Yläasteella koulukiusatut!!! Yksi kysymys
Nyt kun olet vanhempi ja viisaampi ja katson elämääsi taaksepäin - minkä neuvon antaisit yläasteikäiselle itsellesi? Minkä ohjeen hän olisi tarvinnut?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Onko kysely vain yläasteella kiusatuille?
Ei välttämättä. Mutta minun poikani nyt saattuu olemaan yläasteella, ja etsin ratkaisua tuon ikäiselle.
Ap
Älä reagoi. Esitä ylimielistä.
Minua kiusattiin seiskalla, ja kasilla se loppui kuin seinään, kun lakkasin välittämästä ja aloin suhtautumaan kiusaajiin kuin he olisivat ilmaa.
Mulla ikää nyt 34v. Elämä kaikin puolin kunnossa; on koulutus, hyvä parisuhde, kaksi fiksua ja ihanaa lasta, hyväpalkkainen työ, kiva koti jne. Ala-aste meni mukavasti, yläasteella kiusattiin rankasti ja lukioon mennessä tilanne normalisoitui, kun kiusaajat eivät samaan lukioon seuranneet.
En osaisi sen kummemmin varmaan itseäni neuvoa, kuin että jälkeenpäin huomasin, että en olisi näin vahva ihminen kuin nyt olen, ellen olisi ollut kiusattu. Selkäranka vahvistui niin, että nykyään se on kuin titaania; en häpeile, olen reilu, tiedän olevani mahtava tyyppi just sellaisena kuin olen. En hyväksy ympärilläni toisten mollaamista ja puolustan heikompiani.
Jälkeenpäin tajusin, että luultavasti suurin syy kiusaamiseeni oli se, että menestyin koulussa hyvin ilman sen suurempia ponnisteluita ja ruotsin kielikin sujui ilman ongelmia.
Mutta jos nykyisellä itsevarmuudella (jota teinillä ei missään muotoa voi vielä olla) voisin palata 13-vuotiaaseen kehooni laittaisin kiusaamiselle stopin jo ensimmäisen viikon aikana alkaneissa ilkeissä kommenteissa kaverini kengistä; silloin olin vain hiljaa vieressä ja jälkeenpäin lohdutin kaveriani. Katkaisisin ilkeät kommentit heti antamalla samalla mitalla takaisin; käskisin lopettaa, koska minulla ei oikeasti paskan vertaa kiinnosta, mitä yksi hevosenhampainen pikkunarttu olisi minusta tai mistään muustakaan mieltä. Vaatisin myös opettajia toimimaan; he varmasti tiesivät, mitä oli kolmen vuoden aikana meneillään, mutta yksikään ei asiaan mitenkään puuttunut. Aikuisena se olisi ollut heidän velvollisuus! Kertoisin myös vanhemmilleni; he eivät vieläkään tiedä, millainen yläasteeni oli.
Onko kysely vain yläasteella kiusatuille?