Paljonko sinä laitat säästöön keskimäärin kuukaudessa?
Itse säästän 150 euroa kuukaudessa rahastoon.
Tämän yritän siirtää säästötilille jotain joka kuukausi. Ei onnistu aina. Usein myös joudun siirtämään rahaa säästötililtä käyttötilille. Mutta tuo 150 euroa on minimisäästö joka kuukausi.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
1000 €. Tästä 500 € ASP-tilille ja 500 € toiselle säästötilille. Nettopalkka 2050 €.
Kyllähän tuosta palkasta nyt säästäisi paljon enemmän, ainakin 500e enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Minusta lainanlyhentämien on myös säästämistä. Maksan asuntolainaa 450€/kk, toisen sijoitusasunnon lainaa 500€/kk ja indeksirahaston lainaa 900€/kk, eli yhteensä 1850€/kk. Itse asiassa säästän niin paljon, että joka kuukausi tilini saldo pienenee 300€, mutta onneksi on puskuria. Näin on itse asiassa ollut viimeiset 20 vuotta.
Ja mikä oli lopullinen tavoite tässä? Perinnön maksimointi?
Taloudellisesti turvattu loppuelämä. Olen jo kauan sitten päättänyt, että enää en sijoita lisää. Sitä mukaa kuin lainat loppuvat, eli nuo asunnot 5 vuoden päästä ja indeksilaina 13 vuoden päästä, pistän kaiken kulutukseen. Vaihdan esimerkiksi Euroopan lomamatkat kaukolomiin, ajan paremmalla autolla ja nautin elämästäni.
Säästämisen tavoite on nuoresta lähtien ollut, ettei elintasoni putoa jäädessäni eläkkeelle. Säästöjä pitää olla melkoisesti, jos 4000€:n palkka muuttuu 2000€:n eläkkeeksi.
500 euroa kuussa. Usein kyllä joudun sieltä nipistämään satasen tai kaksi, kun bensatankki kumisee tyhjää ja töihin on päästävä tai kun kengät hajoavat jalkaan ja on välttämättä ostettava uudet.
Käytän rahat perheen kesälomamatkaan ja remonttiin. Yritän säästää myös uudempaa autoa varten, tämä nykyinen on jo 15 vuotta vanha.
Mies ei säästä yhtään, hänellä on niin huono palkka. Ehkä 50 euroa saa joskus säästötilille, mutta sekin kuluu bensoihin ennen kuukauden loppua.
Lapsilisät säästän lapsen omalle tilille. Tosin niin, että jos lapsi vaikka saa 200 euroa lahjarahaa, käytän vastaavasti kahden kuukauden ajan lapsilisät lapsen vaatteisiin, kenkiin, harrastuksiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset pätee sillä kuin säästäväisiä ne on. Tyypillinen suomalainen ajattelutapa. Jonottaa ilmaista ämpäriä jossain samaan aikaan kun tilillä on satojatuhansia euroja. Jotenkin säälittävää.
Ei missään sanottu, että niitä säästöjä ei koskaan käytetä. Me mm. käytämme säästöjä matkusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset pätee sillä kuin säästäväisiä ne on. Tyypillinen suomalainen ajattelutapa. Jonottaa ilmaista ämpäriä jossain samaan aikaan kun tilillä on satojatuhansia euroja. Jotenkin säälittävää.
Tähän lauseeseen tiivistyy se, miksi joillakin ei raha hallussa pysy. Vaikka olisi kuinka isot tulot, kaikki menee, kun ei osata säästää.
Jos ei ole aivan pakko elää kädestä suuhun, kyllä aikuisen ihmisen on osattava ajatella myös tulevaisuuteen.
Palkkapäivänä 700e aspille ja 300e normaalille säästötilille. Ennen palkkapäivää siirrän kaiken "ylimääräisen" aspille. Vuodessa sain aspille 12t. Ei ole löytynyt sopivaa asuntoa niin vielä jatkuu säästäminen näin isosti.
Palkkapäivänä menee 150 euroa Nordnetin superrahastoihin ja 160 euroa Seligsonin indeksirahastoihin. Näiden lisäksi yritän siirtää 1000 euroa kuussa ASP-säästöön. Kuun lopussa jää yleensä tilille parisataa plussaa, jotka siirrän säästötilille, jonka olen nimennyt lomakassaksi. :) Nyt alkaa olla kolme tonnia matkarahaa. Jos lähtisi hakemaan sitä puuttunutta kesää vielä ennen joulua.
M25
Nettopalkka n. 3000e/kk. Sijoituksiin 1500 - 2000e/kk. Onnistuu helposti, kun on lapseton sinkku, joka asuu velattomassa asunnossa. Asumiskuluihin menee max. 350e/kk sisältäen vakuutukset, veden, autopaikan jne. Jossain vaiheessa varmaan muutan uuteen asuntoon ja jätän tämän nykyisen sijoitusasunnoksi.
Sijoituksia käytetään sekä reissuihin, auton vaihtoon, elämästä nauttimiseen että osa tietenkin ihan tulevaisuutta turvaamaan. En aio olla töissä viralliseen eläkeikään saakka enkä usko, että yhteiskunta hoitaa minut vanhana.
100/kk ja joka vuosi veronpalautukset säästötilille.
150 menee automaattisesti rahastoihin tilistä, säästötilille 100-800e kuussa, riipuen laskuista ja lisistä. t: hoitsu
150 lähtee automaattisesti rahastoihin ja osakkeisiin tilipäivänä. Tämän lisäksi puolitan tilille laskujen jälkeen jääneet varat ja toisen puolikkaan siirrän sivutilille. Ennen tuli tili kaksi kertaa kuukaudessa, mutta nyt kun siirryttiin kerran kuukaudessa tilipäivään, niin mun on pakko siirtää osa rahoista sivuun, että ne riittää koko kuuksi. Puolessa välissä kuuta siirtelen rahoja käyttötilille. Ne mitä tilipäivänä sivutilille on vielä jäänyt jäävät säästöön.
Minä 10 000 € vuodessa eli keskimäärin 833 € / kk.
Olen ansiosidonnaisella vanhempainvapaalla ja säästän ainakin 200 euroa kuussa. Joskus enemmänkin. Säästöjä on tarkoitus käyttää n. 9 kuukautta kestävällä hoitovapaalla. Lisäksi käytän säästöjä kotimme remontointiin.
Silloin kun ei ollut lapsia, säästin heittämällä 10 000 euroa asp-tilille. Toista se on nyt. Elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Mm. Italialaiset, Ranskalaiset ja Saksalaiset on meitä säästäväisempiä.
Me olimme miehen kanssa tupakoitsijoita yli 30 vuoden ajan. Tulimme järkiimme kolme vuotta sitten ja lopetimme kessuttelun yhtä aikaa. Nykyisin jää säästöön ihan vähintään se 350 euroa kuukaudessa, jonka ennen vedimme savuna ilmaan. Näillä säästyneillä rahoilla teemme vuosittain muutaman ulkomaan matkan.
50€/kk menee automaattisesti säästötilille. Se on senverran pieni summa ettei kaada kuukauden taloutta, mutta pitemmällä aikaa kuitenkin 5kymppisistä kertyy isompi summa jolla maksaa esim auton remontin tai uusia huonekaluja tms