Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki. Ovatko sinulle tuttuja nämä luokkien nimet?

Vierailija
14.09.2017 |

Meillä Jyväskylässä niitä käytetään :) Mahtavatko olla levinneet muualle Suomeen?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa niin alentavalta, että joku sanoo lapsiaan epuiksi. Ekaluokkalainen kuulostaa fiksummalta.

Eppu Normaali on hyvä bändi.

Ekaluokkalainen Normaali.

Vierailija
22/34 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylässä olen kuullut, en muualla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon jyväskyläläinen. Onneksi nuo eivät ole tietääkseni täälläkään kovin yleisessä käytössä.

Kaikki tuttuni jyväskylästä puhuvat noin. Ovat siis syntyperiltään sieltä, johtuneeko siitä aitten, mutta tyhmälle kuulostaa.

Vierailija
24/34 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös Jyväskylän läheltä lähtöisin, ja meillä kyllä koko peruskouluaika käytettiin juuri noita nimityksiä sekä koulussa että kotona (90-luvulla).

Vierailija
25/34 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savolaisjurpoille ominaista lässytystä.

Luulin eka et noi on jotain nimiä.

Savossa on eka, toka, kolmos, nelos, vitos ja kutos luokka.

Jos joku puhuis lapsensa olevan eppuluokalla, tulis mieleen että on erityiskoulussa/erityisluokkalainen, siis samoin niinkun tarkkailuluokka oli tarkkis.

Miks nuo on tuommoset, jos ei voi sanoa eka, toka jne niin eikö ois sama jos 1=ykki, 2=kakki jne :)

Vierailija
26/34 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluvat yleissanastoon suomessa. Jos joku ei noita tiedä niin asunut tynnyrissä

Vierailija
27/34 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noita Jyväskylässä kuulee. Muualla onneksi ei. Yhtä typerän kuuloisia kuin linja-auton kutsuminen linkiksi.

Vierailija
28/34 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutin Jyväskylään ja työkaveri kertoi lapsensa olevan kuukilla, ihmettelin, pitäisikö minun tuntea nämä Kuukat, joilla lapsi on kylässä. Kun selvisi, mitä tuolla tarkoitettiin oli kyllä naurussa pitelemistä.

Vierailija
29/34 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon epun vielä jotenkin ymmärrän, mutta nuo muut...

Vierailija
30/34 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi saatana, kohta 10 v. asunut Jyväskylässä ja vieläkin karmii ja alkaa nolottaa kun kuulen aikuisten käyttävän noita, varsinkin viikki ja kuukki. HYI!! Lopettakaa. Se kuukkiluokkalainen on esiteini eikä mikään jokeltava pikkupallero kuukkipuukkiluokalta.

Jos olet jyväskyläläinen joka tekee tätä ja luet tämän, LOPETA!

Vierailija
31/34 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskyläläisillä on varmana salaliitto. Keksineet vedättää koko muuta Suomea väittämällä, että käyttävät noita sanoja ja me muut uskotaan ja kauhistellaan.:D

Vierailija
32/34 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskyläläisillä on varmana salaliitto. Keksineet vedättää koko muuta Suomea väittämällä, että käyttävät noita sanoja ja me muut uskotaan ja kauhistellaan.:D

Olisikin noin. t. Jyväskylään jokunen vuosi sitten muuttanut ja ihan oikeasti noita ilmaisuja kuullut

Vierailija
33/34 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut nähdä oman ilmeeni, kun nuo kuulin ensimmäistä kertaa. Sanallisesti oli varmaan luokkaa WTF????!!!

Vierailija
34/34 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Jyväskylässä 15 vuotta. Nuo ilmaisut ovat kyllä tulleet tutuiksi, valitettavasti. Kun oma lapseni menee kouluun, en IKINÄ tule käyttämään noita. Ne on eka, toka, kolmas jne. niin kuin normaalissa kielessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi