Miehen lomamatka ja vauva, antaisitko mennä?
Meillä on siis kohta 4 kk vauva. Mies suunnittelee lähtevänsä muutaman viikon päästä 3 päivän matkalla Sveitsiin ystävänsä kanssa. Ollaan molemmat tosi väsyneitä joten tuntuu aika epäreilulta, että mies voi noin vaan lähteä. Tietty matka ei olisi pitkä mutta tuntuu silti pahalta :( mitä mieltä olette, antasitteko miehen lähteä?
Kommentit (54)
Voisi tehdä hyvää teille molemmille tuollainen irtiotto arjesta. Anna miehen mennä, mutta pidä huoli että pääset itsekin omalle lomalle.
Onko miehesi joku pikkulapsi joka tarvitsee luvan sinulta?
Millainen sopimus teillä on ollut alunperin lapsen hoidosta? Oliko tarkoitus että yhdessä hoidetaan koko ajan, vuorotellaan, toinen ottaa enemmän vastuuta kuin toinen?
Kyllä mun mielestä toinen voi matkustaa yksin. Voithan sinä mennä puolestasi kun imetys on ohi.
Meille on syntymässä vauva marraskuun puoli välissä (ennestään yks 3v). Miehelleni tarjoutui tilaisuus lähteä Norjaan 4 päiväksi tammikuun alussa. Mieheni ei edes kysynyt voiko hän lähteä, mutta itse sanoin hänelle, että saa varmasti lähteä.
Meillä ei kyllä aikuiset yleensä lupia kysele. Toki olisi suotavaa kysyä puolison mielipidettä ennen matkan varaamista.
Mutka kirjoitti:
En. Matkalle kyllä kerkiää myöhemminki ku lapsi on sen verran kasvanu että voi laittaa vaikka hoitoon.
Eihän se ole sama matka jos sinne myöhemmin lähtee, ja sillä menetetyllä ajalla on aina vaihtoehtoiskustannus. Yhtä hyvin voi lähteä matkalle nyt JA sitten uudestaan myöhemmin, jolloin saa kaksi matkaa saman aikamäärän sisällä.
Totta kai mies voi lähteä, kunhan pidät huolen, että sinäkin vuorostasi voit. Ei kai vauva mikään vankila ole.
Sun täytyy myös päästä omalle reissulle. Älä anna miehesi luistaa tästä.
meillä tulossa just sama tilanne vaikkakin ens vuoden alussa vasta eikä vauvakaan ole vielä syntynyt :) mies kysynyt "lupaa" siis etukäteen. Mä olen sanonut että mene vaan, vaikka ei olee ses mitään hajua miten esikoisen hoito menee ja miten väsynyt tms.ihse on. Luotan siihen että pärjään hyvin sen parisen päivää vauvan kanssa ja koska on paljon läheisiäkin ketkä tarvittaessa auttaa nii eiköhän se mene hyvin. Mies on lähdössä ihan samalla suunnallakin ku sun, hyvä sattuma :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä toinen voi matkustaa yksin. Voithan sinä mennä puolestasi kun imetys on ohi.
Miksi pitäisi odottaa että mahdollinen imetysaika on ohi? Maitoa voi pumpata etukäteen ja lomalla tarvittaessa vaikka sitten viemäriin.
Mies käy nyt matkalla ja sinä parin viikon päästä lähdet sitten omalle viikonloppulomalle, niin saat sinäkin levätä. Sovitte sinun matkastasi nyt, niin miehenkään irtiotto ei enää ahdista.
Vierailija kirjoitti:
Meille on syntymässä vauva marraskuun puoli välissä (ennestään yks 3v). Miehelleni tarjoutui tilaisuus lähteä Norjaan 4 päiväksi tammikuun alussa. Mieheni ei edes kysynyt voiko hän lähteä, mutta itse sanoin hänelle, että saa varmasti lähteä.
Niin ja meinasin siis sitä, että mieheni ei kysynyt, koska ajatteli ettei se olisi reilua minua kohtaan. Itse ajattelen, että kun toivottavasti imetän vauvaa, niin minö häntä pääosin hoidan, että mies voi hyvin mennä. Mun vuoro sit toisella kertaa :)
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi odottaa että mahdollinen imetysaika on ohi? Maitoa voi pumpata etukäteen ja lomalla tarvittaessa vaikka sitten viemäriin.
Olisikohan se vauvan etu?! -Ohis
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomalla siukan haittaa kun tissit vuotaa ja pitäsi päästä pumppaamaan. Mielummin myöhemmin, kokemusta on.
En imetä. Mut en mä tässä vaiheessa ees voi miettiä mitään omaa lomaa, koska en varmasti vielä pitkään aikaan raski olla vauvasta erossa :( Sepä just ärsyttää kun mies ei muutenkaan hirveästi kysele omista menoistaan, ennemminkin vaan "ilmoittaa" olevansa lähdössä... ap.
Onko loma-anomuksessa pätevät perustelut?
Anna mennä. Itse olen ollut samanlaisessa tilanteessa, vauva oli hieman nuorempi kuin omasi. Mutta vaativa kuin mikä. Yllätyin positiivisesti miten hyvin meillä meni vauvan kanssa. Ja samalla sain itse lisää voimia ja henkisestä kasvua siinä että kyllä sitä pärjää muutaman päivän kahdenkin.
Pyydä ystäviä kylään tai käykää mummolassa tai mummo kylään. Ei käy aika pitkäksi, tai eihän se muutenkaan käy :D mutta olisi vähän muutakin teille molemmille.
Tehkää vauvan kanssa jotain kivaa, ihan vaan vaikka päiväunet lattialla viltin päällä. Tilaa itsellesi nouto ruokaa.
Sovi miehesi kanssa että myös sinä saat irti oton arjesta kun haluat ja se on mahdollista, esim imetyksen puolesta.
Eikä tuollaiset reissut toivottavasti ole joka kuukausi.
En. Matkalle kyllä kerkiää myöhemminki ku lapsi on sen verran kasvanu että voi laittaa vaikka hoitoon.