Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihduttaneet entiset 2 tyypin diabetespotilaat, kysymys teille

Vierailija
17.09.2017 |

Onko kukaan päässyt lääkkeistä eroon laihduttamalla? Miten todettiin se, ettet tarvitse enää lääkitystä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ketään, joka olis laihduttanut?

Vierailija
2/11 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Diabeteksesta voi parantua, jos laihduttaa.”

Osin tarua, osin totta.

Laihduttaminen vähentää insuliinin tarvetta.

Tyypin 1 diabetes eli insuliinipuutos ei parane laihduttamalla, mutta ylipainoisella tyypin 1 diabeetikolla verensokerin hoitaminen on helpompaa ja sokeritasapaino parempi, kun ylipaino vähenee.

Myös ylipainoisella tyypin 2 diabeetikolla insuliinin tarve vähenee laihtuessa. Muutenkin ruokavaliohoito ja liikunta vähentävät insuliinin tarvetta, laskevat verenpainetta ja korjaavat rasva-aineenvaihdunnan häiriöitä.

Jo viiden kilon painonlasku vähentää merkittävästi maksan rasvaisuutta ja parantaa oman insuliinin tehoa. Isommilla laihdutusmäärillä insuliinin tarve ja teho voivat korjaantua niin hyvin, että henkilö pärjää ilman lääkehoitoa tai ainakin vähemmillä lääkkeillä. Joillakin se kestää pitkään, joillakin lyhyemmän aikaa. Osalla potilaista haiman toimintahäiriö etenee painosta riippumatta.

Jos vastasairastunut tai tyypin 2 diabeteksen esiasteen (heikentynyt sokerinsieto) omaava henkilö saa reilusti painoa pois, on mahdollista ja usein tavallistakin, että verensokeri normalisoituu. Kun laihtuminen on pysyvää ja verensokeri pysyy normaalina, niin sitä voi nimittää parantumiseksi, mutta tilanne vaatii kuitenkin säännöllistä seurantaa.

https://www.studio55.fi/terveys/article/diabetesmyytit-laakarin-syyniss…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies. Kun paino oli pudonnut 8 kg lääkkeet puolitettiin ja nyt kun vielä pudonnut 8 kg lääkkeitä lopetellaan.

Vierailija
4/11 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita?

Kiinnostais mitkä arvot pitää olla pitkäaikaissokerissa ja paastosokerissa?

Vierailija
5/11 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan diabetespotilas ole laihduttanut?

Vierailija
6/11 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei? Laihtuminen riitti minulle korjaamaan sokeriarvot.

Vierailija
7/11 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihduttanut n. 10 kg eikä lääkkeiden määrä (siis sokeriarvot) ole yhtään vähentyneet. Henkilökohtaista!

Vierailija
8/11 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin kymmeniä kiloja, mutta lääkitykseen ei tullut mitään muutosta. Lääkitystä oli alun alkaenkin pienin mahdollinen määrä, 500 mg metformiinia aamuisin, mutta kukaan lääkäri ei ole ollut vähääkään kiinnostunut verensokeriarvoistani. Pitkä sokeri on mitattu kai kerran seitsemän vuoden aikana, mutta lääkäri ei ole katsonut sitä tai ainakaan sanonut siitä mitään. Osasyynä on ehkä se, että minulla on myös muita, vakavampia sairauksia ja vastaanottokäynnillä keskitytään yleensä niihin.

Vierailija
9/11 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millähän ruokavaliolla olette laihduttaneet?

Vierailija
10/11 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös sama kokemus- Ei mitään vaikutusta verensokereihin. Laihdutin kolmen vuoden aikana lähes 40 kg- Nyt olen normaalipainoinen . Verensokerit edelleen korkealla. Lääkityksenä Levemir ja Xelevia

Vierailija
11/11 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vhh-dieetillä puolessa vuodessa laihdutin 15kg. Labrassa otettiin pitkä verensokeri joka on luotettavempi kuin kotimittari. Alussa ka oli 7.8 ja viimeisin mittaus 5.5. Lääkkeet jätin aikaa sitten ja käyn kolmen kk:den välein mittauttamassa verensokerin.

Aiemmin olen käyttänyt metformiinia aamuin illoin, mutta painonpudotuksen myötä sain jätettyä lääkkeet.

Niin kauan kuin paino pysyy kurissa, ei sokeritkaan nouse :) Parin kilon nousu näkyy heti mittausarvoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme