Köyhyys ja silmälasit
Tarvitsisin silmälasit mutta ei varaa. Pari vuotta sitten hankin tosiaan lasit mutta niistä ei oikein ollut apua, pääkipu yms jatkuu. Epäilen että tehot oli väärin. Miten te muut köyhät olette saaneet lasinne hankittua? Eikös se pelkästään optikkokäynti ole todella kallis? Tässä kuussa olen tosin toimeentulotukea saanut mutta silmälaseihin sitä ei ole myönnetty.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsisin silmälasit mutta ei varaa. Pari vuotta sitten hankin tosiaan lasit mutta niistä ei oikein ollut apua, pääkipu yms jatkuu. Epäilen että tehot oli väärin. Miten te muut köyhät olette saaneet lasinne hankittua? Eikös se pelkästään optikkokäynti ole todella kallis? Tässä kuussa olen tosin toimeentulotukea saanut mutta silmälaseihin sitä ei ole myönnetty.
Miksei myönnetty? Jos tarvitset lasit, ja sinulla on myönteinen perustoimeentulotukipäätös, sinun pitäisi lähtökohtaisesti saada maksusitoumus silmälaseihin.
Just mainostettiin telkussa että kun menee näöntarkastukseen (29€) saa rillit ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Just mainostettiin telkussa että kun menee näöntarkastukseen (29€) saa rillit ilmaiseksi.
Mistä?? Kaikki eivät katso mainos-tv:tä.
Kiva, kohta lähtee tämäkin keskustelu, kun palstarajakki tuli sikailemaan :(
Specsaversillä on ainakin edullisia laseja. Toki mitä enemmän linsseissä vaatimuksia, niin sitä enemmän nekin maksaa.
Jos nykyset kehykset hyvät voit hankkia niihin uudet linssit.
Specsavers. Tarjousten aikaan saat todella edullisesti ja osamaksulla. Ei tarvitse heti maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Näissä kannattaa ottaa huomioon, ettei päde ohennuksia ja niiden myötä pinnoitteita tarvitsevien kohdalla.
Totahan mäkin ajattelin nyt jäätyäni työttämäksi. Olen työssäolessani ostanut aina n. 400-500 eur rillit ja aurikolasit vahvuuksilla. Ilmasia on näöntarkastukset jos ostaa rillit. Ne halpisrillit on vaan kauheita...suosittelevat, että pitäis käydä välillä myös silmälääkärillä. Noista toimeentulotuki asioista en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä kannattaa ottaa huomioon, ettei päde ohennuksia ja niiden myötä pinnoitteita tarvitsevien kohdalla.
Juuri tämä! Apua millaset rillit mullakin olisi ilman ohennuksia sun muita fiksauksia. Mä kerään vaikka pulloja vuoden et saan kunnon rillit. En vaan voi ottaa jotain pullonpohjia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä?? Kaikki eivät katso mainos-tv:tä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä! Apua millaset rillit mullakin olisi ilman ohennuksia sun muita fiksauksia. Mä kerään vaikka pulloja vuoden et saan kunnon rillit. En vaan voi ottaa jotain pullonpohjia.
Se nyt on ihan sama minkä jaffapullonpohjien läpi sinä katselet, ei sitä kukaan huomaa. Samalta sä näytät halvoissa ja kalliissa rilleissä, pääasia että jotain näet.
Toimeentulotuki yleensä korvaa uudet vain jos vanhat on rikki tai tehot on niin pahasti pielessä että olet pulassa niiden kanssa. Ja muistaakseni siinä on myös joku aikaväli milloin korvaavat uusia jos olet vuosia tuilla. Ainakin näin oli ennen kelaa.
Itselläni hajosi lasit aikanaan ja olen lähes sokea ilman niitä ja sosku ei suostunut korvaamaan uusia. Sanoi että säästä kun sun tuet menee 12e yli sen minimin niin pitäisi voida säästää. Harmi vaan ei onnistunut säästää pienistä tuista niihin ja kuljin ilman laseja vaarantaen omani ja muiden hengen kunnes äitini maksoi lasit. Itse joudun ottamaan ohennukset ja kaikki pinnoitukset mitä saa tai lasit ei kestä linssien painoa.
Jos ne linssit on ilman ohennuksia päälle sentin paksuiset, niin kyllä ohennukset ovat aika lailla pakolliset.
Silloin, kun sossu vielä myönsi toimeentulotukea, niin ainakin Tampereella oli käytäntö, että laseihin ei edes omalla rahalla saanut maksaa lisäksi mitään ohennusta, pinnoitetta tmv, vaan ainoastaan tismalleen maksusitoumuksessa sovitut lasit korvattiin. En tiedä, että olisiko nykyään systeemi kehittynyt siten, että osan lasien hinnasta voisi maksaa itse, mutta peruskehykset ja linssit tulisivat toimeentulotuesta.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki yleensä korvaa uudet vain jos vanhat on rikki tai tehot on niin pahasti pielessä että olet pulassa niiden kanssa. Ja muistaakseni siinä on myös joku aikaväli milloin korvaavat uusia jos olet vuosia tuilla. Ainakin näin oli ennen kelaa.
Itselläni hajosi lasit aikanaan ja olen lähes sokea ilman niitä ja sosku ei suostunut korvaamaan uusia. Sanoi että säästä kun sun tuet menee 12e yli sen minimin niin pitäisi voida säästää. Harmi vaan ei onnistunut säästää pienistä tuista niihin ja kuljin ilman laseja vaarantaen omani ja muiden hengen kunnes äitini maksoi lasit. Itse joudun ottamaan ohennukset ja kaikki pinnoitukset mitä saa tai lasit ei kestä linssien painoa.
Mitä sun lasit maksoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sun lasit maksoi?
Siihen aikaan reilu 400e ohennuksineen tinkaamisen jälkeen oli halvimmat. Kalleimmat oli reilu 500e. Halvemmalla ei olisi saanut vaikka käytiin useassa paikassa hakemassa arviot soskua varten. Onneksi nykyisin lasien hinnat on tulleet hieman alaspäin niin vähätuloisillakin on parempi mahdollisuus saada lasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on ihan sama minkä jaffapullonpohjien läpi sinä katselet, ei sitä kukaan huomaa. Samalta sä näytät halvoissa ja kalliissa rilleissä, pääasia että jotain näet.
No ei kyllä todellakaan ole ihan sama, silmälasit vaikuttaa ulkonäköön ihan älyttömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä todellakaan ole ihan sama, silmälasit vaikuttaa ulkonäköön ihan älyttömästi.
Lisäksi liian painavat linssit rikkoo lasit ja painaa nenänvarteen ja ei pysy kunnolla päässä kun on niin painavat. Valuu myös nenänvartta pitkin
Oon miettinyt ihan samaa. Opiskelen ja en enää näe taululle tai kaupossa edes hintoja. Tehot ovat -11 ja -12, eli hintaa tulee ihan tolkuttomasti. Ja ohennukset on pakko ottaa, koska eihän noita saisi edes mihinkään kehyksiin ja nenä olisi mustelmilla kun painaisivat niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Oon miettinyt ihan samaa. Opiskelen ja en enää näe taululle tai kaupossa edes hintoja. Tehot ovat -11 ja -12, eli hintaa tulee ihan tolkuttomasti. Ja ohennukset on pakko ottaa, koska eihän noita saisi edes mihinkään kehyksiin ja nenä olisi mustelmilla kun painaisivat niin paljon.
Instrussa taitaa vieläkin olla tarjous että kaikki lasit juuri nyt -50. Myös ne ohennetut
Yleensä optikko on ilmainen jos samalla ostaa lasit. Kannattaa bongailla tarjouksia. Usein saa laseja puoleen hintaan ja kun ottaa peruslinssit ja -kehykset niin maksettavaa ei jää paljon.