Apua, vauva 11 kk nirsoilee makujen suhteen!
Hitsi, olisiko jollain hyviä vinkkejä mitä tehdä kun lapsi ei suostu syömään kun tasan kahta purkkiruokaa?? Hedelmäsoseet, puurot sekä muut ruoat ei uppoa. Pitää vaan suun visusti kiinni, tai sylkäisee tavaran ulos jos sitä sattuu saamaan sisälle lusikallisen verran. Olen pyrkinyt tekemään ruokailutilanteesta stressittömän (vaikka itsellä verenpaine välillä nousee turhautumisesta), olen myös antanut oman lusikan käteen, mutta mikään ei auta. Lopputulos on jossain vaiheessa kitinä ja pään pois kääntäminen.
Noita kahta ruokaa liha- ja kanapataa menisi sitten vaikka kuinka paljon. Velleistä tykätään myös. Tuntuu vaan niin kovin yksitoikkoselta. Pelkään, että poika syö vielä armeijaiässä noita mössöjä ;)
Pitäiskö yrittää antaa sitkeästi jotain uutta makua kerran päivässä, edes huulille, vaikka suu ei aukeaisikaan. Vai tarjota sitä joka ruokakerralla muun ruoan sijaan? Hassuinta tässä on se, että aiemmin poika söi monipuolisemmin, nyt on ehkä parin-kolmen kuukauden verran kuitenkin ollut tämä tilanne. Alkaa olla turhauttavaa kantaa kotiin jos jonkinlaista purnukkaa kun mikään ei maistu ja loppukädessä siitä tulee roskiskamaa.
Voiko olla niin, että jonkinlainen " uusien makujen herkkyyskausi" on mennyt ohi, eikä poika ikinä opi syömään muuta kun kanapataa ja lihapataa??
Raapusta ihmeessä edes pari riviä jos sinulla on asiasta kokemusta, alan olemaan aika epätoivonen asian suhteen. Miten teillä tilanteeseen tuli muutos, vai tuliko? Miten kauan nirsoilu jatkui? jne. jne.
Kommentit (2)
Kuulukohan tämä nyt jotenkin tuohon ikään, kun meilläkin on 11 kk ikäinen poika, jolle ei oikein meinaa ruuat kelvata. Tai siis kyllä kelpaa, kun sattuu olemaan vaikkapa herkkupastaa. Myös ennen mainiosti kelvannut puuro tuntuu nykyään tökkivän (tosin tänä iltana onneksi kelpasi). Leipää kyllä söisi ja maitoa joisi, niin ja hedelmäsoseet tietysti kelpaa.
Meillä kohta 11kk ikäinen vesseli on tuulella käyvä syömämies. Toisena päivänä joku on suurta herkkua ja toisena päivänä ei kelpaa ensinkään. Nyt olen ehkä noin viikon ajan huomannut, että ruokakin maistuu paremmin, kun annan sitä ei-mössömäisessä-sose-muodossa, eli pureskeltavina palasina, uudessa muodossa siis. Perunat, porkkanat, lihapullat ym. maistuu huomattavasti paljon paremmin kun eivät ole yhtenäisenä soseena ja jos meinaa kieltäytyminen nostaa päätään niin usein tilanteen pelastaa se, kun saa itse pöydältä noukkia palasen suuhun, tietysti suurten kannustusten saattelemana =).
Myös minulla meinaa välillä paineet nousta pojan syödessä (tai siis silloin kun ei syö... =)), mutta olen ajatellut, että jos ei maistu niin syö sitten seuraavalla aterialla enemmän. Ja ehkä tottuu ajan myötä uusiin juttuihin, kun niitä jaksaa vaan yrittää tarjota. Muistan jostain lukeneeni, että vauva tarvii monia maistamiskertoja, ennen kuin " tottuu" makuun.
Tuli muuten vielä mieleen, että kun meillä sairastettiin, tarjottiin ensin potturuokaa ja jos ei maistunut niin hedelmää ym. sen sijasta (koska tuntui, että oli jotain pakko syödä, vaikka sitten " herkkua" ). No, sitten kun parani niin eipä potut maistuneetkaan vaan huusi pää punaisena kun oli jo ehtinyt tottua, että tilalla voi saada myös parempaa... muutama päivä meni, ennen kuin huomasi, että ei sitä kieltäytymällä sitä parempaa ruokaa tulekaan, vaan syötävä on sitä mitä tarjotaan...
Niin, ja niitä erilaisia kausiahan tulee ja menee... =) Toivottavasti alkaa teillä muutkin ruuat pian maistumaan, empä ole vielä yhtään aikuista ihmistä nähnyt, joka vain kahta ruokaa suostuisi syömään =) =)