Apua! Hoitovapaalta suoraan äitiyslomalle! Onko muille käynyt näin?
Olen ilmoittanut töihin joskus viime syksynä, että hoitovapaani päättyisi 30.8.2006. Nyt odotan kuitenkin toista lasta, jonka laskettu aika on heinäkuussa. Näin ollen siis äitiyslomani alkaisi jo kesäkuussa ja menisi hoitovapaan kanssa päällekkäin. Ilmoitin asiasta työnantajalleni ja sain kuulla, että äitiyslomani ensimmäiset 2,5 kuukautta on palkatonta (päällekkäin menevä aika) ja palkan saan vain reilulta kymmeneltä päivältä. Eli niiltä päiviltä, joilta en ole ilmoittanut olevani enää hoitovapaalla!!!
Onko muilla vastaavasta kokemuksia? Yritin ilmoittaa töihin, että tässä tapauksessa lopetankin hoitovapaani jo kesäkuussa, jolloin päällekkäisyyttä ei tulisi. Mutta vastaus oli että työlainsäädännön mukaan uusi raskaus ei ole pätevä syy muuttaa hoitovapaata!!! Tarviiko hoitovapaan muuttamiseen syynkin?? Jos näin tosiaan on, menetän kolmen kuukauden palkan... Eli siis työnantajani maksoi täyttä palkkaa ensimmäiset kolme kuukautta ä-lomasta, kaikillahan ei ymmärtääkseni ole näin...
Auttakee onnetonta! Ei kai Kela sitten ajattele samoin kuin työnantaja ja maksa hoitovapaan 200 euroa äitiysrahan (tietty %-osuus palkasta)sijasta! Kai Kelan mielestä hoitovapaani katkeaa automaattisesti kun uusi äitiysloma alkaa?????
Kommentit (8)
Yritetääs uudestaan..
Mulla vähän samankaltanen tilanne. Oon ollut hoitovapaalla ja sen oli määrä jatkua kesäkuun puoliväliin 2006. Yllätysraskaus ja la toukokuun lopussa. Mä menetän myös osan palkkaa koska työehtosopimuksen mukaan en voi muuttaa virkavapaatani hoitovapaasta äitiysvapaaksi, vaan joudun käyttämään anomani hoitovapaan loppuun ja vasta seuraavasta päivästä hoitovapaan loputtua alkaa äitiysvapaa-merkkinen virkavapaus.
Mullekkin tää oli ylläri, mutta kelasta sanottiin että he maksavat mulle tuloihin sidottua äitiysrahaa siltä ajalta kun työnantaja sitä ei tee, eli kun mun äitiyslomani virallisesti alkaa huhtikuun lopussa maksaa kela mulle äitiysrahaa, ja hoitorahalla kitkuttaminen loppuu.
Mä soitin tästä asiasta omaan liittoon ja näin se on ainakin mulla, " virkanaisella" .
bonzai
Minulla on ihan sama tilanne lasten kannalta, kuin sinulla. Eli olen parhaillaan hoitovapaalla, jonka olin ilmoittanut päättyvän 30.8.2006. Onneksi kuitenkin tulin uudelleen raskaaksi ja vauva syntyy elokuussa.
Ilmoitin tästä töihin ja hoitovapaani siirretään loppumaan jo paljon aiemmin, jolloin siis siirryn äitiyslomalle ja saan siinä alussa 3 kk täyttä palkkaa.
Meidän työpaikalla siis on oikeus muuttaa hoitovapaata kerran tai kaksi (en ole ihan varma) eikä siihen edes tarvita mitään erityistä syytä.
Mutta vauva-palstalla on ollut vastikään ketju tästä aiheesta ja siinä kävi ilmi, että näin ei todellakaan ole kaikilla. Eli työnantajasi voi tosiaan olla oikeassa. Riippuu työehtosopimuksesta.
Toivotaan kuitenkin, että asiat kääntyvät sinulle parhain päin.
Anselmi
Itse olin ilmoittanut töihin olevani hoitovapaalla syyskuuhun 2007. Toinen tulokkaamme tärppäsikin nopsaan, joten äitiyslomani alkaa kesäkuussa 2006, laskettuaika on siis heinäkuussa.
Ilmoitin asiasta töihin ja kaupungilla on käytäntö, että olen heille hoitovapaalla sinne asti mihin olen ilmoittanutkin. Eli menetän myös 3kk:n palkan sekä loma kertymät tulevan äitiyslomani ajalta.
Kela alkaa maksamaan äippärahaa silloin kesäkuussa, kun jään äippälomalle.
minulla on sama tilanne eli jäisin äitiysvapaalle vielä ollessani hoitovapaalla. enkä edes kuvitellut menettäväni 3kk palkkaa tai lomia tms...
saan ensi kerralla neuvolasta tarvittavat todistukset ja katsotaan sitten mitä työnantaja sanoo...
Minullakin meni äitiysloma ilmoittamani hoitovapaan päälle jopa 9kk verran. UUsi raskaus ei ole syy keskeyttää hoitovapaata! Menetin siis lomapäivät ja nähtävästi tuon palkankin! (silloin en edes tiennyt tota palkkahommaa, että siis jos en olisi ollut hoitovapaalla, niin minulla olisi ollut oikeus siihen!) Mutta onneksi kela ei ajattelee niin; minulla oli äitiys/vanhempainraha jopa enemmän kuin esikoisen kanssa aikoinaa (koska laskettiin verotuksen mukaan) ja Esikoisestakin sai vähän korvausta äitiys/vanhempainloman aikana. Mutta tuo systeemi työantajan puolelta on kyllä todella törkeä.....
ennen lapsosia olin palkanlaskijana ja yksi työkaveri oli tuolla lailla hoitovapaa ja äitiyslomapäällekkäin ei saanut sitä 3 kk palkkaa koska raskaus ei ole syy katkaista hoitovapaata.. muistaakseni kuitenkin lomat kertyi normaalisti....
omasta kokemuksesta vielä (kelasta) olin ilmoittanut palaavani töihim 1/06 ja hups uusi äitiyslomani alkoikin sitten jo 10/05 Kelalla " äitiysloma jyrää hoitovapaan.." eli äitiysloma on niinkuin " Vahvempi" jos ymmärrät mitä tarkoitan :)
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=6864768&p=1&tmode=1&smode…
Toivottavasti on väärinkäsitys, etkä menetä 3kk palkkaa.
Kuten linkissä jo totean, minulle on sanottu, että äitiysvapaa menee automaattisesti hoitovapaan edelle. Viimeksi keskeytin hoitovapaan äitiyslomaan ja sain alkuun 3kk palkan.
Ota yhteyttä liittoon tai kelaan, jos osaisivat auttaa.