Sosionomi AMK opinnot, mitä mieltä?
Tuntuuko kenestäkään muusta tämän alan opiskelijoista, tai jo valmistuneista, että meidän koulutus on 80% täyttä paskaa. Moni meijän luokalla puhunut siitä, että olisi kiva oppia jotain käytännön asioita, kuten palveluohjaukseen tai Kelan ja työkkärin myöntämiin tukiin liittyviä OIKEASTI käytännön asioita. Meille opetetaan paljon sellasta, millä kukaan ei tuu ikinä työssään tekemään yhtään mitään. Lisänä vielä se, että lähiopetustunteja on karsittu niin paljon, että olis voinu yhtä hyvin melkeinpä hakea monimuoto-opiskeluun. Nyt mielipiteitä kehiin. Tarviin vetaistukea :D
Kommentit (61)
Missä oppilaitoksessa opiskelet? Mun mielestä paras opetus tulee työharjotteluiden ja projektien kautta, ei perse homeessa teoriatunneilla istumisesta. Ihan oma aktiivisuus kannattaa tässäkin, jos haluat oppia käytännön asioita, niin sitten koitat saada siihen suuntaan projektia tai harkkapaikkaa.
Samalta tuntuu täälläkin. Metropoliassa opiskelen. Opinnoissa on ihan hirveästi sellaista tieteellistä yliopistotasoista juttua, jolla ei sosionomina työelämässä tee paljon mitään, kun työ on kuitenkin niin käytännönläheistä. Turhauttaa lukea 400-sivuisia tenttikirjoja aiheista, jotka ei työelämässä tule olemaan kovinkaan lähellä. Eriasia tietysti jos aikoo esim. myöhemmin jatkaa opintojaan sosiaalityöntekijäksi, silloin tästä varmasti hyötyy jonkun verran.
Vierailija kirjoitti:
Samalta tuntuu täälläkin. Metropoliassa opiskelen. Opinnoissa on ihan hirveästi sellaista tieteellistä yliopistotasoista juttua, jolla ei sosionomina työelämässä tee paljon mitään, kun työ on kuitenkin niin käytännönläheistä. Turhauttaa lukea 400-sivuisia tenttikirjoja aiheista, jotka ei työelämässä tule olemaan kovinkaan lähellä. Eriasia tietysti jos aikoo esim. myöhemmin jatkaa opintojaan sosiaalityöntekijäksi, silloin tästä varmasti hyötyy jonkun verran.
Pakko kysyä, että mitä niissä tenttikirjoissa sitten on ollut aiheena, jos et tule näitä työelämässä juuri tarvitsemaan?
Käykää sosionomit ja opiskelijat allekirjoittamassa se adressi "sosionomin oikeus lto-kelpoisuuteen säilytettävä". Adressi sulkeutuu piakkoin, sitten voi olla myöhäistä vaikuttaa...
Mikä ihme tämä sosionomi edes on? Sossu? Joku kelan täti? Iltapäiväkerhon ohjaaja?
Ohhoh. Vai että turhaa opetusta? Miten ihmeessä olet päässyt alalle jos et ymmärrä mitä ammattietiikkaa ja syvällistä ihmisen ymmärtämistä ja oikeaa ihmistäkunnioittavaa asennetta se vaatii? Ihmettelen. Ja paljon.
Elkääs murmuttako. Turhauttavaa ja toisinaan turhaa pänttäämistä on joka alalla.
Minä tulen olemaan super onnellinen vain päästessäni sisään sosionomiksi opiskelemaan. :D Pitäkää peukkuja! Unelma odottaa.
T. kaupan alan ihminen
Vierailija kirjoitti:
Eli alan ulkopuolisille vertauksena: moni näkee kadulla kävelevän rapaspurgun ja miettii, että hyi hitto mikä pas kahousu.
Alan ihmisen eka ajatus lienee jotkuinkin, että mitähän tuon ihmisen elämässä on tapahtunut, että asiat ovat nyt noin heikossa jamassa?
Eikö tuo kuulu ihan tavalliseen yleissivistykseen, että osaa nähdä ihmisten ongelmat lähinnä erilaisten normaalia elämänhallintaa heikentävien tekijöiden summana?
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh. Vai että turhaa opetusta? Miten ihmeessä olet päässyt alalle jos et ymmärrä mitä ammattietiikkaa ja syvällistä ihmisen ymmärtämistä ja oikeaa ihmistäkunnioittavaa asennetta se vaatii? Ihmettelen. Ja paljon.
Samaa pohdin. En nimittäin äkkiseltään itse keksi yhtäkään ainetta, joka olisi ollut "täysin turha".
Vierailija kirjoitti:
Käykää sosionomit ja opiskelijat allekirjoittamassa se adressi "sosionomin oikeus lto-kelpoisuuteen säilytettävä". Adressi sulkeutuu piakkoin, sitten voi olla myöhäistä vaikuttaa...
Miksi ihmeessä? Sosionomi on pätevä lastentarhanopettaja.
Mielestäni koulutus antoi hyvät valmiudet ja pohjan työhöni.
Tuollaistahan se AMK:n meno tahtoo olla vähän alasta riippumatta. Eikä kehumista ole opiskelijoissakaan sen puoleen, kaikenlaista tarpeetonta draamaa saadaan aikaiseksi kun edes perusasiat ei ole hallussa edes kolmannen tai neljännen vuoden opiskelijoilla.
Kuten että esim. läsnäolijaksi tai kursseille pitäisi ilmoittautua! Katsotaan vaan ryhmän lukujärjestystä kuin lampaat ja sen perässä mennään ja sitten ihmetellään kun jossain luokkahuoneessa puolelle ei ole paikkaa kun ei ole muistettu ilmoittautua kurssille ja tilavaraukset tehty näiden mukaan.
Aloitellaan kaikki kurssit mitä menossa on ja sitten jossain vaiheessa huomataan että ei ole pakollisia ja joitakin ei haluta käydä ja ihmetellään miksi minä sitten täällä olen.
Tullaan kouluun ilman kynää tai paperia, istutaan luokassa ja puuhataan omiaan kiinnostamatta seurata opetusta ollenkaan, ja ei, kurssilla ei ole läsnäolopakkoa. Monella tietokoneen ja esimerkiksi toimisto-ohjelmien peruskäyttö ihan hukassa.
Jos siis tuntuu siltä, että aikuisten päiväkoti ei ole oma paikka niin älä mene AMKn vaan valitse yliopisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Sosionomi on pätevä lastentarhanopettaja.[/quote
Onko pätevä enää lakiuudistusten jälkeen vai ei? Lue tuo adressi ja googleta vaikka "varhaiskasvatuksen tiekartta" joka julkaistiim vähän aikaa sitten... Jos opiskelet sosionomiksi tai olet hakemassa kys.kouluun kannattaa asiaan tutustua. On tapetilla nyt...
Meinasinkin kysyä, opiskeletko kenties Laureassa, mutta tulihan se sieltä! :D
Onko sosionomin pääsykokeissa vielä ryhmähaastatteluja?
Olen akateeminen sosiaalityöntekijä ja llukenut aikoinaan yliopistossa tusinakaupalla tenttikirjoja joita ei heti edes ymmärtänyt MUTTA lukiessa kasvaa ymmärrys ja kiinnostus. Sama se on sosionomilla. Ei työ ole pelkkää lain tulkintaa ja palveluiden tietämistä.
Vierailija kirjoitti:
Elkääs murmuttako. Turhauttavaa ja toisinaan turhaa pänttäämistä on joka alalla.
Minä tulen olemaan super onnellinen vain päästessäni sisään sosionomiksi opiskelemaan. :D Pitäkää peukkuja! Unelma odottaa.
T. kaupan alan ihminen
Itsekin lähdin muutama vuosi sitten vakityöstä kokeilemaan sosiaali- ja terveysalan hommia, opiskelin avoimessa yliopistossa kasvatustiedettä, sosiaalityötä ja sos.psykaa ja pääsin sisään. Haaveni olisi ollut ehkä pidemmällä tähtäimellä sos.työntekijä, mutta toisaalta ymmärsin sen, kuinka paljon vastuu vähenee meillä sosionomeilla - en tiedä olisiko mulla ollut hermoja tehdä epäselvistä caseista päätöksiä :o
Itse tähtään nyt projektityöntekijän ja työelämävalmentajan tyyppiseen työhön, siinä tulisin vähän sitä paperihommaa ja vaikuttamista, toisin kuin esim. tietyillä ohjaajilla, jotka tekevät enemmän käytännön puolta.
Olen onnellinen, että reippaasti hyväksilukuja, koska olen hieman samaa mieltä koulutuksesta - paljon itsestäänselvyyksiä ja juttuja, jotka voisin hoitaa verkossakin. Mulla on kireä tahti ja aion valmistua kahdessa vuodessa, ehkä alle.
Mitä sitä turhaan penkkiä kuluttamaan, kun voi hilpasta suoraan työelämäänkin.
Kyllä koulutus oli hyödyllinen. Harjoitteluja ja työelämälähtöisiä projekteja oli ainakin minun kouluaikoinani reippaasti, kirjateorioiden lisäksi.
Harmi, jos sosionomit eivät tulevaisuudessa enää saisi tuota lastentarhanopettajan pätevyyttä. Mitenköhän nykyisille sosionomilastentarhanopettajille käy?
Eli mikään ei ole muuttunut. Sosionomiopiskelija 2000-2003.
Viimeisessä pitkässä harjoittelussa opit alasta saman, minkä 3,5v koulun penkillä.
Ainoa minkä itse koulusta sain oli ammatti-identillisen viitekehyksen rakentumisen.
Eli alan ulkopuolisille vertauksena: moni näkee kadulla kävelevän rapaspurgun ja miettii, että hyi hitto mikä pas kahousu.
Alan ihmisen eka ajatus lienee jotkuinkin, että mitähän tuon ihmisen elämässä on tapahtunut, että asiat ovat nyt noin heikossa jamassa?