Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

First world problems: "Tulot jopa 5000 e/kk, mutta rahat eivät silti riitä"

Vierailija
12.09.2017 |

"Tulot jopa 5000 e/kk, mutta rahat eivät silti riitä – näin hyvätuloinen suistuu köyhyyteen"

http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005364475.html

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mitä tulee myös menee jos ei osaa rahaa käyttää.

Vierailija
22/100 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa puhua köyhyydestä, jos on realisoitavaa omaisuutta. Eri asia saada nettona käteen 1500€ ja omistaa vain yksiönsä sisustus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolet menee veroina ja muina vähennyksinä; käteen jää juuri se 2500-3000 euroa. Turha on kadehtia kun te heikompituloiset saatte saman verran käteen joka tapauksessa täällä sosialistisuomessa. 

Opettele toki laskemaan. Mulla tuloina asumistuki, päiväraha ja ttt. Käteen jäävä osuus 487 euroa asumiskulujen jälkeen. Ikävä kyllä pienemmällä summalla ei pärjää. Voit kokeilla jättämällä työpaikkasi.

Vierailija
24/100 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi keskituloiset valittaa päivähoitomaksuista? Meillä toinen opiskelija ja toinen pienituloinen ja silti maksamme täydet päivähoitomaksut.

Vierailija
25/100 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolet menee veroina ja muina vähennyksinä; käteen jää juuri se 2500-3000 euroa. Turha on kadehtia kun te heikompituloiset saatte saman verran käteen joka tapauksessa täällä sosialistisuomessa. 

Olen ilmeisesti todella huonotuloinen kun minulle jää käteen noin 1600 euroa kuukaudessa, tuosta on viety veroa jotain reilut 400 euroa. Tuolla maksan elämiseni ihan itse, onneksi ei tarvitse elättää kuin itseni ja kissani.

Vierailija
26/100 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele toki laskemaan. Mulla tuloina asumistuki, päiväraha ja ttt. Käteen jäävä osuus 487 euroa asumiskulujen jälkeen. Ikävä kyllä pienemmällä summalla ei pärjää. Voit kokeilla jättämällä työpaikkasi.

Miksi "asumiskulujen jälkeen" ? No minulla jää alle 400 euroa kuussa Palkasta kun siitä on menot vähennetty...  Toisin sanoen riippuen asuin paikastasi pummit rahaa elämiseesi sellaisen pyöreän pari tonnia kun laskee tuon 500 euron päälle vuokrat ja sähköt jne.

Vierailija
27/100 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteenjäävillä tuloilla tarkoitetaan kyllä verojen jälkeen käyttöön jääviä tuloja, se on sinun tapauksessasi siis asumistuki + päiväraha ja toimeentulotuki. Eli paljonko saat veronmaksajilta joka kuukausi rahaa elämiseesi?

Vierailija
28/100 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi "asumiskulujen jälkeen" ? No minulla jää alle 400 euroa kuussa Palkasta kun siitä on menot vähennetty...  Toisin sanoen riippuen asuin paikastasi pummit rahaa elämiseesi sellaisen pyöreän pari tonnia kun laskee tuon 500 euron päälle vuokrat ja sähköt jne.

Arvoitukseksihan jää se, millaiset ovat menosi. Jos tulosi ovat pienet, kannattaa tarkistaa, oletko oikeutettu mihinkään tukiin. Jos et, ehkä niitä menoja kannattaa katsella kriittisellä silmällä, niin kuin me muutkin.

Vierailija
29/100 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5000e bruttona ei sossu-suomessa ole kovin paljoa rahaa. Mitä siitä jää käteen joku 2500-3000? Riippuen tietenkin vähennyksistä. Eli saman verran kuin vaikka teekkarit saavat pienellä prosentilla kesätöistä. Siitä sitten maksat vuokrat,päiväkotimaksut täysimääräisenä, auton ja muuta. 

Ei täällä oikeasti kannattaisi kenenkään keskituloisen töitä tehdä. Elää joko sosiaaliavustuksilla tai sitten opiskelee ja muuttaa johonkin muualle. 

Suomessa on ollut oikeistovetoinen hallituspolitiikka yli 20 vuotta. Joten lopettakaan länkytys sosialismista.

Ja jos sinulle ei riitä 3000 kuussa, miten ihmeessä mielestäsi elävät työmarkkinatuella, tt-tuella ja opintorahalla olevat? 

Toivon yo. kaltaisille ruikuttajille kokemusta pitkäaikaistyöttömyydestä.

Vierailija
30/100 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5000e bruttona ei sossu-suomessa ole kovin paljoa rahaa. Mitä siitä jää käteen joku 2500-3000? Riippuen tietenkin vähennyksistä. Eli saman verran kuin vaikka teekkarit saavat pienellä prosentilla kesätöistä. Siitä sitten maksat vuokrat,päiväkotimaksut täysimääräisenä, auton ja muuta. 

Ei täällä oikeasti kannattaisi kenenkään keskituloisen töitä tehdä. Elää joko sosiaaliavustuksilla tai sitten opiskelee ja muuttaa johonkin muualle. 

Suomessa on ollut oikeistovetoinen hallituspolitiikka yli 20 vuotta. Joten lopettakaan länkytys sosialismista.

Ja jos sinulle ei riitä 3000 kuussa, miten ihmeessä mielestäsi elävät työmarkkinatuella, tt-tuella ja opintorahalla olevat? 

Toivon yo. kaltaisille ruikuttajille kokemusta pitkäaikaistyöttömyydestä.

Jos yhtään olen logiikkaa seurannut, oletuksena tietenkin on, että työmarkkinatuella, toimeentulotuella elävät ja opintorahalla olevat nettoavat tonnitolkulla ilmaista rahaa vain sohvalla makoilemalla - ja opiskelijat saavat kaiken lisäksi suoranaisia miljardeja puhtaana kouraan opintojen muodossa, jolloin mitään oikeutta valittaa ei ole, viis siitä, millaista näkkärilinjaa opiskelija pitää.

Vierailija
31/100 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi ihan itse laskea verkossa olevalla toimeentulotuki- ja asumistukilaskurilla, paljonko saisi tukia jos olisi niillä "suurilla" sossun tuilla. Sitten voikin jäädä työttömäksi ja luopua siitä 2500-3000 e/kk nettopalkasta... Jaa ei vai, no mites nyt niin kun ne tuethan on niin ruhtinaallisia..?

Vierailija
32/100 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa puhua köyhyydestä, jos on realisoitavaa omaisuutta. Eri asia saada nettona käteen 1500€ ja omistaa vain yksiönsä sisustus.

Nimenomaan!

Vierailija
33/100 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvoitukseksihan jää se, millaiset ovat menosi. Jos tulosi ovat pienet, kannattaa tarkistaa, oletko oikeutettu mihinkään tukiin. Jos et, ehkä niitä menoja kannattaa katsella kriittisellä silmällä, niin kuin me muutkin.

Kyllä minä toimeen tulen ihan omilla rahoillani. Juurihan tuota "vajaa 500 kulujen jäleen" kritisoin. Palkkapäivänä ei jää kuin 400 euroa tilille kun kaikki maksut makselen pois. Tosin tarkoituksella jätin mainitsematta sen että kuukauden aikana tilille tippuu osinkoja 50-500 euroa riiippuen kuukaudesta. Tuo 400 euroa riittää yllätyksiin mainiosti, kun kaikki normiostokset tehdään luottokortilla ja maksetaan palkkapaivänä pois.

Vierailija
34/100 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä toimeen tulen ihan omilla rahoillani. Juurihan tuota "vajaa 500 kulujen jäleen" kritisoin. Palkkapäivänä ei jää kuin 400 euroa tilille kun kaikki maksut makselen pois. Tosin tarkoituksella jätin mainitsematta sen että kuukauden aikana tilille tippuu osinkoja 50-500 euroa riiippuen kuukaudesta. Tuo 400 euroa riittää yllätyksiin mainiosti, kun kaikki normiostokset tehdään luottokortilla ja maksetaan palkkapaivänä pois.

Niin, noh. Niille tukia nosteleville ei pahemmin tipahtele osinkoja yhtään mistään, eikä ole mitään häävejä puskurirahastoja turvaamaan yllättäviä menoja. Ja koska et sen kummemmin erittele kulujasi, oletuksena on, että ne voivat olla huomattavasti isommat kuin kenelläkään tukia nostavalla. 

Vierailija
35/100 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun laskee asumistuen, päivärahan ja tt-tuen, niin kyllähän siitä ihan kohtuullinen summa kertyy. Plus mahdollisesti harkinnanvaraista tukea. Ja kaikki maksut ovat minimin mukaan, esim päikky. Kun taas tuo maksaa nettotuloistaan asumisen yms itse.

Vierailija
36/100 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun laskee asumistuen, päivärahan ja tt-tuen, niin kyllähän siitä ihan kohtuullinen summa kertyy. Plus mahdollisesti harkinnanvaraista tukea. Ja kaikki maksut ovat minimin mukaan, esim päikky. Kun taas tuo maksaa nettotuloistaan asumisen yms itse.

Melkein alkaisi jo kaivata ihan konkreettisia lukuja, että millaisia summia uskot työttömien ym. tukia nostavien saavan.

Vierailija
37/100 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein alkaisi jo kaivata ihan konkreettisia lukuja, että millaisia summia uskot työttömien ym. tukia nostavien saavan.

No tiedän kyllä paljonko on asumistuki, päiväraha ja tt-tuki. Riippuvat myös perhekoosta.

Mun mielestä ei vaan voi verrata, että käteen jää kuussa 400 ja rapiat ja tuon tyypin nettotuloja. Koska kun niistä n 3000e nettotuloista alkaa vähentää, asumisen kulut, pakolliset laskut, mahdolliset päivähoitomaksut jne ei ollakaan enää kovin isossa summassa. Toki se luultavasti on enemmän kuin se 400 ja rapiat (+lasten osuudet), mutta niin sen työssäkäyvällä kuuluukin olla. Työssäkäyvällä saattaa myös olla kuluja, joita työttömällä ei. Auto saattaa olla pakollinen työmatkoihin, työhön tarvittavat vaatteet, ehkä ruokailut...

Vierailija
38/100 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla tilanne on se, että kun jäin osatyökyvyttömyyseläkkeelle, niin tulot noin 4500 eurosta bruttona/kk laskivat  3500 euroon/kk (bruttona siis).

Arvatkaas, mitä ero on nettona?

Toki tuleva vanhuuseläkkeeni pienenee, mutta en tule tosiaankaan olemaan kovin pitkäikäinen. Joten soromnoo.

Toisaalta en koe elämäntehtäväkseni haalia rahaa ja omaisuutta. Kaikki mitä ansaitsen on aina hyvin tuhlattu mm. ulkomaanmatkoihin ja laadukkaisiin käyttötavaroihin.

Jälkikasvu perii sitten omat vanhempani, jotka ovat minua noin 18 vuotta vanhempia.

Vierailija
39/100 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, noh. Niille tukia nosteleville ei pahemmin tipahtele osinkoja yhtään mistään, eikä ole mitään häävejä puskurirahastoja turvaamaan yllättäviä menoja. Ja koska et sen kummemmin erittele kulujasi, oletuksena on, että ne voivat olla huomattavasti isommat kuin kenelläkään tukia nostavalla. 

Ai ei tipahtele vai? Olen itse työtön, mutta olen myös ihan tarkoituksella järjestellyt sijoitukseni niin, että osinkoja tipahtelee joka kuukausi. Se on ihan siitä kiinni, minkälaisia instrumentteja salkkuunsa valitsee. Enimmät osingot tulee keväällä, mutta kyllä muutenkin pitkin vuotta saan osinkoja nettona noin 100€/kk.

Vierailija
40/100 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin nämä tuilla elävät, me jotka tienaamme itse rahamme myös maksamme kaiken itse. Tuilla elävillä asuminen on ilmaista (ei mene omaa rahaa siihen) eläminen ilmaista jne. Minä voin avata omat menoni tällä kyllä. Ne ovat: Asunto 1200€/kk (minun osuus), sähkö 100 €/kk, Auto 800 €/kk, Ruoka yms 600€/kk, Ja jäljelle jääkin se 400€/kk+ osinkotuotot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän