Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko tehdä kuolinpaidan itsellesi tai läheisellesi?

Vierailija
16.09.2017 |

Ennen tekeminen oli yleistä, ei puettu "salaa" vainajaa polyesteri lakanaan vaan tehtiin itse kaunis kuolinpaita. Laitettiin laatikkoon odottamaan. Tehtiin nuorena kapiot, myöhemmin kuolinpaita.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan oli. Kun sain tämän aloituksen tehtyä (olen pohtinut muutaman päivän), olikin vieressä viestinä kysymys ruumisautosta. En ollut nähnyt sitä viestiä aiemmin, eli tämä ei liity mitenkään tuohon viestiin.

Itse sain ajatuksen käytyäni viime vkl yhdessä museossa, jossa näin kuolinpaitoja ja kerrottiin niiden tekemisestä. Mietin, miksei nykyäänkin? Mietin keskustelua tähän aiheeseen ja nyt lauantaiaamuna päätin avata aiheen.

Vierailija
2/28 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt arkun veistämistä. Saisin mieleiseni. Ja kantajille pirun raskaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä minä semmoisella? Iron Maidenin kiertuepaita saa kelvata.

Vierailija
4/28 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanhainkodissa töissä. Yksi asukkaista halusi, että hänet puetaan hääpukuunsa sitten kun laitetaan arkkuun. Näin tehtiin.

Vierailija
5/28 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pukenut siskolleni hänen kauneimman valkoisen puseronsa. Ei tuo puemistapa ole kadonnut kuin niissä suvuissa, joissa kuolema pyritään piilottamaan eikä hautajaisia järjestetä, koska ne maksavat.

Omassa kaapissa on itsetehty kuolinpaita odottamassa. Selässä on pienet siivet .-)

Vierailija
6/28 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan päälleni itse tekemäni villatakin. Muulla ei väliä, mutta villatakitta olen luvannut miehelleni palata kummittelemaan.

7/28 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vanhainkodissa töissä. Yksi asukkaista halusi, että hänet puetaan hääpukuunsa sitten kun laitetaan arkkuun. Näin tehtiin.

Leikattiinko hääpuku selkäpuolelta auki?

Vierailija
8/28 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs sukulaiseni on tehnyt itselleen sellaisen perinteisen kuolinvaatteen. Itselleni en varmaankaan tekisi tai ostaisi erillistä kuolinvaatetta, mutta voisin antaa ohjeeksi pukea minut johonkin itselleni mieluiseen mekkoon tai vaikka bändipaitaan. Minusta oli myös koskettavaa törmätä uutiseen naisista, jotka tekevät vapaaehtoistyönä kuolinvaatteita vauvoille.

Vierailija
9/28 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä minä semmoisella? Iron Maidenin kiertuepaita saa kelvata.

Siinä olisi leppoisa pötköttää arkussa Only the good die young -paita päällä.

Vierailija
10/28 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa häävisti ommella edes irronnutta nappia takaisin, mutta jos osaisin, miksi en voisi tehdä myös kuolinpaitaa. Ei sen tekeminen tai se, mihin tarkoitukseen se tulisi, ainakaan minua pelottaisi.

Vierailija
11/28 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Miksi pitäisi leikata selkäpuolelta auki?

Vierailija
12/28 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, en ollut laittamassa ko. vainajaa eikä ole tullut puheeksi. Veikkaan, että ei, koska puvussa oli selkäpuolella pitkä nappirivistö niskasta vyötäröön saakka ja siten puku on varmaan ollut helpohko puettava jos/kun napit ovat olleet auki.

Vierailija
13/28 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainajaa voi olla hankala pukea, kuolonkankeuden vuoksi.

Vierailija
14/28 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin. Kauniin vaatteen, vaikkei sitä kukaan näkisikään koskaan. Omat kirjaillut laittaisin. Suuria peijaisia en halua. Lämmin kuolinpaita.

15/28 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arkkuvaatteet ovat ihan yleisesti selästä auki samaan tapaan kuin potilaiden leikkaussalipaita. Mietin vain, että voi olla hiukkasen hankala pukea vainajaa muuten.

Vierailija
16/28 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainajaa voi olla hankala pukea, kuolonkankeuden vuoksi.

Ei kuolonkankeuden, vaan sen vuoksi että kuollut painaa paljon, joten on helpompaa saada vaatteet päälle. Kuollutta on vaikea käsitellä koska lihastonus puuttuu. Olen pukenut äitini. Kuolonkankeus ei kestä niin kauan että arkkuun laitettaessa vielä olisi. Kuolonkankeus kestää noin vuorokauden, ja häviää seuraavan 12 tunnin kuluessa. Usein vainaja on vielä kylmiössä, ellei jostain syystä haluta arkuttaa ensimmäisen 2 päivän sisällä.

Vierailija
17/28 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisin. Kauniin vaatteen, vaikkei sitä kukaan näkisikään koskaan. Omat kirjaillut laittaisin. Suuria peijaisia en halua. Lämmin kuolinpaita.

Villasukat haluaisin, lämmittäisi kovasti tuhkausta odotellessa.

Vierailija
18/28 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolleni puin arkkuun villasukat ja laitettiin vielä villapeitto päälle. Omia vaatteita olisi ollut vaikea saada päälle. Pienellä ja kevyellä vainajalla ehkä helpompaa. Jo pelkät kädetja jalat olivat kauhean painavat, ja arkussa ei ollut yhtään tilaa pyöritellä. Eli omat vaatteet pitää laittaa ennen arkkuun laittoa. Ehkä heti kuoleman jälkeen ennen kankeutta.

Arkut ja kuolinvaatteet kannattaa tehdä valmiiksi, antaa ne sitten kelle vaan. Yleensä kuolema tulee aina yllättäen. Siinä voi itsellä olla paljon tekemistä ja vähän energiaa.

Vierailija
19/28 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö kuolinpaita pukea juuri ennen kuolemaa päälle? Silloin jos on jo kuollut, ei paita enää ole varsinainen kuolinpaita jos paita on puettu kuoleman jälkeen? Eli jos on sairaalassa huonossa kunnossa, niin sanooko lääkäri potilaalle milloin olis hyvä se kuolinpaita päälleen pukea?

Vierailija
20/28 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viisihenkinen perhe ja mies on tehnyt meille kaikille jo arkut valmiiksi ja minä olen tehnyt kuolinvaatteet. Arkut on autotallissa pinossa ja kuolinvaatteet arkuissa sisällä. Siitä on sitten helppo ottaa tarvittaessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän