Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töissä on aina luppoaikaa ja huono omatunto :(. Onko turhaan vai mitä pitäisi tehdä?

Vierailija
18.09.2017 |

Teen etätyötä ja meillä on tietty työaika, 7h 30 min päivässä. Kommunikoimme toistemme kanssa skypen välityksellä jos nyt tulee jotain asiaa. Meillä on tietyt asiat mitä pitää ainakin hoitaa työpäivän aikana ja toki olisi hyvä jos saisi enemmän kuin minimivaatimuksen. Nämä laitetaan päivän päätteeksi esimiehelle eli esimies saa tietää onko kotona tehty töitä vai ei. Eli työ on tosi konkreettista ja tämä tehty työ merkkaa, mitkään ideoinnit ja askartelupaskartelut eivät esimiehen tietoon tule.

Ongelma on siinä, että olen "valmis" eli hoitanut tämän oman osuuteni jo joskus 11 aikaan. Kuitenkin pitäisi olla töissä koko loppupäivä eli skypessä ainakin nyt tavoitettavissa.

Olen yrittänyt jakaa hommaa tasaisemmin pitkin päivää, mutta aamulla olen tosi tehokas ja työ vetää mukanaan. En tiedä, miksi tämä päivätavoite on niin matala. Jos teen yli sen, ei liksani nouse tms.

Yleensä päivät menee siten, että olen 11 aikaa valmis ja pidän vaan skypeä sen jälkeen päällä. Teen muodon vuoksi vielä muutaman jutun ylimääräistä pitkin iltapäivää. Toki jos joku puhuu skypessä tai pyytää jotain niin vastaan ja teen. Vaihdoin skypen asetuksiinkin sen, että ei näytä mua poistuneena jos hiirtä ei liikuta viiteen minuuttiin. Kuulenhan äänet koko kämppään ja käyn välillä katsomassa onko jollain jotain asiaa.

Esimies kehuu aina kuinka hyvin teen töitä ja kuinka nopea olen: ylitänhän minimivaatimuksen joka päivä. Silti koen ihan vitun huonoa omatuntoa siitä, että kone saattaa olla tunninkin tossa käyttämättä jos kukaan ei puhu mitään.. Nytkin vauvapalstailen omalla kotikoneella, työt ylläri pylläri jo taas tehty.

Olen tästä todella ahdistunut. Mies pitäisi tätä ihan unelmana, ihmettelee miksi en vaan ota rennosti kun kuitenkin olen online skypessä ja koko ajan työvalmiudessa ja kerran työt on tehty niin why not?

Itse poden kuitenkin huonoa omatuntoa kun en tee koko ajan töitä ja tuijota ruutua kuin tatti. Töitä kuitenkin olisi enemmän kuin tarpeeksi olemassa, mutta kuuluuko rehkiä mihin asti? Ne ei tekemällä lopu ja teen kuitenkin kuulemma huomattavasti enemmän mitä hitaimmat tekee. Joskus olen todella tehnyt koko päivän ja olen ylittänyt tavoitteet triplasti ainakin. Olen ollut aivan uupunut työpäivän jälkeen ja mietin, että miksi tein niin paljon kun ei vaadita niin paljoa, palkka ei nouse ja olisin senkin ajan voinut käyttää vaikka siivoamiseen kotona. Olen huomannut, että tunnollisuus ja nopeus ei anna mitään palkintoa. Paitsi hyvän omatunnon.

Työtehtävät on kuitenkin jaettu kymmenien eri henkilöiden kesken ja hommien tavoitemäärä per päivä kai riippuu siitä, paljonko porukkaa on töissä eli miksi tekisin "jonkun muun osuudesta".

Onko tää loistojuttu työnä ja tekisittekö samalla tavalla kuin minä vai oonko ihan luuseri kun en tee koko ajan töitä? No se on hyvä puoli, että kipeenäkin työt hoituu kyllä ja saikulla ei tarvii olla.. En ole koskaan ennen ollut tällaisessa työssä, olen aina ennen ollut suoritus-/provisiopalkalla. Nyt kun on kuukausipalkka niin tämä on tosi hankalaa..

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuin tästä eräälle kaverilleni ja hänen mielestään olen juuri täysluuseri ja lusmu. Kuulemma työnantajan velvollisuus ei ole maksaa minulle palkkaa siitä, että käytän työaikaa kaikkeen muuhun. Eli hänen mielestään pitäisi hoitaa töitä koko ajan ja ottaa vain ylimääräistä ylimääräisen perään. Tiedostan olevani poikkeuksellisen nopea työssäni jos vertaa meidän muihin työntekijöihin. En tosin tiedä tekevätkö muutkin työntekijät samoin kuin minä vai tekevätkö he todella koko päivän töitä ja yltävät silti minimiin. Meillä on myös toimisto, jonne voi mennä tekemään töitä. Toimistolla asiat meni vain pahemmaksi ja olin edelleenkin samaan aikaan valmis ja koko loppupäivä oli tuskaa ja ahdistavaa. Räpläsin kännykkää ja tein muodon vuoksi taas vielä vähän jotain, yritin kahvitella pitkään..lopulta huomasin, että olin tehnyt taas tuplasti sen mitä vaaditaan, vaikka olen käyttänyt aikaa ties mihin. Kotona sentään saa olla rauhassa ja ei tarvitse "esittää" jatkuvasti, että tekee jotain.

ap

Vierailija
2/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehelle kerran sanoin, että olen aika usein jo tehnyt päivän hommat etuajassa. Kyseli heti, haluanko että nostetaan tavoitetta jos se motivoisi enemmän ja sen kun otan lisää hommaa kyllä riittää. Mitään korvausta en siis siitä saisi. Tuntuu sitten epäreilulta, että minulta vaaditaan enemmän kuin muilta vaan sen takia, että ole nopea ja vihjasin asiasta. Ei sitten nostettu tavoitetta kun kerroin, että no juu tulee välillä huonompiakin päiviä ja en ole niin nopea. Se on toki ihan totta, mutta usein olen aina jo tähän aikaan "valmis". Yksi päivä sain melkein paniikkikohtauksen kun kello oli 11 ja päivän tavoite jo tehty.. Mietin mitä hittoa sitä loppupäivän tekisin ja otin sitten ihan rennosti, välillä tein lisähommaa. Välillä minusta tuntuu, että olen niin lusmu että en ansaitse tätä työtä. Ei vaan ole mitään motivaatiota hakata konetta ja tehdä "muidenkin edestä" töitä kun mitään kiitosta ei siitä saa.

Olen ajatellut tosiaan jos saisin jossain vaiheessa lisää vastuuta tai muitakin hommia hoidettavaksi, tämä tuntuu niin puuduttavalle.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että oot tehokas kun ilmeisesti pidät paljon taukoa. Itsekin olen tehokkaimmillani jos saan tauottaa miten tykkään. Esimerkiksi jos pidän 10 min taukoa, saatan saada hommat 20 minuutissa tehtyä. Jos en pidä taukoa ja väännän turhautuneena tehtävää, saattaa helposti mennä tupla-aikakin. Monessa työssä kuitenkin se työn tulos merkkaa. Eli älä ihmeessä pode huonoa omatuntoa, sinähän teet enemmän kuin tarpeeksi töitä :)

Vierailija
4/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suotta pode huonoa omaatuntoa (helpommin sanottu kuin tehty, tiedän!), teet kuitenkin työsi ja se riittää pomollesikin. Koska olet kuitenkin skypen kautta tavoitettavissa, voit mielestäni ihan hyvin jatkaa tällä linjalla. Saat palkan tekemästäsi työstä ja jos enempää palkkaa ei tule vaikka tekisit enemmän, ei mielestäni tarvitse harmitella tilannetta enempää. Voit vaikka kotona keskittyä sitten mihin haluat: kodinhoitoon (joo, tylsää :D), harrastuksiin, lukea tai katsella elokuvia, aloittaa jonkun kivan projektin tai vaikka opiskella.

Vierailija
5/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauti nyt vapaasta ajasta vielä kun voit.. asiat voi vielä muuttua. Turha potea huonoa omatuntoa.

Vierailija
6/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

First world problems...

Vierailija
7/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa erikoiselta. Ymmärrän ongelman. Kuolisin tylsyyteen ap:n tilanteessa. Ehkä työ on liian helppoa sinulle ja voisit yrittää hakeutua johonkin vaativampaan tehtävään? Myös musta olisi tylsää alkaa "revitellä" samalla palkalla ja tehdä triplasti muita enemmän hommia. Ei kyllä kovin kannustava palkitsemissysteemi teillä.

Voisitko vielä ottaa asian esimiehen kanssa puheeksi palkankorotusmielessä?

Vierailija
8/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samanlainen ongelma, paitsi etten tee etätyötä. Ei oikein voi työksikään muuttua, jos sitä ei ole. Päivät on aika puuduttavia.

Vierailija
9/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

First world problems...

No kyllä se oikeastaan on ihan oikea ongelma tällaiselle tunnolliselle ihmiselle. Itse olen aiemmin työelämässä tottunut siihen, että tehdään hiki hatussa töitä ja liksa on sen mukainen eli mitä enemmän teet, sitä enemmän saat rahaa. Onkin järkytys, että suurimmassa osassa duuneista taitaa olla niin, että samapa mitä räpellät niin kuukausipalkka kilahtaa tilille. Toki sitä varmaan potkut saisi jos mitään ei tee ja jotenkinhan tuloksia katsotaan, mutta ymmärsitte pointin.

Työ on tosiaan minulle todella helppoa. Olen miettinyt hakeutumista vaativimpiin tehtäviin toiselle työnantajalle. Toisaalta olen ajatellut jos aloittaisin jonkun älyllistä ponnistelua vaativan harrastuksen niin pääsisin sitä kautta toteuttamaan itseäni. Sinänsä pidän tästä työstä kun tämä tosiaan hoituu. Minulla on eräs krooninen ja vaikea sairaus, joten en ehkä ole ihan työkykyinen mihinkään tosi vaativaan hommaan ja jos älylliset ponnistelut ois harrastuksessa, treenit voi aina skipata. Tämä työ kun on niin helppoa niin eipä haittaa vaikka ois mimmoiset kivut, työ sujuu kuin itsestään! Eli saikuttaa ei tarvii :). Elämäntilanteeseeni nähden tämä on siis sinänsä oikein passeli vaihtoehto. Ihmettelen kyllä työkavereitani, jotka puhuvat aina kuinka tää työ on niin vaativaa että on kuulemma epärealistiset odotukset yms.. No joskus on toki hankalia päiviä, mutta olen todellakin saanut hommat tehtyä ja en koskaan ole vielä alisuoriutunut toisin kuin muut aina välillä. Pääasiassa tämä työ on tosi helppoa, mutta muut kokevat sen vaativana. Olen kyllä tiennyt olevani fiksu, mutta olen pitänyt itseäni ja pidän itseäni aika keskivertona kumminkin.

Muutama meillä tekee vaativampaa hommaa, mutta liksa on aika lailla sama. Eli meillä on kaikilla tää peruspalkka. Toki vaativampaa hommaa vaaditaan määrällisesti vähemmän mitä helpompaa. Ennen ajattelin, että en halua noita vaativimpia juttuja kun ajallisesti panos on varmasti isompi. Mutta mulla menee kyllä varmaan mielenterveys kohta jos en saa jotain kehittävää joko harrastuksen tai työn kautta.

Saa muuten antaa vinkkejä hyvistä harrastuksista, joissa joutuisi tekemään aivotyötä.

Ap

Vierailija
10/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja joo tosiaan jo keväällä otin esiin tän työn "tylsyyden" esimiehen kanssa. Lupaili lisäkoulutusta ja muuta, tiedustelin sitten tuota nouseeko liksa niin ei kuulemma juurikaan. Olin tosiaan kevään tehnyt töitä hiki hatussa ja kauheella kiireellä, ajattelin tosiaan et palkitaan työstä.. Kysyin sitten, että no jos teen enemmän hommaa ja se on mulle kirjattu tavoitteksi niin saanko enemmän liksaa. Kuulemma en juurikaan. Sain 20e palkankorotuksen kun käytiin kehityskeskustelua :D :D. No parempi sekin kai kun ei mitään. Keväällä en vielä osannut hommaani niin helposti kuin nyt eli saan nyt pienellä panoksella saman aikaiseks kun keväällä kunnolla paahtamalla. Kuulemma palkankorotukset ovat aina jotain tällasta pientä meidän lafkassa, ellei sit tosiaan vaihda tehtävää. Et ei ihan mee niin, että teen tuplahommat ja saan siitä 20e enemmän kuussa kun oon niin hyvä..

Yks duunikaveri muuten pääs toiseen tehtävään samassa yrityksessä ja oli ollut seittemän vuotta töissä, itse oon ollut joku 1,5 vuotta ehkä meillä. Eli pitäis vuosia tehdä tätä perussettiä..

Omasta mielestäni tosi outoa, että samassa tehtävässä vaatimusta eli tavoitteita voidaan nostaa nostamatta liksaa. Samoin voidaan antaa laajempaa työnkuvaa ja vastuuta, mut palkka ei edelleenkään nouse kuin tuon 20e/parin vuoden välein tyyliin. En ymmärrä, tuntuu ihan hulluudelta ottaa noita kun voisi päästä näinkin helpolla. Työ on mulle keino ansaita rahaa ja elämäni elän tavallaan muualla. Eli en ole uraorientoitunut sitten pätkääkään jne. Kuitenkin varmaan tosiaan pakko pyytää jotain vaativampaakin hommaa tässä kun tämä on niin tappavan tylsää, että koen jo itseni masentuneeksi.

ap

Vierailija
11/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
12/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, haluatko vihjata minkä alan työtä teet? Tuo kuulostaa minusta ihan unelmalle 😍

Olin kerran hieman samanlaisessa työtilanteessa. Tosin ei ollut etätyö, mutta oma privaatti työhuone kuitenkin. Työpaikallani tietty urakka piti olla valmis n. kuukaudessa ennen seuraavaan projektiin siirtymistä. Olin yleensä valmis n. 1-1,5 vkoa etuajassa. Loppuajan sitten lueskelin uutisia ja kiinnostavia tiedeartikkeleita, sometin ja katsoin Hbo Nordicia / Netflixiä sekä tein muodon vuoksi hieman hienosäätöä työhöni. Aina sai olla pelko persiissä avaako joku oven ja huomaako, että olen ihan muilla sivuilla. Onneksi minulla oli siihenkin systeemi, mutta kyllä omatunto silti kolkutteli eikä aina pystynyt rentoutumaan. No hoidin aina hommani moitteettomasti ja sain kehuja.

Harmi, että siirryin myöhemmin toiseen työhön, jossa tiukka tahti ja niin kova stressi, että teen usein töitä viikonloppunakin ihan vain helpottaakseni työviikon paineita.

Vierailija
13/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä tuon turhautumisen ja huonon omantunnonkin, kun saa palkkaa tavallaan tyhjästä. Mutta on työnantajan vika, että palkkaus on laadittu noin. Olisi fiksumpaa, jos peruspalkan lisäksi saisi jotain ylimääräistä, jos ehtii tekemään töitä yli tavoitteen. Eihän tuo nykyinen kannusta millään muotoa rehkimään ylimääräistä. Ja sitten tuokin, että työ ei tarjoa mitään haastetta. Tylsäksihän se käy. 

Tuohon työn oheen pitäisi keksiä jotain sellaista, mitä voisi tehdä tietokoneella siinä työpäivän ohessa, josta saisi haastetta tai ainakin ajankulua. Itse viihdyn loputtoman pitkiä aikoja Excelin parissa (olen työtön), mutta pitää olla aina joku juttu jota kiinnostaa laskea. Minulla on asuntolainaan, sijoituksiin ja eläkesäästöihin liittyviä Exceleitä useampia. Jossain vaiheessa minulla Excel haki osakkeiden kurssit suoraan netistä ja sijoitusten arvot päivittyivät itsekseen. Tuota en ole jaksanut pitkään aikaan päivittää ajan tasalle, se vaatisi vähän ylläpitoa ja säätöä. Jos keksisi itselleen jonkun kehitysprojektin, niin tuohonhan saisi uppoamaan aikaa ihan loputtomasti. Makrojen ohjelmoinnista (enkä nyt puhu nauhoittamalla, vaan koodia kirjoittamalla) osaan vain alkeet, mutta sekin on oma mielenkiintoinen asiakokonaisuutensa joka tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia ja uutta opittavaa. 

Löytyisikö jotain omaa alaa liippaavaa, jota voisi opiskella tietokoneella lisää?

Vierailija
14/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko ostaa jotain kieltenopiskelukirjoja (äänitteiden kuuntelu ei ehkä ole mahdollista kai eden korvastereoilla?) ja ehkä käydä iltäpäivällä sitten kansalaiopistontuneilla? Jos sinulla on kerran krooninen sairaus niin yritä pitää vain keho ja mieli treveenä. Ehkä voit youtubesta laittaa joogavideoita ja joogata itse samalla, mutta ei nin että se näkyy skypessä kaikille:D

Vierailija
15/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaa, minkä alan hommia tuo on?

Vierailija
16/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua tokikaan kertoa tarkkaan missä olen töissä. Sanotaan näin, että tämä on tällainen valtion/kunnan "laitos"/firma ja se ei varmaan monelle tuu yllätyksenä. Eli meillä on töitä ja tulee olemaankin, ei juurikaan riipu yleisestä taloustilanteesta. Toki voi yt:t tulla meillekin joskus tulevaisuudessa jos kuntiin ja valtioihin kohdistuu paljon leikkauksia. Tästä myös koen huonoa omatuntoa: veronmaksajathan ne maksaa meille palkat eli loisinko käytännössä muiden verorahoilla.. Ymmärrän sinänsä, että työ on oikeasti osalle vaativaa. Varsinkin jos ei oo tietoteknisiä taitoja kauheesti tai ei pysty handlaamaan isoja asiakokonaisuuksia, voi moni mennä ihan sekaisin ja siksi hidastua. Tätä ongelmaa mulla ei kuitenkaan ole. Tämä on kuitenkin sellainen työ, että en näe että tätä vois automatisoida ja tämäkin on jonkun tehtävä nyt ja tulevaisuudessa ainakin seuraavat kymmenen vuotta.

Moni varmaan yllättyisi jos kertoisin tarkan paikan missä oon töissä. Monella on sellainen kuva, että koko ajan ollaan paineen alla ja hirveä kiire. Vähän niin kuin monella on mielikuva, että terveyskeskuksessa on ruuhkaa ja on kiire jne.. Koen, että meidän työssä kiirettä on ainoastaan jos tekee siitä kiireistä. Tai jos on muuten hitaampi tekemään niin voikin tulla kiire saada tavoitteet tehtyä. 

Täähän ois oikeen hyvä juttu jos nopeasta tekemisestä palkittais. Vois aika moni julkisen sektorin työ hoitua hiukan vikkelämmin ja periaatteessa pienemmällä henkilömäärällä. Nyt on ainakin meikällä aikaa juoda kahvia ja ottaa rennosti, silti on hommat enemmän kuin tehty.

Meillä työssä pitää siis käydä välillä toimistolla tekemässä. Se on ihan ok, mutta sama luppoaika on sielläkin ja  siellä tietysti joutuu enemmän esittämään, että tekee jotakin. Kotona teen tosiaan sen mitä teen niin tehokkaammin, koska ei ole hälinää ympärillä.

Ap

Vierailija
17/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt niin, että olen kuitenkin koko päivän käytettävissä ja tavoitettavissa koska sovittu on myös työajasta etätöissä. Vaikka siis saisin tehtyä aiemmin niin töissä pitää olla jos etätöissä, siis tavoitettavissa.

Jos tekee enemmän sitä voi ehdottaa palkkakeskustelussa palkan korotuksen perusteena. Jos ei vaikuta palkkaan vaikka tekisi mitä niin ei varmaan kannata tehdä enempää ellei itse halua.

Voihan jonain päivänä lopettaa aiemmin.

, jos ei mitään tekemistä ja liukuva työaika.

Vierailija
18/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteesi johtuu huonosta johtajuudesta. Se ei ole koskaan alaisen syytä, mutta viisas alainen toimii tilanteessa itselleen mahdollisimman edullisesti. Toisille tämä tarkoittaa luppoajan käyttämistä lusmuiluun, mutta toisille se tarkoittaa mahdollisuutta ottaa johtajuus itsellensä.

Olisitko ehkä parempi johtaja itse? Harkitse ujuttautumista johtoon, tavalla tai toisella!

Vierailija
19/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tehnyt niin, että olen kuitenkin koko päivän käytettävissä ja tavoitettavissa koska sovittu on myös työajasta etätöissä. Vaikka siis saisin tehtyä aiemmin niin töissä pitää olla jos etätöissä, siis tavoitettavissa.

Jos tekee enemmän sitä voi ehdottaa palkkakeskustelussa palkan korotuksen perusteena. Jos ei vaikuta palkkaan vaikka tekisi mitä niin ei varmaan kannata tehdä enempää ellei itse halua.

Voihan jonain päivänä lopettaa aiemmin.

, jos ei mitään tekemistä ja liukuva työaika.

Minulle aina töissä oleminen on tarkoittanut sitä, että teen töitä konkreettisesti. Johtuu varmasti siitä, että ennen tein tosiaan suoritepalkalla. Nyt on tosi vaikea ajatella, että oon töissä kun haen sipsiä olkkarista ja katon vähän youtubesta videoo, vaikka Skype onkin koko ajan päällä ja olen kärppänä menossa työkoneelle jos skype ääntelee. Sitten käyn välillä tekemässä hommia ja menenkin taas pesemään vähän pyykkiä. Ajatteletko siis, että tavoitettavissa oleminen = töiden tekemistä?

Ap

Vierailija
20/61 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanteesi johtuu huonosta johtajuudesta. Se ei ole koskaan alaisen syytä, mutta viisas alainen toimii tilanteessa itselleen mahdollisimman edullisesti. Toisille tämä tarkoittaa luppoajan käyttämistä lusmuiluun, mutta toisille se tarkoittaa mahdollisuutta ottaa johtajuus itsellensä.

Olisitko ehkä parempi johtaja itse? Harkitse ujuttautumista johtoon, tavalla tai toisella!

Kuten kerroin, ensiksi pitäisi tätä tehtävää jaksaa vuosikausia. Sen jälkeen varmaan edetä esimieheksi ja esimiestehtävät eivät minua kiinnosta, valitettavasti. Siihen kuuluu niin paljon kaikkea inhottavaa, enkä muutenkaan ole mikään sosiaalinen luonne. Olisin varmaan huono esimies. Keksisin toki sata keinoa jo äkkiseltään millä motivoida henkilöstöä tai miten muuttaa palkkausta, mutta kuten kaikki kunnan/valtion työntekijät tietävät, "se on näin kun se on aina ollut näin ja piste" ;)

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi