Haluaisin palata takaisin 1980-luvulle.
Olisi varmasti jännää elää sen aikaisessa suomessa, joka on melkein samanlainen kuin nykysuomi mutta kuitenkin sen verran erilainen että se tekisi elämän jännäksi. Kaupoista esim. saisi erilaisia karkkeja, jäätelöitä ja limsoja ja niitä maksettaisiin markoilla, ei euroilla.
Kommentit (55)
Tuo Esko Valtaojan kolumni on täyttä asiaa!
Minä olen nyt kyllä lukevinani tästä ketjusta, että osa on ollut ihan lapsi 80-luvulla ja kaipaa sitä lapsuuttaan, ei aitoa 80-lukua.
Henkilökohtaiset, ajan kultaamat muistot eivät kuitenkaan kuvaa tiettyä aikakautta, edes sinnepäin.
Ei jostakin vuosikymmenestä tee kivaa ja ongelmatonta se, että jollakin on mieluisia makumuistoja silloin myydyistä karkeista tai mielikuva sen aikaisesta viihdeohjelmasta hauskana sarjana. Kannattaa katsoa vaikka Areenasta sen aikaisia sarjoja. Juu, on siellä Velipuolikuu, mutta valtaosa muista oli ihan hirveitä. Ihan kuten 2000-luvullakin: joku hyvä (esim. Kumman kaa sekä Kätevä emäntä ovat minusta oikeasti hauskoja ja oivaltavia), valtaosa halvalla ja nopeasti tehtyjä.
Ja minä siis olin henkilökohtaisesti onnellinen 80-luvulla. Kyse ei ole henkilökohtaisista traumoista, kun sanon, että nyt ovat asiat mielestäni keskimäärin paremmin. Toki tämä on aina mielipidekysymys, mutta ihmettelen kyllä joiden ketjussa kirjoittaneiden PERUSTELUITA siitä, miksi kasarille olisi niin mahtava siirtyä...
Vierailija kirjoitti:
Vuosimallia 1981 kirjoitti:
Olisi varmasti jännää elää sen aikaisessa suomessa, joka on melkein samanlainen kuin nykysuomi mutta kuitenkin sen verran erilainen että se tekisi elämän jännäksi. Kaupoista esim. saisi erilaisia karkkeja, jäätelöitä ja limsoja ja niitä maksettaisiin markoilla, ei euroilla.
Silloin vielä kaikki oli hyvin, ei röyhkeitä elintasoturisteja missään.
Äläs nyt hassuja puhu, röyhkeitä suomalaisia elintasoturisteja oli Ruotsissa tuhatpäin!
Mä tulen mukaan!
Lauantai-iltana saunan jälkeen koko perheen voimin istuttiin olohuoneessa nenät kiinni ruudussa ja katsottiin Napakymppiä. Eväinä makkaraa ja limpparia lasipullosta.
Vierailija kirjoitti:
Mä tulen mukaan!
Lauantai-iltana saunan jälkeen koko perheen voimin istuttiin olohuoneessa nenät kiinni ruudussa ja katsottiin Napakymppiä. Eväinä makkaraa ja limpparia lasipullosta.
Noita kaipaan yhtä paljon kuin reikää päähän. Ok, lapsuus oli kiva ja huoleton, niinhän se enimmäkseen ihmisillä on, jos on hyvästä ja toimivasta perheestä. Mutta lenkkimakkaraa, Napakymppiä ja limpparitilkkaa en kaipaa.
Onneksi perheen yhteisiä hetkiä saa nyt omien lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosimallia 1981 kirjoitti:
Silloin vielä kaikki oli hyvin, ei röyhkeitä elintasoturisteja missään.
Äläs nyt hassuja puhu, röyhkeitä suomalaisia elintasoturisteja oli Ruotsissa tuhatpäin!
Ei suomalsiet olleet siellä turisteja, vaan painoivat pitkää päivää Volvon tehtailla, Kiirunan kaivoksella, metsätöissä jne.
Vierailija kirjoitti:
Radion musiikkitarjonta oli YLEN ankeaa.
Paikallisradiot aloittivat -85, minkä jälkeen ei enää oltu vain Ylen varassa. (Paikallisradioissa oli tosin suuria eroja. Oman alueeni paikallisradiot olivat melko iskelmäpainotteisia, valitettavasti.) Enkä sanoisi Ylenkään silloista tarjontaa ankeaksi: rockradion lähetyksiä tuli melkein joka päivä, sitten oli erilaisia toivomusohjelmia, Tapani Ripatin kaupallisempaan musiikkiin painottuneita ohjelmia jne. Televisiossakin oli koko ajan musiikkiohjelmia, joissa esiteltiin uutta musiikkia.
Minä sain kesätöissä vuonna 1985 3500 markkaa ja se oli kohtalaisen hyvä kesätyöläisen palkka toimistotöistä. vuokra oli 800 markkaa pienestä yksiöstä. Seuraavana vuonna tehdastöissä - hyvän palkan vuoksi valitsin tämän ja todellakin sai valita - sain ylityökorvausten ansiosta bruttona jopa yli viittätonnia ja verotus oli mitätön. Opintotuesta ei vähennetty kesätyön ansioista yhtään mitään. Vuokra seuraavana talvena oli kaksion puolikkaasta 500 mk ja opintotuki meni kyllä asumislisän kanssa kokonaan siihen, mutta elin kesätyötuloilla pitkään. Opintojen ohelle oli vaikea saada töitä, kun kaupat eivät olleet auki kovin pitkään ja siivoustyöntekijät olivat pääasiassa vakituisia. Mutta mulla oli välillä jotain pientä siivouskeikkaa, tuurauksia.
Saatiin sisävessa 1985, 25000 asukkaan kaupungin okt-alueella
Voi, niin minäkin haluaisin, mutta en karkkien takia. Kyseinen vuosikymmen oli itselleni hyvää aikaa, elämän suuret surut ja murheet eivät olleet vielä iskeneet, vaan sain elellä rauhaisaa pienen koulutytön arkea.
Olin 80-luvulla jo aikuinen, pääsin vuosikymmenen alussa ylioppilaaksi ja kinusin yo-lahjaksi Kreikan matkan, joka maksoi 1800 mk. Duunarin palkka ei todellakaan ollut 10 000 mk, oisko oma palkka ollut 4000 mk matalapalkka-alalla luvun puolivälissä.
Aika oli huoletonta, Seppälästä ostettu nahkatakki valtavilla olkatoppauksilla oli aivan upea, permanentatut hiukset...discoilua, matkustamista, ei todellakaan pelätty ydinsotaa.
Nykyaika olisi täysin ok jos ei olisi (anti)sosiaalista mediaa
Olen syntynyt 1981. Olen aina sanonut että olen kasarin lapsi sekä ysärin nuori. 80-luku ja 90-luvun alkuhan oli suomessa nousukautta, aika kovaa sellaista. Näkyi se duunariperheessäkin kuten meillä. En silti kaipaa kasaria, enkä ysäriä. Ysärin lama tosin ei näkynyt meillä kun molemmilla vanhemmilla säilyi työpaikat. Mun paras aika alkaa ihan 90-luvun lopusta ja kestää ihan näihin päiviin. Tuo maailman meno on ollut aina yhtä hurjaa, ellei pahempaakin. Nyt se on tullut vain paremmin kaikkien tietoon kun tavallinen ihminenkin saa tiedot järkyttävistä tapahtumista suoraan paikanpäältä parhaimmillaan minuuteissa.
Asiasta vähän sivuun, mutta jos (nuoret) ihailette 80-luvun tyyliä, niin elokuvien sijaan kehoitan katselemaan sen ajan luokkakuvia vaikka netistä. Sieltä näette ajan tyylin kammottavuuden ilman sokerointia.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaika olisi täysin ok jos ei olisi (anti)sosiaalista mediaa
Tämä. Mielestäni some tuhoaa identiteetin monilta. Yksinäisyys lisääntyy. Polarisoituminen on jo pitkällä.
Silti ulkona oltiin koko aika leikkimässä eikä sisällä niin kuin nyt!