein ylipainoisia.
Olen pahoillani. Osa ihmisistä reagoi painonnousuun kuin kannibalismiin, ts. paino on äidillesi tärkeä asia.
Tärkeintä on, että tyttäresi on terve, tapaa ystäviään, liikkuu ja on onnellinen.