Päivähoidon maksut alenevat – keskituloisen kahden lapsen perheen maksut laskevat yli 1 200 euroa vuodessa
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Onpa hienoa. Laskin tuolla laskurilla niin ei vaikuta mitenkään meillä maksun suuruuteen. Minun palkka 2000€. Ei kannusta kyllä pienipalkkaisia töihin.
Niin ja ylin maksu 290€ meillä menee.
Ei vaikuta mitenkään nykyiseen maksuun. Yllätys.
Pakko tehdä itse iltaa ja mies aamuvuoroa.
Meillä laskee neljäkymppiä. Bruttotulot yht siinä 4000 e. 1 lapsi. Mutta nouseeko verot? Vai mistä halpuutus? Mieluummin maksan saman kuin ennen ja lisää henkilökuntaa päiväkotiin tai edes lupa sijaisiin!
Joko ne on alennettu sille tasolle millä ne oli, kun niitä tämän hallituksen aikana ensin nostettiin?
Ei helwetti tätä Vihreiden hyysäämistä, vaikka nimenomaan sinkkutalouksien määrä on ennen näkemättömän suuri!
Vierailija kirjoitti:
Meillä laskee neljäkymppiä. Bruttotulot yht siinä 4000 e. 1 lapsi. Mutta nouseeko verot? Vai mistä halpuutus? Mieluummin maksan saman kuin ennen ja lisää henkilökuntaa päiväkotiin tai edes lupa sijaisiin!
Totta kai se raha otetaan muualta. Ei päivähoidon tuottaminen silti ilmaiseksi muutu. Nostetaan kunnallisveroa, kiinteistöveroa, erilaisia maksuja, mm. terveyskeskus jne. Jotain pientä avustusta kunta saattaa saada valtiolta.
Päivähoitomaksujen lasku maksatetaan silti kasvavilla ryhmäkoilla eli henkilökuntaa vähentämällä. Kunnat eivät saa paikattua talouttaan muuten eli kyse on hölmöläisten peitonjatkamisesta, koska kyse on kunnallisesta palvelusta. Iloitkaa hetki ja märsytkää sitten perässä, kun asiat menee päin persettä omassa kunnassa.
Suomessa päivähoidon kustannukset perheille ovat nyt jo naurettavan pienet, ja vieläkin kehdataan valittaa hoidon kalleudesta. Ympäri Eurooppaa yksi lapsi päiväkodissa kustantaa 1000-1400e (esim irlanti, englanti, skotlanti) eikä malliin ole tulossa muutosta. Miksi teette lapsia, jos ette edes perustarpeita pysty itse kattamaan? Luuletteko todella, että 300e/kk riittää maksamaan hoitajien palkat, lapsen ruoan, päiväkodin sähkön, ylläpidon, veden, kalusteet, lelut, pihan kunnossapidon..
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidon tuki poistetaan asteittain. Ehkä kuvittelevat että niillä rahoilla... Ne sataset tuskin kuitenkaan riittää vajetta paikkaamaan kun kotihoidetut lapset tulevat niihin päiväkoteihin myös.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa päivähoidon kustannukset perheille ovat nyt jo naurettavan pienet, ja vieläkin kehdataan valittaa hoidon kalleudesta. Ympäri Eurooppaa yksi lapsi päiväkodissa kustantaa 1000-1400e (esim irlanti, englanti, skotlanti) eikä malliin ole tulossa muutosta. Miksi teette lapsia, jos ette edes perustarpeita pysty itse kattamaan? Luuletteko todella, että 300e/kk riittää maksamaan hoitajien palkat, lapsen ruoan, päiväkodin sähkön, ylläpidon, veden, kalusteet, lelut, pihan kunnossapidon..
Mua kiinnostaa millainen verotus ja palkkataso näissä maissa on. Entä muut elämiskustannukset. Me ollaan keskituloinen perhe ja jos päivähoito maksaisi yhdestä lapsesta 1000€/kk, ei olisi rahaa enää ruokaan. Onneksi se ei maksa niin paljon. Olen iloinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai se raha otetaan muualta. Ei päivähoidon tuottaminen silti ilmaiseksi muutu. Nostetaan kunnallisveroa, kiinteistöveroa, erilaisia maksuja, mm. terveyskeskus jne. Jotain pientä avustusta kunta saattaa saada valtiolta.
Eiköhän tuo kuittaantunut jo pelkästään subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistolla. Työttömiltä säästetyt rahat palautetaan nyt työssäkäyville.
Vierailija kirjoitti:
Briteissä koulu alkaa sinä vuonna kun täyttää viisi ja sen jälkeen ei päivähoitoa enää tarvitse.
Ei tämä Suomen malli ole mikään erityisen hyävä.
Vierailija kirjoitti:
Päivähoitomaksujen lasku maksatetaan silti kasvavilla ryhmäkoilla eli henkilökuntaa vähentämällä. Kunnat eivät saa paikattua talouttaan muuten eli kyse on hölmöläisten peitonjatkamisesta, koska kyse on kunnallisesta palvelusta. Iloitkaa hetki ja märsytkää sitten perässä, kun asiat menee päin persettä omassa kunnassa.
Jos valtiovalta päättää alentaa päivähoitomaksua, niin se varmasti myös kompensoi sen kunnille, mutta olisi jo lehdet täynä kurjuuttaan voivottelevia kunnanisiä.
Pienenee 11€. Hipihurraa. Kahden palkansaajan bruttotulot yht. 5300, eli ei nyt niin rikkaita todellakaan olla, muutamaa euroa vaille täydet päivähoitomaksut. Luulin että alennus olisi merkittäväkin. Kun esikoinen aloitti hoidossa v. 2011 oli maksimimaksu 250€, nykyään se on 290€. Alennuksen jälkeen päästään samaan summaan. Taas on valhe myyty kansalaisille, ensin nostettu hintoja ja nyt ne lasketaan alkuperäiselle tasolle. Luulevat ettei ihmiset tajua, mutta on myös meitä joilla suuren ikäeron vuoksi lapsia on varhaiskasvatuksessa vuositolkulla. Ja voisivat miettiä tulorajoja, jos kahden pienipalkkaisen perheessä menee jo maksimi.
Vierailija kirjoitti:
Ei helwetti tätä Vihreiden hyysäämistä, vaikka nimenomaan sinkkutalouksien määrä on ennen näkemättömän suuri!
Tuo uudistushan laskee päivähoitomaksuja nimenomaan kaksilapsisilta perheiltä. Miten vihreät ja sinkkutaloudet tähän liittyy?
minulla vähenisi laskurin mukaan 116e. perheen brutto 8200e, 2 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Niin se työllisyys vain laskisi jos päivähoitomaksu olisi vaikka 1400, joka on minun nettopalkkani. Lähtisinkö töihin tuossa tilanteessa?
Vihreät haluavat sinkkutalouksien päivähoitomaksuihin suuremmat alennukset?
Onpa hienoa. Laskin tuolla laskurilla niin ei vaikuta mitenkään meillä maksun suuruuteen. Minun palkka 2000€. Ei kannusta kyllä pienipalkkaisia töihin.