Miehen lomamatka ja vauva, antaisitko mennä?
Meillä on siis kohta 4 kk vauva. Mies suunnittelee lähtevänsä muutaman viikon päästä 3 päivän matkalla Sveitsiin ystävänsä kanssa. Ollaan molemmat tosi väsyneitä joten tuntuu aika epäreilulta, että mies voi noin vaan lähteä. Tietty matka ei olisi pitkä mutta tuntuu silti pahalta :( mitä mieltä olette, antasitteko miehen lähteä?
Kommentit (54)
En imetä. Mut en nyt kuitenkaan voi lähteä mihinkään yksin pitkään aikaan, koska en raski olla vauvasta erossa. Ja eipä tuo mies pahemmin kysele menoistaan, lähinnä vaan ilmoittaa... :/ ap.
Vierailija kirjoitti:
En imetä. Mut en mä tässä vaiheessa ees voi miettiä mitään omaa lomaa, koska en varmasti vielä pitkään aikaan raski olla vauvasta erossa :( Sepä just ärsyttää kun mies ei muutenkaan hirveästi kysele omista menoistaan, ennemminkin vaan "ilmoittaa" olevansa lähdössä... ap.
Ota nyt edes yhden yön hotelliloma, että saat nukkua kerrankin rauhassa riittävät unet ja mies saa välillä olla täysillä vastuussa lapsestaan ja kasvaa isyyteen. Muuten jatkossakin mies vaan aina menee, kun on tottunut, että sinä olet aina kotona kuitenkin. Ennen pitkää sinulle tulee aivan varmasti tarve omaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä toinen voi matkustaa yksin. Voithan sinä mennä puolestasi kun imetys on ohi.
Miksi pitäisi odottaa että mahdollinen imetysaika on ohi? Maitoa voi pumpata etukäteen ja lomalla tarvittaessa vaikka sitten viemäriin.
Olisikohan se vauvan etu?! -Ohis
Ei se vauva rikki mene, jos saa maitonsa joskus tuttipullosta tai hörppyyttämällä. Itse olen joutunut olemaan vauvasta erossa sairaalassa maatessani ja pumppaamaan maidot pois. Ihan täyspäinen teini tuo vauva tänä päivänä on. Mutta toki se imetyksen aikainen läheisyys on myös tärkeä asia. En halua tuota seikkaa väheksyä.
Meillä ei menisi. Yhdessä on vauva tehty niin yhdessä se myös hoidetaan. Sitten kun on isompi voi mennä molemmat miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
En imetä. Mut en nyt kuitenkaan voi lähteä mihinkään yksin pitkään aikaan, koska en raski olla vauvasta erossa. Ja eipä tuo mies pahemmin kysele menoistaan, lähinnä vaan ilmoittaa... :/ ap.
Jospa keksisitte sitten yhdessä perheenä jotain irtiottoa. Jotain sellaista, mikä teidän elämäntilanteeseen sopii. Vuokratkaa mökki porealtaineen ja saunoineen tmv.
Toisekseen mulla ei ole varaa mihinkään omiin matkoihin nyt, ellei mies maksaisi. Meillä on muutenkin ollut aika tiukkaa rahasta niin senkin puolesta ärsyttää. Jos tällaisessa tilanteessa lähdetään niin eikö pitäis lähteä yhdessä eikä jättää vaan toista yksin? Vauva ei ole muutenkaan ihan mikään helppo tapaus niin on vienyt voimia... ap.
Mun mies oli vastaavalla matkalla vauvan ollessa 4kk. Vauva oli tosi ikuinen, nukkui yöt tunnin pätkissä ja päivällä parit lyhyet torkut (10-30min). Oltiin molemmat väsyneitä, mutta minä varsinkin kun hoidin yksin yöhulinat.
Ne oli ihan kamalat 4 päivää, ihan kamalat.
Mutta eihän sitä toista voi kieltääkään.
En todellakaan käsitä miestä jonka pitää päästä pois 4kk vauvan luota!
Enkä sellaista äitiäkään.
En hyväksyisi miehen lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei menisi. Yhdessä on vauva tehty niin yhdessä se myös hoidetaan. Sitten kun on isompi voi mennä molemmat miten haluaa.
Meillä nimenomaan mies halusi sitä lasta, ja tehtiin sillä sopimuksella että hän ottaa päävastuun sen hoidosta. Eli hän ei menisi mutta itse lähtisin kyllä.
Päästä vaan, helpompi kun sun tarvii tuon ajan huolehtia vain itsestäs ja vauvasta.
Sitten kun lopetat imetyksen, lähdet itse ainakin kolmen päivän matkalle.
Minä ehdotin miehelle kesälomamatkaa kaverin kanssa. Itsellä ei rahatilanne anna periksi matkustamiseen, mutta ajattelin että miehelle kesälomalla pieni irtiotto arjesta ja rentoutuminen voisi olla jaksamiselle hyvä juttu. Nyt kun lomatkaan eivät ole enää lomia samassa mielessä kuin lapsettomana. Arki pyörii ja töiden loma-ajan mies on täysillä mukana lapsiperhearjessa herätyksineen kaikkineen. Lomareissu olikin hyvä idea.
Sopikaa yhdessä asioista etukäteen niin ei tule ongelmia. Suurimmalla osalla miehistä on tapana ottaa sitä vapaata itsekkäästi toiselta kysymättä ja oletetaan että vaimoke hoitaa vauvan, kodin ym. Ja täällä palstalla sitten puolet naisista valittaa miehen käytöstä ja toinen puoli marttyyrimaisesti kärsii ja nielee kaiken, tekee työt, kestää, valvoo, puunaa, hoitaa, jaksaa ja jaksaa...jutelkaa siis etukäteen niin säästyy monelta murheelta ja ehkä itsekin pääsee elämässä sitten helpommalla.
Anna mennä, jos tosissaan haluaa mennä ja on loman tarpeessa? Saisitko silloin kotiin vaikka jonkun avuksi ja seuraksi (siskon, ystävän, äitisi, anopin?), jos olet ihan poikki? Menkää yhdessä miehen ja vauvan kanssa joku toinen kerta? Jos imetys sujuu, ei syö vielä kiinteitä ja on lunki tapaus, joka viihtyy vaunuissa tai kantoliinassa, on tuon ikäisen kanssa reissaaminen just kivaa. Itse otat nyt arjessa pieniä hetkiä itsellesi tarpeeksi omaa aikaa, tunti-muutama tunti ja mies hoitaa vauvaa.
Itse ehdottomasti päästäisin, tuntuisi absurdilta alkaa jostain 3 päivän matkasta ruikuttamaan ja tasapuolisuuksia laskemaan. Jos tuo vapaiden jakaminen kovasti vaivaa, niin voittehan sopia että mies menee nyt ja sä teet jonkin reissun ensi vuonna (ja sitten myös varaat ja teet etkä jää odottamaan antaako mies lupaa). Meillä on 1 kk kaksoset ja oon luvannut miehelle vielä tänä syksynä mökkiviikonlopun, miksi ihmeessä ei? Tietysti jos oot todella poikki/masentunut tmv niin asia on eri.
Teillä on siis 2 eri tuloluokkaa ja 2 erilaista elintasoa samassa perheessä.
Miehellä on varaa matkustella, vaimo on enempi sellainen lapsenpiika, kotona"viihtyvä" ja aina rahaton.
Siis miehellä on varaa matkustaa, sinulla ei, sanoit tuolla aiemmin kommentissasi?
Miten oikein jaksat?
Putoaako myös lapsi tähän alempaan tuloluokkaan sinun kanssasi, kun kuningas matkustelee ja tapaa hoviaan?
Tulevaisuutenne kuulostaa ankealta. Ota ero ja hanki mies, joka pitää sinusta ja vauvasta,
ja on kiinnostunut sinun hyvinvoinnistasi ja jaksamisestasi.
Vierailija kirjoitti:
Minä ehdotin miehelle kesälomamatkaa kaverin kanssa. Itsellä ei rahatilanne anna periksi matkustamiseen, mutta ajattelin että miehelle kesälomalla pieni irtiotto arjesta ja rentoutuminen voisi olla jaksamiselle hyvä juttu. Nyt kun lomatkaan eivät ole enää lomia samassa mielessä kuin lapsettomana. Arki pyörii ja töiden loma-ajan mies on täysillä mukana lapsiperhearjessa herätyksineen kaikkineen. Lomareissu olikin hyvä idea.
Eikö rentoutuminen ja lomareissu olisi sinullekin hyvä idea?
Miyen on mahdollista, että lapsiperheen isällä on varaa matkustella, äidillä ei, koska hän on köyhempi kuin isä.
Onko tällainen perheensisäinen naisköyhyys yleistäkin Suomessa?
Tylyltä kuulostaa naisia kohtaan.
Feminismi on lapsenkengissään Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Onko miehesi joku pikkulapsi joka tarvitsee luvan sinulta?
Perheessä ei tehdä asioita koska vain minä haluan. Myös puoliso on otettava huomioon. Jos ei ole lapsia on ihan eri asia lähteä kaverin kanssa reissuun, silloin riittää ilmoitus puolisolle. Mutta jos on lapsia niin asiasta on neuvoteltava yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kyllä aikuiset yleensä lupia kysele. Toki olisi suotavaa kysyä puolison mielipidettä ennen matkan varaamista.
Eli perheenisä voi tuosta vain lähteä reissuun kun haluaa? Minusta on todella outoa tuollainen, ettei muka puolisolta tarvi kysyä. Siis jos perheessä on lapsia.
Mielestäni, jos meistä olisi kysymys, mies saisi lähteä. Tekisi varmasti hyvää avioliitolle sekä miehelle sekä isänä että aviomiehenä saada hengähdystauko pikkuvauva-ajasta. Molemmat väsyneitä, pidetään pieni tauko molemmat vuorollaan.
Äiti on tietysti kovasti kiinni vauvassa ensimmäiset kuukaudet, ja se on tärkeää! Vauva on täysin avuton ja riippuvainen ja ensimmäiset kuukaudet ovat korvaamattomia äiti-lapsi-siteen luomisessa ja vahvistamisessa. Isän suhde lapseen on erilainen, siitä ei päästä mihinkään.
Totta kai on tärkeää että myös äiti saa levätä tarpeeksi ja olla muutakin kuin ruokinta- vaipanvaihto automaatti vuorokaudet ympäri. Vastuullinen isä ottaa sen huomioon.
En tietenkään. Tuollainen aiheuttaisi vaan katkeruutta, jos jäisin yksin väsyneenä kotiin.