Saunan lasiovi puhtaaksi... MITEN??
Meillä on lasinen saunan ovi (ei kirkas, vaan " savu" ), jossa on vedestä ja saippuasta jääneitä jälkiä ja näyttää sellaiselta " kalkkiselta" ympäriinsä. Miten saisin puhdistettua oven? Erilaisia pesuaineita on kokeiltu ja mikään tähän mennessä ei ole tuntunut olevan tehokasta. Viimeksi kokeilin jotain Gillit...-merkkistä ainetta.
Vinkkejä?? Auttaisiko tuhka? Sillä ainakin takan lasiluukku on pysynyt kuin uutena vaikka takassa on tuli joka toinen pv.
Kommentit (9)
Meillä juuri uusi saunan lasiovi, myös savunharmaa, ja olen päätynyt siihen että sen joutuu putsaamaan joka viikko jotta pysyisi jotenkin siistinä :-(.
Jotain suihkutettavaa peilin/ikkunanpuhdistusainetta suihkutan pintaan ja pyyhin talouspaperilla (tällä hetkellä joku itse laimennettava Swipe-aine käytössä mutta siitä en tykkää).
Kauhea ongelma mulla on suihkun uusien lasiovien kanssa, vaikka putsaan joka viikko niin on jäänyt jo jotain ihme valkoista härmää alareunaan joka ei tahdo lähteä, en tiedä mitä niille nyt tekisin.
Oletko kokeillut etikkaa tai sitruunahappoa? Entäs pesuainetta, jossa on jotain kalkinpoistajaa mukana? Kuulostavat nimittäin kalkkisaostumilta nuo jäljet.
Meillä myös on himmeä saunanovi. Ostin viime vkl messuilta purkillisen sellaista ' yleispuhdistusainetta' ja samalla kun testasin sitä saunan rappusiin pyyhkäisin oven alaosan ja puhtaaksi tuli. Aineita taitaa olla monen merkkisiä, ostamani on Universal Stone. Tulivat muuten ne rappusetkin puhtaiksi.
En ole ennen uskonut moisiin aineisiin, mutta olen koittanut saunanlauteita hinkata jos jollakin aineella ilman tulosta. Huomioni kiinnittyikin siihen, että tämän luvattiin puhdistavan lauteet ilman hirmuista työtä. Uskaltauduin sitten ostamaan, kun vieressä yksi täti osti ison sangollisen ja kehui ainetta.
Puhdistusainetta näyttää saavan myös kaupoista. Googlaa, niin löydät lisää tietoa.
paras puhdistusaine on mäntysuopaliuos ja pehmeä harja. Tummuneetkin lauteet tulevat vaaleiksi ja ovat ihanan pehmoisen tuntuiset pesun jälkeen. Jos on oikein pinttynyt lika, niin vähäksi aikaa mäntysuopaa sille kohdalle ja sitten harjaus.
tulipahan katseltua tänään tuota siivousohjelmaa ja siinä toinen siivoojatäti antoi vinkin ikkunanpesuun: suihkepulloon vettä ja vähän etikkaa, sitä sitten ruiskitaan ikkunaan ja kuivataan sanomalehdellä. pitäisi tulla säihkyvän puhdasta.
Niillä lähtee saippua - ja kalkkisaostumat pois.
WC:n pesuaineet toimivat myös.
yhdistelmä vesi ja tuhka! Takasta vaan tuhkaa vaikka vanhaan sideharsoon, vähän vettä jotta tulee sopivaa mössöä ja sitten vaan hinkkaamaan. Tuhkassa oleva lipeä irroittaa kalkin tehokkaasti eikä tarvi mitään ihme purkkikemikaaleja ostaa tai käyttää!
T: Vuokko
aivan uskomatonta ainetta! lähtee pinttyneimmätki lasiovet puhtaaksi. on vähän kalliimpaa, mutta riittoisaa ja hintansa arvoista. ainaki stockmannilta saa.
Mä oon huomannut joissain kohteissa, että kannattaa putsata pien/pienehköi alue kerrallaan ja sit pyyhkiä, eikä esim. koko ovea kerralla.
Just putsailin pinttyneet yli 20v vanhat keittiön kaappien sisukset uuteen uskoon.
Vähän niin kuin ikkunoita pesisi. Pesin tosin oven parikin kertaa peräkkäin ennenkuin olin tyytyväinen:-)