Taloussanomat: Lähihoitaja laittaa palkastaan säästöön 1000e/kk
http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005369823.html
Melkoinen summa :) Ja aina lähärit itkee palkkakuopastaan myös täällä palstalla.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Jos ne lapset olisivat Suomessa elätettävänä, ei tuosta palkasta jäisi mitään säästöön.
Juuri näin. Sanoo haaveilevansa, että voisi tuoda lapsensakin Suomeen, mutta koska ei ole tuonut, on ilmeisesti itsekin sitä mieltä, ettei Suomen hintatasolla pysty heitä täällä elättämään.
Kertoo aika paljon tämän maan hintatasosta suhteessa palkkatasoon.
Jutun tarkoitus on antaa vinkki lähihoitajille, lähetä lapset ja anoppi filippiineille, muuta kimppakämppään, elämä helpottuu, jos et osta filippiiniläsiä osakkeita anoppi ja lapset pärjää 700€?
Miksei mennyt Norjaan töihin, tienaisi varmaan 2x Suomen palkkojen verran.
Helvetin kova hinta säästämisestä. Itse olen nyt ymmärtänyt tästä maailmanmenosta, että kannattaa elää kuin joka päivä olisi viimeinen. Mä rupea säästelemään vähistä rahoista niin, että arki olisi tuskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sille jää käteen palkasta 1700€. Se ei ole mikään iso summa. Mä en ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla tulis sillä toimeen. Mutta sehän kertookin tossa jutussa miten on mahdollista että se pärjää itse niin vähällä rahalla. Mieti pärjäisitkö itse tai olisitko valmis elämään niin. Mä oon edelleen sitä mieltä että lähihoitajan palkka on ihan liian huono. Joku lähihoitaja voi vaikka säästää koko palkkansa jos on rikas mies joka kustantaa kaiken. Ei se sitä palkkaa silti paremmaksi muuta.
Et tulis toimeen?! Mitä hittoa?
Vaikka maksaisin kaksiomme 850 e vuokran YKSIN 1700 eurosta, jäisi laskuihin ja elämiseen toinen 850 euroa.
Sekö ei muka riitä?!
Ei riitä. Vuokra 980€ ja olen kahden teinin yksinhuoltaja. Ei riittäisi asumiskulujen jälkeen se jäljelle jäävä osuus kaikkeen muuhun tarpeellisen. Muutama kuukausi vois mennä kun kaikkea siirtäisi eteenpäin mutta jossain vaiheessa kaatuisi kyllä tilanne pahasti niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne lapset olisivat Suomessa elätettävänä, ei tuosta palkasta jäisi mitään säästöön.
Juuri näin. Sanoo haaveilevansa, että voisi tuoda lapsensakin Suomeen, mutta koska ei ole tuonut, on ilmeisesti itsekin sitä mieltä, ettei Suomen hintatasolla pysty heitä täällä elättämään.
No eikös se ole ihan Suomi, joka estää perheen tuomisen maahan, jos työluvallisen palkkatulot eivät riitä elatukseen täällä.
Tuo asunnon vuokra saattaa olla vain noin reilun satasen per nenä. Lisäksi Puolangalla ei ole mitään rahankäyttömahdollisuuksia autottomalla. Ja autottomalla ei autoonkaan mene rahaa. Täysin poikkeuksellinen elämäntilanne ja täysin erilainen elintaso verrattuna suomalaiseen. Huono juttu, en ymmärrä sen pointtia.
Ihmeellisiä nämä "jotkut elää toiset säästää"-kommentit.
Elämän realiteetit on vähän erilaiset filippiineillä kuin Suomessa - tämäkin nainen lähettää rahaa kotiin että saa lapsensa hyvään kouluun ja ruokaa pöytään. Ja todennäköisesti kerryttää pesämunaa niin että tulevaisuudessa on myös säästöistä taloudellista turvaa.
Suomessa voi pistää kaiken haisemaan kun koulutus on ilmaista ja valtio maksaa kaikille perustoimeentulon jos oikein huonosti menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sille jää käteen palkasta 1700€. Se ei ole mikään iso summa. Mä en ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla tulis sillä toimeen. Mutta sehän kertookin tossa jutussa miten on mahdollista että se pärjää itse niin vähällä rahalla. Mieti pärjäisitkö itse tai olisitko valmis elämään niin. Mä oon edelleen sitä mieltä että lähihoitajan palkka on ihan liian huono. Joku lähihoitaja voi vaikka säästää koko palkkansa jos on rikas mies joka kustantaa kaiken. Ei se sitä palkkaa silti paremmaksi muuta.
Vaikka maksaisin kaksiomme 850 e vuokran YKSIN 1700 eurosta, jäisi laskuihin ja elämiseen toinen 850 euroa.
Sekö ei muka riitä?!
Ei riitä. Vuokra 980€ ja olen kahden teinin yksinhuoltaja. Ei riittäisi asumiskulujen jälkeen se jäljelle jäävä osuus kaikkeen muuhun tarpeellisen. Muutama kuukausi vois mennä kun kaikkea siirtäisi eteenpäin mutta jossain vaiheessa kaatuisi kyllä tilanne pahasti niskaan.
Sulla jäisi vielä 720+lapsilisät +elarit. Miten ei muka riitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekö ei muka riitä?!
Köyhän se kannattaa köyhää kadehtia.
Hengissä säilyy, mutta onko se elämää?
Minä olen yksin asuva lähäri, menee 700e vuokraan, bensoihin 150e/kk, muut autonkulut kuten esim. korjaukset, verot, vakuutukset on helposti sen 100e/kk jos jaetaan koko vuodelle, eläimiä löytyy niihinkin menee oma summansa, sähkölaskun maksan kokonaan itse jne.
Tietysti osa menoista on ihan omaa päätöstä, että kyllä tuo ihan ok palkka oikeasti on, mutta en saisi kyllä mitenkään laitettua 1000e säästöön joka kuukausi, tällä hetkellä säästöön menee 50e/kk, koska makselen velkoja pois lisäksi reilun 200e/kk. Mutta myönnän, en ole kovin hyvä raha-asioissa enkä suunnitelmallinen ihminen, varmasti joku järkevämpi saisi paljon paremmin rahaa säästöön kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekö ei muka riitä?!
Ei vaan riitä. Lapset joutuis lopettamaan pitkäaikaiset tärkeät harrastukset ainakin ja lomat vietettäis varmasti kotona. Hengissä pysyttäis varmasti mutta mä odotan hyvältä elämältä vähän enemmän. Vääntää tota mitenpäin vaan niin mun mielestä on huono palkka. Saat vapaasti olla eri mieltä, hyvä niin jos joku on tuohon palkkaan tyytyväinen ja jopa pitää sitä hyvänä. Mun mielipidettä se ei muuta. Onneks en oo lähihoitaja mutta olen kyllä sitä mieltä että enemmän heille pitäisi tärkeästä työstä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä nämä "jotkut elää toiset säästää"-kommentit.
Elämän realiteetit on vähän erilaiset filippiineillä kuin Suomessa - tämäkin nainen lähettää rahaa kotiin että saa lapsensa hyvään kouluun ja ruokaa pöytään. Ja todennäköisesti kerryttää pesämunaa niin että tulevaisuudessa on myös säästöistä taloudellista turvaa.
Suomessa voi pistää kaiken haisemaan kun koulutus on ilmaista ja valtio maksaa kaikille perustoimeentulon jos oikein huonosti menee.
Niinpä. 500 euroa/nokka/kk omavastuu peruskouluun ja jää mammoilta lattepaska ja zalandon rätit ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tuo lähihoitajan palkka kovin huonolta kuulosta. Vai täytyykö tuohon, että saa 1700e käteen, tehdä myös iltatyötä ja viikonloppua? Itse olen luokanopettaja ja saan n. 1900 e käteen, joten pieni on ero palkassa.
Luokanopettajana sinulla on lomaa parikolme kertaa enemmän kuin lähihoitajalla. Sinulla on myös päivätyö merkittävästi pienemmillä työtunneilla viikossa kuin lähihoitajalle.
Merkittävästi pienemmillä viikkotunneilla? Teen töitä viikolla 8-16 eli 40h viikossa. En usko, että lähihoitajankaan viikkotuntimäärä paljon tuon suurempi on.
Ja siksi kysyinkin sisältääkö tuo summa ilta- ja viikonloppulisiä, kun en tiennyt. Ihmettelin vain, että miksi puhutaan pienestä palkasta, kun ei tuo päivätyöstä niin huono minusta olisi. Itse pärjään oikein hyvin palkallani eikä tarkoitus ollut valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös se ole ihan Suomi, joka estää perheen tuomisen maahan, jos työluvallisen palkkatulot eivät riitä elatukseen täällä.
Ok. Mutta kertooko sekään yhtään parempaa, jos Suomen valtio on aivan virallisesti sitä mieltä, ettei täysipäiväisesti työssäyvä pysty elättämään täällä kahta lasta tavallisella palkalla edes jossain Juankoskella.
Simpanssit tilalle,nekin osaa lähärin hommat hoitaa. Ilman maksua.
Eläkkeellä hän itse sitten elelee niillä rahoilla, joita hänen omat lapsensa lähettävät ulkomailta hänelle sinne Filippiineille, kun hän kasvattaa omia lastenlapsiaan. Niin se taitaa elämä pyöriä näissä tämänkaltaisissa maissa.
Vierailija kirjoitti:
Nätin näköinen hoitsu:)
Kaunis nainen hän minunkin mielestäni on, mutta tuo hoitsuttelu on äärimmäisen halventavaa.
No, jos kyseinen nainen saisi lapsensa Suomeen ja kertoisi siitä vaikka parin vuoden päästä miten ne rahat menee, on tilanne varmaan totaalisesti erilainen.
Kerro mitä teet työksesi? Mene kerran katsomaan mitä me haukkumasi lähihoitajat teemme työksemme. Ehkä sinunkin mielipiteesi muuttuu. HÄPEÄ!