UImahallissa naisten suihkujen puolella n.8-9v poika
Minua itseäni, aikuista ihmistä ei tuollainen n.8-9v poika naisten puolella haittaa. Heräsi kuitenkin ajatus, että minkä ikäisen pojan voi tuoda vielä naisten suihkuun uimahalleissa, tai vastaavasti minkä ikäisen tytön voi vielä viedä miesten puolelle? Eikö sellaisille ~10v tytöille ala olemaan kiusallista jos saman ikäisiä poikia tulee samaan suihkuun? Vastaavasti myös toisin päin, jos tyttö viedään miesten puolelle.
Onko uimahalleissa muuten mitään sääntöä tähän, että minkä ikäinen saa mennä vielä "vastakkaiselle" puolelle? Ei taida olla.
Kommentit (183)
Mistäköhän ap tiesi pojan iän? Meidän lapsi on juuri täyttänyt 6 ja pituutta jo 132cm ja ärsyttää kun ihmiset luulee pari kolme vuotta vanhemmaksi ja tekee vastaavanlaisia oletuksia.
Suurimmassa osassa uimahalleja on sääntönä se, että kouluikäiset menevät oman sukupuolensa pukuhuoneisiin. Ihan ok tämä ja varsin kohtuullinen pyyntö mutta meiltä ainakin jää uinnit väliin joksikin aikaa. Olen totaaliyksinhuoltaja ja nyt eskarilainen poika täyttää vasta loppuvuodesta 6v. On kyllä todella pieni menemään vuoden päästä yksin vieraaseen pukuhuoneeseen. Luulisin, että miesten ja naisten puoli eivät ole identtisiä ja kun lapsi ei osaa lukea eikä myöskään isoja numeroita niin on kyllä todella haastava tehtävä löytää oikea pukukaappi, uima-altaalle tai vaikkapa vessaan. Tähän on kyllä varauduttu jo hyvissä ajoin ja panostin vuosi sitten uimiseen niin että lapsi osaa jo uida. Ei jää sitten uimisen oppiminen ainakaan siitä kiinni ettei ehkä vuoteen pääse lainkaan uimaan.
Meidän uimahallissa lukee säännöissä että 7v+ menee oman sukupuolensa mukaisiin puku- ja pesutiloihin. Oma esikoinen on nyt 6v ja tuntuu kyllä vielä aika taivaanrannanmaalarilta yksin selviytymään (siis unohtuu puoleksi tunniksi hiustenkuivaajan alle jos ei joku muistuta että voisi pukea) mutta ehkä tämä eskarivuosi kasvattaa :)
Just viimeksi kun oltiin uimahallissa niin joku äiti tajusi pukukopeilla että hänellä on poikansa kaapin avain, eikä hän sitä tietysti miesten puolelle voinut viedä vaan hiippaili pyyhe päällä allasosastolle ja pyysi jotain vierasta miestä viemään sen ja toivoi että avain päätyy perille.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on eskari-ikäinen poika, joka ei kyllä todellakaan pärjäisi miestenpuolella yksin. Ei ole vielä oma-aloitteinen. Hän arastelee uusia tilanteita, paikkoja ja ihmisiä. Jää ihmettelemään outoja asioita ja unohtuu jonnekin. Ei tietäisi minne mennä, että pääsee suihkuun, eikä osaisi käyttää itse suihkua. Ei uskaltaisi mennä saunaan, ei saisi saunan ovea auki. Saattaisi mennä jostain ihan kummasta paniikkiin, jne. Vaan eipä me uimalaan koskaan päästäkään, joten ei olla toisten kauhisteltavana naisten puolellakaan.
Eikä kannattaisi kotona harjoitella suihkun käyttöä ja pukemista kun jo eskarilainen on?
Missä ihmeen pumpulissa lastasi kasvatat?
Miesten pukuhuoneissa pyörii välillä pikkupoikien ahdistelijoita, siksi monet vanhemmat vie mieluummin naisten puolelle kuin lähettää yksin miesten puolelle. Mutta monella varmaan syynä tuo avuttomuuskin.
Meidän lapsi lähtee vasta vuoden päästä eskariin eli on 5v. On ikäistään isompi ja rotevampi. Monesti luullaan vanhemmaksi. Mistä tiedät lapsen iän?
Vierailija kirjoitti:
Meidän uimahallissa lukee säännöissä että 7v+ menee oman sukupuolensa mukaisiin puku- ja pesutiloihin. Oma esikoinen on nyt 6v ja tuntuu kyllä vielä aika taivaanrannanmaalarilta yksin selviytymään (siis unohtuu puoleksi tunniksi hiustenkuivaajan alle jos ei joku muistuta että voisi pukea) mutta ehkä tämä eskarivuosi kasvattaa :)
Just viimeksi kun oltiin uimahallissa niin joku äiti tajusi pukukopeilla että hänellä on poikansa kaapin avain, eikä hän sitä tietysti miesten puolelle voinut viedä vaan hiippaili pyyhe päällä allasosastolle ja pyysi jotain vierasta miestä viemään sen ja toivoi että avain päätyy perille.
Ne pojat kummasti kypsyy kun on pakko osata eikä äiti ole siinä vieressä sanomassa mitä pitää tehdä. Oli meilläkin pikkukömmähdyksiä. Unohtu avain pukuhuoneen puolelle tai uikkarit oli väärinpäin. Mutta muutaman kerran jälkeen poika oppi. Ja ihan itse halusi miesten puolelle ekaluokan syksystä alkaen. Suuri syy muksi ne pojat ei osaa on se ettei niiden anneta opetella. Äidit pitää poikia avuttomina ja ottavat sinne naisten puolelle. Kun ne on vielä niin pienia ja avuttomia, vielä 10v:kin.
Vierailija kirjoitti:
Mistäköhän ap tiesi pojan iän? Meidän lapsi on juuri täyttänyt 6 ja pituutta jo 132cm ja ärsyttää kun ihmiset luulee pari kolme vuotta vanhemmaksi ja tekee vastaavanlaisia oletuksia.
Pahoittelut tekemästäni oletuksesta. En tietenkään voi sanoa tietäväni pojan ikää. Pituuden, ruumiinrakenteen, käytöksen ja puheen perusteella arvioin pojan olevan n.8-9v. Oma poikani on juuri täyttänyt 8, ja on hieman pienempikokoinen kuin tuo uimahallissa näkemäni poika. Kuten sanoin, tämä kyseinen poika ei ollut mikään ongelma, tämä vain herätti minussa nämä ajatukset joista tein tämän aloituksen.
t.ap
Meidän lapsen uimakoulussa kaikkien on pakko mennä saunaan ja suihkuun naisten puolelle. Uimakoulussa on suurin osa eskarilaisia, mutta joukossa myös isompia koululaisia. Kyllä se on meidän tyttöä nolottanut, vaikka on vasta 6. Myös pojille varmasti noloja tilanteita ne, kun alasti saunassa tyttöjen ja naisten keskellä voi keho alkaa ns. elää omaa elämäänsä. Vähän vaivaannuttavaa se vähintään on kaikille. En oikein ymmärrä miksei uimakoulussa pojat voi mennä miesten puolelle ja sinne joku poika/miesohjaaja valvomaan heitä.
Eräässä turkulaisessa uimahallissa on mies, jonka ainut tehtävä on vahtia etteivät pojat käy saunassa uimahousut jalassa. Alalauteilla hän löhöilee ja komentaa poikia, nyt pojat pojat, housut pois ja nopeasti. Siinä hän katselee sitten...irstas hymy naamallaan. Moni on lopettanut vapaa-aikana uimassa käymisen. Koulun kanssa on pakko mennä. Opettaja ei koskaan ole uskonut vaikka asiasta on hänelle kerrottu. Tätä on jatkunut jo vuosikymmenen ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia tumpeloita nykykakarat oikein ovat, jos jo koulussa oleva ei osaa riisua ja pukea sekä käydä suihkussa ihan omatoimisesti.
Mä kyllä uskon, että ihan pedofiilien vuoksi monet ei halua sitä poikaansa laittaa yksin miesten puolelle, jos isä ei ole mukana.
Joissain uimahalleissa noita kyllä ihan kerääntyy kyttämään pikkulapsia.
T. Mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia tumpeloita nykykakarat oikein ovat, jos jo koulussa oleva ei osaa riisua ja pukea sekä käydä suihkussa ihan omatoimisesti.
Mä kyllä uskon, että ihan pedofiilien vuoksi monet ei halua sitä poikaansa laittaa yksin miesten puolelle, jos isä ei ole mukana.
Joissain uimahalleissa noita kyllä ihan kerääntyy kyttämään pikkulapsia.
T. Mies
Näistä tyypeistä pitää ilmoittaa henkilökunnalle! Silti ei voi 9-vuotias poika mennä naisten puolelle. Joillakin tytöillä murkkuikä alkaa alle 10-vuotiaana eikä silloin sovi olla samoissa suihkutiloissa samanaikaisten poikien kanssa.
T. Tyttöjen äiti
Vierailija kirjoitti:
Minua itseäni, aikuista ihmistä ei tuollainen n.8-9v poika naisten puolella haittaa. Heräsi kuitenkin ajatus, että minkä ikäisen pojan voi tuoda vielä naisten suihkuun uimahalleissa, tai vastaavasti minkä ikäisen tytön voi vielä viedä miesten puolelle? Eikö sellaisille ~10v tytöille ala olemaan kiusallista jos saman ikäisiä poikia tulee samaan suihkuun? Vastaavasti myös toisin päin, jos tyttö viedään miesten puolelle.
Onko uimahalleissa muuten mitään sääntöä tähän, että minkä ikäinen saa mennä vielä "vastakkaiselle" puolelle? Ei taida olla.
Muistelen, että silloin kun itse olin tuon ikäinen eli -80 luvun alussa, ei mitään ohjeita kyllä ollut siitä, minkä ikäinen menee vastakaisen sukupuolen mukana pukukoppiin ja minkä ikäinen menee oman sukupuolen mukaan yksin pukukoppiin. Itse kävin kerran mutsin kanssa kahdestaan uimassa ja tämä tapahtui alle kouluikäisenä. Silloin menin hänen kanssaan naisten pukukoppiin/suihkuun, eikä mulle siitä mitään traumoja jäänyt tai pippeli tippunut pois... Ei kyllä ollut vielä 2011 ainakaan niissä uimahalleissa, joissa mä meidän tytön kanssa kävin. Jos mutsinsa ei ollut matkassa mukana, oli itsestään selvää, että 6-vuotias tulee mun kanssa miesten pukukoppiin, suihkuun ja saunaan. Sitten kouluun mennessä alkoi mennä yksin naisten pukukoppiin ja suihkuun. Vähän sen jälkeen täällä ainakin tuli ohjeet uimahallien kassoille, että vain alle kouluikäiset saavat mennä vastakkaisen sukupuolen pukeutumis- ja peseytymistiloihin.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, ja joku tuolla kirjoitti, ettei hänen eskarilaisensa "saisi edes saunan ovea auki" :0
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, ja joku tuolla kirjoitti, ettei hänen eskarilaisensa "saisi edes saunan ovea auki" :0
Siis mitä? :D Ei saa ovea auki...?
Eihän se nyt ole nykyaikaa, että erotellaan pesutilat sukupuolen mukaan.
Meillä sääntö on kouluikä. Silloin pitää mennä omalle puolelle tai sitten käyttää uimahallia, jossa on perhehuoneita. En itsekkään lähettäisi ekaluokkalaistani yksin uimahalliin, joten ei sitten käynyt isänsä kanssa uimassa. Esikoisen ollessa ekalla en voinut raskauden ja synnytyksen takia käydä uimassa muutamaan kuukauteen, joten lapsi pääsi koulun kanssa ja kerran vei mummo. Nyt lapsi on 10-v ja on pärjännyt jo pari vuotta itsekseen pukkarissa ja vuoden on käynyt jo kokonaan ilman vanhempia. Aika lyhyt se aika on lopulta jolloin pukkarissa toimiminen on hakusessa, nopeasti lapset oppivat.
Viimevuosina mm. Saksassa ja Espanjassa kylpylöissä sekä uimahalleissa käyneenä voin vain todeta, että siellä on järjestään ollut unisex-pukukoppitilat. Itse riisuutuminen tapahtuu pienehkössä kopperossa katseilta suojassa, mutta muutoin kaikki pukukopit ovat samassa tilassa. Onhan näitä jo sentäs Suomessakin, esim Vantaan Flamingossa ainakin, että varmaan tulee yleistymään uimahallien saneerausten yhteydessä muuallakin Suomessa. Ulkomailla myös suihku- ja saunatilat olivat unisex, mutta siellä ollaankin kokoajan uimapuku päällä. Onko se sitten hygieenistä vai ei, mutta itsestä peseytyminen uikkarit jalassa tuntui jokseenkin oudolta, mutta minkäs teit.
M45
Minusta siellä saisi olla 18 - 19 v ikäisiä poikia. :) :)