En saa 5300 e bruttopalkasta yhtään säästöön
Vuokra 1300!e
Netti 30
Kuntosali 50
Työlounaat 240
Ruoka 450 e
Muut perustarpeet 150
Vaatteet 400
Lomamatkat ym 300
Laskekaas Swiddu siitä!
Kommentit (247)
Joku ihmetteli, kuka ostaa vaatteita joka kuukausi ? Minä ostan joka viikko :)
ei-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 1300!e
Netti 30
Kuntosali 50
Työlounaat 240
Ruoka 450 e
Muut perustarpeet 150
Vaatteet 400
Lomamatkat ym 300Laskekaas Swiddu siitä!
Bruttopalkka 4600. Vastike 150, syömiset ehkä 500, netti ilmainen, puhelin 15, auto+vakuutukset parikymppiä. Kaikki kivat jutut + yllättävät menot 200-300. Säästöön 2000 lähes joka kuukausi.
Kuka maksaa valtaosan sun autoilusta?
Laitat 1000 euroa tilipäivänä suoraan säästötilille ja yllättäen pystytkin elämään ihan hyvin lopuilla rahoilla. Tietysti halvempaan asuntoon muuttaminen auttaisi. Miksi ihmeessä asut vuokralla noilla tuloilla? Maksaisit pienen asunnon 5-10 vuodessa.
Minua kiinnostaa minä joutuu käytetyt vaatteet?
Vai onko vuokra suuri, että oltava iso asunto vaatteille.
Se on vähän niin, että ei mikään summa rahaa riitä, jos ei osaa elää tulojensa mukaisesti. Ei edes miljoona euroa kuussa. Rahan kulutus ei ole temppu eikä mikään, mutta se vaatii jo taitoa, että osaa suhteuttaa menot tuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Kai tajuatte että ole ns pikkuhyvätuloinen! Ei minulla pitäisi olla pakko kytätä ruokaostoksiani yms. Että näin Suomessa.
Yli 5000 tienaava joutuu kyttäämään punalapputuotteita!
Ongelmasi on siinä että luulet olevasi hyvätuloisempi kuin oletkaan. Kyllähän jokainen saa halutessaan kulutettua enemmän kuin on mihin varaa.
Vierailija kirjoitti:
ei-ap
Vinkki: Osta laadukkaita vaatteita niin ei koko aikaa tarvitse uusia hankkia. Kertakäyttövaatteet ovat rahan ja luonnon tuhlausta.
Minulla on yhtä suuri bruttopalkka. Nettopalkkani (ei mitään vähennyksiä) on 3300-3400 eur /kk. Minulla jää joka kuukausi yli tonni säästöön, vaikka minulla on kolme opiskelevaa lasta, joita autan taloudellisesti jonkin verran.
Olennaiset erot meidän rahankäytössä ovat seuraavat:
- asun velattomassa omistusasunnossa (omista palkkatuloista yhdessä miehen kanssa maksettu - ei siis mikään perintönä tai vanhempien avustuksella saatu), joten asumismenot ovat paljon pienemmät.
- ruokakuluni ovat selvästi pienemmät, vaikka emme ruokakaupassa juuri pihistele.
- vaatekuluni ovat selvästi pienemmät.
- matkusteluun käytän vähän enemmän kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
ei-ap
En olisi tuosta "saavutuksesta" mitenkään ylpeä. Huonolaatuisia vaatteita, jos joka viikko tarvitsee uusia. Tai sitten sinulla on pahanlaatuinen ostomania.
Miten voi ehtiä sekä käydä töissä, että ostaa tarkkaan työimagoon harkittuja vaatteita noin usein?
Tuolla palkalla saa jo sen suuruisen asuntolainan että vuokran maksaminen on järjetöntä.
Vierailija kirjoitti:
ei-ap
Vaihdapa se henkkamaukka vähän tasokkaampaan paikkaan niin koko aikaa tarvitse ostoksilla rampata :)
minä teen kerran vuodessa saman norwegianilla (siis niiden ale aikaan) viimeks budapestiin, lennot eestass alle 100e ja hotelli 4 yölle 100e enkä käynyt oopperassa vaan katselin nähtävyyksiä. ja kun hotellissa käyn vaan nukkumassa niin kuhan on sänky ja vessa yöksi. samakai se on onko finnairin vai norskin logo penkissä kun hinta on finnairilla tai millä lie moninkertainen
Vaikea uskoa, että noin hyvää palkkaa saava tekisi tällaisen aloituksen.
Mihin sinun sitten pitäisi säästää? Tunnut elävän mukavaa elämää, miksi pitäisi alkaa kituuttamaan?
Koittakaa nyt swiddu ymmärtää että tää on provo :D
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa nyt swiddu ymmärtää että tää on provo :D
Ehkä, mutta valitettavasti on paljon ihmisiä, jotka ihan tosissaan valittavat kun monta tonnia kuussa ei riitä elämiseen. Siinä mielessä ihan todenmukainen aloitus.
Ei 5000e ole mikään ihmeellinen palkka. Pitää olla huomattavasti suuremmat tulot jos oikeasti aikoo elää leveästi. Jos siis palkkatuloilla on kaikki menot tarkoitus rahoittaa. Pihistellen toki 5000e on hyvä palkka.
Ei tuosta muuta tarvitse tehdä kuin muuttaa halvempaan asuntoon. Saat jo sillä aika paljon säästöjä aikaan. Lisää jos haluat niin vaatemenot ja ruokakulut kestävät reilusti karsimista.