Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Mikä on elämänkatsomuksesi / uskontosi?

Vierailija
05.04.2006 |

Omani on ateismi.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta esim. lapsemme kohdalla pidämme tärkeänä uskontokasvatusta joka lähtee (kuten kulttuurimmekin) kristilliseltä pohjalta ja tiedonhankkimista myös muista uskonnoista ja elämänkatsomuksista.

Vierailija
2/18 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oikein pysty uskomaan mihinkään jumalaan, mutta kuulun kirkkoon ja lapseni käyvät seurakunnan kerhossa jne. Sujuvasti menee isämeidän-rukoukset, mutta en koe niitä kuitenkaan omakseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahaan, ahneuteen ja moraalittomuuteen

Vierailija
4/18 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiitos, älkäkää taas alkako jauhamaan siitä että ateismi on uskoa myös, uskoa ettei ole mitään korkeampaa, jumalaista tms. olentoa jne.

Vierailija
5/18 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ns. tapakristitty. Uskon omaan itseeni ja siihen että itse vaikutan elämääni, eikä mikään henkiolento.

Vierailija
6/18 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vastikään alkanut uskoa Jumalaan, hyvään sellaiseen, en välttämättä kristinuskon opettamaan Jumalaan. Uskon, että Jumala on hyvä ja rankaisevat puolet ovat kirkkoinstituution keksintöä, millä on tarkoitus hallita kansaa kuten useilla poliittisilla tai moraalisilla järjestöillä/yhteisöillä on tarkotuksena.

Ennen lapsen syntymää olen pitkään ollut ateisti mutten mitenkään vakaumuksellinen, vaan paremman puutteessa. Nyt olen " nähnyt valon" ... :D Eikun oikeasti en todella ole mikään hihhuli, tää asia on mulle hyvin yksityinen enkä ole puhunut siitä kuin mieheni ja parhaan ystäväni kanssa.

Joten jännä vastata että jonkinasteinen eklektinen kristinusko, ts. parhaat palat poimittu!

Vierailija
7/18 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mihinkään muuhun, Jeesukseen ja raamattuun en usko. Onkohan minua kuvaavaa sanaa olemassa?

Vierailija
8/18 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kovin humaani ja liberaali sellainen, mutta tässä on ihan viime vuoden aikana alkanut kyllä tapahtua jotakin muutosta, johon en vielä osaa itsekään oikein suhtautua. Tuntuu, että olen ollut kovin naiivi uskossani ihmisiin. Usko Jumalaan ei ole liiemmin horjunut. Olen entinen ateisti ja sain uskon n. 10 vuotta sitten. Kuulun itse ev. lut. kirkkoon, mutta mieheni on katolilainen, ja harjoitamme kristinuskoa enemmän sen mukaan, luulisin.

Vierailija
9/18 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipedia löysi sanalle " teismi" näin:

Teismi (kreik. theos, jumala) on käsitys, jonka mukaan Jumala on persoonallinen ja transsendenttinen, luonut kaikkeuden ja ylläpitää sitä tai vaikuttaa siinä yhä. Englannin kieleen käsitteen teismi otti käyttöön Ralph Cudworth vuonna 1678. Sanaa teismi käytetään myös ateisti-sanan vastakohdaksi määriteltynä, tarkoittamassa uskoa jonkinlaisen jumaluuden olemassaoloon.

Vierailija
10/18 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kääntynyt aikuisena vai ollut lapsesta asti? Onko miehesikin?

Vierailija
11/18 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen luonnonuskova... toisin sanoen eklektinen noita.

ongelma lähinnä siinä että sanalla noita saa useimpien kulmat kohoamaan ei niin positiivisessa mielessä.. siksi käytän termiä luonnonuskova.

Vierailija
12/18 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännyin aikuisena, mieheni ei ole mormoni

Vierailija
13/18 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän paljon on oman kuuloista satanismissa, mutten niin perillä ole aiheesta, että alkaisin itseäni satanistiksi tituleeraamaan.

Vierailija
14/18 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä, että kaikki uskonnot ovat loppujen lopuksi tätä samaa, yhtä uskontoa ja se valkenee kaikille kristityille, muslimeille, jehoville, luonnonuskoville, buddhalaisille, hinduille ym. sitten, kun he kuolevat.

Ja ns. karman laki toteutuu: eli jos kohtelet muita huonosti, saat itse kokea samaa ennemmin tai myöhemmin, tässä tai seuraavassa elämässäsi. (" Tee muille, kuten itsellesikin haluaisit tehtävän" jne.)

Vierailija
15/18 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että kaikkien maailman uskontojen takana on yksi ja sama jumalolento ts. henki, energia, joka on hyvää (rakkautta). Tätä henkeä on vähän meissä jokaisessa (" sielu" ) ja se elää ikuisesti.

Kun me kuolemme tietyn ajan kuluttua, siirtyy sielu " tuonpuoleiseen" joka on aina läsnä tämänpuoleisessakin, mutta emme pysty aistimaan sitä täällä. Yhteyttä voi tosin pitää unien ym. välityksellä. Siksi esim. tuttumme ovat edelleen kuoltuaan " hengessä mukana" täällä kanssamme. Ja ovat vastassa, kun sielumme siirtyy takaisin tuonpuoleiseen.

Tuonpuoleisessa elämä jatkuu kuten täälläkin. Siellä saa valita, koska syntyy tänne uudestaan ja minkätyyppistä " elämänkoulutusta" tarvitsee tullakseen epäitsekkääksi ja rakastavaksi, suureksi sieluksi. Elämä valitaan, vanhemmat valitaan ja kuolintapa valitaan. Tämä unohdetaan kuitenkin synnyttäessä tänne. Meillä jokaisella on henkiopas, " enkeli" , joka varjelee ja ohjaa valintojamme täällä siten, että elämänkoulutuksemme on sellaista millaista sen valittiin olevan ennen tännesyntymää.

Tämä jatkuu, kunnes on tarpeeksi suuri sielu, eikä enää tarvitse syntyä tänne, vaan saa liittyä suureen rakkauteen, jumalaan ja jatkaa ikuista elämää energiana.

Heh, kuulostaa ehkä jonkun mielestä hassulta...

Vierailija
16/18 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristitty ja uskis.

Luterilaiseen kirkkoon kuulun. Luterilaisessa kirkossa en tosin kay. Boooriiing...

Vierailija
17/18 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon siis Jumalaan ja Jeesukseen

Vierailija
18/18 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samansuuntaisesti ajattelen kuin joku tuossa edellä, että elämä on ikuista, on yksi jumaluus, joka on kaikessa ja kaikissa jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi