Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te koiranomistajat jotka aina vaihdatte kadun toiselle puolelle välttääksenne koiranne kontaktit toisten, oletteko itsekin yhtä arkoja kohtaamaan toisia ihmisä?

Äiti-Mammanen
21.09.2017 |

Ärsyttävää.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aloittaja niitä fifi-mammoja, jotka makuuttavat fifiään keskellä katua fleksi pitkänä ja hymyilevät typerästi kun viisikiloinen koira "ei suostu liikkumaan"?

En ohita maassa vaanivia koiria. Jos kadun toiselle puolelle ei pääse, käännyn ympäri ja menen toiseen suuntaan. Tuo makuuttaminen on todella huonoa käytöstä! Sitä paitsi mitä "kontaktin välttämistä" se on, jos ohittaa toiselta puolelta katua? Eivät koirat siinä mitään kontaktia saa, kun ohittavat toisensa hihnoissa, vai onko tarkoituksesi siis päästää koirasi hyökkäämään kiinni ohittavaan koiraan? Siinäkin tapauksessa se idiootti olet sinä, ei puolta vaihtava vastaantulija.

Vierailija
22/49 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun jo edesmennyt pikkufifi oli äärimmäisen pelokas ja pelkoaggressiivinen. Olen vaihtanut kadun toiselle puolelle lukuisia kertoja ja luikkinut polulta umpimetsään välttääkseni koirani ahdistumisen ja sen, että toinen koira tulisi iholle ja alkaisi tappelu jossa luultavasti oma puudelini jäisi kakkoseksi.

En itse ole kovin arka kohtaamaan ihmisiä ja yleensä tykkään kaikista koiristakin.

Ärsyttäävää oli seistä sielä metsän keskellä kun vastaantuleva koirakko jäi siihen kohdalle pällistelemään ja ehkä huutelemaan, että tuu vaan tää on tosi kiltti. Ja sitten ite yrittää pidellä hysteeristä huutavaa rimpuilevaa koiraa ja huutaa ystävällisesti takas, että menkää jo tää ei oo kiltti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin koira riemastuu remmissä toisista koirista kamalasti, joten on vain helpompi kävellä ohi. Lisäksi en voi itse sietää vaivaannuttavia lätinöitä kun koirat nuuskivat toisiaan. Minua ei kiinnosta keskustella tyhjänpäiväisyyksiä eikä varsinaisesti edes nähdä toisia koiranulkoiluttajia. Siksi menenkin metsäpoluilla mahdollisimman syrjässä ja mieluummin vielä erittäin aikaisin aamulla tai hyvin myöhään illalla. Se, että minulla on remmissä koira ei tee minusta sosiaalista ihmistä.

Vierailija
24/49 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narttukoirallani on juoksut. Ihan sitä toista koiraa ja koiranomistajaa (erityisesti uroskoiraa) yritän vain ottaa huomioon, kun en päästä koiraani levittelemään herkullisia tyttöaromejaan sentin päähän.

Mutta tätä ilmeisesti on joidenkin vaikea ymmärtää?

Vierailija
25/49 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. 

Vierailija
26/49 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä järkyt mammat, jotka  pitävät koiriaan viiden metrin flexissä ja omivat melkein aarin tilaa kulkiessaan ei tajua edes vaikka sanoisi. Palkaksi saa vittumaisen mulkaisun. 

Sitten räksyttää omistaja sekä koira kun meinaa fillarin pyöriin sotkeutua!

Vierailija
27/49 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihdan suosiolla puolta koska oma koirani pelkää itseään isompia koiria, ja saattaa myös käydä kiinni jos toinen tulee liian innokkaasti iholle. Käyttäytyy kyllä ihan nätisti jos saa lähestyä omilla ehdoillaan, mutta valitettavasti ei ole kristallipalloa josta näkisi minkälainen tapaus se vastaantuleva koira on.

Jos siinä kohdalla näyttää että toinen koira on rauhallinen ja oma sen sietää, niin toki silloin annan tutustua, mutta lähtökohtaisesti on kaikille osapuolille vähemmän stressaavaa ottaa ainakin aluksi vähän välimatkaa.

Ja ei, koirani ei ole huonosti koulutettu vaan traumoja on jäänyt siitä, kun isommat koirat on useamman kerran käyneet kimppuun ilman syytä.

Vierailija
28/49 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä vaihda mihinkään kadun toiselle puolelle, vaan jos toinen koiran ulkoiluttaja näyttää tulevan vastaan, niin sitten tulee ja se kohdataan. Joskus saatan koirani kanssa hieman siirtyä esim. pellon puolelle jos sellainen sattuu juuri ohitustilanteessa kohdalle. Etenkin jos kävelytie on hyvin kapea, niin mielelläni siirryn hieman johonkin sivummalle.

Minun koira on arka luonteeltaan. Sillä menee aikaa tottua uusiin ihmisiin ja koiriin. Jos lenkillä tulee koira vastaan, annan koiralleni makupaloja niin koira pysyy hiljaa eikä ala räyhäämään. Ei tulisi kuuloonkaan alkaa tekemään tuttavuutta tuntemattoman koiran kanssa kesken lenkin.

Minun koira ei siihen ala, vaan haukkuu vaan ja jos toinen koira väkisin koittaa innokkaana tulla omaan koiraani kiinni haistelemaan, oma koirani varmasti koittaisi näykätä, koska pelkää.

Kun koirani tottuu toiseen koiraan, niin se tykkää kyllä silloin leikkiä toisen kanssa. Siihen vain menee aikaa ja pelkkä pikainen lenkillä tutustuminen ei siihen riitä.

Lisäksi minun koira kun pelkää myös vieraita ihmisiä, niin sekin tekee lenkillä toiseen koiraan tutustumisesta vielä hankalampaa, koska hihnan päässä on myös koiralleni tuntematon ihminen.

Koirallani on koirakavereita ja se riittää, ei niitä tartte enempää tullakaan. Asutaan myös hyvin syrjässä maalla, joten täällä tulee äärimmäisen harvoin yhtään ketään vastaan, melkeimpä voisi sanoa ettei koskaan.

Mutta joskus kaupungissa asuessa koiran ulkoiluttajia oli todella paljon, mutta hyvin niistä selvittiin, kun pennusta asti makupaloilla olen koirani opettanut ohittamaan muut nätisti.

En muutenkaan jaksa alkaa lenkillä juttelemaan kenenkään kanssa, eikä kiinnosta. Kun olen lenkillä, olen silloin lenkillä, enkä missään illan istujaisissa höpöttämässä toisten kanssa.  Kaupungissa näitä yltiösosiaalisia koirien ulkoiluttajia oli ihan liikaa. 

Vierailija
29/49 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi otatte koiran jos ette anna sen yhtään olla muiden koirien kanssa kontaktissa? Koira on erittäin sosiaalinen eläin.

Vierailija
30/49 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi otatte koiran jos ette anna sen yhtään olla muiden koirien kanssa kontaktissa? Koira on erittäin sosiaalinen eläin.

Juuri näin! Ulkoilu ja toisten koirien tapaaminen on laumaeläimelle päivän kohokohta!

Vierailija
31/49 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voihan se koira olla sosiaalinen ihmislaumansakin kanssa. 

Vierailija
32/49 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja koirani olemme samanlaisia: emme halua tyhjänpäiväisiä sosiaalisia kontakteja. Kyse ei ole arkuudesta lainkaan. Tapaamme ystäviämme suunnitellusti, koira koirapuistossa ja minä kahvittelun merkeissä. Kumpikaan meistä ei kaipaa jonkun randon nobodyn kanssa sosialisoimista.

Yleensähän nämä jotka haluavat väkisin koirien "tervehtivän" ovat niitä ihmisiä joilla suunnattomat sosiaaliset tarpeet yhdistyvät surkeisiin sosiaalisiin taitoihin. Millä hyvänsä verukkeella yritetään saada kontakti toiseen ihmiseen. Toiset jopa sallivat koiransa käydä makaamaan keskelle pyörätietä ja odottamaan siinä sitä vastaantulevaa koiraa!

Vierailija
33/49 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun koirani tapaa muita koiria silloin, kun se on tarkoituksenmukaista, eli vapaana koirapuistossa.

Hihnassa ei muita tavata. Lenkillä liikutaan, pissataan ja kakataan. Koiratreffit kuuluvat muualle, ja ohittaminen ja lenkittäjään keskittyminen on osa koulutusta ja hyvää käytöstä.

Vierailija
34/49 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilutan tuttavan koiria ja nämä räksyttävät. Mielellään jutustelisin. Tosin olen huomannut, että monet kiihdyttävät vauhtia kun näkevät mut.

Olen puhelias ja asun Tampereella...

Vierailija
35/49 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma jo aikoja sitten edesmennyt koirani oli kaunis ja kiltin näköinen mutta se oli lähes sokea vanhetessaan. Se kuitenkin suojeli minua silmittömästi muita koiria sekä ihmisiä vastaan, sellaiseksi se oli koulutettu kun kuljimme työmatkoja pimeillä teillä. Se oli myöskin vähäeleinen, ei siis räyhännyt eikä riehunut hihnassa vaan kulki korrektisti hihna löysällä.

Kyllä tuli räpää kun siirryin kauemmaksi vastaantulijasta eivätkä he päässeet lääppimään koiraa tai työntämään koiraansa omani ulottuville haistelemaan eikä mennyt jakeluun mitenkään kun kerroin että koira oli jo haistanut ja riittävän lähelle tultuaan se maistaisi koska se näkee huonosti. Siitä oli apua kun pukeutui lenkkivaatteisiin ja hölkkäsi koiran kanssa, urheilijatyttöä ei tohdittu häiritä:). Koiran kanssa lenkkeilevällä ei todellakaan ole mitään velvoitetta pysähtyä horisemaan joutavia jokaisen taluttajan kanssa tai leikittää koiria keskenään. Paljon liikuntaa vaativalle koiralle ei riitä jatkuva seisoskelu vaan pitää tulla kilometrejä mittariin ja työssäkäyvällä henkilöllä voi olla rajallisesti aikaa eli lenkkeillään ihan rauhassa vain omiemme kanssa, sosiaalisia tilanteita voi harjoittaa koirapuistoissa.

Vierailija
36/49 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun koirani tapaa muita koiria silloin, kun se on tarkoituksenmukaista, eli vapaana koirapuistossa.

Hihnassa ei muita tavata. Lenkillä liikutaan, pissataan ja kakataan. Koiratreffit kuuluvat muualle, ja ohittaminen ja lenkittäjään keskittyminen on osa koulutusta ja hyvää käytöstä.

Otit siis lemmikin, että pääset käskyttämään sitä..."minä määrään" - tyyppi...yäks

Vierailija
37/49 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei ymmärrä koirien käytöstä, ei koira toimi samoin kuin ihminen. Koirien kesken aggressio vierasta kohtaan on ihan tavallista. Koirissa on myös hyvin erilaisia luonteita. Jotkut ovat luonnostaan pentumaisen ystävällisiä kaikissa tilanteissa, joidenkin mielestä on parasta uhkailla jokaista.

Omistajan vaikutusmahdollisuudetkin ovat rajalliset. Olen pitkään pitänyt kookkaita uroksia, joiden rotuominaisuuksiin kuuluu korkea puolustus- ja vartiointihalu. Kun koira on kanssani, se on hallinnassa mutta siltikään en vie sitä toisten lähelle, jossa sillä kierrokset nousisi. Toinen koira voi siinä tilanteessa provosoida räjähdyksen. Kun välimatkaa on riittävästi, koiran mieli on rauhallisempi ja sen on helpompi noudattaa ohjeitani.

Siis koiratkin ovat erilaisia. Helpottaisko tämä aloittajan ymmärtämisvaikeuksia? Oma koirani on kyllä ihmisrakas, joten koirattomien kanssa keskustellaan mielellään tavatessa ja otetaan kontaktia.

Vierailija
38/49 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wallah. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voihan se koira olla sosiaalinen ihmislaumansakin kanssa. 

Ei se ole koiralle sama asia. Mitä jos itse eläisit elämäsi apinalauman kanssa? Et ikinä oppisi ihmisten tapoja.

Vierailija
39/49 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja koirani olemme samanlaisia: emme halua tyhjänpäiväisiä sosiaalisia kontakteja. Kyse ei ole arkuudesta lainkaan. Tapaamme ystäviämme suunnitellusti, koira koirapuistossa ja minä kahvittelun merkeissä. Kumpikaan meistä ei kaipaa jonkun randon nobodyn kanssa sosialisoimista.

Yleensähän nämä jotka haluavat väkisin koirien "tervehtivän" ovat niitä ihmisiä joilla suunnattomat sosiaaliset tarpeet yhdistyvät surkeisiin sosiaalisiin taitoihin. Millä hyvänsä verukkeella yritetään saada kontakti toiseen ihmiseen. Toiset jopa sallivat koiransa käydä makaamaan keskelle pyörätietä ja odottamaan siinä sitä vastaantulevaa koiraa!

Se makaaminen juurikin on koiralle lajinomaista käytöstä.

Vierailija
40/49 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole millään tapaa koiralle luonnollista tavata jatkuvasti vieraita koiria. Aggressio on ihan normaalia ja tavallista jos koiria "pakotetaan" tapaamaan. Mulla on 2 koiraa ja tuttujen koirien kanssa käydään välillä metsälenkeillä. Siinä on sosiaalisuutta ihan tarpeeksi. Itse tapaisin kyllä mielelläni ihmisiä ja puhuisin koirista, mutta en halua koirien riekkuvat hihnat solmussa. Lisäksi koirille on stressi jos ne joutuvat aina miettimään, että moikataan vastaantulijaa vai ei, niinpä me ohitetaan kaikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan