Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tietää että kaveri on tosissaan itsarin kanssa?

Vierailija
18.09.2017 |

Monta kertaa uhannut itsarilla, puhunut kuinka paha olla jne. Mutta silti on vieläkin elossa. En tiedä miten suhtautua tälläiseen? Kannattaako vaan estää tämä tyyppi kaikkialla?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö suositus ole, että aina pitää ottaa tosissaan?

Ystävälläsi on paha olla.

Vierailija
2/26 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

""" Mistä tietää että kaveri on tosissaan itsarin kanssa? """

Kun se on kymmenen minuuttia roikkunut hirressä, niin voi olla melko varma että on tosissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuollossa kysytään itsarista puhuvalta, onko hänellä suunnitelma, millä lailla meinaa itsensä tappaa. Se ainakin on vakavampi juttu, jos on tarkempi suunnitelma jo valmiina. Onko tuttusi minkään hoidon piirissä? Oletko yrittänyt ohjata häntä hoitoon?

Jatkuva itsemurhasta puhuminen on minusta julmaa ja piittaamatonta muita kohtaan, jos ei ole tarkoituskaan hakea apua. Ottaisin etäisyyttä, jos toinen ei vaikuta edes yrittävän päästä tilanteesta eteenpäin.

Vierailija
4/26 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki tyypille apua! Tuollainen ei ole leikin asia.

Vierailija
5/26 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa, ymmärrän tilanteesi sillä exäni on ihan juuri tällainen. Paljon masennuskausia ja vähänväliä itsemurhapuheita ja ajatuksia. Kannattaa ehkä miettiä omaaki jaksamistaan, jos jatkuva murehtiminen ja huolissaanolo syö voimia,voi olla parempi vain yksinkertaisesti ottaa etäisyyttä. Itse olen kuullut sen että ne jotka oikeasti hautovat itsemurhaa,eivät sitä kenellekkään kerro.(ettei joku estä). Eli voi olla että jos varsinkin puheet ovat jatkuneet kauan mutta ei ole tehnyt mitään niin on vain masentunut ja hakee huomiota. Jokatapauksessa kannattaa kaveri ohjata vaikka mielenterveyshoitajalle yms. Ja sanoa että tilannne on sellainen ettet sinä voi auttaa,vaan kaveri tarvitsee ammattiapua näihin ajatuksiin.

Vierailija
6/26 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös niin sanota, että jos on tosissaan, ei varoita? Nuo puheet on merkki siitä, että tarvitaan apua. Tiedän itse kokemuksesta. 

Masennuksesta kärsinyt ja osastolla ollut

Vierailija
7/26 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tiedän sen että hän käy hoitajan puheilla, on ollut osastollakin joskus. Haluaisin todellakin auttaa, mutta aina kun juo uhkailee tappaa itsensä, en haluaisi sivuuttaa kun olen nähnyt ne kaikki arvet jne... toisaalta tuntuu vaa turhanpäiväiseltä uhkaukselta mut entä jos joku päivä tappaakin itsensä ja Mä oon hylännyt...

Vierailija
8/26 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä, että löydät hänet kuolleena.

Joka tapauksessa kaverisi elämä ei ole sinun vastuullasi ja on häneltä julmaa pitää sinua tuollaisessa ahdistuksessa.

Vierailija
9/26 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupaa vaan.

Vierailija
10/26 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tiedän sen että hän käy hoitajan puheilla, on ollut osastollakin joskus. Haluaisin todellakin auttaa, mutta aina kun juo uhkailee tappaa itsensä, en haluaisi sivuuttaa kun olen nähnyt ne kaikki arvet jne... toisaalta tuntuu vaa turhanpäiväiseltä uhkaukselta mut entä jos joku päivä tappaakin itsensä ja Mä oon hylännyt...

Huhhuh, tulee ihan mieleen entinen ystävä, joka suorastaan eli muiden huomiosta ja siitä, miten hän sai olla se kaikkein surkein olosuhteiden uhri. Ranteita tuhersi milloin milläkin veitsellä, kerran alkoi humalapäissään minun silmien edessä viillellä, oli jotenkin niin raivostuttavaa, että otin vaan jalat alle ja jätin yksinään tuhertamaan mitä halusi. Kerran joi taas itsensä humalaan, viilsi käsivartta ja soitti itselleen ambulanssin. Ensihoitajatkin tais tajuta, että huomiota vain kerjää kun eivät pahemmin reagoineet tapahtuneeseen. Onhan näitä. Ei ollut mitään mielenkiintoa käydä terapiassa ja oikeasti käsitellä asioitaan, seku vain halusi oirehtia kaikille mahdollisimman näkyvästi ja sitten leikkiä jotain sankaria, joka "kyllä kestää", vaikka rankkaa on. Koskaan en toivonut hänen kuolemaa, mutta jos olisi joskus tappanutkin itsensä, niin en olisi tuntenut mitään syyllisyyttä, oma valintansahan tuo olisi ollut. Apua oli tarjottu, mutta ei kelvannut.

Vierailija
11/26 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos tiedät missä toimipisteessä hän käy, voisitko vaikka soittaa hoitajalle ja kysyä neuvoa? Tiedän että hänellä on vaitiolovelvollisuus, mutta jos sanot että ystäväsi uhkaa tappaa itsensä, kai hoitaja tietää mitä on parasta.

Vierailija
12/26 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelit sitten odottaa että kaveri kuolee ja sitten vasta ottaa tosissaan?

Vierailija
13/26 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsemurhaa hautova saatta hyvinkin vihjata asiasta jossain vaiheessa, ei kaikki tee sitä vaan yhtäkkiä. On sitten toinen juttu miten itse pystyy auttamaan.

Vierailija
14/26 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap ole missään vastuussa kaverinsa toilailuista. Ja kun hän kerran on hakeutunut avun piiriin, niin sitäkin vähemmän.

Vierailija
15/26 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei kyllä ole totta että jos oikeasti aikoo itsensä tappaa ei siitä puhu. Itsetuhoiset puheet tulisikin ottaa vakavasti, tämä on myös mielenterveyspuolen ammattilaisten neuvo.

Vierailija
16/26 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut J-käyrästä, mikä tarkoittaa sitä, että itsemurhaa hautova ensin aikansa puhuu itsemurhasta, on itsetuhoinen ja ehkäpä jopa yrittää itsemurhaa, kunnes ulkopuolisten silmissä tilanne kohenee ja kaikki näyttää menevän parempaan suuntaan, kunnes yht'äkkia sitten itsemurha toteutuukin: miksi näin? Siksi, että itsemurhakandidaatti on sisimmässään päättänyt, että hän todellakin tekee itsemurhan ja on siksi helpottunut, mikä ulkopuolisten silmissä näyttää tilanteen kohentumisena, kun itse asiassa itsemurhakandidaatti on valmis eli valmistelee itsemurhaansa.

Vierailija
17/26 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen itsetuhoisen ihmisen läheisen hakemaan itselleenKIN ammattiapua, jos tilanne ahdistaa paljon ja jos tilanne on muutoinkin vaikea. Jos itsemurha tapahtuu, niin se on todella kova paikka, jos siis on läheisestä kysymys.

Vierailija
18/26 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös niin sanota, että jos on tosissaan, ei varoita? Nuo puheet on merkki siitä, että tarvitaan apua. Tiedän itse kokemuksesta. 

Masennuksesta kärsinyt ja osastolla ollut

Ei edelleenkään. Miten tämä myytti voi elää näin sitkeässä

Vierailija
19/26 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuminen on varmastikin avunpyyntö. Jos apua ei saa, silloin voi tapahtua.

Elikä puheet pitää ottaa ehdottomasti tosissaan, ohjata avun piiriin. Älä kuitenkaan suostu kantamaan kaikkea kuormaa yksin ota samalla vähän etäisyyttä ja kysele vaikka vähän ajan päästä mitä kuuluu (jos/kun hlö on saanut ammattiapua)

Vierailija
20/26 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen itsetuhoisen ihmisen läheisen hakemaan itselleenKIN ammattiapua, jos tilanne ahdistaa paljon ja jos tilanne on muutoinkin vaikea. Jos itsemurha tapahtuu, niin se on todella kova paikka, jos siis on läheisestä kysymys.

Surunauha ry

https://surunauha.net