Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä käytätte roskapusseina, jos ette ota kaupasta muovikassia?

Vierailija
13.09.2017 |

Käyn kaupassa 2-3 kertaa viikossa ja otan muovipussin, koska käytän se roskapussina.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessapaperin käärepusseja ynnä sellaista. Melkein kaiken saa väännettyä roskapussiksi, jos se on pussin muotoinen. Sipsipussit, tortillapakkaus, hedelmäpussit, karkkipussit...

Ostan kaupasta sellaisia ruokia, mistä ei tule paljoa muoviroskaa (ainakaan sellaista mitä ei voisi hyödyntää roskapussina) joten roskaa ei tule edes paljoa.

Vierailija
22/28 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni lähti just kauppaan ja valitsi minkä kuosisen kestokassin ottaisi mukaan. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

poltetaan suurin osa jätteistä.

Suosittelen tätä etenkin kerrostaloasunnoissa syksyisin, jos taloyhtiö ei ole vielä laittanut lämpöjä päälle. Nuotio olkkarissa on kiva lisä perjantai-iltoihin.

Vierailija
24/28 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ostetaan muovikasseja kaupasta ihan satunnaisesti. Roskapusseina ne sitten käytetään, normaalisti meillä ostetaan roskia varten rulla roskapusseja. Isompia keittiöön ja pienempiä WC:n roskikseen. Ollaan laiskoja lajittelijoita, ennen keräyspiste oli ihan kaupan vieressä ja metallit jne. oli helppoa viedä sinne, nyt pitäisi ajaa parin kilometrin päähän kaupasta. Ei kiitos.

Vierailija
25/28 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa mulle miksi olisi parempi käyttää biohajoavia roskapusseja kuin niitä tavallisia rullassa myytäviä muovisia roskapusseja? Sekajätteeni menevät jätteenpolttolaitokseen, eivätkä minnekään luontoon maatumaan. Hyvin vähän meillä sekajätettä yleensä edes tulee, koska lajitellaan muovit, paperit, pahvit, biojäte ja tietysti lasit ja metallit. Olen ajatellut, että siellä se poltossa palaa se rullamuovi siinä kuin biohajoavakin - enkä tiedä itse asiassa, kumman pussin valmistusprosessi sitten lienee saastuttavampi. Jos joku tietää, voisi vastata.

Hmm, ehkä siksi että muovi tehdään öljystä, joka ei ole uusiutuvaa. Eli se tulee loppumaan jonain päivänä ja haluavat jo nyt vaihtaa ja edistää muiden materiaalien teollisuutta. Kierrätysmuovi lienee ok. Muovia ei voi ikuisesti kierrättää kuin teoriassa.

Kaikki muovi ei päädy käsittelylaitoksiin, vaikka sinä saatkin sen kaiken sinne. Mitä vähemmän muovipusseja käytetään, sitä vähemmän niitä tehdään ja sitä vähemmän niitä päätyy ihmisten huolimattomuuden takia luontoon.

Vierailija
26/28 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa mulle miksi olisi parempi käyttää biohajoavia roskapusseja kuin niitä tavallisia rullassa myytäviä muovisia roskapusseja? Sekajätteeni menevät jätteenpolttolaitokseen, eivätkä minnekään luontoon maatumaan. Hyvin vähän meillä sekajätettä yleensä edes tulee, koska lajitellaan muovit, paperit, pahvit, biojäte ja tietysti lasit ja metallit. Olen ajatellut, että siellä se poltossa palaa se rullamuovi siinä kuin biohajoavakin - enkä tiedä itse asiassa, kumman pussin valmistusprosessi sitten lienee saastuttavampi. Jos joku tietää, voisi vastata.

Biohajoava pussi on itse asiassa haitallisempi luonnolle mikromuovin takia.

Vierailija
27/28 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppias saa niistä paremman katteen. Kuin myös koirankakkapusseista. Eivät maadu sen kummemmin kuin tavalliset muovipussitkaan. Olet ihan oikeassa.

Vierailija
28/28 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biohajoava pussi on biojätteelle. Polttolaitoksessa roskapussin muovin laadulla ei ole merkitystä, ennemmin kannattaa miettiä määrän vähentämistä eli käyttää mahdollisimman ohuita ja sopivan kokoisia pusseja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi