Mitkä ovat sinun "laskusi"?
Usein ihmiset kertovat täälläkin, että jäi niin ja niin paljon rahaa, kun laskut on maksettu. Mutta mitkä nuo "laskut" on? Mitä ne on sinulle?
Kommentit (147)
Kuukausittaiset laskut: asuntolaina, sähkö, kaasu, vesi, jäte, kaapeli ja internet, puhelimet, pihanhoito, luottokorttilaskut. Puolivuosittain vakuutukset (kiinteistö, autot), neljännesvuosittain tuholaistorjunta, kerran vuodessa kiinteistövero n. 6000 €. Terveysvakuutukset, henkivakuutukset ym. menee palkasta.
Olen ihmetellyt ihan samaa. Minun laskuni ovat: asunnon vuokra, sähkö, puhelin ja netti. Ei mitään muuta. Laskut eivät "pääse yllättämään", kun köyhä, eikä tilaile mitään turhaa :D
Itse maksan vain puolet vuokrastamme, eli n.800€. Puolisoni maksaa kaikki muut laskut. Tosin hän tienaa kolme kertaa enemmän kuin meikäläinen.
Kuukausittaiset laskut minulle on vuokra, sähkö, vesi, kotivakuutus ja kuntosali. Netti ja puhelin olisi, mutta oma nettini kuuluu jotenkin samaan pakettiin sen liittymän kanssa jonka isäni otti kotiimme, joku kaksi yhden hinnalla juttu, joten nettisopimus on isäni ja hän maksaa sen. Samoin puhelinlaskuni :D
Olen siis vasta pois kotoa muuttanut opiskelija. Tuli tuosta puhelinlaskusta mieleen, kaverini aina paasaavat raha-asioista ja kuinka eivät voi ymmärtää millaiset kermaperseet saavat välillä vielä vanhemmilta rahaa ruokaan tms jos eivät enää asu kotona, kun he itse "ovat aikuisia ja ostavat oman ruokansa itse" (opintolainalla). Kysyin että monellako vielä vanhemmat maksaa puhelinlaskun, ja kaikki myönsivät että puhelinlaskut menee vanhemmille :D naureskelin päässäni sitä, että parikymppiä ruokaan tai bussikorttiin vanhemmilta saatuna on kermaperseilyä, mutta sama summa puhelinlaskuun on ihan kohtuullinen odotus.
Kuukausittain vuokra, puhelinlasku, puhelimen osamaksu, opintolainan maksu ja asp-tilille siirrettävät rahat.
Lisäksi muutaman kerran vuodessa koti- ja eläinvakuutus
Vuokra 540€
Sähkö (3kk välein) n. 60€
Netti + kanavapaketit n. 70€ kk
Eräs verkkolehti 12€ kk
Puhelin n. 25€ kk
Pankin verkkomaksu 6,50€ kk
Kuntosali 20€ kk
Vakuutusmaksu 16€ kk
Matkakulut n. 106€ kk
Ruoka n. 200-250€ kk
Mukavasti jää palkasta yli näillä summilla, kun yksin asustelen. Eikä asunto edes ole kaupungin, yksityiseltä löysin aika kivan kämpän 2000-luvun alussa. Silloin vuokra oli vaivaiset 390€.
En edes tiedä mikä laskujeni loppusumma on, suurin osa on suoraveloituksella. Pari laskua pitää mennä maksamaan manuaalisesti ja aina on rahaa enemmän kuin viime kerralla. En myöskään seuraa yhtään ruoka-, vaate- ym. ostoksia. En tee koskaan mitään muuta kuin käyn töissä niin eipä sitä rahaa kulu mihinkään.