puurojen aloittamisesta
kysyn ihan mielenkiinnosta, että annatteko vauvoille valmiita (esim. muksu ym) ja vauvojen jauheista tehtyjä puuroja vai syötättekö ihan tavallista esim. kaurapuuroa? Olin itse hieman yllättynyt neuvolassa, kun täti sanoi että ihan tavallisilla " aikuisten" hiutaleilla voi puuron syönnin aloittaa opetella. Poika on nyt 5 kuukautta.
Kommentit (7)
hienonnettiin hiutaleita sauvasekoittimella ennen keittämistä. Tulee kyllä edullisemmaksi kuin vauva puurot.
Meillä käytössä elovenan kaurahitaleet ja ihan hyvin uppoaa kun ensin niitä vähän palottelee. Itse olen käyttäny sipulihakkuria siinä hommassa.
Paljon halvempaa ja ihan samaa tavaraahan se on. Noilla muksuilla yms. vaan rahastetaan meitä äitejä=)
Mutta muista sitten katsoa ettei se valitsemasi hiutale sisällä suolaa, sillä monet sisältää. Muistaakseni ainaki nalle neljän viljan-puuro sisälsi suolaa...voi olla että muistan väärin.
Onnea puurojen alotukselle=)
-Hansu...-
Meillä käytetään niitä muksun valmispuuroja ja sit teen ihan tavallista puuroa ja niistä muksun hiutaleista kans. Kaikista parhaiten ne muksun valmispuurot on uponnu meiän likalle. :)
Pips
Ihan tavallisista pika kaurapuuroa pojalleni tein. Ne on mielestäni vähän pienempiä hiutaleita. Ja kun hiutaleet laittaa veteen jo ennen kuin kiehuu ja sekottaa vähän niin ei tule niin karkeaa. Ja hyvin on maistunut!
Tosta suolasta, kun joku mainitsi, niin ainakin Nallen neljän viljan puurossa ainesosiksi on merkattu vain ruis, vehnä, ohra ja kaura. Eli ei ole lisättyä suolaa. Ravintoarvotaulukossa on merkintä natriumia 0,005g/100g eli käsittääkseni ei juuri yhtään suolaa.
Aloittelin esikoisen puuromaistelut ensin velleillä, joita tein riisi- ja maissijauhoista. Laitoin aina lopuksi tilkan äidinmaitoa paksuhkon vesivellin sekaan. Puurot keiteltiin myös veteen murskaamalla ensin kaurahiutaleita tehosekoittimella hienommaksi ja lisäämällä lopuksi taas äidinmaitokuutio pakastimesta - se jäähdytti puuron sopivaksi. Kaupan valmispuuroissa ymmärtääkseni on käytetty korvikkeita...? Siksi välttelin itse niitä. Samalla esikoinen tottui tavallisen puuron makuun, joka sitten maistuukin edelleen aamuin-illoin :)
Yksi huono puoli itse keittelyssä vaivan lisäksi on: valmispuurot eivät välttämättä tipahda vauvalle, jos hän tottuu vain itsetehtyyn... Eihän siinä muuten toki olisi mitään vikaa, mutta reissussa valmispuurotetrat on minusta helpompia.
lähettiin eilen puuroon tutustumaan. Eli Nalle-kaurahiutaleista tein pikkusatsin puuroa mikrossa ja sekaan laitoin hiukan korviketta. Ja hyvin näytti maistuvan! Itse ajattelin heti aloittaa tavallisella " aikuisten" puurolla, ettei poika totu sileään vauvanpuuroon. En tiedä onko ne sitten kalliimpiakin, toi Nalle-paketti maksoi hiukan päälle euron. Ja siitä riittää pitkäksi aikaakin.