Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvakahvila

05.04.2006 |

Hei,

olen tradenomiopiskelija ja odotan esikoistani. Opintoihini liittyen teen yrityksen perustamissuunnitelmaa. Yritysideani on vauvakahvila tai " vauvamyönteinen kahvila" . Kaipaisin kommentteja odottavilta äideiltä sekä erityisesti pienten lasten vanhemmilta, olisiko teidän mielestänne vauvamyönteiselle kahvilalle tilausta? Mitä toivoisitte tällaiselta kahvilalta?

Yritysideaani olen hahmotellut seuraavasti: kahvila sijaitsisi mahdollisesti Järvenpäässä tai Hyvinkäällä. (Helsingissä on jo niin ¿paljon kaikkea¿, mm. MLL:n perhekahviloita. Helsingistä voisi olla myös vaikeampi löytää sopivaa, edullista liiketilaa.) Kahvila olisi muuten ihan ¿tavallinen¿, mutta siellä olisi huomioitu erityisesti vaunukansa: runsaasti tilaa vaunuille ja rattaille, lasten leikkinurkka, pieni suojaisa sohvaryhmä mm. imettämistä varten, useita syöttötuoleja, pari mikroa vauvanruokien lämmittämistä varten, mahdollisesti pieni valikoima vauvanhoitotuotteita myynnissä jne. Silloin tällöin kahvilassa voitaisiin järjestää erilaisia teematapahtumia (luento, tuote-esittely tms.).

Pääasiassa kahvila olisi ihan ¿tavallinen¿ kahvila, jonne kuka tahansa voisi tulla, mutta jonne erityisesti asiakkaat pienten lasten kanssa olisivat tervetulleita.

Otan kiitollisena kaikenlaisia kommentteja vastaan!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pallomeri ja piirrustus nurkkaus lapsille kahvilan tilojen yhteyteen,ne ovat ainakin kiinnostavia ja hauskoja lasten mielestä ja sellaisissa paikoissa vanhemmatkin saavat yleensä juoda/syödä rauhassa.

Ajatuksena mielestäni todella kiinnostava!

Vierailija
2/4 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tosi pettynyt aikanaan imettäessä joihinkin Helsingin kahviloihin ja ravintoloihin ( ja erityisesti vauva/imetysmyönteisiin=(), kun en ole saanut sieltä MITÄÄN suuhunpantavaa ollessani imetysdietillä allegioiden vuoksi. Eli maidoton-munaton-gluteiiniton oli mahdoton yhdistelmä.

Tästä siis toiveeni =) :

Pidä kahvilassa vaikka varalla ( jos ei kannata myyntiin tehdä) jotain mitä voisi tällaisessa tapuksessa tarjota. Siis suolaista myös. Esim. joku leipä/sämpylä pakasteessa ja siihen sitten vain täytteet ja Voila! tarjoilu olisi valmis. Musta oli ihmeellistä ettei monessakaan paikassa voitu tehdä yhtä leivänkänttyä tai muuta kun tiski oli täynnä aineita, joista olsii saanut tehdyksi haluetessaa. Hassua, kun eräskin paikka on vielä palkittu vauvamyönteisyydestä...

Nykyisin taaperoiden kanssa leikkipaikat ovat kivoja =) Ja tietysti parasta on henkilökunta, jotka eivät koe lapsia rasitteeksi!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon tosi hyvistä kommenteista! Itse ei aina tule ajatelleeksi ihan kaikkea.

Lisää otetaan vastaan...

=)

Vierailija
4/4 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisin kuvitella, että kriittisintä tuon yritysidean toimimisessa olisi myös sen muun asiakaskunnan houkutteleminen kahvilaan. Pelkkä vauvakansa tuskin pitää bisnestä pyörimässä. (tuotto/asiakas) Kuten edellisessä kommentissa mainittiin, että suuressa osassa kahviloita erikoisruokavaliot on otettu huonosti huomioon, kenties liikeidean laajentaminen, erikoisruokavalio -myönteiseksi, saattaisi auttaa houkuttelemaan lisää asiakkaita. Itse olen töissä kahvila/ravintolassa (nyt äitiyslomalla) ja erikoisruokavalion omaava asiakaskunta tuntuu olevan kasvussa.

Monessa kahvilassa tarjonta on vain aika tylsää. tuskin kukaan keliaakikko haluaa joka ikisessä helsingin kahvilassa mussuttaa pelkkää kookosrakettia! (tosin täytyy myöntää, tuo munaton-maidoton-gluteeniton on aika paha... tuskin on mitään ainakaan konditoriatuotetta, jossa ei olisi JOTAIN noista).

Meilläkin on -valitettavasti- otettu erikoisruokavaliot huonommin huomioon kuin voisi. esimerkiksi gluteenittomia sämpylöitä ja muffineja voisi aivan hyvin pitää pakkasessa ja sulattaa tarpeen mukaan. Mutta en ole pomo, joten minkäs teet. Viestin voi viedä perille, mutta on eri asia, tehdäänkö sille mitään (eli tarjoilijalle/kahvilatyöntekijälle on IHAN TURHA RÄHJÄTÄ, jos jotain tuotetta ei ole, se ei ole sen vika!)

Niin, eli muun asiakaskunnan houkutteleminen vauvakansan lisäksi... sillä se muu asiakaskunta ei välttämättä ole yhtä vauvamyönteinen kuin kahvila. Varmaan kannattaisi miettiä aukioloajat aika tarkkaan, vauvakansahan liikkuu useimmiten aamupäivästä -alkuiltapäivästä ennen ruuhka-aikaa. Eli pitääkö kahvilan auki vain esim. klo 15 asti vai myöhempään, ja jos pitää auki myöhempään, mikä saattaisi olla mahdollinen kohderyhmä iltapäivisin.

Joo, eli tässä hieman omia ajatuksia mahdollisen kannattavuuden suhteen. Tilojen suhteen sinulla oli mielestäni hyviä ideoita, erityisesti tuo imetysnurkka, se kun on tällä hetkellä lähellä sydäntä. Se saisi olla jotenkin suojassa ulkopuolisilta katseilta ja rauhaisa, itse en pidä siitä, että ulkopuoliset töllistelee. Vaikka tuskin ne sitä tahallaan, ymmärtäähän sen, että se mahtaa olla mielenkiintoista.

Tsemppiä hommaan! Itsekin olen joskus tuommoisen yrityksen perustamisen kurssin käynyt läpi, se on ihan hauskaa puuhaa, varsinkin jos on mukavat ryhmäkaverit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan