Tulot 2000 tai 3000, ei merkitystä
Olemme lähes 3kymppinen pariskunta Helsingistä, meillä on yksi lapsi. Tuttavapiirissä paljon eri ammattitaustan omaavia ihmisiä ja heillä erilaiset tulot. Elintason suhteen en näe oikein mitään eroa päälle 2t tai 3t palkoissa. Ts. lastenhoitajan ja psykologin elintaso on sama. Kannattaako tässä maassa opiskella?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko kaikista neideistä kökkimään öljyisessä konehuoneessa 12h vuoroissa keskellä Pohjanmerta? Ei ole - siksi kannattaa opiskella.
Minun mielestäni ei kannata opiskella, jos ei ole kunnianhimoinen tai rahanhimoinen. Hyvää elämää voi viettää muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on hitokseen hyvätuloinen, niin kannattaa muuten vilkaista se naapurikunnan veroprossa. :) Silloin muutamallakin prosentilla voi olla iso ero.
miten? kannattaa vissiin erota myös kirkosta?
Vierailija kirjoitti:
Kenen mielestä yli 500 euroa käteen enemmän on vähän? Mulle se on ainakin iso raha. Sitä paitsi 3000 on paljon vähemmän mitä maisteri keskimäärin tienaa. Kaikkien suomalaisten mediaanipalkka liikkuu noin kolmessa tonnissa.
Aika yks ja se sama
mun palkka on 11000€ ja veroprosentti 10%... En asu Suomessa :p
Matalalla koulutuksella voi saada paremmat ansiot kuin korkealla. Palkka on vain yksi elintasoon vaikuttava asia. Jotkut ovat saaneet perintöä, toiset asuvat alihintaan vanhempiensa kämpässä jne...
Minä katselin 20 vuotta, miten pienempipalkkaisilla kavereillani oli korkeampi elintaso kuin minulla. Oli uudempaa autoa ja kalliimpaa kännykkää. Sen, minkä ne pistivät elämiseen, minä säästin ja sijoitin. Ihmettelevät, kun ei ole jäänyt mitään säästöön ja minulla on puoli miljoonaa. Pikku hiljaa alkaa elintasot kääntyä toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Kenen mielestä yli 500 euroa käteen enemmän on vähän? Mulle se on ainakin iso raha. Sitä paitsi 3000 on paljon vähemmän mitä maisteri keskimäärin tienaa. Kaikkien suomalaisten mediaanipalkka liikkuu noin kolmessa tonnissa.
Niinpä. Jos 500 e/kk sijoittaa melko realistisella 7 % markkinatuotolla, niin 20 vuoden päästä sijoitussalkun arvo on 255 000 euroa. 30 vuoden päästä arvo on jo kohonnut 588 000 euroon.
Jos 500 euroa kuukaudessa tuntuu merkityksettömältä sen voi ihan hyvin sijoittaa.
Pienemmällä tulee toimeen ja isommasta jää vähän sukan varteenkin... nettopalkkoina siis.
Vierailija kirjoitti:
Olemme lähes 3kymppinen pariskunta Helsingistä, meillä on yksi lapsi. Tuttavapiirissä paljon eri ammattitaustan omaavia ihmisiä ja heillä erilaiset tulot. Elintason suhteen en näe oikein mitään eroa päälle 2t tai 3t palkoissa. Ts. lastenhoitajan ja psykologin elintaso on sama. Kannattaako tässä maassa opiskella?
Suomessa kannattaa opiskella. (Tosin yliopisto-opinnot ovat ilmaisia monessa muussakin Euroopan maassa). Suomeen ei kannata jäädä töihin koska verotus on maailman kovinta ja nettopalkan ostovoima surkea. Lastenhoitajan kannattaa mennä töihin Luxemburgiin jossa brutto on 6000 €/kk. Psykologin Sveitsiin. Kielen taas oppii kun suorittaa opinnot ko. maassa.