Olen käyttänyt yliopistossa vain Linuxia ja HAJOAN Windowsin kanssa nyt kun pitäisi olla työelämässä
Epäilemättä osa on pelkästään opettelua ja totuttelua mutta olen myös tottunut tekemään paljon juttuja Linuxin kanssa mitä ei onnistu Windowsissa helposti. Ja sitten on vielä kysymyksen tietoturvan ja yksityisyyden kanssa. Jopa Mac auttaisi paljon.
Voiko pyytää työnantajalta Linux-koneen?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, mikä on linuksissa helpompi kuin winkkarissa?
Se pyörii niin paljon sulavammin ja nopeammin. Siinä on kaikki valmiina tai helposti asennettavissa. Esimerkiksi SSH vaatii Windowsissa puttyn.
Siis mihin tarvitset, työssä, SSH:ta? Jos tarvitset tuollaista työssä, niin sitten saat vielä tutustua todella moneen eri VPN-clientiin. Niiden kanssa palaa paljon enemmän hermot, kuin yhden SSH-yhteyden.
Siksi en käytäkään VPN:ää. Ikinä. Koskaan.
VPN:ia on monenlaisia, hyviäkin ja helppokäyttöisiä on olemassa, mutta ne pitää osata ylläpidon asentaa oikein ja hyvin, että ne on käyttäjille helppoja käyttää. Ciscon AnyConnect ASA:n kanssa on varsin hyvä, vapaana jos etsii samanlaista niin OpenConnect clientilla ja ocserv:n asentamalla pääsee varsin lähelle samaa käytettävyyttä, aiemmin Juniperin nykyisin Pulse VPN on kanssa varsin toimiva.
Mutta kaikki VPN:t edellyttää aina sitä osaamista tekijöiltä. Moni luulee, että VPN tekniikkana olisi huono, ei se ole ihan siitä riippumatta puhutaanko MPLS-VPN:stä, IPSec site-to-site tai remote-access VPN:stä, ne on kaikki toimivia ja varsin paljon ammattilaisten käyttämiä tekniikoita erilaisten yhteystarpeiden ratkaisemiseksi, ei niitä käytettäisi jos ne ei toimisi. Mutta kuten sanottu, osaamista pitää olla tai muuten voi tulla käsitys ettei ne toimi.
Itte luulin tietäväni koneista jotakin, mutta putosin tässä ssh.n kohdalla aivan täysin ja jotain tietoturvaongelmaa nyt on aivan turha ottaa esille kun jos puhutaan yrityksen koneesta niin todellakin on f-securet yms viimestä huutoa ja tietoturva paremmassa kuosissa kun kellään tällä palstalla. Ja jos joku kaappaa koneen niin en ainakaan näin raksa-alalla välitä paskaakaan, jos mun lujuuslaskelmat häviää jonnekkin hakkerin syövereihin. Kolmas asia mistä tässä puhutaan, niin joku "sulava käyttökokemus" niin senkin kohdalla en kyllä taaskaan pysy perässä, että mistä kiikastaa? Kyllä mulla win 10 avaa chromen nätisti ja samoin kaikki suunnitteluohjelmat exceleineen ja mathcadeineen.
Töitä tullut tietokoneilla tehtyä kohta 15 vuotta enkä kertaakaan tarvinnut Linuksia. Ihme vouhotusta.
No aina kannattaa kysyä pomolta, saako käyttöjärjestelmä vaihtaa. Pahimmassa tapauksessa pomo sanoo että ei käy, mutta sitten on ainakin yritetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen että jos tarvitset käyttöjärjestelmätason ominaisuuksia noin paljon, että mikset ole opetellut myös Windowsia? Kuulostaa siltä että olet jossain it-alan työpaikassa ja kyllä windowsin tunteminen on ihan oletus silloin.
No eikä ole. Alalla on ja on aina ollut paljon ihmisiä, jotka ei tarvitse Windowsia työssä käytännössä ollenkaan tai hyvin vähän.
Minulla on täsmälleen yksi virtuaalikone, jossa winkkari ja siinä tasan yksi käyttämäni ohjelma (visio), muuten en windowsia tarvitse yhtään mihinkään. Teen ja olen tehnyt jo 37v asiantuntijana työtä ICT-alalla suuryrityksissä. Windows on taviksille tehty, tekniseltä laadultaan korkeintaan välttävä ympäristö. Siitä pitävät eivät paremmasta tiedä ja luulevat että se on hyvä. Kattia kanssa, se on pelkällä visuaalisesti nätillä ulkoasulla kuorrutettu kasa vanhaa huonosti toimivaa ja bugaavaa spagettikoodia. Se on niin rikki perusteiltaan sieltä näytön alla olevilta osiltaan, että sitä ei voida korjata, mutta Mikrosoftilla ei ole taloudellista mahdollisuutta hylätä sitä. Se tarvitsee sitä vielä vuosia toimisto ohjelmistojensa alustaksi, kunnes se on saanut siirrettyä kaikki ohjelmansa pilveen.
Windows on huono väline tehokkaalle osaavalle ihmiselle, tavis konttorirotta ei vaan sitä tiedä kun ei edes osaa kuvitella miten tehokas käyttäjä käyttää Unix/Linux/macOS -konetta ja sen välineistöä datan käsittelyssä ja automatisoi tehtäviä skripteillä ja itse tehdyillä ohjelmakomponenteilla.
Microsoft on muuten nykyisin hyvin aktiivinen Linuxin kehittämisessä, se tekee sitä koska se tarvitsee sitä pilvipalveluissaan, ilman sitä sen asiakkaat menevät niihin pilvipalveluihin missä Linus on saatavilla. Ja sen lisäksi Microsoft on myös jo ymmärtänyt, vaikka se ei sitä julkisesti sano, että isoissa tietojärjestelmissä alustana Linux voitti, sen omat resurssit ei riitä kehittämään Windowsista sille kilpailijaa. Sen vuoksi se on päättänyt ihan viisaasti liittyä Linux käyttäjäksi eikä taistella sitä vastaan, kuten se yritti vielä vuosia sitten tehdä.
Sanohan raksainssille miten tämä linux tehostaa minun työtäni? Ei tule äkkisiltään mitään mieleen, tosin Teklaa, etabsi tai muita femejä taida hirveemmin olla tarjolla linuxilla. Joku it-nörtti voi siitä jotain irti saada mutta olit sitten lakimies, insinööri, ekonomi tai sihteeri niin linux ei tuo sinulle mitään uutta ja parempaa.
Oletan, että olet jonkinsortin it-alalainen tai ainakin jotain niitä kursseja ottanut ja suuntautumassa sellaiseksi. Itsekin olen. On aika perus, että kun menet töihin, niin töissä käytetään sitä käyttöjärjestelmää mitä käytetään, ja sun tehtävä on hallita sen järjestelmän käyttö hyvin.
Itsehän olen sitä mieltä, että macOS on ainoa, ja Windows ja Linux on molemmat surkeita lähinnä. Tämä ei kuitenkaan vaikuta mun työskentelyvalmiuksiin siellä missä ei macOS:ää käytetä. Jos tarvit erityisesti Linuxia johonkin niin asenna virtuaalikone, tai jos ei yrityksen tietoturvan takia mahdollista niin sitten et voi asialle mitään muuta kun vaihtaa työpaikkaa.
Oon it-alalla töissä, ollut jo 25 vuotta. Useampien käyttisten osaaminen on vahvuus. Eli sujuvasti käyyän windows, linux, unix ja mainframe (tso) -alustoja aina sen mukaan mitä asiakkaalla tai työnantajalla on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että olet jonkinsortin it-alalainen tai ainakin jotain niitä kursseja ottanut ja suuntautumassa sellaiseksi. Itsekin olen. On aika perus, että kun menet töihin, niin töissä käytetään sitä käyttöjärjestelmää mitä käytetään, ja sun tehtävä on hallita sen järjestelmän käyttö hyvin.
Itsehän olen sitä mieltä, että macOS on ainoa, ja Windows ja Linux on molemmat surkeita lähinnä. Tämä ei kuitenkaan vaikuta mun työskentelyvalmiuksiin siellä missä ei macOS:ää käytetä. Jos tarvit erityisesti Linuxia johonkin niin asenna virtuaalikone, tai jos ei yrityksen tietoturvan takia mahdollista niin sitten et voi asialle mitään muuta kun vaihtaa työpaikkaa.
Ymmärrät sentään sen että macOS ja Linux on kun serkkuja tai vähintään velipuolia? Molemmilla on juuret UNIXissa. Mac on kehitetty mahdollisimman helppokäyttöiseksi mutta aivan yhtälailla siinä on (toivottavasti) mahdollisuus komentiriviin ja kaikkeen siihen liittyvään hienouteen.
Omassa työpaikassani työntekijä saa itse valita käyttöjärjestelmänsä.
Kokeilepa toteuttaa keskisuuren yrityksen it Linuxilla. Siis servereitä myöten. :D
Toivottavasti muissa yliopistoissa opitaan oppimaan uutta ilman valitusta.
Amk-osaaja kirjoitti:
Kokeilepa toteuttaa keskisuuren yrityksen it Linuxilla. Siis servereitä myöten. :D
Toivottavasti muissa yliopistoissa opitaan oppimaan uutta ilman valitusta.
Suurin osa maailman servereistä pyörii linuxilla. Esimerkkisi hieman ontuu...
Juuri tuota olen yrittänyt kokoajan sanoa mutta kukaan ei oikein usko!