Pettämisestä voi vain ja ainoastaan syyttää pettäjää, ei petettyä. Muistakaa se.
Tuli mieleen tuosta ketjusta "hölmöintä mitä olet kuullut jonkun sanovan" tms. Eräs henkilö sanoi minulle, kun minua oli petetty ja huijattu, että "pettämiseen löytyy aina vikaa molemmista ja suhteessa on ollut joku vialla mitä ei ole pystynyt kertomaan".
Olen ollut turvakodissa töissä ja tiedän, että niin väkivalta kuin pettäminenkin kuuluu samaan kategoriaan; ainut syyllinen on tekijä eikä uhri. Älkää koskaan petetyt syyttäkö itseä tapahtuneesta.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se näinkin, mutta turhauttaa katsoa, kun ystäväni kiitää juurikin turvakotien kautta aina uuden, mahdollisimman väkivaltaisen miehen syliin, jota provosoi tarkoituksella lyömään. Ja lapset tietenkin aina tehdään miehelle, jotka aina huostaan.
Hän valitsee vääriä miehiä, mutta ei hän ole silti syyllinen siihen, että mies lyö.
Ei olekaan, mutta jatkuva provosointi ja riidanhaastaminen voi olla miehelle todella hirveää. Mun vaimo teki sitä lasten ollessa pieniä, koska oli niin väsynyt ja stressaantunut. Meinasin seota, enkä ihmettele etteivät jotkut miehet kestä lyömättä. Onneksi vaimo ymmärsi ongelman ja onnistui terapian avulla muuttamaan käytöstään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä ap. Ei tarvitse olla väkivaltaa, alko ongelmaa tms avioliitossa kun muitakin "ymmärrettäviä" syitä on.
Esim toisen pihtaaminen, puolison vähättely, läheisyyden puute yms ajaa ennemmin tai myöhemmin toiseen syliin. Kyllä silloin on molemmissa puolisoissa syytä, ei vain pettäjässä
Noista ei mikää syy ole oikeuttava siihen, että pettää. Jokainen voi erota, eikä pettää. Syy on vain pettäjässä.
Aika harva lähtee noin vain muuten kelvollisesta suhteesta varsinkin jos on yhteiset lapset ja asuntovelka. Eiköhän suurin osa etsi lohdutusta ja lämpöä kestääkseen kotona mahdollisimman pitkään. Ja tuokin ehkä vuosien sinnittelyn jälkeen kun muu osa liitosta voi olla ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä ap. Ei tarvitse olla väkivaltaa, alko ongelmaa tms avioliitossa kun muitakin "ymmärrettäviä" syitä on.
Esim toisen pihtaaminen, puolison vähättely, läheisyyden puute yms ajaa ennemmin tai myöhemmin toiseen syliin. Kyllä silloin on molemmissa puolisoissa syytä, ei vain pettäjässä
Noista ei mikää syy ole oikeuttava siihen, että pettää. Jokainen voi erota, eikä pettää. Syy on vain pettäjässä.
Aika harva lähtee noin vain muuten kelvollisesta suhteesta varsinkin jos on yhteiset lapset ja asuntovelka. Eiköhän suurin osa etsi lohdutusta ja lämpöä kestääkseen kotona mahdollisimman pitkään. Ja tuokin ehkä vuosien sinnittelyn jälkeen kun muu osa liitosta voi olla ok.
Tämä nyt vaan on ruma totuus. On toki tyyppejä jotka hyppäävät sängystä toiseen aina kun tilaisuus tulee mutta ne jotka ovat jo tehneet kaikkensa oman parisuhteen parantamiseksi ilman että puoliso osallistuu siihen päätyvät tähän ratkaisuun. Silloin en tosiaankaan pitäisi pettäjää yksin syypäänä.
Täysin totta. Eikä kirahvi näe pitkälle.
Ap on oikeassa.
On pettäminenkin henkistä väkivaltaa. Pettäminen osoittaa kunnioituksen ja toisen arvostuksen puutetta. Kaikki väkivalta on sitä samaa. Ei ymmärretä ihmisen rajoja.
Itse olen ollut henkisen väkivallan kohteena, mutta minun fyysisiä rajojani ei ole koskaan rikottu. En siis pysty vertaamaan, kumpi on pahempaa: fyysinen vai henkinen väkivalta. Molempien puolestapuhujilla on hyvät perustelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän "pettämistä" ja väkivaltaa voi millään tavalla rinnastaa. Väkivallalla loukataan toisen koskemattomuutta. "Pettämistä" sen sijaan ei "petetty" välttämättä edes huomaa, vaan kyse on kahden aikuisen ihmisen valinnasta harrastaa seksiä keskenään.
Lyöminen on fyysistä väkivaltaa, uhkailu on henkistä väkivaltaa, pettäminen on seksuaalista väkivaltaa, rahalla kiristäminen on taloudellista väkivaltaa. Olen ollut edelleen siellä turvakodissa töissä. Pettäminen on ihan yhtä "paha" teko kuin lyöminen tai rahalla kiristäminen. T; ap
Olen pettänyt edellisessä suhteessani. Ei siinä, itse tein sen valinnan, että pitkän välinpitämättömän ja seksittömän ja vastuunvälttely ja valehtelukauden jälkeen halusin muutosta, mutta en osannut sitä muuten hakea vaikka alkuun kokeilin puhua, huutaa, itkeä ja rukoilla. Kysymykseni lähinnä on tässä nyt se, että kun kerran tiedät nuo kaikki väkivallan lajit, niin mitä väkivaltaa on se, että toinen lupaa ja lupaa ja vannoo ja joka kertaa pettää kaikki lupaukset, oli sitten kyse koiran ulkoiluttamisesta tai laskun maksamisesta? Koska pahempaa tuskaa en ole ikinä kokenut ja olen kokenut henkistä, fyysistä ja taloudellista väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän "pettämistä" ja väkivaltaa voi millään tavalla rinnastaa. Väkivallalla loukataan toisen koskemattomuutta. "Pettämistä" sen sijaan ei "petetty" välttämättä edes huomaa, vaan kyse on kahden aikuisen ihmisen valinnasta harrastaa seksiä keskenään.
Lyöminen on fyysistä väkivaltaa, uhkailu on henkistä väkivaltaa, pettäminen on seksuaalista väkivaltaa, rahalla kiristäminen on taloudellista väkivaltaa. Olen ollut edelleen siellä turvakodissa töissä. Pettäminen on ihan yhtä "paha" teko kuin lyöminen tai rahalla kiristäminen. T; ap
Ihan sama, missä olet ollut joskus töissä."Pettäminen" ei ole vuosikymmeniin ollut edes siviilioikeudellisesti sanktioitava teko. On halveksittavaa verrata rakastelua väkivaltarikollisuuteen, jossa uhri oikeasti traumatisoituu sekä fyysisesti että psyykkisesti.
Mä traumatisoiduin muutamaksi vuodeksi kun mies heitti mut yhteisestä asunnosta ja erosi. Syy: petti minua jonkun toisen kanssa koska sillä oli isommat tissit, halus mut pois tieltä. En luottanut miehiin pitkään aikaan.
Olisiko silti ollut ihan yhtä paha juttu, jos olisi hakannut sinut henkihieveriin? Näitähän ap rinnastaa.
Ihan vapaasti saa meillä länsimaissa seksitellä kenen kanssa haluaa, kunhan molemmat ovat täysi-ikäisiä ja vapaaehtoisesti hommassa mukana. Ei se ole petos ketään kohtaan, koska kukaan ei omista toisen seksuaalisuutta.
ja ihan simppeli kysymys - mitä on pettäminen ?
onko se sitä että toinen päättää yksipuoleisella sopimuksella lopettaa parisuhdeseksin - oli se sitten mies tai nainen ? vai mitä tässä tarkoitetaan pettämisella ?
Jaa-a, itse pidän mieheni pettämistä lähinnä oireena huonoksi ajautuneesta suhteesta. Toki asian ilmi tullessa olin murtunut, mutta olen asian pystynyt käsittelemään.
Uskon vakaasti, että jos olisin uhriutunut ja vain katkerana syytellyt miestä, en olisi koskaan suostunut näkemään omia virheitäni ja kehittymään ihmisenä. Exäni teki väärin pettäessään, mutta en kiellä silti osuuttani meidän suhteen pilaamiseen.
Nyt elän uudessa, hyvässä suhteessa ihanan miehen kanssa ja välit exään (lasteni isään) ovat myös hyvät.
Mä traumatisoiduin muutamaksi vuodeksi kun mies heitti mut yhteisestä asunnosta ja erosi. Syy: petti minua jonkun toisen kanssa koska sillä oli isommat tissit, halus mut pois tieltä. En luottanut miehiin pitkään aikaan.