Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun teini on ihan erilainen kuin itse on

Vierailija
14.09.2017 |

Olen itse aina etuajassa kaikkien asioiden kanssa. Ja tosi iltauninen. Ja nopea kaikessa mitä teen.

Nyt mulla on teini, joka tekee kaiken hitaasti, hioo viime tippaan ja aina myöhään illalla.

Olen koko ajan univelkainen kun haluaisin nukkumaan ysiltä, mutta tää vasta aloittelee silloin. Ja ei, en tee läksyjä hänen puolestaan, mutta haluaisin esim tarkistaa kielen, auttaa kokeisiin lukemisessa ja tarlistaa ranskan kirjoitelmat. Koska on ysillä ja pakko saada hyvät numerot.

Sitten kun mulla menee se oma nukkumisaika sekaisin, en saa enää nukuttua kuin joskus aamuyöllä.

Argh.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

KirkkoSisko kirjoitti:

Hei ap ja muut.

Teinin päätehtävä elämässä on tulla omaksi itsekseen, löytää omat asiat ja irrottautua vanhemmistaan. Vanhemman tehtävä on antaa teinin itsenäistyä ja tukea häntä siinä. Ole iloinen, että lapsesi on omanlaisensa.

Itsenäistymiseeen kuuluu myös vastuunottamisen lisääntyminen ikävuosien myötä omista asioistaan. Koulu ja läksy ovat lapsen vastuulla. 

Toivotan perheeseenne iloisia, räiskyviä, railakkaita, oppivaisia, hapuilevia, ihmisenmakuisia teinivuosia.

Ja tältä Tikkurilan seurakunnan diakonilta minä en kaipaa näitä typeriä, pihalla olevia, imeliä ohjeita.

Vierailija
22/41 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ilman mutsin avustusta saa kunnon arvosanoja, niin ei teini siellä lukiossakaan pärjää, sillä pääsi sisään falskeilla numeroilla. Vai meinasitko mennä lukioon yo-kirjoituksiinkin penskasi kupeeseen lukemaan aineita ja muita kirjoitelmia ja korjaamaan virheitä?

Painu ajoissa pehkuihin ja anna penskasi hoitaa koulu, niin kuin parhaaksi näkee. On sitten ainakin rehellisesti pyrkimässä omilla ansioillaan jatko-opintoihin.

News flash: 99 prosenttia noista huippukoulujen oppilaista pääsee sinne kouluun koska koti panostaa siihen lapseen ja lapsen koulunkäyntiin.

Omallani on parissa aineessa se osaaminen just siinä numeroiden välissä. Olisin pähkähullu, jos et tuuppaisi sitä vaakaa sinne paremmalle puolelle.

Ap

Ajattelitko vielä lapsesi työelämässäkin sitten tehdä tämän työt. Juuri nyt on aika antaa lapsen itsenäistyä ja katsoa pikkuhiljaa oman työn hedelmiä. Jos lapsi on sellainen että tarvitsee jatkuvasti apua niin valitettavasti olet jo epäonnistunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta ton ikäisen on syytä hoitaa asiansa jo itsenäisesti. Napanuora katki ja nukut itsekin ajoissa ja paremmin.

Sori mutta ei.

Helsingin kaupungin lukioiden tilanne on päästetty siihen että keskiarvot ovat nousseet. Ja nousseet.

Vain todella huono äiti jättää nuoren tähän tilanteeseen yksin. Se ei ole nuoren aiheuttama. Vaan ammattitaidottomien aikuisten.

Vierailija
24/41 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika on hyvin erilainen luonne kuin minä. On tullut isäänsä ja hänessä tiivistyy oikein ne ominaisuudet jotka miehessäni on aina jonkin verran ärsyttäneet - tai ainakin vaatineet sopeutumista. Ensimmäinen on äärimmäinen hitaus, niin ajattelussa, puheessa kuin liikkeissäkin. Itse olen toista ääripäätä, vähän liiankin levoton nopea häslä. Poika on myös isänsä tavoin sellainen jolla ei näytä olevan hirveästi tavoitteita tai omia mielipiteitä vaan menee virran mukana. Ei tiedä minne haluaisi matkalle, millaiset vaatteet haluaisi, mitä haluaisi opiskella. Odottaa että joku kertoo hänelle mitä ostetaan tai tehdään ja sitten tekee.

Vierailija
25/41 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ilman mutsin avustusta saa kunnon arvosanoja, niin ei teini siellä lukiossakaan pärjää, sillä pääsi sisään falskeilla numeroilla. Vai meinasitko mennä lukioon yo-kirjoituksiinkin penskasi kupeeseen lukemaan aineita ja muita kirjoitelmia ja korjaamaan virheitä?

Painu ajoissa pehkuihin ja anna penskasi hoitaa koulu, niin kuin parhaaksi näkee. On sitten ainakin rehellisesti pyrkimässä omilla ansioillaan jatko-opintoihin.

News flash: 99 prosenttia noista huippukoulujen oppilaista pääsee sinne kouluun koska koti panostaa siihen lapseen ja lapsen koulunkäyntiin.

Omallani on parissa aineessa se osaaminen just siinä numeroiden välissä. Olisin pähkähullu, jos et tuuppaisi sitä vaakaa sinne paremmalle puolelle.

Ap

Ajattelitko vielä lapsesi työelämässäkin sitten tehdä tämän työt. Juuri nyt on aika antaa lapsen itsenäistyä ja katsoa pikkuhiljaa oman työn hedelmiä. Jos lapsi on sellainen että tarvitsee jatkuvasti apua niin valitettavasti olet jo epäonnistunut.

En aio. Hän hoiti koulun oma-aloitteisesti seiskan ja kasin. Nyt ysillä me autamme kaikin mahdollisin keinoin.

Vierailija
26/41 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako lapsi itse lukioon,vai oletko ap sellainen persereikä, joka vaatii jatkuvaa ylisuorittamista ja huippulukioon pääsyö, vaikka teini itse haluaisi opiskella vaikka ammattikoulussa? Anna teinin tehdä itse, ei sun tarvi mitään läksyjä tarkistaa. Ja miten teini itse suhtautuu siihen, että äiti väen vängällä tunkee tarkistamaan läksyjä?

Vierailija
27/41 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaako lapsi itse lukioon,vai oletko ap sellainen persereikä, joka vaatii jatkuvaa ylisuorittamista ja huippulukioon pääsyö, vaikka teini itse haluaisi opiskella vaikka ammattikoulussa? Anna teinin tehdä itse, ei sun tarvi mitään läksyjä tarkistaa. Ja miten teini itse suhtautuu siihen, että äiti väen vängällä tunkee tarkistamaan läksyjä?

Lapsi haluaa tietenkin itse lukioon. Olisi sulaa hulluutta olla menemättä lukioon, kun keskiarvo on 9,5 ja tähtäimet korkealla.

Hän pyrkii eräälle tietylle linjalle. Ja se nyt sattuu olemaan linja joka sivuaa ammattiani. Pääsykokeessa painotetaan erään kouluaineen osaamista. Ja selkeästi on hyötyä siitä että tuon kouluaineen esseitä tehdessä hän saa pallotella niitä ajatuksiaan jonkun kanssa.

Hän ei ole käynyt alakoulua Suomessa, joten suomen kielessä minä autan siksi. Luen esim esseen ja käymme läpi yhdessä mahdolliset kielivirheet.

Ranskassa hänellä on heikommat pohjatiedot kuin muilla kouluvaihdon takia. Siksi katson hänen kirjoitelmansa ja kertaan kielioppia.

Huvittavaa on että jos ostaisin näihin ulkopuolelta sen avun se oliis ok. Tai jos koulu tarjoaisi tukiopetuksen sekin oliis ok.

Jos äiti auttaa, se on Saatanasta.

Vierailija
28/41 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyit miksi ihmeessä hän tarkastaisi sanakirjasta, kun olet entinen kääntäjä. Siksi että saisit nukkua. Jos lapsellasi (ei sinulla) on haave, hän on varmaankin motivoitunut hoitamaan koulunsa hyvin. Ehkä voisitte sopia joskus molemmille hyvin sopivan ajan preppaamiseen. Levänneenä ja hyväntuulisena sujuisi varmaan mukavammin. Tsemppiä ja hyviä unia!

Vierailija
29/41 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tarvinnut tuosta onneksi huolehtia... Itsenäisesti selvittivät mun teinit itsensä eliittilukioon tasan kympin ja 9.8 keskiarvoilla😊 Nukuin hyvin yöni. Nykyään lukiolaisina hoitavat hommansa edelleen mallikkaasti!

Vierailija
30/41 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 11, minulla sama tilanne. Aivan erilainen arvomaailma (toki tiedostan, että nuori ihminen kyseessä). Toisaalta, olen ajatellut, että erilaisuus omista vanhemmista (ja heidän edustamistaan asenteista, ajatuksista, jne.) kuuluu asiaan. Se on osa itsenäistymisprosessia. Ja oikeastaan minun pitää olla ylpeä ja tyytyväinen, että nuori ajattelee itse, eikä tee mitä muut sanovat, tms. Helppoa ei kuitenkaan ole. Teinien vanhemmuus on kyllä vaikeaa. En tiedä, helpottuuko myöhemmin. Äitiys muuttuu - sen olen uutena asiana oppinut.

Minulla on myös edellä kuvatun lisäksi tämmöinen ongelma: lapseni on huomattavan älykäs...hyvä oppilas koulussa, jne. Jään kaikenlaisessa keskustelussa jälkeen ja jalkoihin, en tajua "ydinasiaa". Harmittaa kyllä, kun en tajua asioita. Niinpä nuoreni keskustelee isänsä kanssa, suhtautuu minuun ylimielisesti ja väheksyvästi.

Olen harmissani siitä, miten ylimielinen hän on. Toivon, että älyllä silattu ylimielisyys ei ainakaan kohdistuisi muihin kuin minuun - äitiin. Toivon sydämen sivistystä.

Ihan kunnollista äitiä halveksiva lapsi on huonosti kasvatettu ja kaipaisi pikaista palautusta maan pinnalle.

Vierailija
31/41 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyit miksi ihmeessä hän tarkastaisi sanakirjasta, kun olet entinen kääntäjä. Siksi että saisit nukkua. Jos lapsellasi (ei sinulla) on haave, hän on varmaankin motivoitunut hoitamaan koulunsa hyvin. Ehkä voisitte sopia joskus molemmille hyvin sopivan ajan preppaamiseen. Levänneenä ja hyväntuulisena sujuisi varmaan mukavammin. Tsemppiä ja hyviä unia!

No entisenä kääntäjänä minä tiedän että ei se sanakirja riitä. Pitää osata myös erottaa eri synonyymien vivahde-erot jne. Ja ne oppii parhaiten kun joku tietävä neuvoo. Eikä umpimähkään arvailemalöa.

Ja jos olisit käyttänyt päätäsi niin sehän tässä just oli se tuskan aihe: meillä on eri vuorokausirytmi ja tekotapa.

Vierailija
32/41 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämähän on selvä provo😉 Ei noin urpoja ole olemassakaan...

Vierailija
33/41 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entisenä kääntäjänä minä tiedän että ei se sanakirja riitä. Pitää osata myös erottaa eri synonyymien vivahde-erot jne. Ja ne oppii parhaiten kun joku tietävä neuvoo. Eikä umpimähkään arvailemalöa.

Ja jos olisit käyttänyt päätäsi niin sehän tässä just oli se tuskan aihe: meillä on eri vuorokausirytmi ja tekotapa.

Ok, ajattelin ongelman olevan siinä että koet ettei lapsesi "pärjää" haluamallasi tavalla ilman apuasi. Jos lapsesikin kokee niin, niin ehkä hän on valmis aikaistamaan läksyjentekoaan. Nukkuminen on tärkeää. Ainakin itseäni alkaa univajeessa ahdistaa, etenkin tulevaisuus. Toivottavasti löydätte pian ratkaisun asiaan.

Vierailija
34/41 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, ajattelin ongelman olevan siinä että koet ettei lapsesi "pärjää" haluamallasi tavalla ilman apuasi. Jos lapsesikin kokee niin, niin ehkä hän on valmis aikaistamaan läksyjentekoaan. Nukkuminen on tärkeää. Ainakin itseäni alkaa univajeessa ahdistaa, etenkin tulevaisuus. Toivottavasti löydätte pian ratkaisun asiaan.

Ei hänessä ole mitään vikaa.

Hän vain elää eri rytmissä ja työskentelee eri tavalla.

Minulla on aina ollut tää sama ongelma illanvirkkujen kanssa. Ja heillä minun. Olen joskus ollut töissäkin niin, että kun muut kömpii töihin kymmeneksi, minä olen jo valmis, kun olen mennyt sinne viideltä.

Sitten taas illalla kello 17 alan olla jo vaikeuksia, kello 19 tipahdan täysin. Jos minun pitää ysin jälkeen tehdä jotain, se sekoittaa rytmini jo niin, että en saa unta kuin joskus kahdelta.

Mutta luultavimmin minun pitää nyt vain jaksaa tää lapsen rytmi...

Vierailija
35/41 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsista yksi selkeästi erilainen kuin minä ja juuri tämän lapsen kanssa meillä homma toimii. Ehkä ajatuksen juoksu on samanlaista, mutta tahti ja tunnollisuus on erilaista. Hän on se rauhallinen ja tunnollinen 😊. Se erilainen suhtautuminen antaa itsellekin perspektiiviä ja on opettavaista.

Vierailija
36/41 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai kellään nuorella ole enää lupaa kukkua ja hillua illalla 23 aikaan. Unta se lukiolainenkin tarvitsee, vaikka kuinka olisi iltavirkku.

Vierailija
37/41 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsista yksi selkeästi erilainen kuin minä ja juuri tämän lapsen kanssa meillä homma toimii. Ehkä ajatuksen juoksu on samanlaista, mutta tahti ja tunnollisuus on erilaista. Hän on se rauhallinen ja tunnollinen 😊. Se erilainen suhtautuminen antaa itsellekin perspektiiviä ja on opettavaista.

Minun tekotapani on se että teen nopeasti. Ensin nopean rungon ja sitten täydennän sen. Olen kyllä perfektionisti minäkin. Mutta tosiaan aina sitä mukaa kaikki pois mitä pystyn.

Teini haahuaa sen juttunsa kanssa ja alkaa sitten hiiiitaasti tekemään sitä. Etenee hiiitaasti ja hioo hiiitaasti ja hyödyntää ajan ihan tappiin asti.

Mulla aina pelko persuuksissa että aika loppuu kesken ja tuleeko siitä edes mitään kun se etenee niin hiiitaasti.

Ap

Vierailija
38/41 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kuumottava tapaus. Sun tehtävä on saada se lapsi nukkumaan, ei tehdä sen kanssa tehtäviä. 

Vanhempi tukee nuoren koulunkäyntiä ohjaamalla tätä ottamaan itse vastuuta koulustaan. Vanhemman ensisijaisena tehtävä on huolehtia, että nuori käy koulua: menee riittävän aikaisin nukkumaan, nousee ajoissa sängystä ja menee kouluun asianmukaisesti varustautuneena.

Nih! 

Vierailija
39/41 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos se lapsi saisi tehdä ne hommat omalla tavallaan? Se kokee nyt koko ajan olevansa vääränlainen ja huono. Teen itse luovaa työtä ja löisin jos joku mikrojohtaisi koko ajan mun ajatustyötä. Ziizus!

Vierailija
40/41 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos se lapsi saisi tehdä ne hommat omalla tavallaan? Se kokee nyt koko ajan olevansa vääränlainen ja huono. Teen itse luovaa työtä ja löisin jos joku mikrojohtaisi koko ajan mun ajatustyötä. Ziizus!

Hänhän tekee ne omalla tavallaan. Lukutaito?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi