Miksi naiset nostavat kohun tasa-arvoistamisesta?
Suoraan sanottuna minua hävettää näiden naisten puolesta. Joidenkin miesten kohdalla se on helppo ymmärtää, mutta ei naisten.
Miksi nostaa kohu siitä, jos naista ei enää haluta sanoa puhemieheksi, vaan kutsua jollain toisella, neutraalilla sanalla? Miehiä ei automaattisesti ole kutsuttu lentoemänniksi, vaan heille on keksitty heti neutraali sana.
Miehet nostivat vastikään heti kohun naistenillasta, johon heillä ei ensin ollut pääsyä. He eivät miettineet kiinnostiko heitä meikit, muoti ja muut naisten illan tapahtumat, sillä kyse oli periaatteesta, ja se ymmärrettiin.
Tässä samassa asiassa on kyse periaatteesta, ja silti useat naiset ja miehet näkevät tasa-arvoistamisen jotenkin negatiivisena asiana. En ihmettele historian kulkua...
Kommentit (56)
Puhemiehellä on pärjätty iät ja ajat, älä tee kaikesta niin vaikeaa. Naisiakin on ollut siinä hommassa.
Vierailija kirjoitti:
Taitavat olla vanhoja naisia, joille alisteinen asema on normaalia.
Tai sitten heitä ei sanoilla pysty alistamaan.
Ihan naurettavaa,että puututaan sanoihin, jotka ovat olleet sellaisia iät ja ajat. Mua ei haittaisi, jos olisin palomies ja mua sanottaisiin paloMIEHEKSI. Hui kauhistus. Tiedän olevani nainen ja naisellinen, vaikka tekisinkin jotain "miesten töitä," miksi siitä pitäisi tehdä haloo. Ei minua loukkaa tuollainen. Olen horoskoopiltanikin jousiMIES ja löytyypä sukunimestänikin mies -liite. Ohhoh.
Yltiöfeministit taas osoittavat mieltään kun jossain sanassa onkin mies. Eivät toki halua tasa-arvoa, vaan todellisuudessa ajavat vain naisten asioita, nostavat naisia ylös ja lyttäävät miehet. Siitä on tasa-arvo kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaa,että puututaan sanoihin, jotka ovat olleet sellaisia iät ja ajat. Mua ei haittaisi, jos olisin palomies ja mua sanottaisiin paloMIEHEKSI. Hui kauhistus. Tiedän olevani nainen ja naisellinen, vaikka tekisinkin jotain "miesten töitä," miksi siitä pitäisi tehdä haloo. Ei minua loukkaa tuollainen. Olen horoskoopiltanikin jousiMIES ja löytyypä sukunimestänikin mies -liite. Ohhoh.
Yltiöfeministit taas osoittavat mieltään kun jossain sanassa onkin mies. Eivät toki halua tasa-arvoa, vaan todellisuudessa ajavat vain naisten asioita, nostavat naisia ylös ja lyttäävät miehet. Siitä on tasa-arvo kaukana.
Kaltaistesi naisten mielestä oli varmaan "ihan naurettavaa", kun naisille annettiin äänestysoikeus, vaikka asiahan oli ollut eri tavalla iät ja ajat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskottele itsellesi mitä haluat, jos et pysty näkemään asioiden todellisuutta. Jos kumppanisi löisi sinua fyysisesti, ajattelisitko vääryydestä silloinkin, että ei minua pysty lyönnillä alistamaan, etkä katkaisisi jo tehtyä vääryyttä, ja jäisit tilanteeseen, sillä "ei minua ole alistettu!"
Epätasa-arvo on subjektiivinen käsite. Jos nainen haluaa, kutsukoot itseään puhemieheksi, jos hän ei tunne sen olevan epätasa-arvoista. Jos nainen haluaa, verhotkoon vartalonsa päästä varpaisiin, jos hän ei tunne sen olevan epätasa-arvoista. Jos se on oma päätös, kenelläkään ei pitäisi olla valittamista.
Itse käytän sanaa puheenjohtaja.
Mitä väliä jollain ikuisuuden käytössä olleilla sanoilla, jotka ovat kieleen vakiintuneet. Tärkeämpää olisi puuttua ASIOIHIN, kuten naisvaltaiset matalapalkka-alat jne eikä tämmöseen höpöhöpöön, eli sanojen pyörittelemiseen. Kukaan ei hyödy, mutta saadaan jotain agendaa eteenpäin näiden "tekojen" kautta.
-nainen
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä jollain ikuisuuden käytössä olleilla sanoilla, jotka ovat kieleen vakiintuneet. Tärkeämpää olisi puuttua ASIOIHIN, kuten naisvaltaiset matalapalkka-alat jne eikä tämmöseen höpöhöpöön, eli sanojen pyörittelemiseen. Kukaan ei hyödy, mutta saadaan jotain agendaa eteenpäin näiden "tekojen" kautta.
-nainen
Asenteiden muuttaminen on tärkeää, jotta asiat voisivat muuttua. Vaikka Suomi on verraten tasa-arvoinen maa, asenteissa on paljon työtä. Niiden muuttaminen lähtee kielen ja siitä aiheutuvien assosiaatioiden muuttamisesta. Tytöttelylle loppu, korkeissa virka-asemissa olevien naisten kutsumiselle miehiksi loppu!
En itsekään ymmärrä, miksi ihmiset nostavat puheenjohtaja-sanan käyttöönotosta suuremman metelin, kuin on koskaan ollut puhemies-nimen aikana. Miksi ei voi vain kaikessa hiljaisuudessa ottaa käyttöön puheenjohtajaa? Mitä jollakin voi olla sitä VASTAAN? Ymmärrän, että jotkut näkevät sen turhana, mutta että niin turhana, että sormet sauhuten kirjoittaa asian vuoksi?!
Vierailija kirjoitti:
-nainen
Voi rakas lapsi, kun ne sanat EIVÄT ole olleet käytössä "ikuisuutta". Joku nekin on keksinyt vain noin sata vuotta sitten. SuomenKIN kieli uudistuu koko ajan, ja vanhentunutta sanastoa muutetaan.
Vai sanotko sinä esim. "reklaami" etkä "mainos"?
("Mainos" -sana keksittiin 1920-luvulla kun Reklaamimiesten yhdistys järjesti kilpailun uusien sanojen keksimiseksi. Alle sata vuotta sitten, siis.)
Asenteet tulevat muuttumaan seuraavina vuosikymmeninä patriarkaalisempaan suuntaan. Tiedätte kyllä miksi. Ja ihan omasta syystänne, mikä on tietenkin oikein.
Näistä turhista tasa-arvoasioista vinkuvat saavat mietittäväkseen todellisia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-nainen
Asenteiden muuttaminen on tärkeää, jotta asiat voisivat muuttua. Vaikka Suomi on verraten tasa-arvoinen maa, asenteissa on paljon työtä. Niiden muuttaminen lähtee kielen ja siitä aiheutuvien assosiaatioiden muuttamisesta. Tytöttelylle loppu, korkeissa virka-asemissa olevien naisten kutsumiselle miehiksi loppu!
Tässä on vain sellainen pieni ongelma, että pikkuasioita pyöritellessä voi ne isommat muutokset jäädä huomaamatta. Keskitytään mikroaggressioihin ja kielellisiin yksityiskohtiin, kun uskotaan olevamme jatkuvasti kehityksen voittajapuolella, eikä samalla tunnusteta että asenteissa voi tapahtua paljon tuhoisampia muutoksia jotka tekevät yksityiskohtien kanssa näpräämisen turhaksi.
En ole koskaan ollut sitä mieltä, että pienempiin ongelmiin ei tule tarttua koska isojakin on, mutta joskus täytyy kysyä itseltään, onko pelkistä yksityiskohdista tappeleminen mielekästä vai tehdäänkö sitä vain silkan metelin takia.
Kieli varsinkin on sellainen juttu, että se muuttuu luonnostaan sen mukaan, mikä luontevalta tuntuu ja jos korvaava termi koetaan hyväksi. Ei kukaan enää sano naisnäyttelijää näyttelijättäreksi ja naissairaanhoitajaa sairaanhoitajattareksi, koska se ei tunnu luontevalta. Ei missään vaiheessa julistettu, että näyttelijätär on ruma sana, jota on paheksuttavaa käyttää.
Sanotaanko niin, että minulle on ihan sama millä ammattinimikkeellä naispuolista eduskunnan puhemiestä kutsutaan, kunhan nainen saa jatkossakin tehdä sitä hommaa siinä missä mieskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaltaistesi naisten mielestä oli varmaan "ihan naurettavaa", kun naisille annettiin äänestysoikeus, vaikka asiahan oli ollut eri tavalla iät ja ajat!
Pitikö tämäkin vetää överiksi. Eihän noi asiat ole millään lailla edes verrattavissa keskenään. Hienoa, että naisilla on äänioikeus, oikeus käydä töissä, tehdä mitä itseä huvittaa. Mutta tarviiko sitä puuttua tuollaisiin vanhoihin termeihinkin, se kun on niin "naista alistavaa ja halventavaa kutsua puhemieheksi." Kyllä nainen on nainen, vaikka kutsuttaisiinkin esim puhemieheksi. Ja kaikki tämän tietävät.
En tietenkään vastusta tätä muutosta, mutta mun mielestä vähän typerää puuttua tollaisiin pikkujuttuihin.
Lapset ottavat kielen kirjaimellisesti. On tuhoisaa käyttää mies-loppuisia ammattinimikkeitä. Liekkö siksi esim. palonaisia edelleen niin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ottavat kielen kirjaimellisesti. On tuhoisaa käyttää mies-loppuisia ammattinimikkeitä. Liekkö siksi esim. palonaisia edelleen niin vähän.
Lajittelevana tekijänä noilla on lähinnä se kuntotesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitikö tämäkin vetää överiksi. Eihän noi asiat ole millään lailla edes verrattavissa keskenään. Hienoa, että naisilla on äänioikeus, oikeus käydä töissä, tehdä mitä itseä huvittaa. Mutta tarviiko sitä puuttua tuollaisiin vanhoihin termeihinkin, se kun on niin "naista alistavaa ja halventavaa kutsua puhemieheksi." Kyllä nainen on nainen, vaikka kutsuttaisiinkin esim puhemieheksi. Ja kaikki tämän tietävät.
En tietenkään vastusta tätä muutosta, mutta mun mielestä vähän typerää puuttua tollaisiin pikkujuttuihin.
Miksi se on naurettavaa? Voisitko selittää tarkemmin? Miksi ei ollut naurettavaa kutsua miehiä stuerteiksi, vaan se oli lähes automaattista? Ja aloituksen esimerkki: Miksi yleinen kanta av:lla vaikutti silloin olevan, että ei ole naurettavaa, kun miehet kokivat naistenillan tasa-arvoloukkauksena? Silloin täälläkin useat naiset puhuivat miesten puolesta. Miksi nyt tässä asiassa useat naiset puhuvat naisia vastaan näinkin mitättömässä asiassa? Miksi "puheenjohtajaa" ei voida vain ottaa käyttöön ilman vastaväitteitä?
No kertokaa, mitä haittaa siitä, on ammattinimikkeitä muutetaan? Oletteko sinut sen kanssa, että entinen terveyssisar on nykyään terveydenhoitaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskottele itsellesi mitä haluat, jos et pysty näkemään asioiden todellisuutta. Jos kumppanisi löisi sinua fyysisesti, ajattelisitko vääryydestä silloinkin, että ei minua pysty lyönnillä alistamaan, etkä katkaisisi jo tehtyä vääryyttä, ja jäisit tilanteeseen, sillä "ei minua ole alistettu!"
Minulle ei koskaan ikinä mikään sana ole aiheuttanut fyysistä kipua niin kuin fyysinen lyönti. Jos sinulle tapahtuu sellaista, on kyse psykosomaattisesta oireilusta.
Mä kutsun kyllä miestäkin lentoemännäksi, jos se on lentoemäntä.
Ja tarvittaessa vaikka rouva presidentiksi, jos sellainen on.