Lapsuutesi elokuvatrauma?
Tällainen oli noista kirjoista, mutta entäs elokuvat? Mikä elokuva aiheutti sinulle traumoja?
Kommentit (226)
Painajainen Elm Streetillä, joku Friday 13 tms. - tv-sarja, Uinu uinu lemmikkini, UFO tms paranormaalit ilmiöt- tv-sarja, sitten jotain kauhuleffoja joiden nimiä en edes muista, katsottiin kun olin 7-8v (isommat lapset katsoi ja jouduin katsomaan mukana), sain kamalat traumat pitkäksi aikaa. Yleistä hupia meillä oli myös mennä videovuokraamoon ja katsoa kaikista kamalimpien kauhuleffojen kansia ja lukea juonia.
Vierailija kirjoitti:
The Ring, ja se sen alkuperäinen japanilainen versio Ringu. Kun se tyttö tulee sieltä kaivosta ja jokainen joka katsoi sitä videopätkää, kuoli.
Onneksi et katsonut japsien versiota kaunasta. Se riipi aikuisenakin selkäpiitä ja tyypilliset kauhuelokuvat ovat siihen verrattuna Maija Poppasia.
Vuosimallia 1981 kirjoitti:
Rölli - Hirmuisia kertomuksia. Siinä esim. se Roskanheittäjien joku ihme epäjumala nimeltä Suuri Roska, joka oli ihmisen epämuodostuneen näköiset ja todella limaiset kasvot ja Rölli riehumassa humalassa saatuaan "taikajuomaa", joka oli oikeasti jotain wiskiä tms. Lapsuusperheessäni oli aikuisilla alkoholiongelmia, niin minua ahdisti, kun siinä elokuvassakin oli Rölli humalassa. Vieläköhän sen elokuvan saisi lähettää televisiosta ilman sensurointia tai ainakin noin K-12 ikärajaa? Minä näin tuon elokuvan joskus 11-12 vuotiaana ensimmäisen kerran ja silti se pelotti. Mitään todella kamalia ja pelottavia elokuvia en nähnyt tai olen sitten totaalisesti unohtanut ne koska ne ovat olleet niin traumaattisia.
Anteeksi kirjoitusvirheet, joita tässä viestissä varmasti on, minulla on jonkinasteinen lukihäiriö ja erityisesti minulle tuottaa vaikeuksia muistaa, että milloin käytetään pientä ja milloin suurta alkukirjainta sekä yhdyssanat.
Tajusin juuri, että vastasin väärin, sillä eniten traumoja minulle aiheuttikin Kalle Päätalon kirjojen pohjalta Mikko Niskasen ohjaamat elokuvat "Elämän vonkamies" ja "Nuoruuteni savotat", joita katsoin jo alle melko pienenä, vaikka ne sisälsivät paljon kohtauksia, jotka ahdistivat minua ja jotka eivät todellakaan sopineet minulle kun otti huomioon ikäni ja kehitystasoni, minulla ei ollut valmiuksia käsitellä niitä ja kenenkään kanssa en voinut niistä puhua. Tässä muutama Youtube-linkki, joissa on kohtauksia niistä elokuvista ja joista näkee että kuulee, että ne ovat lapsille sopimattomia elokuvia:
Kaikki riiviöt ja mars hyökkää! Ikinä en ole kauhuleffoja pelännyt, mut nuo komediat karmii mua tälleen aikuisenakin.
Hitchcockin Psyko. Keski-ikä kolkuttaa, en pidä suihkuverhoista edelleenkään..
En yhtään tiedä oliko tämä leffa vai joku sarja, mutta jostain syystä näin vahigossa telkkarista sellaisen kohtauksen, jossa oli saunaan tapettu ihmisiä. Heitä oli ehkä kaksi tai kolme, verta oli kauheasti ja se alastomuus teki kohtauksesta hirveämmän kuin jos olisi ollut vaatteet päällä. Tästä jäi traumat pitkäksi aikaa. En edes muista kuinka vanha olin, mutta muistan miten hirveä se näky oli.
Vierailija kirjoitti:
Joku raaka sotaelokuva Vietnamista. Se Michael joku näytteli siinä ( se lyhyt jolla on joku tauti nykyään) hyi helkatti. Katsoin salaa sohvan takaa, isä ei huomannut. Vitsi en muista sen elokuvan nimeä.
Hyi tää on ahdistava aikuisellekki :( en vaa muista nimeä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään hajua oli kyseessä elokuva vai sarja, eikä mitään hajua nimestäkään. Muistan että siinä oli humanoideja ja sitten joku humanoidi-ihmishybridi lapsi, se houkutteli jotain lasta mukaansa tai jotain. Tuo oli todella traumatisoiva, pitäisi ehkä katsoa näin aikuisena uudestaan, jos joskus saan selville mikä tuo on.
Pelon Lähettiläät!
Olen vuosia metsästänyt mikä leffa minut kauhistutti pienenä! Muistan vain hämärästi kohtauksen jossa jotkut harmaat kypäräpäiset tyypit tulivat seinän läpi noutamaan jotain tyyppiä. Googlasin juonta ja se on tämä!! Se kuva vainoaa vähän vieläkin. Hyi helvetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotimainen tv-sarja olikohan nimi Painajainen. Se oli todella pelottava ja jäi pitkäksi aikaa mieleen. Olin kuitenkin jo n.12v.
Muistaako muut tätä?
Kyllä, vuodelta 1988.
"Herättyään seitsemän kuukauden koomasta taiteilija Kai Merilä (Eero Melasniemi) palaa huvilalleen maaseudulle Sauvoon, jossa koomaan johtanut auto-onnettomuus oli sattunut edellisenä vuonna. Kaikki kylässä muistavat hänet – hän ei ketään. Kerstin Sundell (Rea Mauranen) tilaa häneltä kadonneen tyttärensä muotokuvan. Valokuvia apunaan käyttäen Merilä aloittaa maalaamisen, ja vähitellen hänen mieleensä palaa hirvittäviä muistoja."
Mä olin unohtanut tän.. pelkäsin hulluna sitä naista kaivossa, en uskaltanu laittaa iltasin silmiä kiinni.. jos se on tullu tv:stä v.88 oon ollu 5vee.
Elin pienenä aika suojattua tv-elämää. Noin 7-8 -vuotiaana kaverin sisko katsoi kylässä ollessani Indiana Jones ja Tuomion temppeli ja näin sen siinä sivussa. Kalimaaa ja ne tuliset loukot, teki ihan varmaan psyykeen jotain vaurioita ja pelotti todella paljon.
Oli myöhäinen ilta ja olin pieni. Kurkin salaa olohuoneeseen jossa vanhemmat katsoi elokuvaa. Siinä oli joku mies jossain huoneessa ja siellä huoneessa oli myös vanha mummo. Yhtäkkiä mummo avasi suunsa jossa ei ollut hampaita ja alkoi virnistelemään ja nauramaan. Yhtäkkiä niitä mummon klooneja oli monta siellä huoneessa ja ne kaikki tulivat miestä kohti nauraen samalla ja mies heräsi omasta sängystään ja tajusi että se olikin unta. Tuo kohtaus jäi mieleen tosi pitkäksi aikaa ja en uskaltanut nukahtaa. Olisi kiva tietää sen elokuvan nimi.
Katsoin Hohdon joskus kutosella ja siinä se karhupukuun pukeutunut tyyppi joka otti suihin siltä mieheltä säikäytti kun se oli niin outo koko kohtaus.
Muumipeikko ja pyrstötähti-elokuvassa kohtaus jossa pyrstötähti oli juuri käynyt ja muumit olivat siellä pimeässä luolassa niin että niiden silmät vaan näkyi (tai muu näkyi tosi hämärästi mutta silmät loisti) Ja se oli musta niin pelottavan näköistä.
Ja kun Muumipappa sanoi että ''odotetaan aamuun. Ulkona on hyvin pimeää emmekä tiedä mitä vaaroja siellä vaanii'' tuo kuulosti niin creepyltä.
Ankronikka kadonneen lampun metsästäjät-elokuvassa oli pelottavia kohtia ja mun piti aina peittää silmät niissä kohdissa.
Näin myös Psykon suihkukohtauksesta jonkun parodiaversion jossain viihdeohjelmassa mutta se oli jo tarpeeksi.
Joukko ihmisiä matkusti suureen kartanoon ja heitä alkoi jahdata joukko toinen toistaan creepymmän näköisiä,eläviä nukkeja.
Olin 11vuotias ja sain nukkekammon
Kaasua komisario Palmu :)
Olin pikkulikka, kun sisarusten kanssa katsottiin.
Kaasua, komisario Palmu! :)
Olin pikkulikka, kun sisarusten kanssa katsottiin.
Tappajahai. Uimahallissakin tuli sellainen olo, että se kiertää altaan pohjaa. En ole vieläkään katsonut sitä uudeataan. Olen 41v.
Rölli - Hirmuisia kertomuksia. Siinä esim. se Roskanheittäjien joku ihme epäjumala nimeltä Suuri Roska, joka oli ihmisen epämuodostuneen näköiset ja todella limaiset kasvot ja Rölli riehumassa humalassa saatuaan "taikajuomaa", joka oli oikeasti jotain wiskiä tms. Lapsuusperheessäni oli aikuisilla alkoholiongelmia, niin minua ahdisti, kun siinä elokuvassakin oli Rölli humalassa. Vieläköhän sen elokuvan saisi lähettää televisiosta ilman sensurointia tai ainakin noin K-12 ikärajaa? Minä näin tuon elokuvan joskus 11-12 vuotiaana ensimmäisen kerran ja silti se pelotti. Mitään todella kamalia ja pelottavia elokuvia en nähnyt tai olen sitten totaalisesti unohtanut ne koska ne ovat olleet niin traumaattisia.
Anteeksi kirjoitusvirheet, joita tässä viestissä varmasti on, minulla on jonkinasteinen lukihäiriö ja erityisesti minulle tuottaa vaikeuksia muistaa, että milloin käytetään pientä ja milloin suurta alkukirjainta sekä yhdyssanat.