Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko päivystyksestä saada lähetteen suoraan erikoispoliklinikalle?

Vierailija
14.09.2017 |

Mites tää homma toimii? Jos joutuu menemään hengenahdistuksen TAI JONKUN MUUN KIIREELLISEN ASIN TAKIA takia päivystykseen voiko ne laittaa suoraan lähetteen erikoislääkärille?
Vai onko eroja eri sairaanhoitopiirissä?
MITEN hengenahdistuspotilas voi päästä akuuttivastaanotolle, koska pystyy puhumaan puhelimessa ,joten ei luokitella akuutiksi sairaudeksi? Eli sitten kun tilanne on siinä pisteessä ettei pysty puhumaan puhelimessa, ei saa päästä lääkärille, koska puhelimella ajan varaaminen on mahdotonta? hahahhah. On se kumma. Hengenahdistupotilaita ei siis hoideta. Kertokaas te hoitajat jotka annatte näitä akuuttiakoja, että teidänkö ei siis ohjeistuksen mukaan tarvitse huomioida mitenkään esim. astmakohtauksista kärsivää, tai emboliasta kärsivää, koska "hän pystyy puhumaan, koska soitit tänne ajanvaraukseen"!. Näin mulle on sanottu varmaan 10 kertaa kun olen saanut astmakohtauksen/keuhkoembolia/COPD kohtauksen, ja JÄLKEENPÄIN olen soittanut kun olen saaanut henkeä vedettyä päivystykseen, tai sairaanhoitajalle.
On sanottu ei ole antaa aikaa. Kerran sanottu että kuukauden päähän on aika. Sanoin olen silloin jo kuollut joten turha ottaa sitä aikaa. Se olisi vaan vaikeuttanut pääsyä nopeammin vaikka peruutusajalle.
Tekstarillako se aika pitää varata jos on vaikka COPD sairaudesta kärsivä, koska puheenmuodostuskyky on merkki ettet sairasta mitään astamaa ym. Pitäisi siis kai joku muu saada soittamaan potilaan puolesta. Entä jos ei ole ketään muuta? ovelasti vältytään hoitmasta kiireellitä astmapotilasta. Siihen kuoleekin yhä 200 potilasta/vuosi suomalaisessa "ihanneyhteisykunnassa": Syy on selvä miksi. Ei oteta edes vastaanotolle, että saisi henget pelastettua. jos on hengenahdistus, et voi soittaa apua, ja jos se meni ohi, sua ei oteta hoitoon, koska kykenit soittamaan...diipa daapaa.....

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt ymmärtänyt ihan kaikkea huoltasi.. Jos sinulla on akuutti hengenahdistus niin menet päivystykseen jos omat mahdolliset hengitystä avaavat lääkkeet eivät auta. Et soittele minnekään, vaan menet päivystykseen. Joko omalla kyydillä tai sitten jos tilanne on paha niin ambulanssilla.

t. ensiavun sh

Vierailija
2/43 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vaivasi ei ole uusi, varaat ajan tk:hon ja sieltä lähete asianmukaiselle poliklinikalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen joutunut pahan astmakohtauksen vuoksi päivystykseen, niin siellä hoidetaan vain akuuttitilanne pois päältä ja kehotetaan menemään lääkärille. Yhden kerran oli epäilys, että taustalla on jotain muuta, niin he tekivät päivystyksestä lähetteen keuhkopolille, jonne sain ajan kuukauden päähän.

Kerran sain silmävamman sunnuntaina ja menin päivystykseen. Tk:n lääkäri teki kiireellisen lähetteen silmäpolille ja sinne pääsin heti maanantaina.

Vierailija
4/43 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo ei olisi pitänyt soittaa edes, kerran soitin ensiapuun, tyly ilkeä kuolemanenkeli-sairaanhoitaja sanoi että koska pystyt hyvin puhumaan lauseita, tämä ei ole ensiavun asia. "Täällä hoidetaan vain hätätapaukset".

Tätä ne jaksaa aina jankuttaa. Ei haluta tajuta että on monenlaista hengenahdistusta. Esim. kohtauksellista. Se olo vaihtelee tunneittain, esim. on vaikea saaada vedettyä syvälle happea, ei jaksa paljon puhua, sitten kun saa vedettyä,. jaksaa olla esim. 5 minuttia ja puhua. Ei kukaan jaksa soittaa pahassa hetkessä , se on varmaan totta, muttakun se olo heittelee ja vaihtelee kokoajan. En nytkään ole voinut siivoat kuukauteen koska mitään ei voi tehdä. Mitään ei uskalla alkaa tekemään koska pelkkää kuolevansa jos lähtee liikkumaan, happi loppuu.Itsesuojeluvaisto estää.

Sinunkin onglema on että luokittelet hengenahdistuksen vain "akuutti" hengenahdistus, tai ei hengenahdistusta. Se ei ole noin mustavalkoista. Välillä on ja välillä ei. Syitä on niin miljoonia hengenahdistkseen, ei kaikki ol e astmaa. Mulla ei ole mitän diagnosoitu edes. On sanottu vaan ettei näillä pef-puhallusarvoilla voi olla astmaa.

Vierailija
5/43 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska vaivasi ei ole uusi, varaat ajan tk:hon ja sieltä lähete asianmukaiselle poliklinikalle.

joo, varasin, mutta oli kuukauden päähän antaa aika. En ottanut vastaan koskas e olisi liian myöhäistä silloin. Pitivät kuolevaa emboliapotilasta pilkkanaan. Liotushoito pitäisi aloittaa 2 tunnin sisällä. Ihan pelletouhua. En ihmettele kuolintilastoja suomessa. 

Vierailija
6/43 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengenahdistus voi olla myös psyykkistä, tilaa nyt vaan aika sinne tk:hon, pystyt kyllä odottamaan ja tieto siitä, että saat apua jo voi helpottaa.

Vierailija
7/43 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoleva emboliapotilas nyt vaan ottaa sen ajan tk:hon, äkkiä se kuukausi menee.....

Vierailija
8/43 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hengenahdistus voi olla myös psyykkistä, tilaa nyt vaan aika sinne tk:hon, pystyt kyllä odottamaan ja tieto siitä, että saat apua jo voi helpottaa.

uskon että sinulla on se psyykkinen syy taustalla, Minulla ei ole. hahahah. 

Mene vaan nyt sinne psykiatrian päivystykseen saamaan mansennuslääkeet, jospa se keuhkoembolia sillä paranisi...tyypillinen kuolemanenkeli-sh. Ei onnistu! Kyllä te kovasti yritätte silti saada tapettua mahollisimman monta!

9/43 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan, että missä välissä olet saanut tuon keuhkoveritulppa-diagnoosin? Yleensä tuo diagnosoidaan päivystyksessä, jossa sinä et ole. Ja vielä 10 kertaa saatu tuo. Olet sä kyllä aikamoinen sissi, kun vielä hengissä olet.

Vierailija
10/43 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, päivystyksessä hoidetaan se kiireellisin vaiva. Nopein reitti on hakeutua yksityisesti esim. sisätautilääkärin vastaanotolle, ja sieltä lähetteellä eteenpäin. Ei täällä kannata kysellä, niin outoa sakkia kirjoittelee. 

Myös keuhkotautien erikoislääkäri voisi olla apuna.

Vierailija
11/43 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ollut tarkoituksenani pilkata, kyllä se psyykkinen hengenahdistus oikealta tuntuu, mutta apu siihenkin on saatavissa. Päivystyksessä et sitä parhainta hoitoa saa. Tsemppistä!

Vierailija
12/43 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on sairaus mennyt ap:lla päähän ja tarvetta saattaisi olla myös psykiatriselle jossa katsotaan ahdistukseen auttavaa lääkitystä. Ainakin Helsingissä kroonisista sairauksista kärsivät voivat mennä ennen klo 16 terveyskeskukseen päivystykseen ja klo 16 jälkeen sairaalan terveyskeskuspäivystykseen jos olossa tapahtuu huomattavaa heikentymistä. Soittelemaan ei kannata lähteä ellei ole niin paha tilanne että tarvitsee tilata lanssi.

Lähtökohtaisesti omalääkäri tekee lähetePYYNNÖN, joka sitten poliklinikalla joko hyväksytään tai arvion jälkeen palautetaan terveyskeskuslääkärille. Esimerkiksi jos lääkitystä täytyy vähän korjata, voidaan poliklinikalta konsultoida omalääkäriä, joka kirjoittaa uuden reseptin, eikä potilasta oteta poliklinikalle.

Meillä suvussa fibroosia eikä niissäkään tapauksissa välttämättä saa heti aikaa poliklinikalle vaikka hoitohenkilökunta tietää että sairaus tulee johtamaan kuolemaan. Jonot ovat ainakin HUS:in alueella juurikin kuukauden luokkaa.

Vierailija
13/43 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää yksityisellä. 70e on vara maksaa siitä ettei tarvi suunnitella hautajaisia.

Vierailija
14/43 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä sulle vinkki, kun seuraavan kerran oikein kovasti ahdistaa ja on emboliakohtaus: Mene vaikka taksilla sinne päivystykseen ja kerro tuo tarinasi siinä luukulla. Saat kyllä samantien lääkärin lähettämään sinut siihen hoitoon, jota tarvitset. Harmi vain, ettei nykyään ole tarpeeksi ko. erikoisalan osastopaikkoja ja avohoidossa olevat saavat kulkea vapaana muiden ihmisten riesana.

Vierailija
15/43 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan veroja itseni kipeäksi ja luotan kyllä siihen, että julkisella hoitoa tarvittaessa saa. Niinkuin saakin.

Vierailija
16/43 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen iloluonteinen ihminen, minulla ei ole mielenahdistusta. Mikään ei ahdista . Olen iloinen, kepeämielinen.

Hengenahdistus näkyy jo verikokeessa, jonka sh ystävällisesti antoi minun ottaa. Mulla on tulppa-arvot koholla, yli viiteiden. Pohkeen takana tuntui yksi päivä pakotusta j akipua, soitin terveysneuvoon koska epäilin tlppaa. Siksi ja muutenkin oireet sopivat emboliaan, Minulla on muitakin arvoja koholla, kuten HB ja Hematorkriitti, nämä kertovat etten saa happea FYYSISESTI, koska hemoglobiini nousee kun keho ei saa happea, on sama kuin vuoristotauti. Keho nostaa itse hemoglogbiinituotantoa kronisessa hengistyselinsairaudessa. Myös jokus hengistytaajuus on nopeampi mitä pitäisi (osaan laskea).

Näillä mennään.

Vierailija
17/43 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ilmeisesti aika iäkäs tai sitten sinulla on monia perussairauksia?  Onko diabetesta, verenpainetautia, ylipainoa tai tupakoitko? Astma sinulla jo onkin. Siihen sinulla on lääkitys ja ilmeisesti sen tiimoilta hoitosuhde omalääkäriin. Jos on sellainen tilanne, että astman hoito ei ole tasapainossa niin silloin sitä asiaa pitäisi pohtia oman hoitavan lääkärin kanssa. Tietysti se jo olemassa oleva COPD sekoittaa pakkaa. Ethän vaan enää tupakoi? Copd on ylensä pitkän tupakoinnin aiheuttama krooninen keuhkosairaus jota ei voi parantaa ja sen oireita voi johonkin rajaan asti helpottaa. Eli kohdallasi astman ja copd n oireilu voi olla vaikea erottaa toisistaan. Toiset potilaat voivat joutua turvautumaan mukana kuljetettavaan lisähappeen lopun elämäänsä. Kys. potilaat ovat vakio kävijöitä esim. ensiavussa. Vaikeat hengenahdistuskohtauksen tulevat aika-ajoin sen normaalin jatkuvan päivittäisen pienen hengenahdistuksen lisänä. 

Keuhkoembolia ts. keuhkoveritulppa onkin sitten jo vakava akuuttitilanne. Silloin päivystykseen on syytä lähteä heti, jotta ensiapu- ja liuotushoito voidaan aloittaa nopeasti. Mutta mistä erottaa esim. keuhkoembolian aiheuttama hengenahdistus vaikkapa copd:n pahenemisesta johtuva hengenahdistus. Eipä sitä itse potilas ehkä erotakaan, joten akuutissa hengenahdistuskohtauksessa hakeudutaan ensiapuun soittelematta. Siellä otetaan verikokeet, happiarvot, ekg ja keuhkokuva sekä tarvittaessa magneettikuva. 

t.ensiavun sh

Vierailija
18/43 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen hoitaa esim. infarktit, vaikeat vammat. Yksityinen erikoislääkäri on nopea tapa hakeutua hoitoon,erikoissairaanhoitoon.

Vierailija
19/43 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä sulle vinkki, kun seuraavan kerran oikein kovasti ahdistaa ja on emboliakohtaus: Mene vaikka taksilla sinne päivystykseen ja kerro tuo tarinasi siinä luukulla. Saat kyllä samantien lääkärin lähettämään sinut siihen hoitoon, jota tarvitset. Harmi vain, ettei nykyään ole tarpeeksi ko. erikoisalan osastopaikkoja ja avohoidossa olevat saavat kulkea vapaana muiden ihmisten riesana.

juurihan kerroin miten tässä pikkupitäjässä menetellään. Jos menet puhumaan luukulle päivystykseen, siellä  sanotaan "koska pystyt puhumaan selkeitä lauseita, sinulla ei ole sellaista niin kiireellistä hengenahdistusta että täällä se hoidettaisiin, varaa aika omalle terveysasemalle". Toissapäivänä sanottiin sieltä ettei ole antaa aikoja, Sitten sanoi, että kk päähän on.

Vierailija
20/43 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai sulta sitten myös P-FIDDi otettiin, mitäs se oli?