Yöllisestä huonosta hapenottokyvystä johtuva ainainen väsymys, onko kellään todettu?
Olen ravannut eri testeissä labrassa, kun ainaista väsymystäni lähdettiin selvittämään. Taustaa: olen terve nuori nainen, joka harrastaa liikuntaa päivittäin.
Kävin fiksun lääkärin vastaanotolla viime viikolla, ja hän otti psyykkisen mahdollisuuden lisäksi olennaiseksi tutkimuskohteeksi unenlaatuni. En ollut ajatellutkaan sellaista vaihtoehtoa ongelmaani liittyen.
En herää juuri koskaan (ehkä kerran kk) pirteänä, vaikka nukunkin yleensä 8h. Nyt lomaillessa olen painunut aamuisin pehkuihin vielä pariksi tunniksi lisää tai vaihtoehtoisesti ottanut päikkärit iltapäivällä.
Onko kellään todettu uniongelmia nimenomaan huonosta hapenottokyvystä johtuen ja siitä aiheutuvaa ikuista väsymystä?
Kommentit (8)
Joo, lievä hapenpuute. Todettiin, ettei ole järkeä ottaa uniapneakonetta.
Aloin nukkua erilaisella tyynyllä niin, ettei kaula ole rutussa. Auttoi vähän.
Lisää auttoi raudanpuutteen diagnosointi ja hoito (alhainen ferritiini, hemoglobiini ei kerro mitään).
Ja kun edelleen väsytti jonkun verran aamulla, loppu apu tuli siitä, että hiivasyndrooma löytyi ja hiivaa alettiin häätää. Hiiva myrkyttää kehon yöllä aineenvaihduntatuotteillaan.
Missä olette käyneet diagnosoitavana?
Mulla oli rautavarastot hiukka heikot. Lisäksi uusi petauspatja auttoi todella merkittävästi, en yhtään odottanut sitä. Vaihdoin patjan kun oli niin vanha. Päiväunien tarve väheni ja aamulla heräsin ihan pirteähkönä. Ja sit se perus unihygenia ja hyvä tyyny. Ikkuna vähä auki.
Suosittelen helppokäyttöisiä uniapneakiskoja. Ne työntävät leukaa hiukkasen eteenpäin, mikä pitää hengitystiet auki nukkuessa. Saattaisivat auttaa, vaikka ei olekaan kyse varsinaisesta uniapneasta. Itse sain ne kirurgisen sairaalan hammaslääkärin kautta -- tosin vasta uniapneadiagnoosin jäljeen.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen helppokäyttöisiä uniapneakiskoja. Ne työntävät leukaa hiukkasen eteenpäin, mikä pitää hengitystiet auki nukkuessa. Saattaisivat auttaa, vaikka ei olekaan kyse varsinaisesta uniapneasta. Itse sain ne kirurgisen sairaalan hammaslääkärin kautta -- tosin vasta uniapneadiagnoosin jäljeen.
Kiitos vinkistä!
Minulle ei siis toistaiseksi ole vielä uniapneaa diagnosoitu, mutta olen 95% varma, että ongelmani johtuu siitä.
Kaikki tähän mennessä otetut verikokeet näyttävät hyviltä, mutta olen vielä menossa eräisiin jatkotesteihin, jotka poissulkevat loputkin mahdolliset arvojen epäilyt. Sen jälkeen lääkärini alkaa keskittyä uniapneaepäilyyn. Tuskin maltan odottaa!
T. jälleen 9h unt pallossa, mutta rättiväsynyt vaikka juuri heräsin, arg
Ap
Jos liikut paljon, käy ihmeessä ferritiinikokeessa. Arvon tulisi olla viitealueen yläpuoliskolla.
Uniapnea? Fibromyalgia?tukkoinen nena pahentaa uniapneaa