Voiko agnostikko olla kristitty?
Jos hänelle tulee välillä epäilyksen hetkiä ja on sitä mieltä ettei varmaksi voi tietää uskoon liittyviä asioita. Kuitenkin hän turvautuu Jeesukseen, käy ehkä kerran kuussa seurakunnan tilaisuuksissa, hän kokee Jumalan johdattaneen elämäänsä, lukee raamattua ja rukoilee ja silti joskus epäilee ja joskus tulee ajanjaksoja, jolloin hengelliset asiat ovat enemmän taka-alalla. Onko hän kristitty uskovainen?
Kommentit (9)
Ei voi olla. Silloin on agnostikko, joka välillä harjoittaa uskontoa nimeltä kristinusko. Sanoisin, että hän ei ole kuitenkaan tehnyt lopullista päätöstä mihin uskoa, ja sehän on agnostisen uskon ydin.
Jos uskoo Jeesukseen, niin kannattaa tehdä se lopullinen päätös ja luovuttaa myös elämänsä Jeesukselle. Uskonto ilman suhdetta Jumalaan on vain sarja rituaaleja. Siinä ei ole todellista voimaa muutokseen tai pelastukseen.
Vähän kuin minä. Olen ns. jonkun tason uskovainen. Luterilaiseen seurakuntaan sulaudun helposti. Sen sijaan koen ahdistavana uudestisyntyneiden, elämänsä Jeesukselle omistaneiden, tosiuskovien musta-valkoisiksi kokemani tilaisuudet ja heidän yrityksensä saada mua kehittymään uskossani. Luulen, että nämä ns. tosiuskovat eivät pidä mua oikeana kunnon uskovaisena. Minä taas mietin salaa mielessäni, että Jeesuksen aikaan he olisivat olleet niitä fariseuksia. Pidän heidän toimintaansa osin hengellisenä väkivaltana. Siitä kenen usko on oikeampaa ja puhtaampaa, en lähde väittelemään. Sanon vain sen, että mitä pikkutarkempaa usko on ja mitä enemmän on tehty tulkintoja vähän epämääräisistä raamatun kohdista, sitä suurempi vaara lienee erehtymiseen.
Voi olla. Agnostismissa ei ole kyse uskosta vaan tiedosta, joten agnostikko voi yhtä hyvin olla uskovainen tai sitten ei.
Voi ja moni onkin, eli teistinen agnostikko. He uskovat jumaluuksiin ja ovat sitä mieltä että jumaluuksien olemassaoloa ei voi todistaa. Luulen että suurin osa uskovista kuuluu tähän "tietämättömien uskovien" ryhmään.
Minusta ihminen on älyllisesti epärehellinen jos väittää tietävänsä jumalan olevan olemassa.
On paljon rehellisempää sanoa, ettei voi tietää onko jumala olemassa mutta haluavansa uskoa siitä huolimatta.
Luulisin suurin että suurin osa uskovaisista on agnostikkoja. Ainakin ateistit dissataan usein perustelulla "et voi tietää".
Niin. Itse varmaan olen jonkin sortin agnostikko. Tosin määritelmän mukaisesti pitäisin jumalan olemassaoloa yhtä todennäköisenä, kuin se olemattomuutta. Tässä ehkä eroan, koska elän "ilman jumalaa", enkä pidä sen olemassaoloa läheskään yhtä varmana.
Olen silti kristitty. En edes tiedä miksi. Suvun paineet?
Myönnän kuitenkin, että jumala saattaa olla olemassa ja olen tietysti todella pahoillani, että epäilin, jos näin huomaan kuolemani jälkeen olevan. En vaan pysty täällä maallisuudessa täysin uskomaan johonkin irralliseen ohjaavaan kaikkivaltiaaseen voimaan.
Voi.