Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muut perheestä sai kutsun häihin paitsi minä

Vierailija
15.09.2017 |

Kyseessä siis erään sukulaisen häät, jonka kanssa en ole lapsuuden jälkeen oikeastaan ollut tekemisissä.
Ymmärrän kutsumattomuuden siis täysin. Mikä kuitenkin ihmetyttää on, että vanhempani ja sisarukseni uusine kumppaneineen kuitenkin kutsuttiin. Vanhempani kutsuttiin varmasti "velvolisuudentunnosta", eivät hirveästi itsekään ole ollut tekemisissä, kuitenkin enemmän kuin minä. Sisarukseni taas oli kyseisen sukulaisen kanssa jonkin verran nuoruudessa tekemisissä ja edelleen pitävät yhteyttä.

Häät ovat jo pian ja ovat kuulemma kyselleet näiden perään, jotka eivät ole ilmoittaneet mitään, joten ei voi olla kyse siitäkään että kutsu olisi hukkunut. Enpä tietyllä tavalla loukkaantunutkaan osaa olla, ymmärrän kyllä ettei ole kutsuttu. Mutta mietin vain, että onko tällainen yleinenkin käytäntö? Itsestäni tuntuisi epäkohteliaalta jättää vain yksi perheenjäsenen kutsumatta ja silti kutsua jopa yhden perheenjäsenen uusi kumppani, jonka hääpari on nähnyt kerran.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääpari saa kutsua ihan kenet haluaa. Piste.

Vierailija
2/25 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, oo onnellinen, ei tartte ostaa/osallistua lahjaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ok, häihin kutsutaan ne keisen kanssa oikeasti ollaan tekemisissä. Vanhempasi on varmaankiin kutsuttu hääparin vanhempien toiveesta.

Vierailija
4/25 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä vähän erikoista. Mutta jos et ole henkilön kanssa tekemisissä, niin mitä väliä?

Vierailija
5/25 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä vähän erikoista. Mutta jos et ole henkilön kanssa tekemisissä, niin mitä väliä?

Niin kuin sanoin niin ei olekaan väliä. Lähinnä ihmettelen, että onko tämä yleinenkin käytäntö. Tuntuu kuitenkin tietyllä tavalla epäkohteliaalta, vaikka ymmärränkin. Ap

Vierailija
6/25 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kuin sanoin niin ei olekaan väliä. Lähinnä ihmettelen, että onko tämä yleinenkin käytäntö. Tuntuu kuitenkin tietyllä tavalla epäkohteliaalta, vaikka ymmärränkin. Ap

Ehkä epäkohteliasta, mutta jonnekin se raja on vedettävä ketä kutsutaan. Se on minusta aika selvä, että puoliso kutsutaan, vaikka ei oltaisi nähty kuin kerran.

Vierailija
7/25 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On yleinen käytäntö olla kutsumatta ihmisiä joiden kanssa ei ole missään tekemisissä.

Vierailija
8/25 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko miten yleinen käytäntö, mutta minä ainakin kutsuin serkuistani vain he, joiden kanssa olen tekemisissä tai vähintäänkin yhteydessä. Taisi siinä niinkin käydä, että yhdestä perheestä toinen sisarus kutsuttiin ja toista ei.

Vierailija
9/25 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Olisi epäkohteliaampaa jättää se uusi kumppani kutsumatta, kun kerran on vakituinen. Muutenkin avecin kutsumatta jättäminen on epäkohteliasta

-Hääpari päättää kenet kutsuu, ja nykyään on yleistynyt tapa, että kutsutaan vain niitä joiden kanssa ollaan yhteyksissä.

Vierailija
10/25 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis ihan täysi-ikäinen ihminen ja asut omillasi? Mikä ihmeen perhe sitten muka olet vanhempiesi ja sisarustesi kanssa? Itse ainakin olen perhe mieheni ja lasteni kanssa, en vanhempieni kanssa enää. Totta kai hääparilla on oikeus jättää kutsumatta ne joita ei halua. Jos et kerran ole ollut tekemisissä niin miksi sitten sinun pitäisi häihin änkeä?

Luulin aloituksestasi, että esim. miehesi ja lapsesi oli kutsuttu, mutta sinua ei. Se nyt olisi jo ollutkin epäkohteliasta, että samasta ruokakunnasta ei kaikkia kutsuta, mutta tuo sinun tapauksesi ei millään tavalla anna aihetta loukkaantua.

Vierailija
11/25 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

no voi v. miksi pitäisi kutsua joku jonka kanssa ei ole tekemisissä??

Vierailija
12/25 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta mitenkään outoa. Heidän on ollut laitettava raja johonkin, ja he ovat sitten päättäneet, että vanhempasi kutsutaan, koska vanhempasi ovat olleet tekemisissä hääparin kanssa ja varmaankin myös hääparin vanhempien kanssa. Sisaruksesi on saanut avec-kutsun, joka nyt ylipäänsä ihmisille laitetaan, ellei ole alaikäinen kyseessä. Sinä taas olet ollut heidän elämässään tyystin ulkopuolinen ihminen jo vuosia tai vuosikymmeniä, joten sinua ei ole kutsuttu.

Vierailija
13/25 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis ihan täysi-ikäinen ihminen ja asut omillasi? Mikä ihmeen perhe sitten muka olet vanhempiesi ja sisarustesi kanssa? Itse ainakin olen perhe mieheni ja lasteni kanssa, en vanhempieni kanssa enää. Totta kai hääparilla on oikeus jättää kutsumatta ne joita ei halua. Jos et kerran ole ollut tekemisissä niin miksi sitten sinun pitäisi häihin änkeä?

Luulin aloituksestasi, että esim. miehesi ja lapsesi oli kutsuttu, mutta sinua ei. Se nyt olisi jo ollutkin epäkohteliasta, että samasta ruokakunnasta ei kaikkia kutsuta, mutta tuo sinun tapauksesi ei millään tavalla anna aihetta loukkaantua.

Huoh. Korostin nimenoman etten ole loukkaantunut. Tämä nyt oli tällainen keskustelua herättävä aloitus. Älä huoli en ole häihin änkemässä ja kyllä lapsuudenperhe on edelleen perhe, vaikka täysi-ikäinen olisikin tai kotoa pois muuttanut. Ap

Vierailija
14/25 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta mitenkään outoa. Heidän on ollut laitettava raja johonkin, ja he ovat sitten päättäneet, että vanhempasi kutsutaan, koska vanhempasi ovat olleet tekemisissä hääparin kanssa ja varmaankin myös hääparin vanhempien kanssa. Sisaruksesi on saanut avec-kutsun, joka nyt ylipäänsä ihmisille laitetaan, ellei ole alaikäinen kyseessä. Sinä taas olet ollut heidän elämässään tyystin ulkopuolinen ihminen jo vuosia tai vuosikymmeniä, joten sinua ei ole kutsuttu.

Näinhän se on mennyt. Itse olen ehkä sen verran nössö, että en uskaltaisi jättää yksittäisiä sukulaisia kutsumatta, jos suurimman osan muusta suvusta kuitenkin kutsuisin. Kuitenkin suurella todennäköisyydellä nämä kutsutut eivät kuitenkaan tuntisi tarvetta saapua paikalle. Mutta välttäisin ainakin mahdolliset ihmettelyt muulta suvulta. Mutta ihan hienoa toisaalta, että osataan toimia oman pään mukaan, välittämättä siitä mitä muut kenties ajattelevat. Ap

Vierailija
15/25 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on mennyt. Itse olen ehkä sen verran nössö, että en uskaltaisi jättää yksittäisiä sukulaisia kutsumatta, jos suurimman osan muusta suvusta kuitenkin kutsuisin. Kuitenkin suurella todennäköisyydellä nämä kutsutut eivät kuitenkaan tuntisi tarvetta saapua paikalle. Mutta välttäisin ainakin mahdolliset ihmettelyt muulta suvulta. Mutta ihan hienoa toisaalta, että osataan toimia oman pään mukaan, välittämättä siitä mitä muut kenties ajattelevat. Ap

Ai onko joku muukin suvustasi ihmetellyt asiaa?

Vierailija
16/25 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin täysin samaa mieltä. Suomessa perhe käsite käsittää ydinperheen. Et ole sisartesi perhettä, etkä vanhempiesi.

Luulin myös, että joku uusioperheen uusäiti täällä harmittelee, kun häntä ei kutsuttu, vaan "oikeat" sukulaiset eli mies ja lapset.

Vierailija
17/25 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin makaisin paljon mieluummin sohvalla, söisin karkkia ja katsoisin telkkaria kuin jäykistelisin häissä.

Vierailija
18/25 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin se on ihan normaalia, että ap:ta ei kutsuttu. Eihän hän ole ollut hääparin kanssa tekemisissä. Mutta pakko puuttua tuohon perhe-sanaan. Aika surullinen maailmankuva on se, jossa perhe on vain puoliso ja lapset. Kyllä mun perheeseen kuuluu edelleen mun vanhemmat ja sisarukset puolisoineen ja lapsineen.

Vai miltä sinusta sitten tuntuu, kun aikanaan lapsesi eivät enää lue sinua perheeseensä?

Vierailija
19/25 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin täysin samaa mieltä. Suomessa perhe käsite käsittää ydinperheen. Et ole sisartesi perhettä, etkä vanhempiesi.

Luulin myös, että joku uusioperheen uusäiti täällä harmittelee, kun häntä ei kutsuttu, vaan "oikeat" sukulaiset eli mies ja lapset.

Huvittavaa että mielestäsi mies on oikea sukulainen, vaikka kumppanihan nyt ei varsinkaan sukulainen ole, osa perhettä tietysti. Kyllä vanhempani ja sisarukseni ovat minulle perhettä, vaikka sulla asista hieman kieroutunut käsitys onkin. Ap

Vierailija
20/25 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin:

Vierailija kirjoitti:

Jos et kerran ole ollut tekemisissä niin miksi sitten sinun pitäisi häihin änkeä?

Oikein: "Jos et kerran ole ollut tekemisissä niin miksi sitten sinun pitäisi häihin ängetä?"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi