Jos autatte lastanne läksyjen teossa ja lapselle tulee virhe esim jossain laskussa, korjaatteko sen heti vai jätättekö väärän vastauksen opettajan korjattavaksi?
Kummin teette?
Meillä on tehty niin, että jos virhe tulee ja huomaan sen niin kysyn heti lapselta, että "meniköhän nyt varmasti oikein?". Lapsi hetken mietittyään huomaa virheensä "oho, hups!" ja korjaa sen oikein.
Kyllä meillä ainakin kotona tarkastetaan, että läksyt on oikein ennenkuin opettaja näkee ne.
Kommentit (15)
Korjautan lapsella tehtävän jo kotona. Opetan myös asian, jos hän ei ole ymmärtänyt tehtävää.
Riippuu varmaan minkä ikäisestä koululaisesta kyse ja kuinka paljon läksyjä.
Jos auttaa lasta läksyissä niin eikö silloin ole ihan loogista korjata virheet? Jos ei korjaa niin aika mielenkiintoisen opetuksen omasta osaamisesta ja auttamisesta ainakin antaa.
Tietty korjautan ja neuvon tarvittaessa.
En jätä opettajien korjattavaksi, koska he eivät läksyjä tarkista. Itse ovat sanoneet, että siihen ei ole koulussa aikaa ja läksyjen valvominen kuuluu kotiin. Mulle tämä ok.
Vierailija kirjoitti:
En jätä opettajien korjattavaksi, koska he eivät läksyjä tarkista. Itse ovat sanoneet, että siihen ei ole koulussa aikaa ja läksyjen valvominen kuuluu kotiin. Mulle tämä ok.
No sittenhän ne voi jättää tekemättä huoletta. Turha kai siitä on sitten alkaa jeesustella jälkikäteenkään.
Lapsen kaikkia läksyjä ei hä tarvitse valvoa, mutta jos kerran niin tekee, niin eikö siinä koko pointti ole se, että varmistaa lapsen oppineen? Voitte sitten vaan miettiä, kuinka tarkasti se ope voi yli 20 lapsen vihkot joka aineessa ja tunnilta katsoa... Eivätkä kaikki lapset oikeasti kuuntele ajatuksen kanssa, kun ope oikeita vastauksia selittää tai välttämättä edes vaivaudu katsomaan, mitä tuli itse tehtävään kotona laitettua. Ja nekin, jotka katsovat, saattavat vain aivottomasti kopioida taululta. Eli jos haluat oikeasti auttaa lastasi oppimaan, katsot, että tehtävät tulee tehtyä huolellisesti ja oikein. Tätä kannattaa harjoittaa ainakin niissä aineissä, joissa lapsella on mahdollisesti vaikeuksia ja ennen kaikkea kumulatiivissa aineissa kuten kielissä ja matikassa. Niissä on mahdollista pudota todella pahasti kärryiltä, jos tunnit uinailee ja läksyt sutaisee.
T. Ope
No eikö se auttaminen tarkoita just sitä että virheistä huomautetaan ja ne opetellaan tekemään oikein? Mitä hyötyä siitä muuten on? Vai istutko vieressä katsomassa kun lapsi opettelee läksyjä väärin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se läksyjen tarkistaminen kuuluu opettajan työhön. Vanhemman vastuu on katsoa, että läksyt tulee tehtyä.
26 alkuopetusikäistä luokasta, kauanko menee yhden läksyjen tarkistamiseen aikaa? 30 sekuntia? 13 minuuttia siis tarkistukseen, 5 minuuttia meni jo kirjojen esille ottoon ja sivun löytämiseen, sitä ennen selvitettiin välituntiriitaa 10 minuuttia. Sitten pitäisi opettaa uusi asia toiminnallisesti uuden opetussuunnitelman mukaisesti ja tehdä tehtäviäkin. Koska luokassa on integroituna useampi tehostettua tukea tarvitseva, apua ehtii saada vain pari oppilasta. Läksyn antoon menee se 5 minuuttia vähintään, tosin sekin olisi hyvä tehdä yksilöllisesti.... tuosta voi laskea mihin aikaa on mennyt ja paljonko
Nim. Juuemmeehditarkistaaläksyjäjokaiselta
Opettajan vika jos niitä virheitä edes tulee, nykyään tuntuu että opettajaksi pääsee kuka vaan. Jos meidän muksu tekee virheitä tehtävissään se on täysin opettajan ja koulun vika joten heidän työ on myös korjata ne virheet.
Ette kai te urpot kuvittele, että opettajalla on aikaa tarkistaa kaikkien läksyt? Korkeintaan hän pikkuisen vaeltelee pulpettien välissä ja ylimalkaisesti vilkuilee, onko kaikilla edes jollain tasolla tehdyn näköistä!
Vierailija kirjoitti:
No eikö se auttaminen tarkoita just sitä että virheistä huomautetaan ja ne opetellaan tekemään oikein? Mitä hyötyä siitä muuten on? Vai istutko vieressä katsomassa kun lapsi opettelee läksyjä väärin?
No joskus lapsi on kyllä sanonut, että opettaja on neuvonut jonkun asian eri tavalla kuin mitä itse olen lapselle neuvonut. Olen sitten katsonuöt sitten ihan matematiikan kirjasta ohjeen ja neuvonut sitten sen mukaan. Ap
Riittää, että ne on tehty. Läksyt tarkastetaan kuitenkin tunnilla ja läksyjen tekemiseen menisi aika paljon enemmän aikaa, kun lapsi tekee ensin ja sitten kävisin katsomassa onko oikein vai väärin. Jos väärin, tee uudestaan.