Te, joiden mielestä aina se oma asunto kannattaa ostaa, olisko hyviä neuvoja tilanteeseeni (onnistuuko..)
Olen 36v. ja osa-aikatöissä. En todennäköisesti saisi itse asuntolainaa, koska minulla ei ole alkupääomaa säästetty ja työtilanteeni on epävarma. Teen tällä hetkellä riittävästi tunteja, mutta sopimuksessa minulla on vain osa-aikaiset tunnit ja tulevaisuus on kuitenkin epävarma töiden suhteen. En ole voinut säästää asuntoa varten, koska menneinä vuosina olen joko ollut pienipalkkainen tai sitten opiskelija, olen elänyt kädestä suuhun.
Olimme ajatelleet, että äitini voisi ostaa sijoitusasunnon, mutta pankista oltiin sanottu, että se ei käy. Olisin siis asunnon vuokralainen, mikä olisi turvallisempi ratkaisu oman työllisyystilanteeni huomioiden. Äidillä alkupääoma ja kertoi, että olisin asunnon vuokraaja. Äiti tosin ei tajunnut kertoa, että hänellä olisi metsäpalsta vielä vakuudeksi (en tiedä, hyväksyttäisiinkö). Onko käsitystä, miksi äidilleni (eläkeläinen) ei myönnetä lainaa, asuntohan tulisi joka tapauksessa sijoitusasunnoksi?
Kommentit (5)
Äitisi kannattaa kysyä pankista. Noin yleensä eläkeläisten lainanottoa rajoittaa se, että heillä ei ole riittävää lainanlyhennyskykyä. Jos kumminkin asunto olisi sijoitusasunto ja takuita/takaajia on riittävästi, niin pitäisi onnistua.
Miksei äitisi myy metsäpalstaa ja käytä sitä rahaa asunnon ostoon? Pankissa lasketaan iän mukaan, ehtiikö lainanottaja maksaa lainan pois, harva nyt yli satavuotiaaksi elää. Iän myötä tulee yleensä sairauskuluja ja muu maksukyky heikkenee.
Miten noloa. 36-vuotias trvitsee äitiä saadakseen asunnon!
Vierailija kirjoitti:
Miksei äitisi myy metsäpalstaa ja käytä sitä rahaa asunnon ostoon? Pankissa lasketaan iän mukaan, ehtiikö lainanottaja maksaa lainan pois, harva nyt yli satavuotiaaksi elää. Iän myötä tulee yleensä sairauskuluja ja muu maksukyky heikkenee.
Tämä olisi oikein hyvä vaihtoehto. Jos asunnolle kerran on tarve on turha pitää rahoja sidottuna kiinni siinä metsäpalstassa. Tietysti voi ensin kysyä eri pankeista jos joku myöntäisi lainan sitä palstaa vastaan.
up