Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Youtuben häiriintyneet "lastenkanavat"

Vierailija
15.09.2017 |

Oletteko kuulleet/nähneet/törmänneet tähän aiheeseen? Youtube on BBC:n artikkelin mukaan täynnä videoita, jotka näyttävät olevan lapsille suunnattuja, mutta tarkemmin katsottuna materiaali on suoraan sanoen häiriintynyttä (tai parhaimmillaankin ehdottomasti vain aikuisille sopivaa pilailua). Mm. Spiderman ja Elsa sekä usein itkevät lapsinäyttelijät seikkailevat kidnappausten, aborttien, seksin ja kivuliaiden toimenpiteiden keskellä. Youtube Kids app ei blokkaa näitä videoita.

Ovatko nämä mielestäsi jonkun sairasta huumoria vai voiko taustalla olla jotain kamalampaa ja synkempää? Itselleni tuli suorastaan huono olo näistä vaikka näin vain ihan pieniä pätkiä; entäs sitten lapsille, jotka viattomina klikkaavat kivalta näyttävää värikästä videota...? Vahditaan oikeesti mitä ne pienet katselevat. Kaikki ei ole sitä miltä se näyttää.

http://www.bbc.com/news/blogs-trending-39381889

Kommentit (2424)

Vierailija
1101/2424 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Huvittava kommentti, jonka motiiveja ihmettelen. Tämä on tärkeä aihe ja niitä harvoja ketjuja täällä, jossa oikeasti keskustelee fiksusti paljon ihmisiä, joilla on yhteinen ja perusteltu huoli sinunkin lapsestasi ja siitä millaiseen maailmaan hän kasvaa, jos ummistamme silmämme asialta.

Jos sinua ärsyttää mielestäsi ”humanistisen tdk:n väitöskirja” -tyylinen argumentointi, niin ole hyvä ja tuo itse jotakin uutta näkökulmaa ja sävyä keskusteluun siten, että oikeasti otat itse aiheeseen kantaa, etkä mollaa toisia keskustelijoita. Tässä on syytä kaikkien vanhempien ja muidenkin olla yhteisellä asialla, turha yrittää rakentaa vastakkainasetteluita.

Vierailija
1102/2424 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Välkkyvät kuvat, äänekkäät kiljahdukset tai graafisesti huonosti tehdyt/mauttomat videot ainakin meidän perheessä aiheuttavat ainoastaan YT-kanavan nopean vaihtamisen toiseen laadukkaamman tarjonnan pariin. Aiheesta on meillä keskusteltu ja lapset ymmärtävät, että kenellä tahansa ihmisellä on mahdollisuus ladata YouTubeen videoita. Sen johdosta tasokin on varsin kirjava aina "häiriintyneeksi" koettuun materiaaliin asti. 

Kaiken saastan blokkaaminen ja pään kääntäminen ei valitettavasti toimi kuin aivan pienimmille lapsille. Parempi alkaa jo varhain opettamaan kouluikää lähestyville lapsille, että pallo on pyöreä ja että maailmamme ei ole yrityksistä huolimatta täydellinen paikka.

Alaluokilla jo kaikki videot leviävät kulovalkean tavoin oppilaiden kesken ja niistä puhutaan. Kiva lähettää tällaiseen paikkaan tynnyrissä kasvatettu lapsi, jolla ei minkäänlaista käsitystä ympärillä vallitsevista realiteeteista.

Teet kyllä työtä hyvän asian puolesta. Silti naurattaa nämä päivästä toiseen, säännöllisin kellonajoin toteutuvat "keskustelut" ja ketjun nosto aina yöksi esiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/2424 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ En tiedä keneen kirjoittajaan viittaat, mutta ainakin itse aiemmin kirjoittelin tuolla että meillä isommat koululaiset käyttävät monia eri some-kanavia, myös YouTubea aktiivisesti, kuten me vanhemmatkin ja keskustelemme säännöllisesti siihen liittyvistä asioista yhdessä. Ovat hyvin valveutuneita ja fiksuja somen käyttäjiä. Ainakaan meillä ei siis millään muotoa kasvateta lapsia tynnyrissä tai pumpulissa.

Vierailija
1104/2424 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittava ketju. Yksi ja sama ihminen käy keskustelua itsensä kanssa sivutolkulla. Luin läpi viimeiset kymmenen sivua, niin kaikissa kommenteissa sama lauserakenne ja artikulointi. Pidetäänkö aihetta esillä sen takia, että joku on tekemässä tästä humanistisen tiedekunnan väitöstä?

Ha haa...

Olen se joka on pitänyt tätä ketjua nostamalla yllä ja koonnut listan lehtijutuista jota välillä päivitän.

En kuitenkaan ole ainoa joka on täällä kirjoittanut, naurettava väite :D Tässä on ollut keskustelua johon osallistunut moni muukin. En edes osaisi kirjoittaa vaikkapa niitä analyysejä joita nimim. Virtahepo on tehnyt. Ja monta muutakin keskustelijaa on liittynyt keskusteluun.

En ole valitettavasti mistään yliopiston tiedekunnasta. Olisi kyllä hienoa, että tätä aihetta joku akateeminen tutkisi. Mulla ei ole myöskään mitään velvollisuutta alkaa täällä antamaan mitään selvityksiä itsestäni. Jatka vaan lauserakenteiden analysoimista. Et ehkä kuitenkaan kielitieteitä ole tutkinut kovin paljoa tuloksista päätellen.

Mutta tämä ketju ei ole yhdestä kirjoittajasta, minustakaan, vaan tästä aiheesta, jota kutsutaan nimellä elsagate.

Muutama asia minua ihmetyttää:

-Miksi ihmeessä tämä aihe herättää niin voimakkaita tunteita joissakin nimenomaan niin, että keskustelua tästä aiheesta koitetaan tukahduttaa? Ymmärrän kyllä, että nuo videot itsessään herättävät voimakkaan reaktion, mutta miksi ei saisi pitää keskustelua näkyvänä?

-Miksi aihetta ei saisi nostaa ennen klo 23.00 alueen yläosaan? Miten se on pois näiden keskustelusta häiriintyneiden elämästä? Yhden rivin näkeminen vauva.fi foorumin aihe vapaan yläosassa. Ei ole pakko klikata. Perään nyt teiltä vastuuta, aikuisina ihmisinä te jo varmaan tiedätte, että nykymaailmassa se on ihan omalla vastuulla suodattaa sellainen sisältö tietovirrasta pois, jota ei halua nähdä.

-Onko joillekin oikeasti tärkeää, että elsagate-videoista ei puhuta ja niistä ei tiedetä, jotta mahdollisimman moni lapsi tulisi katsoneeksi niitä?

No niin, nyt sitten saatiin tämäkin keskustelu vietyä tylsäksi tappeluksi kirjoittajien välillä, jotta huomio menee pois itse aiheesta ja sen tarkastelusta. Sitähän tällä taas haettiin, niin nähtyä jo muillakin foorumeilla.

Tuohon tynnyrissä kasvamis- argumenttiin minulla olisi sanottavaa, mutta ehkä joskus toiste.

Vierailija
1105/2424 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kirjoittaja lisää:

Kuten olen jo aikaisemminkin kirjoittanut, löysin tämän ketjun sattumalta, ja tämän ketjun ansiosta lapseni saivat hieman mukavamman kasvutynnyrin kuin olisivat saaneet elsagate-videoiden ja mobiilipelien kanssa. Kiittelin aloittajaa useamman kerran, ja halusin laittaa hyvän kiertämään ja pitää ketjua ylhäällä jotta mahdollisimman moni muukin vanhempi tai aikuinen jonka lähipiirissä on lapsia saisi tietää.

Kävi hyvin nopeasti ilmi, että asiantuntijat ja media eivät tiedota aiheesta. Ilmiö oli jatkunut jo vuodesta 2015, mutta ensimmäiset uutisoinnit saatiin vasta tänä vuonna. Yhä edelleen somessa tulee esiin jatkuvasti aikuisia, jotka eivät ole kuulleet tästä mitään. Yleisin ensireaktio elsagateen on : wtf ?!?

Tähän nähden koin, että tämän ketjun nostelemisella on arvoa jonkinlaisena kansalaisaktivismina. Mutta ehkä todella on niin, että tämä vauva.fi foorumi ei ole oikea paikka aktivismille. En tosin tiedä mikä olisi, mutta se ei kuulu tähän.

Redditissä ja muilla ulkomaisilla foorumeilla someaktivismi on tuottanut sen verran tulosta, että lasten rääkkäämistä sisältävät child abuse material -videoita levittävät YouTube-kanavat ovat lähteneet flagausten jälkeen poistumaan YouTubesta.

Elämme maailmassa, jossa miljoonia ihmisiä tämä näköjään suuresti harmittaa. Niille jotka ovat tästä enemmänkin iloisia, kuuluisin pikkulasten injektointikanava Anna Kids TV on poistettu.

https://www.reddit.com/r/ElsaGate/comments/7dw6kd/anna_kids_tv_terminat…

Hyvää lasten oikeuksien päivää.

Vierailija
1106/2424 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
1107/2424 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitoin tuon linkin the Sunin artikkeliin. Uskallan väittää 100 % varmuudella että kirjoittajia tässä ketjussa on useampi kuin yksi ;)

Haluan minäkin myös toivottaa hyvää lasten oikeuksien päivää ja muistuttaa, että lapsilla on oikeudet myös digitaalisessa mediassa. http://www.digiboom.fi/oikeudet-digitaalisessa-mediassa

Vierailija
1108/2424 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa hienoa! Anna kids on siis poissa. Kiitos heille kaikille, jotka videoita flagaavat, ympäri maailmaa.

Vierailija
1109/2424 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsihan ei edes saisi käyttää nettiä ilman vanhempien valvontaa

Vierailija
1110/2424 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku tekee näitä videoita?

Vierailija
1111/2424 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä täällä taas, listaaja...uskokaa tai älkää nuo kaikki yllä olevat viestit ennen edellistä viestiäni johon linkitin Anna Kids TV:n sulkemiskeskustelun redditistä, olivat jonkun muun tekemiä.

(( father shill, father shill, where are you?...here i am, here i am, how do you do?...))

Hyvä paikka löytää muita aiheesta välittäviä on #elsagate Twitterissä.

Tässä jonkun käyttäjän twiitti, jossa kätevä info-kuvakooste englanninkielisin tekstein elsagatesta. Kuvakoostetta pyydetään jakamaan somessa. Klikkaamalla kuvaa sen näkee kokonaan.

https://mobile.twitter.com/ryan_hussain14/status/932261872983793664

Shillaajien logiikka näyttää olevan kiero kuin korkkiruuvi: toisaalta valistetaan, että se on ihan vanhempien omalla vastuulla rajoittaa sitä mitä lapsi näkee netissä, ihan oma vika jos annat youtuben kasvattaa lapsesi. Sitten taas muistutetaan, että eihän ne lapset nyt tältä mitenkään voi välttyä kun ei niitä voi tynnyrissäkään kasvattaa ja joka tapauksessa koulukaverit näitä videoita lapsille näyttää. Koittakaahan päättää kummin se nyt on.

Vierailija
1112/2424 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listaaja ja kello yhdentousta nostelija taas täällä, terve:

YouTube is not for kids -verkkosivu

https://ytn4k.weebly.com/

Sivusto on jonkun redditiläisen tekemä. Sen tarkoitus on jakaa infografiikkaa kaikille eteenpäin jaettavaksi.

Redditin keskustelu, jossa infosivun tekijä mainosti esitettään:

https://www.reddit.com/r/ElsaGate/comments/7e5pnk/for_anyone_looking_fo…

Kuten infografiikasta ja keskustelusta käy ilmi, tekijä EI halua kampanjoida internetin rajoittamisen puolesta yleensä. Itseänikään ei motivoi se, päinvastoin kaikki totalitarismin suuntaan hivuttautuva kehitys on mielestäni vastenmielistä ja torjuttavaa. Jos nyt sitten toimin tässä jonkinlaisena poliittisen psy opin hyväntahtoisena hölmönä, kurja juttu. Olisin pahantahtoinen hölmö, jos en välittäisi lasten altistumisesta tuolle saastalle.

Joku yllä kysyi, miksi joku tekee näitä elsagatevideoita. Vastaus on, että kukaan ei tiedä. The New York Times oli tavoittanut animaatiopajan Vietnamissa, jonka edustaja ei suostunut paljastamaan henkilöllisyyttään. Sama lehti sai myös joltain elsagate-kanavaa mainostavan facebook-sivun pitäjältä ympäripyöreän, anonyymin vastauksen eikä paljastanut, kuka on.

Teorioita liikkuu monenlaisia, mutta niihin en nyt mene. Vanhempien informointi on minulle tärkeämpää.

Vierailija
1113/2424 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Kiitos informoinnista ja tärkeästä työstä! Samalla asialla ollaan tässä kaikki, näin itse koen.

Itse törmäsin elsagateen vasta viime viikolla ja aihe on minulle suht uusi.

Olen tutkinut sitä jonkin verran ja mielestäni tällä hetkellä Suomessa tämä keskustelu on laajin suomenkielinen keskustelu aiheesta ja siksi sen ylläpitäminen tärkeää vanhempien informiseksi. Joku toinen foorumi voisi olla parempi, mutta mikä, kun kukaan asiantuntijataho ei omissa kanavissaan ole avannut keskustelua? Joten toistaiseksi tällä mennään.

Tänään on lapsen oikeuksien päivä.

Törmäsin tällaiseen:

https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/content/creating-better-i…

Hyvä hanke, tosin tuolla todetaan että lapset aloittavat internetin käytön 7-9-vuotiaina. Itse ainakin näen vähän väliä kaupoissa, busseissa ja monissa eri tilanteissa taaperoita joille annettu mamin känny käteen ja tubesta jotain pyörimään...

Vierailija
1114/2424 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa, että täällä on keskustelua aiheesta. Itse törmäsin ilmiöön tänä vuonna, kun olin siskon lapsien vahtina. Oikeista Elsa videoista 3-vuotias päätyi parin videon jälkeen sellaiseen, jossa Elsa istuu tuolissa ja takaa hiipii pelottava mies hiipii takaa kädet ojossa ikään kuin valmiina kuristamaan... mitä helv***? Vaihtui videon äkkiä siinä kohtaa. Toisena päivänä tuli vastaan Spiderman videoita, jossa se tekee ilkeitä pränkkejä. Varoitin siskoa, että kantsii seurata mitä sieltä lapses kattoo.

Nyt kun luin tätä ketjua ja katoin muutaman Elsagatea tutkivan videon youtubesta... niin huhhuijakkaa mitä menoa sieltä pahemmasta päästä löytyykään! :o Ihan käsittämätöntä settiä. Raskausmahan piikitystä lääkeruiskulla, paskan syömistä pöntöstä ja pikkuhousujen varastamista nukkuvalta tytöltä ja niiden nuuhkimista. Laitoin nyt siskolle viestiä, että poistappa se Youtube tabletilta ihan kokonaan.

Tästä pitäis saada oikeasta koko Suomen laajuinen tiedote vanhemmille. Yrittäkää joku ottaa joku yhteyttä vaikka Yleen. Muuten meillä on äkkiä hyvin häiriintynyt sukupolvi Suomessa ja muualla maailmassa.

Vierailija
1115/2424 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listaaja täällä:

Huolestunut vanhempi, olen kuullut monen keskustelijan miettivän, missä olisi hyvä keskustelufoorumi, jossa voisi käydä vapaata, asiallista ja monipuolista yhteislynnallistakim keskystelua. En itsekään tiedä. Mulla olisi aikaa yleensä juuri klo 23.00, kun tämä menee kiinni.

Ylläolevalle, YLE onkin tehnyt tästä jo jonkinlaisen jutun verkkosivuilleen. TV:ssä ei ole näkynyt.

Tämä on monelta kannalta katsottuna visainen ongelma. Palaan myöhemmin kun on aikaa.

Äärimmäisen törkeitä piirrosanimaatioita tunnetun lastenhahmoin (thumbnailkuvat):

https://www.reddit.com/r/ElsaGate/comments/7e8qnv/a_collage_of_inapprop…

Lisää:

https://www.reddit.com/r/ElsaGate/comments/7e87hw/im_getting_scared_thi…

Selkeästi suunnattu lapsille.

Kanava pelkkää törkeää Disney-kopiota:

https://www.reddit.com/r/ElsaGate/comments/7e66pj/this_entire_channel_h…

Vierailija
1116/2424 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori taas näppäilyvirheet, sama syy kuin ennenkin. Muuta tekemistä samaan aikaan.

Vierailija
1117/2424 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avasin muuten äsken tuossa pitkästä aikaa tuben (kirjautumattomana), mitään lastenjuttuja en ole kuukausiin sieltä katsonut.

Ja mikä komeilikaan etusivun ehdotuksissa... joku ”Huono Lapsi Syö Sipsiä Sekoitus...” huonolla suomella käsittämätöntä koneellisesta tuotettua moskaa, bad baby -teemaa, miljoonia katselukertoja...

Lasten oikeuksien päivä tosiaan. Paljon hienoja yleisen tason lausuntoja näkynyt eri tahojen puheissa, mutta tähän asiaan en vieläkään ole nähnyt kannanottoja.

Onneksi sentään edes YouTube yrittää tehdä jotain. Mutta itsellenikin algoritmi ehdotti tuota videota kirjautumattomalle käyttäjälle, jolla ei aiempaa saman teeman katseluhistoriaa... :(

Vierailija
1118/2424 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tehdä iltanosto.

Tässä vielä artikkeli viime keskiviikolta.

The Week:

https://www.google.fi/amp/www.theweek.co.uk/amp/89701/does-elsagate-pro…

Huolestuneelle vanhemmalle, en tiennytkään, että ne kääntävät videoiden nimiä suomeksikin.

T. Kello yhdentoista nosto

Vierailija
1119/2424 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin yllä jatkaa.

Elsagatesta tekee hämmentävän myös se, ettei siinä ole edes kysymys pelkästään seksuaalisuuden ja väkivallan syöttämisestä lapsille.

Twiittaaja Maggie Simpsonin twiittejä yhdestä elsagaten psykologisesta aspektista, opitun avuttomuuden kehittämisestä (etenkin kaikkein pienimmissä) lapsikatsojissa.

https://mobile.twitter.com/FactOverFeels/status/932818780333408256

"Maggie Simpson

Maggie Simpson

@FactOverFeels

·

2t

Vastauksena käyttäjälle @FactOverFeels

4 The videos seem innocent, but there are DOZENS of similar videos with billions of views being pushed out daily which is really odd.... With learned helplessness, it conditions one to simply accept a bad situation as it is, no hope, no escape, no positive outcome."

Vierailija
1120/2424 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ kiitos nostosta!

Juuri noiden pointtien avaamista toivoisin myös suomeksi joltain tunnetulta psykologilta.

Miksi on todella huono juttu lapsen kehitykselle. Ei vain parodiaa tai ”väkivaltaisia piirrettyjä, joita ollut aina.”