Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksiköhän Suomessa on lastentarhanopettajilla niin surkeat palkat?

Vierailija
12.09.2017 |

En ole itse alalla eikä ole edes lähipiirissä ketään joka olisi, mutta ihmetyttää alan surkea palkkaus? Alallehan vaaditaan melko pitkä koulutuskin ja luulisi varhaiskasvatuksen olevan yhteiskunnallisesti merkittävä tehtävä? Muissa Suomen kaltaisissa länsimaissa käsittääkseni palkkaus on aivan eri luokkaa.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon niiden palkka sitten on? Mä olen toimistosihteeri ja mun palkka nettona 1650-1700 e/kk. Eiköhän tuokin lasketa aika huonoksi palkaksi.

Vierailija
22/32 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon niiden palkka sitten on? Mä olen toimistosihteeri ja mun palkka nettona 1650-1700 e/kk. Eiköhän tuokin lasketa aika huonoksi palkaksi.

Samaan pääsee tehtaassa 3-vuorossa 20v työuralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa kovaa palkkaa, niin sitten hakee alalle, jossa saa kovaa palkkaa.

Tai vaatia kovaa palkkaa omalle alalleen.

Pitäisikö siivoojankin alkaa vaatia kolmea tonnia? Erittäin raskas työ ja monessa kohteessa loppuisi toiminta kokonaan ilman siivousta (laivat, hotellit...).

Vierailija
24/32 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö siivoojankin alkaa vaatia kolmea tonnia? Erittäin raskas työ ja monessa kohteessa loppuisi toiminta kokonaan ilman siivousta (laivat, hotellit...).

Joo, siivoojilla on huono palkka ja usein myös huonot työtunnit. Vaan eikös tämän asian ratkaisu ole ihan siivousalan sisäinen, eikä millään lailla riippuvainen siitä, millä tavalla esim. lastentarhanopettajat ajavat eteenpäin omaa palkkaustaan?

Vierailija
25/32 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, siivoojilla on huono palkka ja usein myös huonot työtunnit. Vaan eikös tämän asian ratkaisu ole ihan siivousalan sisäinen, eikä millään lailla riippuvainen siitä, millä tavalla esim. lastentarhanopettajat ajavat eteenpäin omaa palkkaustaan?

Minun mielestäni on loogista suhteuttaa palkkauksia eri ammattialojen välillä. Esim. olisi kummallista, jos lähihoitajat tienaisivat yhtäkkiä enemmän kuin lääkärit.

Vierailija
26/32 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei oikeessa oot, olis toosii kummallista. Tosin pelkoahan siitä ei ole 2000 e on aika kaukana lääkärin palkasta.

Vierailija
27/32 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska täällä ajatellaan "kyllä joku kiltti nainen hoitaa, vaikka ilmaiseksi". Älkää menkö sellaisiin töihin ja antakaa paikkojen olla auki vuodesta toiseen.

Älkää opettako tyttäriänne hoivaamaan vaan etsikää sellaisia harrastuksia ja leikkejä, josta ovat oikeasti kiinnostuneita.

Vierailija
28/32 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole itse alalla eikä ole edes lähipiirissä ketään joka olisi, mutta ihmetyttää alan surkea palkkaus? Alallehan vaaditaan melko pitkä koulutuskin ja luulisi varhaiskasvatuksen olevan yhteiskunnallisesti merkittävä tehtävä? Muissa Suomen kaltaisissa länsimaissa käsittääkseni palkkaus on aivan eri luokkaa.

Minä kysyisin miksi pitää olla lastentarhanopettajia? Oppivelvollisuus kun alkaa vasta peruskoulussa. Kuka tahansa täysjärkinen osaa lapsia hoitaa ilman kolmen vuoden koulutusta. Se että törkeän halvalla sitä halutaan lapsille päivähoito. Perhehoitopaikoista oli kuulema pulaa. Otin selvää mitä siitä maksetaan niin siihen loppui mielenkiinto.

Vierailija
29/32 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko kertoa, onko Suomessa jollain alalla työskentelevillä omasta mielestään riittävä tai liian suuri palkka eivätkä he kerrassaan ansaitsisi enempää?

Vierailija
30/32 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ymmärrä miksi lasten hoitamisesta on tehty korkeampaa tiedettä. Toki nykylapsilla on paljon ongelmia ja neurologista häiriötä ja he tarvitsevat erityistä tukea ja sitä myötä hoitajilla pitää olla erityistä osaamista. Mutta jos puhutaan tavallisen perheen tavallisesta lapsesta, niin miksi hoitajan pitää opiskella vuositolkulla jotain askartelua? Ja puhutaan jostain varhaiskasvatuksesta, joka jo sananakin kuulostaa kauhealta. Eihän päiväkodeissa lapsia kasvateta, kasvatus on kotien tehtävä!

Jos tuolla alalla haluaa tienata, niin ei siinä taida olla muuta vaihtoehtoa kuin perustaa oma pieni päiväkoti ja erikoistua johonkin. Esim. sokeriton vegaanipäiväkoti taidepainotuksella voisi olla kova sana tietyissä piireissä.

Vierailija
31/32 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lastenhoitaja ja teen vuorotyötä, saan lisien kanssa saman verran palkkaa kuin latentarhanopettajat. Luonnollisestikkaan ei houkuttele opiskelemaan eteenpäin, ei ole sen vastuun ja stressin arvoista, vaikka olisihan siinä se etu, että ainakin voisi sitten tehdä päivätöitä tulojen tippumatta, toisaalta taas vuorotyössäkin on etunsa.

Vierailija
32/32 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse ymmärrä miksi lasten hoitamisesta on tehty korkeampaa tiedettä. Toki nykylapsilla on paljon ongelmia ja neurologista häiriötä ja he tarvitsevat erityistä tukea ja sitä myötä hoitajilla pitää olla erityistä osaamista. Mutta jos puhutaan tavallisen perheen tavallisesta lapsesta, niin miksi hoitajan pitää opiskella vuositolkulla jotain askartelua? Ja puhutaan jostain varhaiskasvatuksesta, joka jo sananakin kuulostaa kauhealta. Eihän päiväkodeissa lapsia kasvateta, kasvatus on kotien tehtävä!

Jos tuolla alalla haluaa tienata, niin ei siinä taida olla muuta vaihtoehtoa kuin perustaa oma pieni päiväkoti ja erikoistua johonkin. Esim. sokeriton vegaanipäiväkoti taidepainotuksella voisi olla kova sana tietyissä piireissä.

Ahahaha :D Vai että kodit kasvattaa lapsiaan, haha.

Huomaa muuten ekaluokkalaisista, että kuka lapsista on kotikasvatuksen hedelmä ja kuka taas on kasvatettu myös päiväkodissa. Ei tarvitse varmaan arvata kummalla on etulyöntiasema?