Vihaan kysymystä "mitä kuuluu"? Sanon aina, että "paskaa" ja perään samanlainen pokerinaama, kuin uutisten ankkureilla.
Maailman ärsyttävin keskustelunavaus, johon ei voi oikeasti vastata mitään järkevää.
Mieluummin vaikka sitten se "kaunis ilma tänään" Se ei sentään tunkeudu toisen reviirille.
Kommentit (62)
Ei siihen tarvitse vastata vain "hyvää" tai "paskaa", voi esimerkiksi kertoa mitä on puuhaillut viime aikoina. "Mitä kuuluu?" "No aloitin tossa just tanssitunnit pitkästä aikaa."
Nanao kirjoitti:
Mä vastaan aina ihan hyvää kiitos. Tyhmä vastaus. En osaa vastata luontevasti esim. työkaverille. Mitä mä kertoisin? Olin eilen lenkillä, söin aamulla vaihteeksi puuroa, tapasin ystävääni kaupungilla. Vastaan vain, että ihan hyvää. Mitä siihen edes voi sanoa? :D
Mä vastaan usein "eipä juuri mitään", jos en ole tehnyt mitään mainitsemisen arvoista. Jos on kyseessä tutumpi henkilö, siitä yleensä ruvetaan joka tapauksessa keskustelemaan enemmän ja voin kertoa kuinka tylsää elämäni on.
No onpa taas tosi edgyä olla suomalainen "kiroileva siili". Noloa ja herättää myötähäpeää. Mitä vastaat ulkolaiselle smalltalkiin tottuneelle kollegalle? Vai puhutko edes englantia?
Ei kai sitä tarvitse ottaa niin vakavasti, ei se mikään psykoanalyyttinen syvähaastattelu ole. "Kiitos hyvää" on aivan riittävä tiedon määrä puolituntemattomille, vaikka olisikin juuri kissa kuollut ja luottotiedot menneet.
Vierailija kirjoitti:
No onpa taas tosi edgyä olla suomalainen "kiroileva siili". Noloa ja herättää myötähäpeää. Mitä vastaat ulkolaiselle smalltalkiin tottuneelle kollegalle? Vai puhutko edes englantia?
Shit happens!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Haah mahtavaa, olet mun sielunkumppani, kiitos!
:)
Ap
Eipä ihmeitä, tms. neutraalia. Mitä helvettiä siihen muuta voi sanoa? En edes halua sanoa mitään, jos ei ole mitään asiaa.
Suomi on varmaan ainoa kieli missä toi on oikeasti kysymys. Muissa kielissä "mitä kuuluu" on sama kuin "moro".
Itse vastaan olevani edelleenkin työttömänä ja kerron vieneeni laskut sossuun. Valittelen köyhyyttä ja sitä, että toivoisin saavani rahaa hammasremonttiin. Yleensä kertomukseni jälkeen purskahdan itkuun. En voi sille mitään. Kyselijät lähtevät vähin äänin luikkimaan pois, jättäen minut yksin, ilman lohdutuksen sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Kollegoiden kanssa on yleensä jotain järkevää puhuttavaa, tyhjänpäiväisiä ei ole niidenkään kanssa tarvinnut löpistä.
Mulla kesti lapsena tosi pitkään ennen ku tajusin mitä "mitä kuuluu" tarkoittaa ja mitä siihen vastataan.
En kyllä edelleenkään osaa vastata siihen, kun oikeastaan ainoa vastaus siihen etenkin vähän tuntemattoman kanssa keskustellessa on "hyvää" eikä mulle masentuneelle ihmiselle koskaan kuulu hyvää. Enkä osaa valehdella.
Myös minä inhoan tuota kysymystä, miksi ihmeessä tuota käytetään? Useimmiten siihen vastataan tyyliin Mitäs tässä, jonka jälkeen tulee vaivaannuttava hiljaisuus, kunnes keskustelu pääsee kunnolla käyntiin.
Inhoan myös samaa sarjaa olevaa kysymystä Mitäs Tampereelle kuuluu? , mitä helsinkiläiset työkaverini käyttävät. Mitä tuohon vastaa? Kerronko kaupunginvaltuuston uusimmat päätökset vai missä ratikkatyömaa aiheuttaa tällä hetkellä pahimmat ruuhkat? Vai päivän sään?
"Miten menee?". Mitä tuohonkin pitää vastata? Täysin tyhjänpäiväinen kysymys, varsinkin jos kysyjä on joku täysin tuntematon. Baarissa turhan usein miehet tulee kyselemään, tulee vain ärsyyntynyt olo että vittuako tenttaat.
Ap, ei sitä kysymystä ole tarkoitus ottaa kirjaimellisesti. Mitä kuuluu on keskustelun aloittamiseen tarkoitettu fraasi, sama kuin tervehdys mutta antaa vastapuolelle halutessaan mahdollisuuden joko kertoa mitä on viime aikoina puuhaillut tai olla kertomatta ja vastata vaikka että " ihan hyvää, mitäs sinulle?"
Ei voi kyllä muuta sanoa kun että hävettää joidenkin ihmisten sosiaaliset taidot jos tuollaiseenkin keskustelunaloitukseen pitää vastata kettuilemalla. Varmaan neutraalein aloitus mitä löytyy ja siitäkin hirveä valitus että tunkeudutaan reviirille tmv :D
How are We today?