Miksi naiset nostavat kohun tasa-arvoistamisesta?
Suoraan sanottuna minua hävettää näiden naisten puolesta. Joidenkin miesten kohdalla se on helppo ymmärtää, mutta ei naisten.
Miksi nostaa kohu siitä, jos naista ei enää haluta sanoa puhemieheksi, vaan kutsua jollain toisella, neutraalilla sanalla? Miehiä ei automaattisesti ole kutsuttu lentoemänniksi, vaan heille on keksitty heti neutraali sana.
Miehet nostivat vastikään heti kohun naistenillasta, johon heillä ei ensin ollut pääsyä. He eivät miettineet kiinnostiko heitä meikit, muoti ja muut naisten illan tapahtumat, sillä kyse oli periaatteesta, ja se ymmärrettiin.
Tässä samassa asiassa on kyse periaatteesta, ja silti useat naiset ja miehet näkevät tasa-arvoistamisen jotenkin negatiivisena asiana. En ihmettele historian kulkua...
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitavat olla vanhoja naisia, joille alisteinen asema on normaalia.
Tai sitten heitä ei sanoilla pysty alistamaan.
Uskottele itsellesi mitä haluat, jos et pysty näkemään asioiden todellisuutta. Jos kumppanisi löisi sinua fyysisesti, ajattelisitko vääryydestä silloinkin, että ei minua pysty lyönnillä alistamaan, etkä katkaisisi jo tehtyä vääryyttä, ja jäisit tilanteeseen, sillä "ei minua ole alistettu!"
Minulle ei koskaan ikinä mikään sana ole aiheuttanut fyysistä kipua niin kuin fyysinen lyönti. Jos sinulle tapahtuu sellaista, on kyse psykosomaattisesta oireilusta.
Etkö tiennyt, että usein fyysistä väkivaltaa edeltää henkinen väkivalta? Sen tavoite on saada uhri tilaan, jossa hän ei ymmärrä tilanteen laatua. Syntyy defenssi-ilmiöitä kuten esimerkiksi kieltäminen: "Minua ei ole alistettu." "Minä en ole epätasa-arvoisessa asemassa."
Naisia väheksytään edelleen henkisesti kielen kautta, ja useat naiset eivät ymmärrä sitä, vaan mieluummin kieltävät asian.
Jotkut naiset ovat niin miesten vietävissä ja pitävät miesten puolia oli tilanne lähes mikä tahansa..
Nämä naiset luulevat olevansa tasa-arvoisia ja haluavat olla hyviä jätkiä, koska mies se vasta on jotain. Akat hiljaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskottele itsellesi mitä haluat, jos et pysty näkemään asioiden todellisuutta. Jos kumppanisi löisi sinua fyysisesti, ajattelisitko vääryydestä silloinkin, että ei minua pysty lyönnillä alistamaan, etkä katkaisisi jo tehtyä vääryyttä, ja jäisit tilanteeseen, sillä "ei minua ole alistettu!"
Minulle ei koskaan ikinä mikään sana ole aiheuttanut fyysistä kipua niin kuin fyysinen lyönti. Jos sinulle tapahtuu sellaista, on kyse psykosomaattisesta oireilusta.
Etkö tiennyt, että usein fyysistä väkivaltaa edeltää henkinen väkivalta? Sen tavoite on saada uhri tilaan, jossa hän ei ymmärrä tilanteen laatua. Syntyy defenssi-ilmiöitä kuten esimerkiksi kieltäminen: "Minua ei ole alistettu." "Minä en ole epätasa-arvoisessa asemassa."
Naisia väheksytään edelleen henkisesti kielen kautta, ja useat naiset eivät ymmärrä sitä, vaan mieluummin kieltävät asian.
Jonkun sanan käyttö ei johda automaattisesti fyysiseen väkivaltaan. Jos muuta väität, voisit laittaa linkin tieteelliseen tutkimukseen jossa se on todistettu.
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaa,että puututaan sanoihin, jotka ovat olleet sellaisia iät ja ajat. Mua ei haittaisi, jos olisin palomies ja mua sanottaisiin paloMIEHEKSI. Hui kauhistus. Tiedän olevani nainen ja naisellinen, vaikka tekisinkin jotain "miesten töitä," miksi siitä pitäisi tehdä haloo. Ei minua loukkaa tuollainen. Olen horoskoopiltanikin jousiMIES ja löytyypä sukunimestänikin mies -liite. Ohhoh.
Yltiöfeministit taas osoittavat mieltään kun jossain sanassa onkin mies. Eivät toki halua tasa-arvoa, vaan todellisuudessa ajavat vain naisten asioita, nostavat naisia ylös ja lyttäävät miehet. Siitä on tasa-arvo kaukana.
Viimeistä lausetta en allekirjoita, muuten kyllä.
Itse näen eduskunnan puhemiehen instituutiona, jonain paljon arvokkaampana kuin työpaikan viikkopalverin
kenen vuoro olla puhernjohtaja.
Vierailija kirjoitti:
Nämä naiset luulevat olevansa tasa-arvoisia ja haluavat olla hyviä jätkiä, koska mies se vasta on jotain. Akat hiljaa!
Tässä taitaa valitettavasti olla vastaus.. Kielikin sen kertoo: "juoruakka" "palomies" "puhemies"..
Tuollaisella näennäisellä näpertelyllä on tarkoitus vetää huomio pois todellisista epäkohdista.
Vierailija kirjoitti:
No kertokaa, mitä haittaa siitä, on ammattinimikkeitä muutetaan? Oletteko sinut sen kanssa, että entinen terveyssisar on nykyään terveydenhoitaja?
Terveydenhoitoalalla alkaa olla miehiä yhä enemmän, joten heille varmaan sopisi, jos nimike olisi terveyssisar. "Sisar hento valkoinen" on edelleen käypä nimitys myös miespuolisista sairaanhoitajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun sanan käyttö ei johda automaattisesti fyysiseen väkivaltaan. Jos muuta väität, voisit laittaa linkin tieteelliseen tutkimukseen jossa se on todistettu.
Epätasa-arvoisen sanan yleinen käyttö on vähättelyä, mikä on kärjistetysti henkistä väkivaltaa, naisten maanlaajuista vähättelyä. Se on väärin - epätasa-arvoista - ja juontaa juurensa lopulta ajasta, jolloin nainen ei ollut muuta kuin miehen omaisuutta. Ei ole väliä onko kyse henkisestä vai fyysisestä väkivallasta, molemmilla pyritään samaan asiaan: alistamiseen, epätasa-arvoon ja näiden siemenien kylvämiseen. Jos et näe siinä mitään vikaa, tai et näe asioiden kokonaisuutta, olen pahoillani puolestasi.
Minusta on epämiellyttävää, kun jokin taho yrittää määräillä mitä sanoja saa käyttää ja mitä ei. Kukaan ei tietääkseni ole antanut tuolle pienelle, mutta äänekkäälle joukolle valtaa puuttua sananvapauteen. Kieli toki muuttuu ajan myötä, mutta pakottaminen on fasismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taitaa valitettavasti olla vastaus.. Kielikin sen kertoo: "juoruakka" "palomies" "puhemies"..
Sama ilmiö kun mies pukeutuu naiseksi, väki nauraa koska mies "alentaa" itsensä. Sen sijaan kun nainen pukeutuu miesten vaatteisiin hän tavoittelee arvovaltaa. Joillekin naisille on kunnia-asia saada olla "mies" titteliltään, tuskin kukaan mies olisi vapaaehtoisesti -nainen nimikkeeltään.
Kyllä olen sitä mieltä että nykyään on ihan vääränlaista suomenkieltä, kaikenlaisia sananmuunnoksia ja muutoksia tulee kauniiseen kieleemme!
Se on KAHVELI, ei mikään "haarukka". (Haarukka kuulostaakin ihan rivolta, haaroväliltä.)
Ja sitten Kunnollista Suomen Kieltä ajalta, jolloin Kaikki Oli Paremmin Ja Kunnollista:
"Leskirouwa Strömf. tilawat huoneet kumisiwat kuhisisewasta silkistä. Wieraita, toiset toisiaan hienompia, tulwaa toiwottamaan wanhalle leskirouwa Strömforsille onnea ja pitkää ikää. Tuolla tulee pormestari rouwineen.
Walkeana wälkkyy pormestarin rinta mustan werkapuwun rinnalla. Kiiltäwää kahisewaa silkkiä on tietysti pormestarin rouwan puku. Ja entäs nuo tuhannet mutkat ja reunukset, nuo ylennykset ja alennukset, nuo hohtawat rannerenkaat ja tuo kattoa tawoittelewa hiustöntyrä!
Porstuassa wielä hieman siistitään itseänsä tuon suuren seinä-kuwastimen edessä. Pormestarin rouwa kaiwaa wäskystään kamman, silittelee öljyttyjä suortuwiansa, katselee itseänsä useammalta taholta ja on wihdoinkin walmis. Pormestari korjailee kaulustansa ja kaulahuiwiansa, pyyhkäisee pari kertaa wiiksiänsä, rykäisee ja on – hänkin walmis. Käsikynkässä sitten astutaan saliin, kätellään talon emäntää, leskirouwa Strömforsia, hymyillään siewästi, kumarretaan muille wieraille, hymyillään taaskin ja – erotaan sitten! Pormestari menee herrojen puolelle, pormestarin rouwa istuu salin peräseinällä olewaan sohwaan, johon ainoastaan konsulin rouwalla, tohtorinnalla ja hänellä näyttää olewan oikeus istua."
("Sukulais-Rakkautta, Jutelma kotimaisesta aiheesta", kirjoittanut: K. A. Lönnbohm. Hämeen Sanomain osakeyhtiön kirjapainossa 1886)
Kyllä kaikkien pitäisi nyt kirjoittaa ja puhua näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epätasa-arvoisen sanan yleinen käyttö on vähättelyä, mikä on kärjistetysti henkistä väkivaltaa, naisten maanlaajuista vähättelyä. Se on väärin - epätasa-arvoista - ja juontaa juurensa lopulta ajasta, jolloin nainen ei ollut muuta kuin miehen omaisuutta. Ei ole väliä onko kyse henkisestä vai fyysisestä väkivallasta, molemmilla pyritään samaan asiaan: alistamiseen, epätasa-arvoon ja näiden siemenien kylvämiseen. Jos et näe siinä mitään vikaa, tai et näe asioiden kokonaisuutta, olen pahoillani puolestasi.
Minä olen pahoillani puolestasi jos sinä koet sanojen alistavan sinua. Toivon sinulle voimia jotta pääsisit yli tuollaisesta vähätellyksi tulemisen tunteesta.
Olen jo niin tasa-arvoinen, että mun ei tarvitse näperrellä pikkuasioiden kanssa. Puhemies on enemmänkin instituutio niin kuin presidenttiyskin. Ei sitä nimeä tarvitse muuttaa.
Mitä tulee näihin sähkömiehiin ja rakennusmiehiin, niin nimet muuttuvat sitten kun tarpeeksi hyvä korvaava sana tulee keksittyä.
Itse käytän mieluummin sähkömies sanaa kun se on helpompi sanoa kuin sähköasentaja ja lyhyempikin. Postimiestä en käytä vaan sanon posteljooni. Lakimies on helpompi muistaa kuin juristi. Juristista tulee muutenkin aina turisti mieleen ja se alkaa naurattamaan.
Pullantuoksuiset konservatiivimammat sylkevät niiden naisten päälle jotka ajavat heidän asemaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kertokaa, mitä haittaa siitä, on ammattinimikkeitä muutetaan? Oletteko sinut sen kanssa, että entinen terveyssisar on nykyään terveydenhoitaja?
Terveydenhoitoalalla alkaa olla miehiä yhä enemmän, joten heille varmaan sopisi, jos nimike olisi terveyssisar. "Sisar hento valkoinen" on edelleen käypä nimitys myös miespuolisista sairaanhoitajista.
Näinpä juuri! Ei pidä nyt juuttua pikkuasioihin - terveyssisar on sukupuoleton ja kaikille sopiva ammattinimike! :)
Kyllä se ihminen on jännä otus, se jaksaa kyllä käyttää energiaa ja vaivaa johonkin näinkin turhaan ja paskanpäiväiseen. Vähän jo säälittää puolesta että mitähän sieltä pääkopasta oikein löytyy jos tämmösiä asioita pitää prioriteettien kärjessä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pahoillani puolestasi jos sinä koet sanojen alistavan sinua. Toivon sinulle voimia jotta pääsisit yli tuollaisesta vähätellyksi tulemisen tunteesta.
Kiitos. Minun ei kuitenkaan tarvitse päästä siitä yli, vaan siihen on tultava muutos, ja asiaanhan ovat puuttuneet jo muutkin. Nyt puheenjohtaja on yleinen nimitys puhemiehen sijaan. Olen iloinen, että asia korjattiin, eikä naissukupuoltani enää vähätellä niin paljoa. Kiitos tasa-arvovaltuutettu, Aanulehti ja muut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Minun ei kuitenkaan tarvitse päästä siitä yli, vaan siihen on tultava muutos, ja asiaanhan ovat puuttuneet jo muutkin. Nyt puheenjohtaja on yleinen nimitys puhemiehen sijaan. Olen iloinen, että asia korjattiin, eikä naissukupuoltani enää vähätellä niin paljoa. Kiitos tasa-arvovaltuutettu, Aanulehti ja muut!
Varaudu siihen että joku keksii uusia sanoja jotka koet alistamisena.
Tähän. Olen samaa mieltä. Sana on vain sana. Kun on tarpeeksi hyvä itsetunto ja rohkeus uskaltaa olla vaikka rouva puhemies tai lakimies ilman sen suurempia vaikeuksia.
Mä ihmettelen niitä naisia, joilla on naiseus niin hakusessa, että nimetkin aiheuttavat ahdistusta.
Kaikille mies loppuisille nimille ei ole hyvää vastinetta. Puheenjohtaja ei käy puhemiehen korvikkeeksi, koska merkitys on eri.