Päivähoidon maksut alenevat – keskituloisen kahden lapsen perheen maksut laskevat yli 1 200 euroa vuodessa
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
minulla vähenisi laskurin mukaan 116e. perheen brutto 8200e, 2 lasta.
Meillä brutto 6300, yksi lapsi, ei vähene yhtään. Ei ihan tasan mene nämä alennukset.
Vierailija kirjoitti:
Niin se työllisyys vain laskisi jos päivähoitomaksu olisi vaikka 1400, joka on minun nettopalkkani. Lähtisinkö töihin tuossa tilanteessa?
Joku lapseton tai koululaisten äiti tekisi työsi. Sinä jäisit hoitamaan kotiin omaa lasta ja ottaisit siihen lisäksi naapurin lapsen, josta saisit 1000€/kk. Naapuri menisi parempipalkkaiseen työhönsä turvallisin mielin, kun lapsi on hyvässä hoidossa. Kuulostaisiko tämä ihan kauhealta kohtalolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minulla vähenisi laskurin mukaan 116e. perheen brutto 8200e, 2 lasta.
Meillä brutto 6300, yksi lapsi, ei vähene yhtään. Ei ihan tasan mene nämä alennukset.
Juu tuo "alennus" näytti tulevan toisesta lapsesta. Mun mielestä ihan ok, että kaksi lasta ei maksa suhteessa niin paljon kuin yksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä laskee neljäkymppiä. Bruttotulot yht siinä 4000 e. 1 lapsi. Mutta nouseeko verot? Vai mistä halpuutus? Mieluummin maksan saman kuin ennen ja lisää henkilökuntaa päiväkotiin tai edes lupa sijaisiin!
Kotihoidon tuki poistetaan asteittain. Ehkä kuvittelevat että niillä rahoilla... Ne sataset tuskin kuitenkaan riittää vajetta paikkaamaan kun kotihoidetut lapset tulevat niihin päiväkoteihin myös.
Missä on maininta kotihoidontuen poistosta? Ylen sivuilla mainitaan vain että kotihoidontukeen ei tule indeksikorotusta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä laskee tuon mukaan noin 30e/kk. Maksetaan ylintä maksuluokkaa, päivähoidossa 2 lasta joista toinen eskarissa.
Pitääkö eskaristakin maksaa? Eikö se ole pakollinen? Seuraavaksi peruskoulu maksulliseksi?
Tuo laskuri ei nyt ihan pidä paikkaansa. Näyttää että nykyinen hoitomaksu meillä olisi 107€, vaikka se on 174€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä laskee tuon mukaan noin 30e/kk. Maksetaan ylintä maksuluokkaa, päivähoidossa 2 lasta joista toinen eskarissa.
Pitääkö eskaristakin maksaa? Eikö se ole pakollinen? Seuraavaksi peruskoulu maksulliseksi?
Eikö eskari ole vain 4h päivässä? Jos vanhemmat käyvät kokopäiväisesti töissä niin lapsi tarvii usein eskarin lisäksi päivähoitoa.
Mitenhän vaikuttaa yksityisessä päiväkodissa olevien maksuun? Yksityisenhoidontuessa nuo tulorajatkin ovat erilaiset kuin kunnallisessa hoidossa olevilla.
Oonko ainut, joilla päivähoitomaksu alenee? Meillä tippuu 118 euroa. Kun palaan töihin, niin meidän kahden aikuisen tulot on noin 5300. Kaksi päiväkodissa olevaa lasta.
Kun olen ollut kotona, niin käteen on jäänyt kotihoidontuesta noin 500 euroa. Kun palaan töihin, niin nettotuloiksi tulee noin 1900 euroa. Jos nykyisellään päivähoitomaksu olis 463, niin nettotulot kasvaa vaan 937 eurolla, kun menen kokopäivätöihin, kun tuloista vähennetään vielä päivähoitomaksu. Niin kyllä toi siihen nähden toi 118 euron ale maksuihin on hyvä mun mielestä.
Ihme kitinää täällä. Fakta on se, että yhteiskunta eli veronmaksajat kustantavat valtaosan päivähoidosta. Hyöty per lapsi voi helposti nousta miltei 1500 euroon kuukaudessa. Tämä on huomattavasti enemmän kuin mitä esimerkiksi maksetaan toimeentulotukea, niille, joita monet näyttävät paheksuvan. Näin ollen vastaavaan tapaan voisi sanoa, että lapsiperhe onkin se oikea verosyöttiläs. Lapsen päivähoito ei ole mikään perusoikeus, minkä tuottamisen muiden pitäisi vääjäämättä kustantaa.
Ruotsissa päivähoito on halvempaa vanhemmille ja osa-aikahoito ilmaista kaikille tuloluokkiin katsomatta. Seurauksena korkea työllisyys ja kasvava kansantalous.
Jos päivähoito on kallista, äidit jäävät kotiin.
Päivähoitopaikan kustannukset kaikkine hallintokustannuksineen on 1100 - 1200 e per lapsi, joten melkein ilmaiseksi saavat isotuloisetkin lapsensa hoitoon. Vielä viitsitte valittaa! Itse olen maksanut yksityisen päivähoidon maksut (vain hometalo oli tarjolla kunnallisella puolella) ja veroina muiden penskojen maksut, joten minulla on varaa valittaa liian suurista eduista lapsiperheille. Kotona makaavatkin haluavat lapsensa ilmaiseen hoitoon. Siis kiittäkää kädet ristissä ja tutkikaa, miten paljon muualla maailmassa päivähoito OIKEASTI maksaa. Sama koskee koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän vaikuttaa yksityisessä päiväkodissa olevien maksuun? Yksityisenhoidontuessa nuo tulorajatkin ovat erilaiset kuin kunnallisessa hoidossa olevilla.
Ei vaikuta mitenkään, sillä maksulailla vahvistetaan vain kunnallisen päivähoidon maksimimaksut.
Vierailija kirjoitti:
Onpa hienoa. Laskin tuolla laskurilla niin ei vaikuta mitenkään meillä maksun suuruuteen. Minun palkka 2000€. Ei kannusta kyllä pienipalkkaisia töihin.
Mutta kannustaa varmaan hankkimaan paremman työn, ylennyksen tai muuten uralla eteenpäin?
Vierailija kirjoitti:
Ihme kitinää täällä. Fakta on se, että yhteiskunta eli veronmaksajat kustantavat valtaosan päivähoidosta. Hyöty per lapsi voi helposti nousta miltei 1500 euroon kuukaudessa. Tämä on huomattavasti enemmän kuin mitä esimerkiksi maksetaan toimeentulotukea, niille, joita monet näyttävät paheksuvan. Näin ollen vastaavaan tapaan voisi sanoa, että lapsiperhe onkin se oikea verosyöttiläs. Lapsen päivähoito ei ole mikään perusoikeus, minkä tuottamisen muiden pitäisi vääjäämättä kustantaa.
Itseasiassa se on nykyään varhaiskasvatusta joka ON jokaisen lapsen perusoikeus. Sitä ollaan koko ajan ajamassa siihen suuntaan että saadaan kaikki lapset kotihoidosta varhaiskasvatuksen piiriin ja jossain kohtaa varhaiskasvatuksesta tulee todennäköisesti myös maksutonta.
Varhaiskasvatus mm. tukee lapsen laaja-alaista oppimista ja ehkäisee syrjäytymistä, joten sen kustantaminen verovaroista on arvokas panostus meidän kaikkien tulevaisuuteen.
T. Varhaiskasvatuksen ammattilainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa se on nykyään varhaiskasvatusta joka ON jokaisen lapsen perusoikeus. Sitä ollaan koko ajan ajamassa siihen suuntaan että saadaan kaikki lapset kotihoidosta varhaiskasvatuksen piiriin ja jossain kohtaa varhaiskasvatuksesta tulee todennäköisesti myös maksutonta.
Varhaiskasvatus mm. tukee lapsen laaja-alaista oppimista ja ehkäisee syrjäytymistä, joten sen kustantaminen verovaroista on arvokas panostus meidän kaikkien tulevaisuuteen.
Päiväkoti Suomessa on pelkkä lasten säilytyspaikka ja sääliksi käy niitä, jotka siihen joutuvat turvautumaan.
Vierailija kirjoitti:
Onpa hienoa. Laskin tuolla laskurilla niin ei vaikuta mitenkään meillä maksun suuruuteen. Minun palkka 2000€. Ei kannusta kyllä pienipalkkaisia töihin.
Mikäs on miehen palkka? Entä lapsiluku ja nykyinen maksuluokka?
Itse tienaan bruttona 2000e ja mies saman. Lapsia kaksi. Hoitomaksut alenee meillä laskurin mukaan. Nyt ne on 250 e yhteensä, ensi vuonna ekasta muistaakseni 120e ja toisesta 60e. Jos olisi kolmas lapsi niin hoitomaksu olisi 0e.
Meidän tuloluokassa hoitomaksut on tosiaan olleet aikamoinen kannustinloukku. Tukina sain tonnin käteen,nyt töissäkäydessä 1600e (sis. lapsilisät). Kun siitä miinustaa hoitomaksut ja toisen auton kulut niin ei paljon jäädä plussalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti Suomessa on pelkkä lasten säilytyspaikka ja sääliksi käy niitä, jotka siihen joutuvat turvautumaan.
Päiväkoti ei ole ainut varhaiskasvatuspaikka eikä ne päiväkodit muualla sen ihmeellisempiä ainakaan ole. Tutkimusten mukaan Suomen päiväkodeissa hoidetut lapset pärjää elämässä ihan hyvin.