First world problems: "Tulot jopa 5000 e/kk, mutta rahat eivät silti riitä"
"Tulot jopa 5000 e/kk, mutta rahat eivät silti riitä – näin hyvätuloinen suistuu köyhyyteen"
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin mielelläni vaihtaa paikkoja jonkun 5000 euroa kuussa tienaavan kanssa. T. työtön
Yleensä niihin töihin mennään pienempipalkkaisten töiden kautta. Mutta aika monesti olen kuullut "ei kannata ottaa työtä vastaan kun työmatkakulujen jälkeen jää vain niin vähän enempi kuin työttömänä"
No enää ei edetä niin hyvin lähetistä päällikkötasolle vaan kaikkiin parempipalkkaisiin hommiin vaaditaan se korkeakoulutodistus. Tietenkin moni hyväpalkkainenkin on tehnyt opiskeluaikoina paskaduunia paskalla palkalla mutta ei se ekonomi lakimies tai lääkäri saa ensimmäisinä työvuosimaankaan niin huonoa palkkaa että siinä joku kannustinongelma olisi.
Ai kumma, Minä olen kuullut tämän juurikin korkeakoulutetulta joka elää työttömänä kainuussa. Ei kuulemma maksa vaivaa muuttaa pääkaupunkiseudulle työn perässä, tai edes Ouluun mennä töihin, jos ei muuttaa halua. Kohta kaverin tutkintokin on niin hapan että silläkään ei tee mitään. Ja syy on että kulut kasvavat kuulemma niin paljon että saatava hyöty on mitätön.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskipalkkaisten kateus työttömiä kohtaan on naurettavaa. Työttömistä ehkä alle 5% ei menisi töihin työpaikan saadessaan. Itse olin juuri seitsemän kuukautta työkokeilussa, jossa tein jopa enemmän töitä kuin muutamat vakinaiset. Silti nämä eivät taatusti luopuisi työpaikastaan, kun saavat sekä oleilla että nostaa palkkaa. Muistakaahan myös, että suurin osa työttömistä on entisiä työllisiä, mutta syystä tai toisesta menettäneet työnsä. He ovat ihan samalla tavalla maksaneet itse 100% kuluistaan. Mitä heidän nyt pitäisi tehdä, itsemurha, jotta työttömyyskorvauksia ei tarvitsisi maksaa?
Vanhan sanonnan mukaan vasemmistolaiset on kateellisia rikkaille ja oikeistolaiset ihan kaikelle - kadehtivat jopa yleisessä vessassa yöpyvää pultsaria. Joten tämä työttömien kadehtiminen on vielä pientä. Nää on näitä kaikki-mulle-heti-nyt ja muille-ei -yhtään-mitään -tyyppejä.
Aina kun kritisoidaan systeemiä, niin luiskaotsat vetää kateuskortin esille. Ei, tuskin kukaan keskipalkkainen on halukas vaihtamaan osia työttömän kanssa, mutta se ei tarkoita sitä että systeemi olisi lähellekkään oikeudenmukainen. Esimerkiksi siinä on iso ero jos perheessä on yksi 5k brutto tienaaja isolla prosentilla verrattuna siihen, että kaksi kävisi töissä ja tienaisi vaikka puolet tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ihmisten kokeilla joskus elämistä 20e/kk palkalla. Saisi hiukan suhteellisuudentajua siihen, mitä oikeasti tarvitsee.
Ihminen ei tarvitse mikroa, leivänpaahdinta, puutarhakalustoa, mölkkyä, telkkaria, paljua, kesämökkiä, kahvia, jäätelöä, alkoholia, suklaata yms. Ei ulkomaan matkoja eikä lapset harrastuksia.Jos ihmiset eivät halua maksaa veroja, voidaan samantien ottaa heiltä oikeus pois poliisiin ja oikeuslaitokseen. Sopikoot asiat vahvimman oikeudella, täysin olisivat vapaata riistaa kelle tahansa. Katsotaan kelpaako.
Slippery slope fallacy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin mielelläni vaihtaa paikkoja jonkun 5000 euroa kuussa tienaavan kanssa. T. työtön
Yleensä niihin töihin mennään pienempipalkkaisten töiden kautta. Mutta aika monesti olen kuullut "ei kannata ottaa työtä vastaan kun työmatkakulujen jälkeen jää vain niin vähän enempi kuin työttömänä"
No enää ei edetä niin hyvin lähetistä päällikkötasolle vaan kaikkiin parempipalkkaisiin hommiin vaaditaan se korkeakoulutodistus. Tietenkin moni hyväpalkkainenkin on tehnyt opiskeluaikoina paskaduunia paskalla palkalla mutta ei se ekonomi lakimies tai lääkäri saa ensimmäisinä työvuosimaankaan niin huonoa palkkaa että siinä joku kannustinongelma olisi.
Ai kumma, Minä olen kuullut tämän juurikin korkeakoulutetulta joka elää työttömänä kainuussa. Ei kuulemma maksa vaivaa muuttaa pääkaupunkiseudulle työn perässä, tai edes Ouluun mennä töihin, jos ei muuttaa halua. Kohta kaverin tutkintokin on niin hapan että silläkään ei tee mitään. Ja syy on että kulut kasvavat kuulemma niin paljon että saatava hyöty on mitätön.
Eli yksinkertainen ja järkevä ratkaisu on pienentää sosiaaliturvaa voimakkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Lähemmäs 5000 euroa tienaavana Hgissä asuvana sinkkunaisena ei ole kyllä varaa autoon. Eikä olisi varaa elättää lapsia. Juuri ja juuri saan itseni elätettyä kun kaikki rahat menee veroihin ja sairaan kalliiseen asumiseen ja laskuihin jotka maksan yksin.
Vittu mitä kitinää. Itse raadan paskassa duunissa siivoojana 1300€ nettotuloilla kuussa. Täällä mulle ilkutaan kun olen vaan siivooja, vaikka ovat itse päässeet suhteilla pyörittelemään peukaloita, ja siitä vielä maksetaan heille ruhtinaalisesti. Itsekin asun yksin ja maksan kaikki laskuni yksin. Miten sulla ei riitä rahat? Opettele sitä rahan käyttöä. Jos toi on sun brutto, saat sen 3000€ noin kuussa. Vuokra 1000€ ja yksin asuvalla tuskin hirveästi menee sähköä, vettä yms. Vakuutukset sitten vielä ja muut laskut, mutta voisinpa väittää, että kyllä sulla se 1000 euroa jää kuussa ihan vaan pelkkään elämiseen. Ja se ei yhdelle riitä?
Meillä on miehen kanssa nettotulot yhteensä 3000-3500/kk. Tonni menee asumiseen. Toinen tonni asuntosäästämiseen. Autokuluja muutama satanen. Ruokaan 500 tai enemmän. Loput laskuihin, humpsutteluun ja muihin säästöihin.
Matkustetaan kerran vuodessa yksi pitkä ulkomaanmatka ja useampi risteily tai muita minilomia. Eletään aika mukavasti, ja vielä mukavammin sitten kun ei tarvitse maksaa vuokraa ja säästää asuntoon.
Ikinä ei olla ostettu mitään velaksi. Asuntoon pitää velkaa ottaa, mutta sopivasti. Se kai näissä ongelmana onkin. Pitää saada hienompaa kuin mihin on varaa. Kaikki heti nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun laskee asumistuen, päivärahan ja tt-tuen, niin kyllähän siitä ihan kohtuullinen summa kertyy. Plus mahdollisesti harkinnanvaraista tukea. Ja kaikki maksut ovat minimin mukaan, esim päikky. Kun taas tuo maksaa nettotuloistaan asumisen yms itse.
Melkein alkaisi jo kaivata ihan konkreettisia lukuja, että millaisia summia uskot työttömien ym. tukia nostavien saavan.
Toisin kuin nämä tuilla elävät, me jotka tienaamme itse rahamme myös maksamme kaiken itse. Tuilla elävillä asuminen on ilmaista (ei mene omaa rahaa siihen) eläminen ilmaista jne. Minä voin avata omat menoni tällä kyllä. Ne ovat: Asunto 1200€/kk (minun osuus), sähkö 100 €/kk, Auto 800 €/kk, Ruoka yms 600€/kk, Ja jäljelle jääkin se 400€/kk+ osinkotuotot.
Ei hyvää päivää mitä summia... 1200e/kk asumiseen ja siinä vasta sun osa. Linnassako asutte? 800e/kk autoon, mistä tämä summa oikein koostuu? Kuulostaa järkyttävälle.
Itsekkin käyn töissä ja maksetaan siis kaikki itse, nettotulot yhteensä 2500e/kk miehen kanssa. Asuminen 800e/kk ja auto 50e(vakuutus) + 250e (bensat).
Valintoja valintoja... jos valitsee asua linnassa, ei voi valittaa ettei mitään jää käteen.
Ei tuohon vielä tarvi kuin keskikokoisen asunnon pääkaupunkiseudulta. Vastike+ lainanlyhennykset. Autokuluissa on kaikki autojen kulut, kuten polttoaineet, vakuutukset lyhennykset. Autokulut ovat puhtaasti työssäkäyntikuluja, autoja ei varmaan olisi ollenkaan, jos eivät olisi pakollisia työn tekemiseksi.
Pk-seudulla asuminen on oma valinta, samaten se keskikokoinen 2000e/kk asunto sieltä. Auton ostaminen etenkin velaksi on sekin valinta, etenkin jos on valinnut asua siellä pk-seudulla missä julkinen liikenne varmasti toimii ihan tyydyttävästi. Jos autoa käytät työn aikana, saat siitä kyllä korvaukset / vähennykset.
Valintoja on parempituloisenkin tehtävä ja usein ne näyttää olevan huonoja.
Nii eikö se juttu ollut juuri siinä että parempi tuloisen luulisi elävän hiukan paremmin sossunluukulla elävän mutta ei Suomessa. Täällä kyllä keskituloista verotetaan jopa koirasta että sossupummille saataisiin sama elintaso.
Missä määrin voidaan vakavasti otettuna edes verrata sosiaalietuuksia saavan ja keskituloisen, saati reippaasti yli keskituloisen tuloja?
Otetaan esimerkkinä vaikka tähänkin keskusteluun osallistunut, jolla asumiseen menee (omasta osuudesta) 1200 €/kk, auton/autojen ylläpitoon 800 €/kk, ruokaan 600 €/kk, ja vielä tästäkin jää 400 € ja lisäksi osinkotuotot. Kuka voi vakavasti väittää, että suomalaisella köyhällä olisi mahdollisuus asua (oletuksena) vuokratasoltaan yli 2000 € kämpässä, pistää 800 € haisemaan autoon tai jopa kahteen, hassata ruokaan rahaa 600 € kuukaudessa ja tästäkin vielä jää jäljelle 400 € ja mahdollisia muita tuloja? Jos joku väittää että tuo on mahdollista, nyt on parasta lyödä ihan piinkovaa faktaa tiskiin todistusvelvollisena väitteistään.
Kyllä: keskituloisella on täysi oikeus narista epäsopivasta palkkatasosta ja Suomen hintatasosta. Mutta se vertaus, että keskituloinen tai keskituloista korkeammilla ansioilla elävä olisi millään tasolla samalla viivalla suomalaisen työttömän tai muuten tukia nostelevan kanssa, on pelkästään tulosta omista kulutustottumuksista, joihin voi vallan hyvin itse vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun laskee asumistuen, päivärahan ja tt-tuen, niin kyllähän siitä ihan kohtuullinen summa kertyy. Plus mahdollisesti harkinnanvaraista tukea. Ja kaikki maksut ovat minimin mukaan, esim päikky. Kun taas tuo maksaa nettotuloistaan asumisen yms itse.
Naapurin kahden lapsen "yksinhuoltajalla" saa sossusta joka kuukausi 1100e, tähän päälle lapsilisä 300e ja elarit 300e sekä ilmainen päivähoito. Omat ja lasten lääkärikulut ja lääkkeet saa sossusta. Arkea helpottamaan on saatu tukiperhe jossa lapset on hoidossa joka kuukausi yhden viikonlopun.
Itsellä jää käteen 2200e ja kun maksan itse kaikki lääkkeet, lääkärit, hammaslääkärit, päivähoitomaksut niin aika lailla samanverran jää käteen. Ainoa syy miksi käyn töissä on että pidän työstäni mutta ei tätä rahan takia kyllä viitsi tehdä.
Melkein alkaisi jo kaivata ihan konkreettisia lukuja, että millaisia summia uskot työttömien ym. tukia nostavien saavan.
Toisin kuin nämä tuilla elävät, me jotka tienaamme itse rahamme myös maksamme kaiken itse. Tuilla elävillä asuminen on ilmaista (ei mene omaa rahaa siihen) eläminen ilmaista jne. Minä voin avata omat menoni tällä kyllä. Ne ovat: Asunto 1200€/kk (minun osuus), sähkö 100 €/kk, Auto 800 €/kk, Ruoka yms 600€/kk, Ja jäljelle jääkin se 400€/kk+ osinkotuotot.
Ei hyvää päivää mitä summia... 1200e/kk asumiseen ja siinä vasta sun osa. Linnassako asutte? 800e/kk autoon, mistä tämä summa oikein koostuu? Kuulostaa järkyttävälle.
Itsekkin käyn töissä ja maksetaan siis kaikki itse, nettotulot yhteensä 2500e/kk miehen kanssa. Asuminen 800e/kk ja auto 50e(vakuutus) + 250e (bensat).
Valintoja valintoja... jos valitsee asua linnassa, ei voi valittaa ettei mitään jää käteen.
Ei tuohon vielä tarvi kuin keskikokoisen asunnon pääkaupunkiseudulta. Vastike+ lainanlyhennykset. Autokuluissa on kaikki autojen kulut, kuten polttoaineet, vakuutukset lyhennykset. Autokulut ovat puhtaasti työssäkäyntikuluja, autoja ei varmaan olisi ollenkaan, jos eivät olisi pakollisia työn tekemiseksi.
Pk-seudulla asuminen on oma valinta, samaten se keskikokoinen 2000e/kk asunto sieltä. Auton ostaminen etenkin velaksi on sekin valinta, etenkin jos on valinnut asua siellä pk-seudulla missä julkinen liikenne varmasti toimii ihan tyydyttävästi. Jos autoa käytät työn aikana, saat siitä kyllä korvaukset / vähennykset.
Valintoja on parempituloisenkin tehtävä ja usein ne näyttää olevan huonoja.
Nii eikö se juttu ollut juuri siinä että parempi tuloisen luulisi elävän hiukan paremmin sossunluukulla elävän mutta ei Suomessa. Täällä kyllä keskituloista verotetaan jopa koirasta että sossupummille saataisiin sama elintaso.
Missä määrin voidaan vakavasti otettuna edes verrata sosiaalietuuksia saavan ja keskituloisen, saati reippaasti yli keskituloisen tuloja?
Otetaan esimerkkinä vaikka tähänkin keskusteluun osallistunut, jolla asumiseen menee (omasta osuudesta) 1200 €/kk, auton/autojen ylläpitoon 800 €/kk, ruokaan 600 €/kk, ja vielä tästäkin jää 400 € ja lisäksi osinkotuotot. Kuka voi vakavasti väittää, että suomalaisella köyhällä olisi mahdollisuus asua (oletuksena) vuokratasoltaan yli 2000 € kämpässä, pistää 800 € haisemaan autoon tai jopa kahteen, hassata ruokaan rahaa 600 € kuukaudessa ja tästäkin vielä jää jäljelle 400 € ja mahdollisia muita tuloja? Jos joku väittää että tuo on mahdollista, nyt on parasta lyödä ihan piinkovaa faktaa tiskiin todistusvelvollisena väitteistään.
Kyllä: keskituloisella on täysi oikeus narista epäsopivasta palkkatasosta ja Suomen hintatasosta. Mutta se vertaus, että keskituloinen tai keskituloista korkeammilla ansioilla elävä olisi millään tasolla samalla viivalla suomalaisen työttömän tai muuten tukia nostelevan kanssa, on pelkästään tulosta omista kulutustottumuksista, joihin voi vallan hyvin itse vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähemmäs 5000 euroa tienaavana Hgissä asuvana sinkkunaisena ei ole kyllä varaa autoon. Eikä olisi varaa elättää lapsia. Juuri ja juuri saan itseni elätettyä kun kaikki rahat menee veroihin ja sairaan kalliiseen asumiseen ja laskuihin jotka maksan yksin.
Vittu mitä kitinää. Itse raadan paskassa duunissa siivoojana 1300€ nettotuloilla kuussa. Täällä mulle ilkutaan kun olen vaan siivooja, vaikka ovat itse päässeet suhteilla pyörittelemään peukaloita, ja siitä vielä maksetaan heille ruhtinaalisesti. Itsekin asun yksin ja maksan kaikki laskuni yksin. Miten sulla ei riitä rahat? Opettele sitä rahan käyttöä. Jos toi on sun brutto, saat sen 3000€ noin kuussa. Vuokra 1000€ ja yksin asuvalla tuskin hirveästi menee sähköä, vettä yms. Vakuutukset sitten vielä ja muut laskut, mutta voisinpa väittää, että kyllä sulla se 1000 euroa jää kuussa ihan vaan pelkkään elämiseen. Ja se ei yhdelle riitä?
Jotain pientä ongelmaa minäkin olin tässä havaitsevinani. Meillä oli molempien töissä ollessa yhteenlaskettu netto 2900 euroa, siitä maksettiin tonni lainanlyhennyksiä kuussa, oli varaa autoon ja hyvin sai lapsenkin kasvatettua.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole mitään järkeä molempien olla töissä, jos on alle kouluikäisiä lapsia. Ellei sitten palkka ole molemmilla 5000e+/kk ja nettona. Tarhamaksut yms. kustannukset, mitkä keskituloinen maksaa itse täysimääräisenä vie kaiken hyödyn työstä saatavista tuloista. Sama on istua kotona ja nostella tukia.
Tarhamaksuja ei kukaan maksa Suomessa täysimääräisenä itse. Yhden lapsen hoito päiväkodissa maksaa kuukaudessa 1000 euroa. Veronmaksajat maksavat erotuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole mitään järkeä molempien olla töissä, jos on alle kouluikäisiä lapsia. Ellei sitten palkka ole molemmilla 5000e+/kk ja nettona. Tarhamaksut yms. kustannukset, mitkä keskituloinen maksaa itse täysimääräisenä vie kaiken hyödyn työstä saatavista tuloista. Sama on istua kotona ja nostella tukia.
Tarhamaksuja ei kukaan maksa Suomessa täysimääräisenä itse. Yhden lapsen hoito päiväkodissa maksaa kuukaudessa 1000 euroa. Veronmaksajat maksavat erotuksen.
No hehheh, tiedät kyllä mitä tuolla tarkoitettiin.
Eli pienituloinen maksaa päivähoidosta vähän/ei ollenkaan. Keskituloinen kunnasta riippuen jotain 200-300 per lapsi. Toki toisen maksu on vähän pienempi ja kolmannen jo olennaisesti, mutta silti kahden tai kolmen lapsen pk-maksut ovat keskituloiselle yli 500e. Ja se vähennetään niistä nettotuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seli , seli todella kohtuuttoman kallista asumista, jos jo TOISELLA puolisoista asumiseen menee 1200. Samoin autoilun kustannukset 800 per kk kuulostaa liian isoilta nettotuloon 2500 verrattuna. Velka on veli otettaessa, veljenpoika maksettaessa. Miten joku voi olla niin naiivi, että ottaa velkaa mahdollisimman paljon.... Voi asua vaatimattomammin tai ajaa autoilla, jossa kustannukset eivät noin tähtitieteelliset.
Vierailija kirjoitti:
Haluan korjata kommentin ....
5000 euron kuukausituloilla PERHEELLINEN voi helposti elää yli varojensa. Eihän tuo vaadi kuin kohtuullisen hyvän asunnon ostamisen kohtuullisen hyvällä sijainnilla ja siihen päälle uudehkon kohtuullisen hyvän henkilöauton, niin persaukisuus käy kuin itsestään. Ja kyllä, onhan se naurettavaa, ettei tässä maassa edes yli 5keur tienaavalla ole usein varaa moisiin "ylellisyyksiin" ilman perintöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on nettotulot kuukaudessa yhteensä 13 200 euroa. Se on tarpeeksi ja jää säästöönkin runsaasti. Mutta kyllä meillä menee ihan tavalliseen elämiseen lainanlyhennyksineen yms. vähintään 4000 kuussa. En todellakaan ihmettele jos 4000-5000 euroa BRUTTO kuussa tienaava on rahavaikeuksissa.
Kieltämättä nyt kyllä menee vähän yli ymmärryksen. Miten sitten täällä ne elävät ja tulevat toimeen jotka saavat bruttona noin 2000€? Siinä on netto noin 1600€ eli kuitenkin melkein puolet vähemmän kuin näillä jotka saavat bruttona 5000€.
Tottakai se vaikuttaa missä päin Suomea asuu, montako lasta jne. mutta jos ajatellaan noin yleisesti. Kyllä siinä jotain menee pieleen jos ei tuo summa riitä kun joillakin riittää vähempikin.
Suomessa nyt on eletty aika pitkälti niin että pakko saada kaikki heti. Pitää olla se kaksi autoa ei mitenkään voi kukaan missään pärjätä ilman kahta autoa, pitää olla se kallis omakotitalo ja pitää olla mökkiä ja pitää olla tuota ja tätä ja sitä ja tota ja pakko ehdottomasti saada nyt tuo palju tuohon pihaan.
Ehkä Suomessa on vain totuttu liian hyvään ja nyt sitten ei osata oikein realisoida sitä mikä on oikeesti sitä tarpeellista ja mihin se raha todellisuudessa riittää.
Sanompa vaan tuohon "pitää olla 2 autoa". Jos asuu hevonkuusessa maalla ja kummallakin on töihin matkaa +20km eikä mitään busseja todellakaan kulje, niin miten pitäisi päästä töihin? Pyöräillä 40 matka 5x viikossa? Terveisiä vaan kehäkolmoselle täältä landelta :)
Hmm, meillä minulla noin 3000e nettotulot, mies työtön, 2 pientä lasta. Yhteensä siis nettotulot 3500+lapsilisät parisataa. Sanotaan nyt sitten 3700 yhteensä.
Asuminen - 1200 (laina ja vastike)
Sähkö, vesi, netti, jätemaksu, kiinteistövero, vakuutus yms. - 300 (arvio per kk)
Pakolliset laskut (kännyt, miehen bussilippu, tapaturmavakuutukset..) - 150 (taas arvio)
Lasten osa-aikainen päivähoito (kyllä, mies voisi hoitaa, mutta toistaiseksi suhteellisen paljon on päässyt työhaastatteluihin, joten pidämme paikat) - 300
Auto (pakko töiden takia, huollot, bensat, vakuutukset, katsastus jne) - 350 (taas arvio)
Ruoka - 600 (arvio..)
Harrastukset - 150 (toistaiseksi halpoja, mutta lasten kasvaessa kallistuu)
= 3050
Eli "ylimääräistä", mistä hommataan sitten vaatteet, erilaiset kertaluontoiset kuluerät, huvitellaan, säästetään... jää sen noin 650e/kk. Mielestämme elämme suhteellisen maltisilla kuluilla, mutta ei tässä mitään olennaisen isoa tarvitsisi tapahtua, kun talous keikahtaisi miinukselle. Vaikka pahempi sairastuminen, isompaa pakkoremonttia, useampi kodinkone laukeaa yhtä aikaa... lasten lukiomenot aikanaan, harrastukset kallistuvat, vaatemenot kasvavat...
Jos mies saa töitä, mikä on ihan todennäköistä (ei ole ollut pitkään työtön ja tosiaan paljon käy haastatteluissa), tulee sitten eteen kokopäiväinen päiväkoti ja toisen auton hankinta.
Ymmärrän kyllä, että joku hieman suuremmilla menoilla, jotka kuitenkin ovat ihan kohtuullisen rajoissa, voi kokea ettei vastaava summa riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pienituloinen maksaa päivähoidosta vähän/ei ollenkaan. Keskituloinen kunnasta riippuen jotain 200-300 per lapsi. Toki toisen maksu on vähän pienempi ja kolmannen jo olennaisesti, mutta silti kahden tai kolmen lapsen pk-maksut ovat keskituloiselle yli 500e. Ja se vähennetään niistä nettotuloista.
Tarkoitat varmaan että tuloton tai pienituloinen yh ei maksa ollenkaan. Oma nettotulo 1400e ja miehen 1400e. Me maksetaan päivähoidosta 250e/kk ja lapsia on kaksi. On se aika paljon jos verrataan esim talouteen missä molemmat vanhemmat tienaa nettona 2500-3000e. He maksaa kahdesta lapsesta maksimin eli 500e/kk vaikka tulot on paljon suuremmat.... Siis suhteessa paljon. Tienaa nettona 3000e/kk meitä pienituloisia palkansaajia enemmän ja hoitomaksu on vain 250e isompi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat varmaan että tuloton tai pienituloinen yh ei maksa ollenkaan. Oma nettotulo 1400e ja miehen 1400e. Me maksetaan päivähoidosta 250e/kk ja lapsia on kaksi. On se aika paljon jos verrataan esim talouteen missä molemmat vanhemmat tienaa nettona 2500-3000e. He maksaa kahdesta lapsesta maksimin eli 500e/kk vaikka tulot on paljon suuremmat.... Siis suhteessa paljon. Tienaa nettona 3000e/kk meitä pienituloisia palkansaajia enemmän ja hoitomaksu on vain 250e isompi..
Joo, ei tämä ollut nyt mikään keskustelu pk-maksun oikeudenmukaisuudesta sinänsä, vaan pointti tuolle viisastelijalle. Se on ihan totta, että se maksu menee täyteen määrään jo suhteellisen alhaisilla tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Puolet menee veroina ja muina vähennyksinä; käteen jää juuri se 2500-3000 euroa. Turha on kadehtia kun te heikompituloiset saatte saman verran käteen joka tapauksessa täällä sosialistisuomessa.
Jaa, no mä ainakin saan sellaisen viitisen sataa käteen ja kolmesataa vuokraan. Viidestäsadasta maksan vielä parisataa vuokraan, joten mulle jää noin kolmesataa, mikä on aika paljon vähemmän kuin kolme tuhatta. Aika helvetin vaikea on ymmärtää miten kolmella tuhannella joku voi olla "köyhä".