Perintö avioliitossa
Onko mielestäsi vanhemmilta saatu perintö omassa avioliitossasi yhteistä rahaa vai omaa rahaasi? Käyttäisitkö rahan yhteisiin tarpeisiin, esim. yhteisen kodin remontoimiseen tai matkustamiseen? Vai pitäisitkö rahan vain omina säästöinäsi?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne erotilanteessa menee puoliksi.Moraalisesti pitäisikin olla kyllä saajan omia,mutta lain edessä eivät.Toki testamentissa esim. voi olla puolison poissulkeva ehto.
Minkähän takia tätäkin on alapeukutettu? Asia on valitettava totuus.
Varmaan monikin vannoo, ettei toisen perintöön koske, mutta kun noita eroprosesseja on seurannut, niin moraali lentää romukoppaan yleensä siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mielestäsi vanhemmilta saatu perintö omassa avioliitossasi yhteistä rahaa vai omaa rahaasi? Käyttäisitkö rahan yhteisiin tarpeisiin, esim. yhteisen kodin remontoimiseen tai matkustamiseen? Vai pitäisitkö rahan vain omina säästöinäsi?
Aloitetaanpa ihan alusta:
Avioliitossa EI ole yhteistä rahaa. Raha ei automaagisesti muutu yhteiseksi kun pari on vihitty. Kumpikin puoliso on toki vastuussa kuluista omalta osaltaan mutta se raha ei missään vaiheessa yhteistä poislukien joku taloustili johon kumpikin siirtää summan x joka kk talousmenoja varten ja johon kummallekin on määritelty käyttöoikeus myös yksinään.
Perintö, palkkatulot, pääomatulot yms eivät ole yhteistä rahaa eikä niitä tarvitse käyttää yhteisiin menoihin enempää kuin voi kohtuudella odottaa. Itse sijoittaisin rahat tuhlaamisen sijaan ja käyttäisin ehkä sitten tuottoja kattamaan oman osani remppakuluista.
Eipähän ole omaa ! Avioehto ehdottomasti! Erotilanteessa minut perintöineni,parempina palkkatuloinani tuomittiin elatusvelvolliseksi eli muutama kymppitonni paloi ns. ilmaan.Ex-mieheni vähän ansaitsevana,ilman mitään perintöä nettosi kivasti osituksessa.Ja kyllä: oli tuomarit ja vielä minun varaamani riitasovittelija (tiesin exän ahneuden etukäteen)
Omaa rahaa on, mutta miehellä on siihen avio-oikeus eron tai kuoleman sattuessa, mikäli perinnön jättäjä ei ole rajannut perintöä siten, että puolisolla ei ole siihen avio-oikeutta. Jos rajaus on tehty, niin perintöä ei oteta huomioon ositusta tehtäessä. Perinnön jättäjän kannattaisi miettiä asiaa pitemmällekin eli mitä sitten, kun perinnön saaja on kuollut, kenelle perintö silloin menee. Jos perinnön saannin aikaan on jo lapsia, niin perinnön jättäjän kannattaisi silloin rajauksen yhteydessä mainita, että perintö menee lapsille samanlaisella rajauksella kuin edellisessä polvessakin. Pysyy varallisuus (perintö) suvussa.
Niin kauan kuin yhdessä ollaan, ovat yhteisiä. Eron varalle perintöihin on avioehto. Itseä kiinnostaa lähinnä se, mitä tapahtuu perinnön saajan kuoleman jälkeen, jos testamentissa on puolison pois sulkeva ehto, mutta
a) testamentin saaja käyttää itse rahat yhteisiin asioihin; matkoihin, asuntolainaan tms. Onko leski tuolloin velvollinen korvaamaan käytetyt rahat perikunnalle?
b) lapseton testamentin saaja testamenttaa omaisuutensa aviopuolisolleen. Kumpaa testamenttia noudatetaan perityn omaisuuden kohdalla?
Itse tiedän periväni niin, että on puolison pois sulkeva ehto. Minä taas haluan jättää kaiken puolisolleni ja sitä kautta hänen sisarustensa lapsille, koska minun puoleltani perillisiä ei ole, vaan suku sammuu ja valtio perii.
Kiitos vastauksista!
Olen siis menossa naimisiin ja mietin avioehtoja. Ajattelin siis jos sattuisi käymään tilanne, että olen saanut juuri perintöni vanhemmilta ja äkillisesti kuolen perinnön saamisen jälkeen. Meillä ei ole lapsia, joten eikös puolisoni perisi siis minut? Eli mielestäni saamani perintö vanhemmilta kuuluisi ennemmin sisaruksilleni minun kuollessa, kuin aviopuolisolleni..
AP
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
Olen siis menossa naimisiin ja mietin avioehtoja. Ajattelin siis jos sattuisi käymään tilanne, että olen saanut juuri perintöni vanhemmilta ja äkillisesti kuolen perinnön saamisen jälkeen. Meillä ei ole lapsia, joten eikös puolisoni perisi siis minut? Eli mielestäni saamani perintö vanhemmilta kuuluisi ennemmin sisaruksilleni minun kuollessa, kuin aviopuolisolleni..
AP
Avioehto ja testamentti.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
AP
Helpoiten hoituu, jos vanhempasi tekevät testamentin, mutta voit sinäkin tehdä testamentin avioehdon lisäksi.
Meillä on miehen kanssa erilliset omaisuudet mut yhteiset arkirahat. Perinnöt kuuluu näihin erillisiin omaisuuksiin.
Miten olette suojanneet itsellenne nämä erilliset omaisuudet ? Siis mINKÄ lain takaaman suojan kanssa ?
Juuri näin, mutta vaimo ei voisi päättää, että lähdette perheenä perintörahoillasi ulkomaanmatkalle, joten siinä mielessä rahat ovat sinun (päätösvalta käyttökohteista ja säästämisestä).